Ця розробка - урок позакласного читання за творами Романа Дубківського. Його можна використати у 9 класі після вивчення теми "Тарас Шевченко"
Тема : Урок позакласного читання за творами Р.Лубківського «Шевченкові автопортрети»
Мета: поглибити знання учнів про творчість Тараса Шевченка , розкрити зміст циклу «Автопортрети Шевченка» Р.Лубківського; удосконалювати уміння і навички виступати перед аудиторією; виховувати ціннісне ставлення до мистецтва.
Обладнання: портрет Шевченка , виставка «Шевченко - художник», портрет Р.Лубківського, збірка творів Р.Лубківського.
Наскрізні лінії – 9,1,5
Інтеграція навчання: мистецтво (живопис)
Основний зміст уроку.
1.Мотивація навчальної діяльності.
Вступне слово вчителя.
Благословен той день і час,
Коли прослалась килимами,
Земля , яку сходив Тарас
Малими босими ногами,
Земля , яку скропив Тарас
Дрібними росами-сльозами…
Благословенна і ти ,Україно , що дала нам такого генія, пророка. Дала людину, до якої не знаю , чи може хтось дорівнятись.
Ми знаємо Шевченка як поета.
Сьогодні ми відкриємо нову грань таланту кобзаря – художнє обдарування, його живопис.
2. Сприйняття навчального матеріалу.
Вчитель: Поетична спадщина кобзаря налічує понад 240 творів, а мистецька - близько 1200 творів. Кількість творів свідчить , що малярству Тарас Григорович приділяв велику увагу . Однак за життя поета жоден його сучасник не мав не мав повного уявлення про Шевченка як художника.
Мистецька спадщина знаходилася тривалий час у приватних колекціях і не була доступна широким масам. Люди , до яких потрапляли роботи художника часто не уявляли собі їхньої цінності. Недооцінка малярських робіт пояснюється тим , що він писав не великі полотна , а твори малих розмірів. До того ж Шевченко був більше графіком, ніж живописцем. Цього не розуміли критики, які недооцінювали графіку і були переконані, що обставини життя й поезія перешкодили Шевченкові стати великим художником.
Як же починався шлях Шевченка до живопису. А він був нелегким і тернистим, оскільки це був шлях не до мистецтва , а до свободи. Це ми все спробуємо показати на основі творів Романа Лубківського.
Вчитель художнього мистецтва: В історії світової культури чимало прикладів, коли людина виявляє свій талант у різних видах мистецтва. Багатогранністю свого генія вражають титани епохи Відродження – Леонардо да Вінчі, Мікеланджело , Рафаель … Визначний італійський скульптор , живописець і архітектор Мікеланджело був і великим поетом , творцем сонетів, мадригалів та ліричних віршів.
В історії світової культури Шевченко посідає особливе місце. Природа щедро наділила кріпацького сина не лише поетичним генієм, а й талантом
художника, які ніколи не зраджували його , навіть у години страждань і тяжкої неволі. Для Шевченка малювання стало хлібом його насущним, вираженням його творчого духу. Малярські роботи Шевченка викликають інтерес насамперед за високі мистецькі зразки , художник торував нові шляхи в розвитку українського образотворчого мистецтва. Однак по-різному склалася доля мистецької спадщини Шевченка.
ІНСЦЕНІЗАЦІЯ
(малий Тарас сидить і старанно малює. Вбігає Оксана і затуляє йому очі)
Оксана: Ку-ку! Хто я?
Тарас : Оксана! Подивись, що я намалював?
Оксана: ой як гарно! Яка хатинка! Тарасику , а ти мене коли-небудь намалюєш?
Тарас : Так, звичайно! От тільки навчуся добре малювати! І вірша про тебе складу. Хочеш?
Оксана : Ти й тепер гарно малюєш!
Тарас : Е , ні ! Ще рука не слухає , і не вміє виводити красу, яку око бачить. Візьми це для тебе ,Оксаночко!
(Оксана йде. Тарас малює)
Тарас: Ще з дитинства мою душа прагнула до прекрасного. Рука тяглася до олівця мені хотілося малювати. І я малював , коли ягнята пас,, коли тікав від злої матері та її прокльонів, коли змальовував портрет козака Платова у пана Енгельгарда. І за це був знову покараний.
Пан: я тебе навчу працювати . шельмо! Я такі картини на тобі розмалюю.
Тарас: ой, ой, ой , боляче! Пустіть , пане!
Метод «Перевтілення»
Тарас (учень): Дуже рано виявилися в мене здібності до малярства. Ще змалку крейда і вуглинка були для мене неабиякою радістю. Усе ними малював стіни , лави, стіл в хаті і надворі в себе , й у гостях. Я любив зображати птахів, звірів , людей. Якось я намалював п’яного дяка ,за що був ним жорстоко покараний.
Прагнучи стати художником побував у трьох церковних малярів. Проте жоден із них не виявив таланту у хлопця.
Останнє рішення будь-що стати малярем визріло в нього в Києві. Куди з паном Енгельгардтом поїхав на бенкет, три дні я міг робити , що сам бажав. Я блукав вулицями міста і взявся за пензель , щоб перемалювати красу Лаври і Софіївського собору…
Пан Енгельгардт побачив мій талан і віддав мене на чотири роки до майстра живописних справ Ширяева в Петербурзі. Пан прагнув зробити з мене придворного художника. Ми розписували інтер’єри петербурзьких театрів - Великого і Михайлівського .Завдяки сумлінному навчанню і наполегливості оволодів ремеслом і перевершив самого вчителя.
Під час одного зі своїх «сеансів» В літньому саду в Петербурзі зустрів земляка Івана Сошенка. Від знайомства до викупу з кріпацтва ділив з ним останній шматок хліба та копійчину.
22 квітня 1838 року я запам’ятав – це день початку моєї свободи. Незабаром я став студентом Петербурзької Академії мистецтв, улюбленим учнем Карла Брюллова – професора академії.
Вчитель:Так починався шлях художника - Шевченка.
І поезія , і малярство щільно переплітаються у творчості Шевченка.та коли на його поезію дивляться як на покликання, то малювання стало його професією. Засобом до існування. Художникові часто доводилося виконувати роботи на замовлення. А також за завданням Археологічної комісії, Аральської та Каратауської експедицій.ці роботи свідчать про високу професійну майстерність художника. Але в них цілком зрозуміло менш відчутний зв'язок з поетичними творами.
Мистецтвознавець (учень): Навесні 1839 року Тарас Шевченко за успіхи був нагороджений Радою Академії срібною медаллю другого ступеня. За першу живописну спробу спробу «Хлопець-жебрак , що дає хліб собаці» (це полотно на жаль не збереглося) був нагороджений вдруге срібною медаллю. За картину «Циганка-ворожка» митець одержав третю срібну медаль. Це полотно хтось придбав і його доля невідома – лише зберігся акварельний малюнок під цією назвою. Під розлогим дубом стоїть дівчина-селянка у святковому вбранні. Праву руку вона простягла циганці. Лівою тримає щось загорнуте у фартух. Зосереджене обличчя дівчини звернуте у бік глядача6 видно , що вона дуже уважно і з острахом вслухається в слова ворожки. Постать же циганки подано лише до половини, вона стоїть за якоюсь кам’яною стіною, можливо, за огорожею панського саду. На плечах смугасте рядно, а за спиною – дитина. В одній руці ворожка тримає дівочу руку, в іншій – костур, бо біля ніг дівчини, пильно роздивляючись циганку з собачам , завмер собака.
Метод «Мозковий штурм»
Вчитель: Чи пов’язані перша подорож на Україну з малярством? Як?
Учень: Наслідком першої подорожі Шевченка на Україну в малярстві був альбом офортів «Живописна Україна». Він прагнув увінчити рідний край у малюнках, показати світові його красу, незвичайну історію, оригінальні звичаї.
