Постає проблемне питання створення у дошкільному навчальному закладі педагогічних умов формування соціальної компетентності дітей з урахуванням набутого ними соціального досвіду в сім
1
ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ У СТАРШИХ ДОШКІЛЬНИКІВ ПЕРШООСНОВ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
Розвиток соціальної компетентності дітей дошкільного віку нерозривно пов'язане з сучасними тенденціями розвитку української дошкільного освіти як окремого ланцюжка усієї системи освіти.
Як визнано науковцями, дитинство є особливим періодом, становлення якого пов’язана із своєрідністю, особистістю, відмінністю процесу дорослішання дитини, через входження у соціальний світ дорослих. Установлення, що із освоєння культурних, моральних правил і закономірностей суспільного життя відбувається найбільш результативний розвиток соціальної компетентності - здатності дошкільника оцінювати власні вчинки, ефективно взаємодіяти з оточуючими.
Постає проблемне питання створення у дошкільному навчальному закладі педагогічних умов формування соціальної компетентності дітей з урахуванням набутого ними соціального досвіду в сім’ї.
На наш погляд означене явище найбільш порвно визначають ті науковці які трактують соціальну компетентність інтегральною якістю особистості дитини, що дозволяє ій, з одного боку, усвідомлювати свою унікальність і бути здатною до саморозвитку, а з іншого – «відчувати» себе частиною колективу, суспільства, вміти вибудовувати відносини і враховувати інтереси інших людей, брати на себе відповідальність і діяти, виходячи із загальних цілей, на основі цінностей як загальнолюдських, так і тієї спільноти, в якій дитина розвивається [1].
Такий підхід дозволяють навіть структурувати соціальну компетентність - здатність дитини ефективно і адекватно вирішувати різні проблемні ситуації, з якими вона стикається за певними рівнями. А саме:
- початковий рівень, який характеризується низьким ступенем сформованості необхідних для соціальної адаптації особистісних новоутворень;
- нестійкий рівень, що визначається ситуацією, коли окремі показники соціальної компетентності сформовані на достатньому рівні і можуть стати основою для досягнення успіху в соціально – значимій діяльності або взаємодії, а інші знаходяться на низькому рівні розвитку; допустимий видається різне поєднання ступенів сформованості складових соціальної компетентності;
- стійкий рівень передбачає досягнення стійкого розвитку всіх особистісних новоутворень віку, що забезпечують успіх у соціальній діяльності, тобто високі показники розвитку всіх найважливіших для віку складових соціальної компетентності [2].
Соціальна компетентність дошкільника, на думку науковців, включає в себе наступні компоненти.
- мотиваційний, як потреба в спілкуванні і схваленні, бажання зайняти певне місце серед значущих для дитини людей - дорослих і однолітків;
- когнітивний, або пізнавальний, - наявність елементарних уявлень про навколишній світ, обізнаність в області взаємин людей в соціумі, усвідомлення власної індивідуальності;
- поведінковий, або власне комунікативний, - ефективна взаємодія з середовищем, здатність чинити так, як прийнято в культурному суспільстві [4].
З огляду на вищезазначене. та саморефлексію набутого нами досвіду роботи із дошкільниками, можемо стверджувати, що процес формування соціальної компетентності у дошкільників - складний, комплексний, систематичний процес, який повинен проводитися планово, бути теоретично обґрунтованим і методично забезпеченим. Маємо підстави зауважити ще й про те, наскільки динаміка цього процесу обумовлена своєрідністю сімейного соціального виховання дитини. А тому, на нашу думку, доцільно виходити із визнання, що розвивально-освітній простір дошкільного закладу має закласти першооснови соціальної компетентності дитини з огляду на опору на реальну науково встановлену природу цього явища.
На основі психолого-педагогічної літератури, а так само досвіду роботи педагогів ДНЗ нам видається педагогічно вмотивованими такі основні напрямки роботи по формуванню соціальної компетентності дошкільника, що згорнуто можуть позначатися за ключовою ідеєю, а саме:
Дійсно такий підхід сприяє визначенню найбільш ефективної педагогічної технології, що враховує найголовне – педагогічними засобами розвивати у дитини ії «соціальність», врахувавши конкретику ситуації, яка склалась у дошкільника у цьому відношенні з огляду на соціалізуючий вплив сааме його сім’ї – родини.
Принципово важливо навчити дітей на етапі їх дошкільного дитинства усвідомлено сприймати свої власні емоції (почуття і переживання), розуміти емоційний стан інших людей. розвивати уміння встановлювати і підтримувати контакти, кооперуватися і співпрацювати.
Перспективи подальших наукових розвідок ми пов’язуємо із розробкою такої педагогічної технології, що базується на соціальному партнерстві дошкільного навчального закладу і сім’ї, як важливого соціального інституту.
Список використаних джерел