Часовоярська загальноосвітня школа I-III ступенів №17
ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ
Розробила учитель математики Чаплик В.В.
Всі гадають, ніби математика – наука суха, що полягає вона тільки в умінні рахувати. Це безглуздя. Цифри в математиці відіграють наймізернішу, найостаннішу роль. Це – найвища філософська наука, наука найбільших поетів…
М.В. Остроградський
Формування в учнів ціннісного ставлення до суспільства, держави та до самої себе, відчуття своєї належності до України, усвідомлення єдності власної долі з долею своєї країни, активної за формою та моральної за змістом життєвої позиції є головною домінантною національно – патріотичного виховання учнів в процесі шкільного навчання, у тому числі, навчання з математики.
Виховання в школярів почуття патріотизму слід здійснювати на уроках математики, віддаючи перевагу окремим аспектам цієї роботи відповідно до вікових особливостей учнів.
Багато з математики не лишається в пам’яті, але коли зрозумієш її, тоді легко при нагоді згадати призабуте.
М.В. Остроградський
5 клас
Тема. Натуральні числа. Читання и запис натуральних чисел.
цифри |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
0 |
шифр |
А |
В |
И |
І |
К |
М |
Н |
Р |
У |
Ї |
Яке слово означає число 9581071; 5302; 638.
Відповідь: УКРАЇНА ; КИЇВ ; МИР ; РІКА.
Тема. Натуральні числа. Дії з натуральними числами.
/ усна робота/
75 |
40 |
4 |
180 |
5 |
32 |
16 |
75 |
16 |
0 |
51 |
75 |
13
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
О. 12• 3 + 4 Р. 81 : 9 - 4
Н. 56 – 360 : 9 А. 86 – 9 • 6
Е. 5•(12 + 18) Ь. 270 : 9 – 17
С. 9 • 7 – 12 Т. (14 + 11) • 3
Л. (45 - 13) : 8 І. (100-100) ∙ 0
Відповідь: ТОЛЕРАНТНІСТЬ
Тема. Властивості арифметичних дій з натуральними числами.
/ усна робота /
1
|
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А. 152; Г. 250; Д. 252. У. 6780; Ь. 67800; О. 678 000.
2. 54 + 167 + 133 + 46 7. 69 • 125 • 8
Е. 400; В. 350; Е. 410. П. 690; К. 6900; Д. 69 000
Т. 360; Р. 1440; Л. 3600. И. 1600; Е. 16000; О. 160.
О. 500; Е. 1000; К. 920 Л. 140; Ч. 160; К. 150.
Р. 7800; В. 780; Б. 78000. О. 850; А. 8500; Е. 85000.
Відповідь: ГЕРАЛЬДИКА - наука, яка займається гербами.
Тема. Десятковий дріб. Арифметичні дії з десятковими дробами
/усна робота/
Виконав завдання, знайди прислів’я.
1) 0,71 + 0,8; 5) 1,8 +0,1; 9) 22,9 8– 2,4; 13) 8 – 2,7;
2) 2,3 + 2,2; 6) 17,02 + 3,56; 10) 5,35 – 3; 14) 3,5 -1,7;
3) 5,4 + 1,3; 7) 12 + 1,2; 11) 3,78 – 1,78; 15) 9,863 -0;
4) 0,32 +0,47; 8) 3,09 + 2,21; 12) 1 – 0, 3 16) 18,62 -18,62;
17) 6,86 * 3; 21) 0,52 * 100; 25) 18 : 4;
18) 1,9 * 1 22) 5 * 0,9; 26) 12,3 : 3;
19); 0,3 * 6; 23) 60 * 0,4 ; 27) 9,4 : 4;
20) 0,18 * 10; 24) 4,7 : 2 ; 28) 1,4 : 0, 7
0,7 |
1,8 |
5,3 |
2 |
2,35 |
13,2 |
134,31 |
20,58 |
0,79 |
1,9 |
20,58 |
6,7 |
4,5 |
1,51 |
У |
Е |
М |
Ї |
Т |
- |
М |
А |
И |
Н |
А |
Д |
О |
Р |
24 |
4,5 |
2,35 |
1,8 |
4,1 |
2 |
2,35 |
4,5 |
20,58 |
52 |
1,8 |
1,9 |
9,863 |
0 |
С |
О |
Т |
Е |
Я |
Ї |
Т |
О |
А |
П |
Е |
Н |
Й |
З |
Відповідь: НАША СЛАВА – УКРАЇНСЬКА ДЕРЖАВА.
У РІДНІМ КРАЮ, ЯК У РАЮ.
УКРАЇНА - СВЯТА РОДИНА
Тема. Прямокутник. Види трикутників.
/ робота с кросвордом/
По горизонтали:
1. сторона прямоугольника (6 букв ) – ширина;
2. число, расположенное под чертой у обыкновенной дроби ( 11 букв ) - знаменатель;
3. математическое действие ( 7 букв ) - вычитание;
4. как называется книга, по которой обучаются ( 7 букв ) - учебник;
5. первое натуральное число ( 7 букв ) – единица;
6. чертежный инструмент ( 7 букв ) – линейка;
7. прямоугольник, у которого все стороны ( 7 букв ) – квадрат;
8. геометрическая фигура, ограниченная замкнутой ломаной линией ( 13 букв) – многоугольник.
По вертикали получится слово – ШЕВЧЕНКО
Т. Г. Шевченко – поэт, писатель, художник, выдающаяся личность того времени, борец за свободу украинского народа.
7 клас
Тема. Коло. Круг.
/ Робота в парах/
Математичний диктант
Записати назви понять, про які йдеться:
Знайти записані відповіді у таблицях. Закреслити відповідні букви і прочитати слово, яке залишилось.
Ч |
У |
Х |
О |
Р |
Д |
А |
Б |
К |
О |
Л |
О |
И |
Т |
Р |
И |
Н |
С |
А |
Г |
У |
Д |
Ь |
К |
К |
И |
Р |
А |
Д |
І |
У |
С |
Р |
Т |
Н |
Е |
М |
Г |
Е |
С |
У |
Р |
Т |
Е |
М |
А |
І |
Д |
Г |
Й |
С |
Е |
К |
Т |
О |
Р |
Відповідь: ЧУБИНСЬКИЙ
В |
Х |
О |
Р |
Д |
А |
Е |
Р |
Б |
О |
Л |
О |
К |
Т |
Р |
И |
И |
Ц |
К |
Р |
У |
Г |
Ь |
К |
А |
Р |
Т |
Е |
М |
А |
І |
Д |
Г |
И |
Р |
О |
Т |
К |
Е |
С |
У |
С |
У |
І |
Д |
А |
Р |
Й |
Д |
С |
Е |
Г |
М |
Е |
Н |
Т |
Відповідь: ВЕРБИЦЬКИЙ
Чубинський Павло (1839 - 1884) – етнограф і фольклорист. Очолював етнографічно-статистичні експедиції з вивчення України, Білорусії, Молдавії. . Автор музики до Гімну України.
Вербицький Михайло (1815 - 1903) – священик і композитор. Автор багатьох композицій для чоловічих і мішаних хорів, «Заповіту» Т.Г. Шевченка, пісень на слова Ю. Федьковича. Написав низку композицій до драматичних творів. Автор музики до Гімну України.
Фрагмент уроку (з будь-якої теми)
На дошці записані 7 прикладів для усного обчислення, учні їх розв’язують, записують відповіді в зошити. Після цього з таблиці 1 вивішеної на дошці, учні вибирають букви, що відповідають результатам, читають слово, яке утворилося.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
А |
Г |
И |
Ї |
Л |
Н |
К |
У |
Р |
Відповідь: УКРАЇНА
9 клас
Тема. Центральна та осьова симетрія»
/ Робота в парах/
Кожен учень одержує картку, на якій зображена частина візерунка й проведені дві його осі симетрії. Відновити весь візерунок.
Після закінчення роботи, учні, що сидять за однією партою обмінюються картками і перевіряють правильність виконання візерунку. Після цього вчитель збирає і оцінює самостійну роботу.
Вчитель: Діти, уважно подивіться на дані фігури, що вони вам нагадують?
Учні: Елементи вишивки.
Вчитель: Правильно. Це різноманітні елементи української вишивки. Існують три види орнаментів: геометричний, рослинний та зооморфний. Ми розглянули з вами елементи геометричного орнаменту, використовуючи закони симетрії.
Симетрія - це спосіб створення краси, досконалості. Це порядок, чіткість у зображенні.
Сьогодні на уроці кожен з вас намагався створити красу, прилучився до того, як предки створювали це, як вони сприймали навколишній світ, досягали порядку, краси і досконалості.
