Тема. Патріотизм і ностальгія за далекою батьківщиною як провідний настрій «Кримських сонетів» (сонети №8 «Гробниця Потоцької», №14 «Пілігрим»)
Мета: продовжити ознайомлення з поезіями А. Міцкевича, удосконалювати вміння виразно читати поетичний текст, аналізувати його, висловлювати власні враження від прочитаного, будувати аргументовані висловлювання; навчати вдумливого читання ліричних творів; розвивати образне мислення, словесне малювання, творчу уяву, усне мовлення; вчити працювати в групі; виховувати любов до вітчизни, повагу до чужих почуттів, внутрішнього світу людини, захоплення красою мистецтва.
Тип уроку: урок формування й удосконалення знань, умінь і навичок.
Обладнання: аудіозаписи, мультимедійна презентація, роздавальний матеріал.
Методи, прийоми і форми роботи: слово вчителя, виразне читання, декламування поезій, мовчазне читання, словесне малювання, бесіда, словникова робота, постановка і розв’язання проблемного питання, інтерактивні вправи.
Що залишилося в пам'яті
після подорожі, міститься в сонетах.
Адам Міцкевич
Хто хоче зрозуміти поета,
повинен побувати в поетовій країні.
Й. Ґете
ПЕРЕБІГ УРОКУ:
І. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Інтерактивна вправа «Кольоровий настрій»
Звучить музична композиція.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Інтерактивна вправа «Словесний пін-понг».
Бесіда на повторення вивченого
5. Сонетний цикл – це … низка віршів, об’єднаних спільною ідеєю. До складу сонетного циклу входять твори, об'єднані спільним жанром (сонет), спільною думкою, настроєм та, як правило, образом ліричного героя.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вступне слово вчителя. Сьогодні ми з вами знову вирушаємо у путь до далекого Криму. І зможемо ще раз подивитись на нього очима великого польського поета А. Міцкевича.
Як ви пам’ятаєте, цикл «Кримські сонети», до якого входить 18 віршів, написаний Міцкевичем під враженням двомісячної подорожі Кримом. «Що залишилося в пам'яті після подорожі, міститься в сонетах», – казав поет, захоплений романтичними кримськими пейзажами: дикими горами, вічнозеленою рослинністю та скелястим узбережжям Чорного моря. Спочатку Міцкевич хотів написати романтичну поему в «східному дусі», але пізніше вирішив створити цикл сонетів, об'єднаних образом героя-мандрівника, який бачить новий і незвичний світ очима поета.
Епіграфом до циклу Міцкевич узяв рядок з вірша Ґете: «Хто хоче зрозуміти поета, повинен побувати в поетовій країні». Щоб зрозуміти творчість поета необхідно збагнути духовний світ митця, його інтереси й прагнення, що і складають «поетову країну». Саме цими словами Адам Міцкевич одразу дав зрозуміти, що задум циклу пов'язаний з його батьківщиною, а не з Кримом. Про патріотизм і ностальгію за далекою батьківщиною як провідний настрій «Кримських сонетів» ми сьогодні поговоримо, аналізуючи наступні твори поета.
IV. Оголошення теми й мети уроку.
(Учні записують тему та епіграфи в зошити).
Очікувані відповіді:
Від нової зустрічі з А. Міцкевичом я очікую:
V. Робота над темою уроку.
1. Вступне слово вчителя
– Як уже було сказано на попередньому уроці, головним героєм «Кримських сонетів» є мандрівник-пілігрим. Буйна природа Криму – це фон його роздумів, спільниця його тривожних снів, джерело жаданої душевної рівноваги. Уже в прелюдії до циклу – в «Акерманських степах» – ліричний герой так напружує слух, що міг би почути голос з батьківщини. Цей образ вітчизни з ним скрізь: і коли він оповідає про плавання морем, і коли оплакує жертви ханського свавілля. Йому навіть здається, що рої ясних зірок, якими всіяний увесь Чумацький Шлях, – то сльози польки – бранки, вияв її пекельної туги за рідним краєм. ???????
