Перші поетичні твори баладного та елегійного жанру «Причинна», «Думи мої,думи мої»

Про матеріал
Допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст ранніх творів поета,їх жанрову й стильову приналежність,показати вміле застосування поетом елементів фольклору,звичаїв, обрядів; розвивати логічне й абстрактне мислення, увагу, вміння сприймати й аналізувати навчальний матеріал, надавати відповідний коментар і пояснення, робити висновки; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати зацікавленість творчістю Кобзаря,щирість,доброту,вірність у почуттях та співчутливе ставлення до знедолених.
Перегляд файлу

Тема:Перші  поетичні твори баладного та елегійного жанру «Причинна»,

«Думи   мої,думи мої»

Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст ранніх творів поета,їх жанрову й стильову приналежність,показати вміле застосування поетом елементів фольклору,звичаїв, обрядів;  розвивати логічне й абстрактне мислення, увагу, вміння сприймати й аналізувати навчальний матеріал, надавати відповідний коментар і пояснення, робити висновки; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати зацікавленість творчістю Кобзаря,щирість,доброту,вірність у почуттях та співчутливе ставлення до знедолених.

Обладнання: картки з завданнями, текст творів,портрет письменника відповідного періоду,ілюстративний матеріал,аудіо записи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Теорія літератури: балада,фольклорна основа,романтизм,реальне,фантастичне,

ліричний відступ.

Хід уроку

І.  Мотивація навчальної діяльності учнів

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку

ІІІ. Виконавчо-діяльнісний етап

 1 )   Єкспрес- опитування

-Хто з письменників сказав про Шевченко « Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури»?

- Які здібності мав Тарас у дитинстві?

-Укажіть рік викупу з кріпацтва?

-Назвіть ім`я художника і написаний ним портрет,який розіграли в лотерею,щоб

 визволити Т.Г.Шевченко?

-Назвіть суму викупуТараса з кріпаків?

-Укажіть рік виходу  «Кобзаря»

-Назвіть заклад,у якому навчався Т.Г.Шевченко?

-Укажіть,де відбував заслання?

-  Укажіть місце  перепоховання поета»

2)Слово вчителя

Якщо проаналізувати життя письменника в період з 1838 року по 1843 рік, то видно, що це час перебування митця за межами Батьківщини. Тому мотиви ранньої творчості Шевченка пов’язані з ностальгією за Україною, де він не був майже 10 років. Він згадував чарівні українські казки, легенди й перекази, чудову природу, розповіді рідного діда Івана про гайдамаків, серце пекло сирітська доля, панська несправедливість та жорстокість. Переживав за долю свого поневоленого народу.

Рання творчість Шевченка представлена незрівняними зразками ліричної поезії,балладами ,соціально побутовими та історичними поемамиі драматичними творами. 

Періодизація творчості Т.Г.Шевченка

  • 1838 – 1843 – ранній період
  • 1843 – 1847 – період «трьох літ»
  • 1847 – 1857 – «невольнича муза» (період заслання)
  • 1857 – 1861 – пізній період

 

Тому ранні твори Шевченка присвячені таким основним темам:

  • Сирітство і соціальна несправедливість.
  • Трагічна доля жінки й розбещеність панів.
  • Героїчне минуле України.

           Роль поета й поезії в суспільному житті

  Колективна робота.Запис у зошитах.

Провідні теми,мотиви ранніх творів

1)Тема ролі співця:  «Перебендя», «Думи мої,думи мої..»

2)Тема героїчного минулого України: «Тарасова ніч», «Іван Підкова», «Гамалія»,        «Гайдамаки»

3)Трагічна доля жінки: «Причинна», «Катерина»

4) Сирітствоі соціальна несправедливість: «Мені тринадцятий минало..» «Думи мої,думи мої», «Тяжко-важко в світі жити ..»

-Ви вже знайомі з жанром балади .Згадаймо про нього.

Бесіда з учнями за запитаннями: 

-Дати визначення поняття балада

(Балада це ліро-епічний твір фантастичної, історико - героїчної чи соціально-побутової тематики з драматично напруженим сюжетом,що містить фольклорну основу)

- Назвіть ознаки балади

(Фантастичний сюжет,зображення однієї події з життя головного героя,фольклорна основа ,висока емоційність,нетривалий час подій,невелика кількість дійових осіб,стислість,малий обсяг.віршована форма)

Прослухайте початок балади «Причинна» - пісню «Реве та стогне Дніпр широкий» у виконанні Національного заслуженого академічного народного хору України імені Григорія Верьовки.

Звучить пісня  «Реве та стогне Дніпр широкий»

 

3 )  Виразне і вдумливе самостійне читання балади  «Причинна»

 

Причинна жінка, якій пороблено, не володіє собою, не тямить себе, не при розумі, іншими словами, божевільна.

Доведіть чи є твір «Причинна» баладою?

 

 4) Творче сприйняття прочитаного:подумайте,які б фарби використали,як       би ви були художником?

5) Ідейно-художній аналіз твору

Жанр:романтична балада з елементами реалізму

Тема:розповідь про вірне кохання ,розлуку і трагічну смерть закоханих.

Ідея:возвеличення щирогопочуття кохання і водночас засудженняжорстокого і злого світу,де неможливо зберегтисильні,чисті,справжні почуття

- назвіть художні особливості твору

6)Скласти інформативне гроно,щодо характеристики причинної

Причинна- самотня,любляча,вірна,гарна,нещасна,психічно неврівноважена

7)  Клоуз-тести (на картках початок фрази,учні продовжують)

  1. «Реве та стогне» – це…
  2. Балада – це…
  3. Причинна – означає…
  4. Ліричний відступ - …
  5. Балада починається рядками - …
  6. Твір «Причинна» належить до періоду …

 

ІІІ. Виразне читання  вірша  «Думи мої,думи мої..»

Після арешту  Т.Шевченка за участь в Кирило-Мефодієвському товаристві,його ув`язнено,а потім виголошено вирок-призначити солдатом в Оренбурзький окремий корпус.

Поезія Тараса Шевченко була написана в Орській фортеці у 1847році

Вірш Тараса Шевченка  сповнений сумом за Батьківщиною,автор вболіваєза українців,які знаходяться в панській неволі,терплять приниження та знущання.

1)  Ідейно-художній аналіз твору.

Тема.Звернення Т.Шевченка до своїх дум із сподіванням і вірою у вільне життя  українців

Ідея.Тільки впевненість у щасливе життя.наполегливість допоможе народові звільнитися від гноблення поміщиків.

Жанр.Громадянська лірика.

2)Опрацювання змісту поезії.  Бесіда за запитаннями.

-Що змусило письменника написати поезію «Думи мої,думи мої…»?

-Через що поет звертаеться до своїх думок?

-Прояку  «лиху годину»згадує автор твору?

-Як ви розумієте вираз  «бути вільним»?

-Чому Т.Г.Шевченко називає свої думки  голуб`ятами?

-Який настрій поета можна побачити? Про що це свідчить?

-Назвіть художні особливості твору

 

ІV .Підведення підсумків уроку

V. Оголошення результатів роботи на уроці

VI. Домашнє завдання. Скласти паспорт  вірша «Думи мої, думи мої…». Записати у зошит художні особливості балади  «Причинна».Підготувати доповідь за темою: «Балада Т.Г.Шевченко  «Причинна» в культурі»

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Олійник Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Гаврилюк Алла
До підручника
Українська література 9 клас (Слоньовська О. В., Мафтин Н.В., Вівчарик Н.М., Курінна Н.С., Шевчук Л. Т.)
Додано
15 лютого 2020
Переглядів
11240
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку