Опитненська загальноосвітня школа I-III ступенів
Перший урок
«Це – моє,це – наше».
3 клас
Учитель початкових класів Стучинська Наталія Василівна
Мета. Розширити знання про Батьківщину; формувати поняття «держава», «народ»; вчити робити висновки, узагальнення; розвивати зв’язне мовлення, уяву, мислення; виховувати бажання знати більше про свій рідний край, його видатних людей, прививати почуття патріотизму. виховувати майбутнього захисника своєї Вітчизни та формувати в учнів активну громадянську позицію.
Обладнання. Карта України, фонограма пісні Н.Май,оповідання В.Сухомлинського, портрет Т.Г.Шевченка у вишитому рушнику, слайди.
Епіграф:
Любіть Україну у сні й на яву, вишневу свою Україну,
красу її вічно живу і нову і мову її солов’їну.
В. Сосюра.
І. Організація класу
Я всміхнуся сонечку:
- Здрастуй, золоте!
Я всміхнуся квіточці –
Хай вона цвіте.
Я всміхнуся друзям –
Зичу їм тепла.
Гостям усміхаюся –
Зичу їм добра!
ІІ. Основна частина
1. Повідомлення теми
Ми з вами поведемо сьогодні розмову про найдорожче серцю кожної людини.
Учень.
Моя найкраща в світі сторона!
Чарівна, неповторна Україна!
Для мене в цілім світі ти одна
І рідна, й мила, дорога –
Моя Україна – єдина країна!
Гра «Відгадай назву міста»
ЇИВК КИЇВ
ЬВЛІВ ЛЬВІВ
АРХІВК ХАРКІВ
А які міста України ви ще знаєте?
2. «Співоча Україна»
Сади чарiвнi, мальовничиї села.
Моя Україна - це пісня … (весела).Пісня Н.Май «Це край, де я родилась і живу».
3.Гра «Думаємо про Батьківщину»
Я по черзі кидаю м’яч кожній дитині і запитую, в яких ситуаціях людина любить свою Батьківщину, а в яких ні:
- людина повернулася із лісу з оберемком квітів;
- садить дерева, квіти біля будинку;
- миє машину на березі озера;
- викинула сміття на узліссі;
- звільнила місце в автобусі старенькій жінці;
- зробила годівничку для птахів;
- прибрала подвір’я біля свого будинку;
- затіяла сварку або бійку із друзями;
- розчистила джерельце.
- позбирала сміття біля ставка чи річки.
4. Розповідь вчителя оповідання В. Сухомлинського «Без Батьківщини життя – не життя»
Вчитель: Журавлик народився на березі великого озера. Підріс, полюбив рідну землю. Але наближалася зима. Журавлик пристав до зграї інших журавлів і полетів далеко на південь. Там вічне літо, теплі води, яскраве сонце. У лісах зелені, сині, голубі папуги співають.
А наш Журавлик прилетів, роздивився навколо і засумував. Ніщо його не радує – ні пташині пісні, ні привітне сонце.
Ось одного разу підлетів до Журавлика Голубий Папуга і запитав:
- Чого сумуєш? Чом гнізда не мостиш, немовлят не виводиш?
Мовчить Журавлик, нічого не відповідає, тільки на північ поглядає.
Раптом насторожився, прислухаючись до чогось. Здалеку долинув журавлиний клич:
- Час в дорогу!
Змахнув Журавлик крилами.
- Куди ж ти летиш? – здивувався Папуга. – Адже там холодно. Поживеш там кілька місяців та й знову до нас повернешся. І що там гарного на твоїй холодній півночі?
- А хороше те, що я там народився, - відповів Журавлик. – Там моя Батьківщина. А без Батьківщини життя – не життя.
Сказав Журавлик і полетів доганяти своїх товаришів.
Обговорення оповідання:
- Чому Журавлик не захотів лишатися в теплих краях?
- Що для нього значить Батьківщина?
- Як ви розумієте вислів «Без Батьківщини життя – не життя».
Фізкультхвилинка
-Якщо ви вивчаєте рідну мову, дбаєте про її чистоту - сплетіть руки вгорі.
Учень.
Володимир Сосюра
ЯК НЕ ЛЮБИТЬ ТОЙ КРАЙ
Як не любить той край,
Де вперше ти побачив
Солодкий дивний світ,
Що ми звемо життям,
Де вперше став ходить
І квіткою неначе
В його теплі зростав
І усміхавсь квіткам!
5.Красивий кліп про Україну.(https://www.youtube.com/watch?v=fxUDAikvoog)
6. Гронування «Кольори прапора»:
Синій – вода, небо, волошки, незабудки …
Жовтий – сонце, лан пшениці, зерно, соняшник …
7. Сенкан «Батьківщина».
III Закріплення
«Це- моє, це-наше»
1. «Трембіта»
Найдовший у світі музичний інструмент – наш. Трембіту придумали для зв’язку у горах, коли телефонів ще не було. А робили її зі смереки, в яку вдарила блискавка. Трембіта – рекордсменка, її внесено у книгу Гіннеса. Вона завдовжки – 8 метрів, а важить лише півтора кілограми, як кіт.
2. Літак «Мрія»
Наш літак «Мрія» найбільший у світі! Він довжиною, як потяг метрополітену, а шириною як Олімпійській стадіон. Він може перевезти 50 слонів або два кашалоти. Наша «Мрія» найбільший рекордсмен з усіх літаків планети.