5-9 клас
Тема. Текстові задачі арифметичним і алгебраїчним способами
Виховна робота з математики
Тиждень математики у школі
Патріотичне виховання громадянина має здійснюватися на кожному уроці та в позаурочний час.
Поле чудес
Видатні українські математики
Ведучий: Розпочинаємо гру «Поле чудес». Запрошуємо до барабана учасників першої трійки. Зараз я вам нагадую правила гри:
Всі інші сектори результативні. За три підряд вгадані букви - дві шкатулки.
Отже,продовжуємо.
Сьогоднішня гра присвячена видатним українським математикам,нашим землякам, які зробили великий внесок у розвиток математичної науки. Прошу учасника під першим номером крутити барабан. А я читаю завдання для першої трійки.
Завдання 1. Видатний математик,чиє прізвище зашифровано на табло,народився на Тернополі в останній день 1872 року. Саме він піднімав у Галичині небосхил математичної культури. І його по праву названо «основоположником математичної культури нашого народу»
Володимир Левицький
Перший учасник,якщо хід результативний,називає букву і поки крутиться барабан,ведучий дає коротку характеристику учаснику,його захоплення, хобі. І так про кожного учасника.
Ведучий. А зараз запрошуємо до барабана учасників другої трійки.
Будь-ласка,учасник під номером першим,крутіть барабан. А я читаю завдання для другої трійки.
Завдання 2. «Кого не манить ні краса,ні мистецтво,хто живе вбогим духовним життям,той нічого не дасть математиці»
Ці слова відносяться до одного з фундаторів української математичної культури на західноукраїнських землях,дійсного члена Наукового товариства ім.. Т. Шевченко з 1927 року. Цю людину називають поетом математики.
Мирон Зарицький
Ведучий. А зараз запрошуємо до барабана учасників третьої трійки.
Перший учасник крутить барабан, а ведучий читає завдання для третьої трійки.
Завдання 3. Видатний вчений,український математик,одна з найяскравіших особистостей в історії математики кінця ХІХ – початку ХХ століття. Його по праву вважають найбільшим арифметиком своєї епохи.
Георгій Вороний
Ведучий. А зараз гра з глядачами.
Завдання 4. Назвіть прізвище одного з провідних українських математиків ХХ ст.., праці якого становлять фундаментальне надбання різних галузей математичної науки Його називають корифеєм української математики.
Михайло Кравчук
Фінал
Учасники займають місця біля барабана. Перший учасник крутить барабан, а ведучий читає завдання для фіналістів.
Завдання 5. Це вчений масштабу і життєвої долі, що про нього можна було б написати грубезну книгу. Він займався не лише математикою, але й фізикою, хімією. Народився в селі Добриводи Збарзького району.
Олександер Смакула
Супергра
Завдання 6. Йому завжди були властиві «..сонячна лагідність і жвавість..». Він умів слухати людей,умів проникати у чужий біль. У своїх статтях вчений намагався розкрити красу математичної науки, романтику наукового пошуку.
Назвіть прізвище видатного українського математика з Бережан, про якого сказані ці слова.
Микола Чайковський
Ведучий. На цьому наша гра закінчена. Підсумки гри.
Тема. Множення і ділення звичайних дробів.
(Урок математики у 6 класі)
Мета:сприяти формуванню та розвитку в учнів творчих здібностей у процесі узагальнення та систематизації вивченого матеріалу; закріплення вмінь та навичок розв’язування вправ на множення та ділення звичайних дробів; формувати ціннісне ставлення учнів до природи:виховувати любов до природи, бажання охороняти довкілля.
Обладнання : індивідуальні картки, малюнки тварин, рослин.
Тип уроку. Урок узагальнення знань, вмінь, навиків учнів.
ХІД УРОКУ
Сьогодні ми будемо подорожувати сторінками Червоної книги Рівненщини. Охорона довкілля-це захист нашого світу і його дикої природи. Зберегти її важко, бо люди забруднюють і руйнують місця, де живуть тварини і рослини. Для їх збереження створюються заповідники, заказники. Рівненський природний заповідник — другий за розміром заповідник в Україні, знаходиться в Рівненській області. Територія розміщена в 4 районах Рівненської області — Володимирецькому, Сарненському, Рокитнівському і Дубровицькому.
Рік заснування заповідника та скільки занесено місцевих видів тварин до Червоної книги ви дізнаєтеся, коли усно розв’яжете приклади, записані на дошці:
; (2)
; (0)
; (0)
:; (3)
().5 (25)
Заповідник був створений згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 14 серпня 2003 року № 1271, заповіднику було передано у постійне користування земельну ділянку площею лише 42288,7га. Заповідник створено з метою збереження у природному стані типових та унікальних природних комплексів українського Полісся.
До Червоної книги України занесено 25 місцевих видів тварин.
На дошці записаний кросворд. Вчитель читає запитання, учні його розгадують і у виділеному стовпці читають назву тварини, занесеної до Червоної книги.
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|||||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
||||
6 |
|
|
|
|
|
|||
1. Щоб поділити один дріб на другий, треба ділене помножити на число , … до дільника.
2.Добуток взаємно обернених чисел дорівнює …
3. Його записують у два поверхи.
4. Число, записане над рискою дробу.
5. На яке число не можна ділити.
6. Переставний, сполучний, розподільний.
Ключове слово: борсук
Відповіді. 1. Обернене. 2. Одиниці. 3. Дріб. 4. Чисельник. 5. Нуль. 6. Закони.
Вчитель.
Борсук-одна з тварин занесена до Червоної книги. Має кремезне тіло, видовженну голову та стопоходячі кінцівки з міцними кігтями, пристосовані для копання землі. Має потужні корінні зуби, які здатні перемелювати рослинну їжу. Хутро довге, жорстке, густе, на спині й боках сіро-біле з чорним, зісподу чорно-буре; від кінця морди через усю голову тягнуться чорні смуги. Довжина тіла досягає 90 см, вага до 33 кг.
На картках записано рівняння, а на звороті - склади. Потрібно розв’язати рівняння і розставити картки в порядку зростання знайдених коренів та перевернути картки.Тоді записані на звороті склади утворять слово, що є назвою птаха. (Троє учнів виконують завдання на дошці).
Картка 1
(x-8),
Картка 2
(,
Картка 3
Картка 4
На звороті першої картки записано склад- «пун» , другої- «ле», третьої- «бідь», четвертої- «ши».Учні утворюють назву – лебідь-шипун.
Вчитель. Цей птах нам всім відомий. Не так давно вони оселилися на озері в нашому селі. У дорослих птахів біле оперення, дуже довга шия, витягнуте тіло і середнього розміру голова з оранжево-червоним дзьобом, в основі якого знаходиться характерний чорний наріст. Шипуном цей вид названий із-за звуку, що видається при роздратуванні. У довжину може досягати 180 см, маса самок 5,5-6 кг, самців 8-13 кг, розмах крил лебедя-шипуна близько 240 см. Шия товща, ніж у лебедя-кликуна, тому здається коротшою. Шипун легко приживається в неволі і напівневолі, часто розводиться на водоймищах міських парків і садів як декоративний птах.
Розв’язування вправ №469-№471, №473
Учні виконують вправи, отримані відповіді замінюють буквами за таблицею 1:
|
|
|
|
|
8,5 |
10 |
Н |
О |
Р |
Ц |
Ч |
И |
Я
|
Ключове слово: чорниця
Вчитель. Ця рослина , назву якої ви отримали росте в лісах нашої місцевості. Кожен з нас знає смак її ягід. Харчова, медоносна, лікарська, фарбувальна рослина. Ягоди чорниці вживають свіжими, перетертими з цукром, у суміші з молоком і вершками. Вони є сировиною для різних галузей харчової і кондитерської промисловостей. З чорниць готують соки, морси, екстракти, сиропи, джеми, варення, компоти, мармелад. До складу ягід чорниці входять цукри (до 6%), лимонна, яблучна, молочна, бурштинова, щавелева, хінна кислоти (1-1,2%), глюкозид гліконін і барвник міртилін, дубильні й пектинові речовини, мінеральні солі, вітаміни А, С, В1, В2, РР. Пектини надають кондитерським виробам з чорниці високої якості, а в свіжому вигляді сприяють виведенню з організму людини шкідливих радіоактивних сполук.У науковій медицині використовують ягоди і листки чорниці - Fructus et Folium Myrtilli. Висушені ягоди застосовують як в’яжучий засіб при гострих і хронічних проносах, особливо у дітей; Листки, що містять глікозид поліміртилін, використовують як засіб при лікуванні початкових форм цукрового діабету. У народній медицині сухі плоди чорниці вживають як в’яжучий засіб у вигляді чаїв, компотів, киселів при лікуванні різних хвороб кишково-шлункового тракту. Сироп з ягід вживають при запаленні печінки, при недокрів’ї, зниженій кислотності шлункового соку. Рослину використовують при маткових кровотечах, водянці, жовчнокам’яній хворобі, недокрів’ї, цукровому діабеті. Є вказівки, що ягоди запобігають розвитку силікозу, поліпшують зір. Антоціани, що містяться в плодах, використовують для виготовлення препаратів, що застосовуються Для профілактики променевої хвороби. Сік і ягоди чорниці мають бактерицидні властивості, кислоти ягід поліпшують процеси травлення і запобігають відкладанню в порожнині суглобів солей щавлевої кислоти. Велике значення ягоди чорниці мають в нормалізації процесів обміну речовин, лікуванні подагри і ревматизму запаленні слизових оболонок носоглотки. Плоди застосовують для забарвлення тканин у синій колір.
Розв’язування вправ №478, №479
Учні шукають значення виразів, розв’язують задачу , відповіді замінюють буквами із таблиці 2:
|
|
|
|
|
К |
Р |
Л |
Я |
О
|
Ключове слово: орляк.
Вчитель. Всі ми бачили цю рослину. Лікарська, інсектицидна, отруйна, харчова, кормова й декоративна рослина. У народній медицині використовують кореневище орляка для вигнання солітерів і як проносне. Він входить до складу мазі від наривів і екземних виразок. Кореневище містить синильну й орляково-дубильну кислоти, алкалоїди, ефірну олію тощо. Кореневища й листки орляка мають своєрідний запах, якого не переносять усі комахи. В деяких місцевостях Західної Європи травою орляка набивають матраци і подушки, в цих житлах немає ні тарганів, ні мух, ні павуків. На фруктах і овочах, загорнутих у листки орляка, не утворюється цвіль. Заготовляють орляк на Поліссі, в Лісостепу, по долинах рік у Степу, в Карпатах. Запаси сировини значні. Попіл орляка містить багато поташу, який можна використовувати для виробництва мила і скла. Кореневища орляка придатні на корм свиням. Після поїдання значної кількості надземної частини орляка (у свіжому або висушеному вигляді) велика рогата худоба і коні отруюються. Отруйний чинник — орлякові дубильна кислота.
Розв’язати вправи № 474, №477,№482.
Метод «Мікрофон»
-На сьогоднішньому уроці я дізналася…
-Я закріпила знання і навички…
-Я зрозуміла , що природу потрібно …
Тема. Розкладання многочленів на множники з використанням формул квадрата суми і квадрата різниці
(урок алгебри у 7 класі )
Мета: формувати в учнів уміння й навички розкладати многочлени з використанням формул квадрата суми і квадрата різниці двох виразів , сприяти активізації розумової діяльності , формувати ціннісне ставлення до історичних , культурних надбань рідного краю.
Обладнання: роздатковий матеріал.
ХІД УРОКУ:
І. Організаційний момент уроку
На початку нашого уроку, давайте розкладемо слово «УРОК» по буквах, підберемо до кожної слово, яке підходило б до нашого уроку.
Успіх
Радість
Оцінка
Клас
Тож бажаю успіху, щоб отримати радість від успішних оцінок всім учням класу.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
№ 615
4а6 – 25b2c2 = (a4b2c - x3)·( a4b2c +x3) ;
1,96m20 – 0,09n2 = (2a4 – 5bc)·(2a4 + 5bc) ;
a8b4c2 - 2x6 = (a4b2c - 1x3)·( a4b2c - 1x3) ;
(1,3m10 – 0,3n)·(1,3m10 + 0,3n) .
За підготовленим записом на дошці один учень ставить стрілочки від завдання до відповіді.
ІV. Актуалізація опорних знань
Математичний диктант
1. Запишіть у вигляді виразу суму квадратів змінних x і y.
2. Запишіть у вигляді виразу квадрат суми змінних x і y.
3. Запишіть у вигляді виразу подвоєний добуток змінних а2 і с.
4. Замініть степінь добутком (а + 1)2.
5. Піднесіть до квадрата двочлен m - n.