М.Бурачек писав : « Шевченка - художника не можна відірвати від Шевченка поета. Поетичний талант у великій мірі збагатив образне мислення художника і навпаки - талант художника багато допоміг поетові. На ряді портретів, пейзажів , у поезіях Шевченка можна простежити винятково виразні засоби передачі , які нагадують засоби живописця…»
І поезія , і малярство щільно переплітаються в творчості Шевченка. Малювання стало його професією.
Наскільки яскравим було світобачення художника, свідчить і те , що в душі поета , який виїхав з України ще 15-річним юнаком , не потьмяніли яскраві образи рідного краю, і через багато років ожили під його пером у далекому Петербурзі у всій своїй неповторності як на сторінках «Кобзаря», так і в малюнках і картинах. Щоб стати художником він мав пройти певну професійну підготовку.. Вже в перші роки навчання в академії мистецтв поет робить спроби втілити свої поетичні задуми в малюнках
У творчій спадщині Т.Шевченка є малюнок «Тополя» часом створення якої дослідники вважають 1839 рік. Балада . як і малюнок присвячені й подаровані Пелагеї Степанівні Петровській – сестрі художника Петра Степановича Петровського, товариша Шевченка по Академії мистецтв. На малюнку , виконаному чорним олівцем на тонованому папері, зображено серед степу високу тополю. Малюнок не є ілюстративним, але він близький до однойменної балади, особливо до поетичного вступу та епілогу балади.
Учень читає початок балади «Тополя»
По діброві вітер виє…
до На чужині гине.
Учень: У 1842 році Шевченко створив картину «Катерина» Тема зганьбленої дівчини-селянки завжди хвилювала митця і знайшла образне відображення в багатьох його творах .Ця тема спонукала Шевченка-маляра відійти від традиційного академізму. Художник зображає просту дівчину-селянку в національному вбранні, босу на тлі типового українського пейзажу сільської околиці з безкраїм степом. Куренем та селянином - ложкарем, високою козацькою могилою, на якій маячить вітряк. На передньому плані – засмучена Катерина, освітлена сонцем, а на другому – затемненому, її спокусник – пан – офіцер. Невипадково в композицію картини введено образ селянина – ложкаря, що співчутливим і розуміючим поглядом проводжає зганьблену дівчину.
Контрастність знайшла своє вираження в картині. Пан - офіцер зображений на другому плані , в затіненій частині. Порівняно з величною постаттю Катерини він виглядає мізерним, іграшковим. Таке зображення допомагало художникові передати контрастність образів. Контраст відчутний і в передачі руху .Вона поволі йде назустріч глядачеві, низько схиливши голову, трохи підібравши запаску, щоб приховати від людей свою ганьбу. Пан тікає від неї на коні, по-злодійському оглядаючись.
Уже сучасні дослідники сходяться на тому, що картина «Катерина» є одним із перших його живописних реалістичних творів , яка за своїм змістом відійшла від академізму.
Відомі ескізи до поеми «Слепая» , «Русалка», «Відьма».
Через усю творчість проходить тема батьківської хати . відвідавши рідну оселю поет в 1843 році він змалював її чорним олівцем. А пізніше на копії цього малюнка, виконаного Рєпніній, накреслив свій автопортрет.
Ця робота має назву «Хата батьків Шевченка в Кирилівці». Шевченко стоїть зліва від хати на весь зріст. Хоч він і невеселий, але сповнений символічного звучання, адже художник малює себе у хвилину невеселих роздумів про батьківську хату , убогу долю, яка переслідувала його в цій хатині. Справа він власною рукою написав дату свого народження. А під малюнком рядки з поеми «Тризна»:
В ком вери нет - надіжди нет!
Надежда – бог, а вера – свет. Т.Шевченко
Слід відзначити , що однойменні малярські й поетичні роботи зустрічаються в Шевченка переважно в ранній період творчості, коли під впливом поетичного світобачення формувався творчий метод художника. Пізніше він уже не мав потреби відтворювати одні й ті ж самі теми пером і пензлем, оскільки він знав, що краще відтворити в поезії, а що в малюнках.
