Сьогодні на уроціПоглибимо знання про групи прикметників за значенням, перехід прикметників з однієї групи в іншу; формуватимемо вміння розрізняти якісні, відносні та присвійні прикметники; удосконалюватимемо вміння доречно вживати прикметники різних груп за значенням в усному та писемному мовленні;виховуватимемо відповідальне ставлення до вивчення української мови, любов та повагу до рідної мови.
Номер слайду 3
Пригадай !Прикметник-це…самостійна частина мови. Прикметник виражає…ознаку предмета. Прикметник відповідає на питання…який? чий? котрий?Прикметники змінюються за…родами, числами, відмінками. Синтаксична роль прикметника…у реченні буває означенням, рідше-присудком.
Номер слайду 4
За значенням прикметники поділяються на групи: ЯкісніВідносніПрисвійніПригадай !
Номер слайду 5
Якісні Позначають ознаку предмета, яка проявляється в більшій чи меншій міріСмак, колір, вага, форма(смачний, зелений, важкий, круглий)
Номер слайду 6
ВідносніВиражають ознаку за відношенням. До матеріалу (глиняний)До іншого предмета (шкільний)До національності (український)До часу (вечірня розмова)До числа (п’ятирічна дитина)До місця (сільська площа)
Номер слайду 7
ПрисвійніВідповідають на питання чий? чия? чиє? Виражають ознаку за приналежністю чого-небудь особі чи твариніСофіїні черевики. Братові рукавиціВовчий хвіст
Номер слайду 8
1. Дідова хата, Маріїна хустина2. Добра мама, запашна квітка3. Міська площа, скляна куля1. Якісні2. Відносні3. ПрисвійніЗавдання 1 Установіть відповідність між прикметниками та їх групами за значенням
Номер слайду 9
1. Дідова хата, Маріїна хустина2. Добра мама, запашна квітка3. Міська площа, скляна куля1. Якісні2. Відносні3. ПрисвійніЗавдання 1 Установіть відповідність між прикметниками та їх групами за значенням
Поміркуй!Прочитайте подані вирази . У якому значенні - прямому чи переносному вжиті в них прикметники?Гострий на язик. 2. Мати вовчий апетит.3. Соловʼїний голос.
Номер слайду 13
Запам’ятай! Прикметники часто вживаються в переносному значенні, тому вони мають властивість переходити з одного розряду до іншого. Якісні прикметники переходять у відносні, якщо втрачають здатність виражати певну якість більшою чи меншою мірою: білий лебідь – біла раса.
Номер слайду 14
Запам’ятай! Присвійні прикметники переходять у відносні та якісні, якщо набувають їхніх ознак: ведмежа лапа – ведмежа послуга, заяча нора – заяча душа.
Завдання 2 Поєднайте слова так, щоб утворилися словосполучення, у яких прикметник перейшов з одного розряду в інший. Металевий характерзолоті голоскуряча серцелисячий рукибараняча впертістькрижане пам’ять
Завдання 3 Спишіть прислів’я. Визначте розряди прикметників за значенням.1. Багачева правда гірше за брехню.2. На панську мудрість – мужицька хитрість. 3. Білі руки, а сумління чорне.4. Правда гостра, як коса.5. Молодий місяць не всю ніч світить.
Номер слайду 19
Завдання 3 Спишіть прислів’я. Визначте розряди прикметників за значенням.6. Лице рум’яне, а серце кам’яне.7. Від теплого слова і лід розмерзається.8. І від солодких слів буває гірко.
Номер слайду 20
1. Багачева (присвійний) правда гірше за брехню.2. На панську (присвійний) мудрість – мужицька (присвійний) хитрість. 3. Білі (якісний) руки, а сумління чорне (якісний) .
Номер слайду 21
4. Правда гостра (якісний) , як коса.5. Молодий (якісний) місяць не всю ніч світить. 6. Лице рум’яне (якісний), а серце кам’яне (відносний).
Номер слайду 22
7. Від теплого (якісний) слова і лід розмерзається.8. І від солодких (якісний) слів буває гірко.
Номер слайду 23
Повторимо!
Номер слайду 24
Сьогодні на уроціПоглибили знання про групи прикметників за значенням, перехід прикметників з однієї групи в іншу; формували вміння розрізняти якісні, відносні та присвійні прикметники; удосконалювали вміння доречно вживати прикметники різних груп за значенням в усному та писемному мовленні;виховували відповідальне ставлення до вивчення української мови, любов та повагу до рідної мови.