6. Піднесіть до квадрата 3 + а.
7. Піднесіть до квадрата вираз 0,1х.
8. Розкладіть на множники: 4 – х2 – у2.
9. Подайте у вигляді квадрата число 11.
10. Обчисліть: 552 – 452 =
11. Піднесіть до квадрата: (m - 5)2.
12. Розв’яжіть рівняння: х2 – 25 = 0.
(Учні обмінюються зошитами із сусідами по парті, перевіряють диктант із відповідями на дошці, підготовленими перед початком уроку. За кожне правильне завдання – один бал; виставляють бали один одному).
Відповіді:
1. х2 + у2 7. 0,01х2
2. (х + у)2 8.(х - у)(х + у)
3. 2а2с 9. ()2 або (3)2
4. (а + 1)(а + 1) 10. 1000
5. m2 – 2m·n + n2 11. m2 – 10m + 25
6. 9 + 6a + a2 12. х1 = 5, х2 = - 5
V. Сприймання і усвідомлення матеріалу про розкладання многочленів на множники з використанням формул квадрата суми і квадрата різниці
1. Запишіть формули квадрата суми і квадрата різниці двох виразів.
(a + b)2 = a2 + 2ab + b2
(a - b)2 = a2 - 2ab + b2
2. Запишіть ці формули міняючи ліві і праві частини місцями:
a2 + 2ab + b2 = (a + b)2 = (a + b)(a + b)
a2 - 2ab + b2 = (a - b)2 = (a - b)(a - b)
Перша з них – це є розклад на множники тричлена a2 + 2ab + b2, друга - a2 - 2ab + b2.
Розглянемо приклад 1
Розкладемо на множники 4х2 – 12ху + 9у2.
4х2 – 12ху + 9у2 = (2х)2 - 2·2х·3у + (3у)2 = (2х – 3у)2
Приклад 2
Знайдемо значення виразу х2 + 8х + 16, якщо х = 11.
Запишемо х2 + 8х + 16 у вигляді квадрата двочлена:
х2 + 8х + 16 = (х + у)2, якщо (11 + 4)2 = 152 = 225.
VI. Формування умінь та навичок учнів розкладати многочлени
на множники з використанням формул
Гра «Математичне лото»
Учні вибирають завдання, записані на картках різних кольорів, у залежності від рівня складності, розв’язують їх у зошитах, шукають відповіді у таблиці на дошці і закривають її.
Розкладіть на множники:
х2 + 2ху + у2 = х2 – 6х + 9 =
х2 - 2ху + у2 = b2 + 4b + 4 =
х2 + 2х + 1 = 25 + z2 – 10z =
х2 - 2х + 1 = 4а2 – 4а + 1 =
m2 – 2 m·n + n2 = m2 – 10m + 25 =
m2 – 6 m·n + 9n2 = 25p2 + 9g2 – 30pg =
16x2 + 8x + 1 = 16a2 – 8ab + b2 =
4a2 - 4a + 1 = 49x2 – 28 xy + 4y2 =
9x2 – 6x + 1 = 4c2 + 12ca + 9a2 =
Таблиці відповідей:
(х+у)(х+у) |
(х-1)(х-1) |
(х-у)(х-у) |
(m-n)(m-n) |
(х+1)(х+1) |
(b+2)(b+2) |
(m-3n)(m-3n) |
(3х-1)(3х-1) |
(х-3)(х-3) |
(m-5)(m-5) |
(2a-1)(2a-1) |
(4х+1(4x+1) |
(4a-b)(4a-b) |
(2c+3a)(2c+3a) |
(5p-3g)(5p-3g) |
(5-z)(5-z) |
(7x-2y)(7x-2y) |
(0,2х-у)(0,2х-у) |
Замок князів Любомирських (м.Дубно) Свято-Троїцький жіночий монастир (м.Корець)
Свято-Троїцький чоловічий монастир ( Острозький район)
На дошці утворюються малюнки із зображенням чудес Рівненщини.
Виконання вправи № 637.
Знайдіть значення виразу:
а) х2 - 4х + 4,
якщо х=12, то (х - 2)2 = (12 - 2)2 = 100
якщо х=2,1, то (2,1 - 2)2 = 0,01
якщо х= - 18, то (-18 - 2)2 = (-20)2 = 400
б) 9а2 – 6а + 1 = (3а - 1)2,
якщо а=7, то (3·7·1)2 = 400
якщо а= -33, то (3· (-33) -1)2 = 10000
№ 641.