3. «Сіль»
Без солі не може прожити жодна людина. Її видобувають по всьому світу, і в Україні. Наші запаси солі найбільші в Європі. А утворена соляна печера стала настільки велика, що в ній навіть літали на повітряній кулі. Нашої солі дуже багато. Якщо посипати нею всю планету, то вона вкриється сіллю наче сніжною ковдрою.
«Гасова лампа»
Перша у світі гасова лампа – наша. Коли ще не було електричних ламп, люди користувалися свічками. Їхнього світлам було замало аби ввечері гратися, малювати, читати. Наш винахідник придумав лампу, у яку заливалась рідина – гас. Вона була яскравою і швидко стала популярною у світі.
5. «Чорнозем»
Українська земля - найродючіша в світі, бо в нас знаходиться чверть всіх запасів чорнозему планети. Якщо правильно обробляти чорнозем, то на ньому виростає найбільша кількість врожаю. У давні часи, коли землі не обробляли, висота рослин була така висока, що не можна було побачити вершника на коні.
6. «Заповідник «Асканія-Нова»
В Україні існує дивний степ, жодного разу не ораний, дикий. Хазяйнують там не люди, а тварини. І називається він – заповідник «Асканія–Нова». Там вільно живуть тварини з усього світу. Зебри з зубрами, дикі коні Пржевальського, рідкісні рослини, птахи та комахи. «Асканія–Нова» – один з найстаріших та найвідоміших заповідників у світі, з унікальним та чарівним світом
7. «Щедрик»
Різдвяний настрій всьому світу дарує українська мелодія «Щедрик». «Щедрик» перекладена різними мовами і популярна в багатьох країнах. Це найдавніша з відомих мелодій у світі. І вона звучить по всій планеті вже більше ста років.
8. «Мапа»
Одна з найдавніших мап у світі, знайдених на Землі, наша! Це мапа на кістці мамонта. Був час, коли зовсім не існувало ні паперу, ні олівців. І щоб намалювати, наприклад мапу, потрібні були кістка великої тварини та камінь. Отаку мапу і знайшли в Україні, у поселенні древніх мисливців. На ній було зображено річку, дерево та курінь.
9. «Рамковий вулик»
Перший рамковий вулик – наш. Вулик – це житло для бджіл, виготовлене людиною. Зовсім давно бджілки жили у гніздах, а щоб поласувати медом, доводилося завдавати їм шкоди. Перший рамковий вулик дав бджолярам можливість піклуватися про бджолину сім’ю, не заважаючи її важливим медовим справам. Сьогодні Україна посідає 1-ше місце у Європі з виробництва меду.
10. «Співочі тераси»
Дивовижні «Співочі тераси» - наші. Це такі сади, що співають. Задумували їх, щоб вирощувати смачні теплолюбні ягоди та фрукти. І несподівано помітили, коли вітер шелестить листям та дме у металевих трубах, вбудованих у тераси - звучить пісня. Отже фрукти зріють під чудовий супровід. Створюється враження, що знаходишся у дивовижному театрі просто неба.
11. «Шлях із варягів у греки»
Важливий древній торговий шлях – наш. Коли ще не існувало пароплавів, потягів чи автомобілів, нашою землею пролягав важливий торговий шлях «із варягів у греки». Шлях пов’язував Північ та Південь, проходив через 2 моря та 3 річки. Купці – люди, які возили товари, долали цю дорогу за місяць. І привозили додому фрукти, коштовності, прянощі та інші цікавинки.
12. «Гіпсова печера»
Найдовша в світі природна гіпсова печера – наша. Гіпс швидко застигає і приймає будь-яку форму. Його використовують, коли будують, лікують, майструють, створюють. Цю печеру створила природа. Спочатку було море. Минули роки, море висохло. Змінювався краєвид. Виросли гори Карпати. Дно моря опустилося під землю, з’явилися нові річки. І утворилася печера з гіпсовими бурульками. Щоб обійти її, знадобиться не менше тижня! А висота печери – як чотирі жирафи. Наша печера тричі рекордсменка у книзі Гіннеса.
2.Гра «Добери риму»
1.У всьому світі – кожен зна:
Є Батьківщина лиш …одна.
2. І в нас вона одна-єдина -
це наша славна …Україна.
3. Не забувай, що ти дитина
землі, що зветься …Україна.
3. «Україна – мирна держава»
Моя Україна - козацькая слава!
Така волелюбна i мирна … (держава).
Найбільше в світі щастя — це мир на землі, коли на ній розквітають чарівні квіти, а люди живуть спокійно, земля не здригається від страшних вибухів, а діти вчаться, здобувають знання, щоб зробити наш край ще прекраснішим. Мир на землі — це найбільше благо, бо є тато і мама, ніхто не гине у боях, і багато радості у світі.
На жаль так сталося в Україні, що ми повинні захищати нашу єдність держави Україна, її територію та кордони, її незалежність. Тисячі солдатів, наших вірних, сміливих захисників, обороняють нашу землю від ворогів. Давайте схилимо голови (Діти встають, запалюється свічка.)
Підсумок .
Вчитель: Дякую, діти ,за гарну роботу.
Пропоную пограти в гру « Опиши Україну». На дошці сонечко. Для кожного з вас у мене є промінчики, напишіть одним словом «Яка Україна?» (безкрая, багата, гостина, співуча, горда.)
Висновок.
Дійсно вона найпрекрасніша , сама чудова!