Нашим проблемним запитання, на яке ви спробуєте дати відповідь в кінці уроку, є «Чи можна вважати «Кримські сонети» А. Міцкевича не лише щоденником подорожі, але й щоденником душі?» (запишіть проблемне запитання у зошити).
VІ. Виразне читання поезії «Гробниця Потоцької» у перекладі М.Рильського (вчителем).
Читання мовчки поезії учнями.
Завдання. Уважно прочитати та дати відповіді на запитання.
Примітка. Учні, які знають і читають сонет напам'ять, отримують оцінку ще й за виразне читання напам'ять.
Сонет № 8 ГРОБНИЦЯ ПОТОЦЬКОЇ
Зів'яла ти в краю, заквітчанім весною,
Трояндо молода, бо линули в імлі
Від тебе юні дні, злотисті мотилі,
І спогадів черву лишали за собою.
Чому так світяться громадою ясною
Зірки, до польської обернені землі?
Чи то не погляд твій, в печалі, у жалі,
Сліди повипікав огненною сльозою?
О полько! Як і ти, я вмру на чужині.
Хай приязна рука мене хоч поховає!
Тут мандрівці ведуть розмови негучні,
І вчую я слова, що чув у ріднім краї,
Поет, складаючи тобі на честь пісні,
Побачить гроб і мій — для мене заспіває.
(Переклад М. Рильського)
VІІ. Бесіда за прочитаним.
У Криму ще й до цього часу згадують красунь з роду Потоцьких – Софію, Марію…
На честь Софії створено диво-парк в Умані, який так і називається Софіївкою, сонет «Гробниця Потоцької» створено на честь Марії. В основу сюжету лягла легенда про чарівну Марію з роду Потоцьких, яка нібито потрапила до гарему Гірея, який до нестями в неї закохався.
Але, на жаль, про життя Марії Потоцької нам майже нічого не відомо, крім того, що поховали її на ханському цвинтарі, за стінами ханського палацу.
І от Міцкевич, молодий, закоханий, побачивши цю гробницю, пише сонет, у якому відчувається подібність долі поета з долею Марії Потоцької.
Коментар. В основі сюжету — поширена в той час у Криму легенда про гробницю, збудовану ханом Керим-Гіреєм для своєї наложниці. За однією з версій легенди, вона була полькою із княжої родини Потоцьких. Поет використав легенду для порівняння долі мандрівника — вигнанця, відірваного від батьківщини, з долею прекрасної польки, яка так і померла на чужині.
Слайд (із подорожніх записів А. Міцкевича).
Аналіз сонету „Гробниця Потоцької”
(Марія Потоцька «зів’яла, мов троянда молода», в гаремі хана від туги за батьківщиною. Серце ліричного героя теж «в’яне» від розлуки з вітчизною. У відображенні страждань ліричного героя бачимо тяжку долю поета-вигнанця)
VIII. Робота над твором.
У кожного з вас на парті є «Схема художнього аналізу сонета «Гробниця Потоцької». На основі щойно почутого спробуйте проаналізувати цю поезію письмово. Для цього ви умовно поділитесь на 2 групи: 1-й варіант – «Теоретики» визначають і записують тему, ідею та проблематику твору, а 2-й варіант – «Лірики», шукають засоби художньої виразності.
Тема: розповідь про полонянку-польку, яка померла в неволі, та сум поета за своєю країною.
Ідея:
Проблеми
Звертання: о полько!
Порівняння: дівчина з трояндою.
Прослухайте вірш мовою оригіналу:
GRÓB POTOCKIÉJ
W kraju wiosny pomiędzy rozkosznemi sady
Uwiędłaś młoda różo! bo przeszłości chwile,
Ulatując od ciebie jak złote motyle,
Rzuciły w głębi serca pamiątek owady.
Tam na północ ku Polsce świécą gwiazd gromady,
Dlaczegoż na téj drodze błyszczy się ich tyle?
Czy wzrok twój ognia pełen nim zgasnął w mogile,
Tam wiecznie lecąc jasne powypalał ślady?
Polko, i ja dni skończę w samotnéj żałobie;
Tu niech mi garstkę ziemi dłoń przyjazna rzuci.
Podróżni często przy twym rozmawiają grobie,
I mnie wtenczas dźwięk mowy rodzinnéj ocuci;
I wieszcz samotną piosnkę dumając o tobie,
Ujrzy bliską mogiłę, i dla mnie zanuci.
ІX. Образ ліричного героя циклу «Кримські сонети» найповніше розкривається у вірші «Пілігрим». Герой А. Міцкевича – ніби в центрі світу й одночасно – над ним, над цим світом, щоб зрозуміти святі істини та сенс буття. Заради цього він і вирушив у далеку мандрівку.
Виразне читання поезії «Пілігрим» у перекладі М.Рильського (вчителем).
Читання мовчки поезії учнями.
Завдання. Уважно прочитати та дати відповіді на запитання.
Сонет № 14 ПІЛІГРИМ
Країна розкоші прослалась підо мною,
Вгорі — блакить ясна, тут — лиця чарівні.
Чому ж у дальній край так хочеться мені,
Чом ще за дальшою я плачу давниною?
О Литво! Шум лісів, породжених тобою,
Миліший, ніж Байдар всі солов'ї гучні,
І більше я радів твоїй трясовині,
Як цим шовковицям з їх ніжною красою!
На лоні красоти, серед казкових див,
Чом лину серцем я до молодого ранку,
До тої, що колись так ніжно полюбив?
В краю, заказанім для мене, ти, коханко,
Як ходиш по моїх недавніх ще слідах,
Чи згадуєш мене хоч іноді в думках?
(Переклад М. Рильського)
Аналіз сонету „Пілігрим”
Бесіда. – Чому А. Міцкевич називає ліричного героя «пілігримом»?
- Доведіть, що в основі катренів «Пілігрима» лежить прийом контрасту.
- Із якою метою поет вдається до риторичних запитань, звертань, окликів?
- Чи можна стверджувати, що образ коханої ототожнюється у А. Міцкевича з образом батьківщини?
- Які життєві істини відкрив ліричний герой?
- Який провідний настрій цього сонета? (Ностальгія).
Коментар. У сонеті яскраво виражена туга за рідним краєм — герой — мандрівник прямо заявляє, що «трясовина» Литви миліша для нього за «казкові дива» чужого краю.
Х. Аналогічно до аналізу попередньої поезії «Теоретики» і «Лірики» продовжують свою роботу над сонетом «Пілігрим».
Тема: туга за рідним краєм та коханою.
Ідея: заклик не забувати свій рідний край.
Проблеми
Епітети: країна розкоші, блакить ясна, казкові дива.
Порівняння: шум лісів – миліший, ніж Байдар всі голоси гучні.
Звертання: О Литво! Ти коханко.
Протиставлення: Крим протиставляє своїй батьківщині.
ХІ. Рефлексія
А на завершення я пропоную вам технологію «Незакінчене речення»:
ХІІ. Підсумок уроку. Оцінювання та аргументація (мотивація) оцінок.
ХІІІ. Домашнє завдання
Вивчити один із сонетів Адама Міцкевича напам’ять. Вміти аналізувати вибрану поезію за поданою схемою.
Алгоритм аналізу поезій з циклу „Кримські сонети”
(система запитань):
Алгоритм аналізу поезій з циклу „Кримські сонети”
(система запитань):
Алгоритм аналізу поезій з циклу „Кримські сонети”
(система запитань):
Алгоритм аналізу поезій з циклу „Кримські сонети”
(система запитань):
Схема художнього аналізу сонета
«ГРОБНИЦЯ ПОТОЦЬКОЇ»
Тема |
|
Ідея |
|
Проблеми, які автор піднімає у творі |
|
Засоби художньої виразності |
|
Епітети |
|
Порівняння |
|
Звертання |
|
Протиставлення |
|
Римування |
|
Кольори вірша |
|