4х2 + 4ху + у2 = (2х + у)2,
якщо х = , у = , то (2· +)2 = 1
а2 – 3а + 2,25 = (а – 1,5)2,
якщо а= 11,5, то (11,5 – 1,5)2 = 100
якщо а= - 7,5, то (-7,5 – 1,5)2 = 81
VIІ. Домашнє завдання
Опрацювати §19, розв’язати № 639, № 638, № 640.
VIII. Підсумок уроку. Оцінювання роботи учнів на уроці
Метод «МІКРОФОН»:
Тема: Задачі на всі дії зі звичайними дробами
(урок математики у 6 класі)
Мета: систематизувати та узагальнити знання та вміння з теми; розвивати навички колективної роботи у поєднанні з самостійною; застосовувати вивчене до розв’язування нестандартних задач; розвивати міжпредметні зв’язки, формувати вміння об’єктивно оцінювати себе і однокласників; виховувати учнів справжніми громадянами своєї держави.
Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, український рушник, ілюстрації до творів Т.Г.Шевченка, висловлювання видатних людей про математику і Кобзаря, роздатковий матеріал.
Немає науки, не пов’язаної
з математикою.
Л. Ейллер
ХІД УРОКУ:
І. Організаційний момент уроку
II.Перевірка домашнього завдання
Обговорення тих завдань, при виконанні яких в учнів виникли труднощі.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
Учитель: Сьогоднішній урок буде незвичайним. Його мета – узагальнити, удосконалити знання та вміння виконувати дії з дробами, разом з тим, повторимо і закріпимо знання про життя і творчість Т.Г.Шевченка.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Розв’язати кросворд:
Відповіді: 1. Нескоротний. 2. Корінь . 3.Обернені. 4. Знаменник. 5. Правильний. 6. Періодичний.
Ключове слово: КОБЗАР
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Обчислити:
· |
· 10 |
· 1 |
: |
? |
? |
? |
? |
Відповідь: 1814
Учитель. Про що говорить отримане число? (Відповіді учнів)
Народився Т.Г. Шевченко 9 березня 1814 р. в селі Моринцях Звенигородського повіту на Київщині - в сім’ї селянина-кріпака.
ІV. Розв’язування вправ
Учитель: У кожного на парті лежить таблиця «Цікаво знати». Вам потрібно заповнити пропуски цифрами, які ви знайдете, коли розв’яжете вправи, записані на картці 1.
Картка 1
Цікаво знати
Тарас Шевченко із ____ років життя: ___ років був на засланні, ___ років був кріпаком, і лише ___ років був на волі.
Учитель: Ви заповнили вільні місця і дізналися про такі факти із життя Т.Г.Шевченка, які вам знадобляться і в наступних класах.
А тепер розв’яжемо задачу із картки 2.
Картка 2
Скільки років було Т.Шевченку, коли вийшла його збірка поезій, яка поклала початок нового періоду в історії української літератури, якщо цього числа дорівнює 6?
(26 років).
Як називається ця збірка поезій? («КОБЗАР»).
Гра «МАТЕМАТИЧНЕ ЛОТО»
Учитель: На дошці записані відповіді до завдань, які лежать у кожного на парті. Вам потрібно розв’язати запропоновані приклади, знайти варіант відповіді і розмістити свою картку.
На дошці записані варіанти відповідей у трьох таблицях так, щоб в результаті вийшли ілюстрації до творів Шевченка «Мені тринадцятий минало», «Думка», «Якби ви знали паничі…».
Завдання для учнів:
1. : - = 10. · + 1 =
2. · 1 = 11. : + 2 =
3. : - = 12. : - =
4. · + 3 = 13. : + =
5. · + 2 = 14. : - 1 =
6. 5 - + 3 = 15. · + =
7. 8 - · = 16. 4 - : =
8. · + = 17. 5 - : =
9. : - = 18. · + 3 =
Таблиці відповідей:
7 |
1 |
|
4 |
|
|
5 |
3 |
6 |
2 |
|
3 |
|
3 |
1 |
4 |
|
4 |
Учні читають вірші, ілюстрації яких утворилися.
Учитель: Зараз ми проведемо гру «Хто швидше?»
На дошці накреслено табличку із семи клітинок. Ви розв’яжете сім завдань із картки 3. Кожна відповідь відповідає номеру букви алфавіту. Букви знайдете із таблички з алфавітом. Хто ж першим прочитає слово?
З |
А |
П |
О |
В |
І |
Т |
Картка 3
1. Розв’язати рівняння: х - 5 = 4 (10)
2. Обчислити: 5 · = (1)
3. Знайти число, якого дорівнює 8. (20)
4. У книжці 76 сторінок. Хлопчик прочитав 0,25 книжки. Скільки сторінок він прочитав? (19)
5. Знайдіть значення виразу: 8,4 : 2 - = (3)
6. Число, обернене до числа . (12)
7. Знайдіть від числа 69. (23)
Алфавіт
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
а |
б |
в |
г |
ґ |
д |
|||
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|||
е |
є |
ж |
з |
и |
і |
|||
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
|||
ї |
й |
к |
л |
м |
н |
|||
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
|||
о |
п |
р |
с |
т |
у |
|||
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|||
ф |
х |
ц |
ч |
ш |
щ |
|||
31 |
32 |
33 |
|
|||||
ь |
ю |
я |
||||||
Відповідь: ЗАПОВІТ
Учитель: Хто з учнів прочитає цей вірш? Чи був виконаний заповіт великого Кобзаря?
V. Підсумок уроку
Чи цікавий для вас був урок? Що нового ви дізналися на ньому?
VІ. Завдання додому
«Видатні математики»
(Математичний монтаж для 7-го класу)
І учень Я розповім про великого українського математика Михайла Васильовича Остроградського.
Остроградський народився 1801 року у селі Пашенна на Полтавщині в сім'ї поміщика. Брат Андрій розповідав: « В дитинстві Михайло дуже любив в іграшках своїх знати кожної речі розміри. Згодом дуже займали його водяні та вітрові млини, яких на Україні так багато. Він постійно носив у кишені шнурок і все вимірював.» У 15 років слухав лекції у Харківському університеті, а у 17 років був зарахований студентом фізико-математичного факультету.
ІІ учень Остроградський приділяв велику увагу тим математичним робота, що мають значення у практичній діяльності людини. Видав книжки «Керівництво початкової геометрії», «Програма і конспект по тригонометрії». Помер Остроградський у 1861 році і похований у рідному селі.
ІII учень Сьогодні слід згадати про математика Михайла Олексійовича Лаврентьєва. І хоч він не українець, а росіянин, та жив і працював в Україні,зробив великий вклад в українському математичну науку.
Народився Михайло Олексійович у Казані в 1900 році в сім'ї науковця. Але дитячі та юнацькі роки пройшли у Москві, де у родині Лаврентьєвих часто бували науковці. До їхніх розмов часто прислухався юний Михайло, що і вплинуло на вибір молодого чоловіка. Він став математиком.
У 1939 році Лаврентьєв переїхав до Києва і Академія і доручила йому керівництво інститутом математики України. Він створював нові снаряди, які не мали ще жодна армія світу. Адже йшла Велика вітчизняна війна. Було знайдено формули і співвідношення, що визначали способи побудови снаряда та його докторів, які завжди вдячнім М. О. Лаврентьєву.
IV учень Михайло Пилипович Кравчук народився 27 вересня 1892 року на Волині. Батько був землеміром. Вчився Михайло у Луцькій гімназії, де виявив неабиякі здібності у математиці. Він вступив до Київського університету, де на той час працювали Букреєв і Граве. Михайло бере участь у багатьох дослідженнях і досягає успіху. У 1920 році Кравчук починає працювати у Києві в вищій школі. Кравчук продовжує наполегливі пошуки і дослідження. За два роки він написав більше сорока праць.
V учень 29 червня 1929 року Всеукраїнська Академія наук обрала професора Михайла Пилиповича Кравчука своїм дійсним членом. На цей час він уже мав понад 80 опублікованих праць.
У першій половині 30-х років Михайло Пилипович приділяє велику увагу методиці викладання математики у вищій та середній школі. Разом зі своїм учнями він пише ряд підручників для вищої школи.
Чимало увагу Кравчук приділяв справі викладання математики у середній школі. Він сам писав і перекладав підручники для шкіл, виступав з лекціями з окремих розділів алгебри та геометрії для шкіл. Всього надруковано 160 праць.
Нормативно-правова база з питань патріотичного виховання
1