Віртуальна подорож живописною Україною
Вчитель: Ми спробуємо помандрувати Україною часів Шевченка у «паралельний світ» простору та часу
«ЖИВОПИСНА УКРАЇНА»
Розповідь учня –мистецтвознавця. Презентація картин.
Наслідком першої подорожі Шевченка на Україну в малярстві став альбом офортів «Живописна Україна» .
Розкриваючи задум «Живописної України»в листі до О.М.Бодянського від 6-7 травня 1844 року митець написав:»… я хочу рисовать нашу Украйну…Я її нарисую в трьох книгах, в першій будуть види , чи то по красі своїй, чи по історії прикметні, в другій теперішній людський бит, а в третій історію…В год буде виходити 10-ть картин»
Шевченко глибоко усвідомлював складність поставленого завдання та його значимість. У листі до М.А.Цертелєва він зазначав:» якби мені бог поміг докінчить те , що я тепер зачав, то тоді склав би руки та у домовину.Було б з мене: не забула б Украйна мене мізерного»
Кожен з офортів альбому «Живописна Україна»( «В Києві»,»Судня рада», «Видубицький монастир у Києві»,»Старости»,»Казка», «Дари Чигирині 1649 року» відзначаються тематичним багатством та широтою узагальнення дійсності.
Окремі офорти з альбому «У Києві», «Видубицький монастир у Києві» присвячені змалюванню природи, в них немає зображення людських страждань. Це точні натурні зображення знаметих місць та архітектурних памяток Києва.
Особливістю «Живописної України» є наявність пояснювальних текстів до кожного офорту.
Жанрові картини народного побуту оживають у офортах «Судня рада» та «Старости»
Офорт «Судня рада». Присвячений зображенню справедливого народного суду, побудований на контрасті не тільки кольоровому , а й сюжетному. На передньому плані стоять селяни на тлі оранди, а за рогом хати , в тіні , писар розбирає якийсь документ селянинові. Зміст офорту доповнює текстовий супровід:»Отаман збира на село громаду, коли що трапиться незвичайне, на раду і на суд, коло оранди або на майдані. Громада, порадивши і посудивши добре і давше мир ворогам чи то кару, розходиться пючи по чарці позвої».
Офорт»Старости» зображає народний звичай сватання. Текст під ним розкриває зміст малюнка:»Покопавшись літо чи два, парубок з дівчиною, розпізнавши і уподобавше одне другого, парубок до дівчининого батька та матері посила старостів, людей добро мовних і на таку річ дотепних; коли батько й мати поблагословлять, то дівчина, перевязавше старостам рушники через плече, подає зарученому своєму на тарілці , або крамну, або самодільну хустку»
У офорті «Казка» художник звертається до близької народові теми про солдата і смерть. Він надає національного колориту композиції, зображаючи на її тлі типового українського пейзажу з млинами і фігурою селянина перед хатою, а саму смерть – в українському національному вбранні. Всесильна смерть, яка зносить навіть царські голови, не страшна солдатові, який не раз дивиться їй сміливо у вічі. Малюнок доповнює гумористичний діалог , що відбувається зі смертю і солдатом:» А відкіля і куди бог несе, господа москалю?» І де-таки табачку брали чи не з чимиричкою часом ?! бо ми вас знаємо піддобрики!!! …Із самой Рассеї ідьом на тот свєт , судариня смерть, а табачок істинно Лубенській…»
В офорті «Дари в Чигирині 1649 року» митець висвітлює події, пов’язані з особою Богдана Хмельницького. На передньому плані, у великій світлиці зображено трьох послів – Росії, Туреччини, Польщі, а в другій кімнаті – козацьку раду..Зміст зображеного розкриває пояснювальний текст офорту: « Із Царяграда , із Варшави і Москви прибули посли з великими дарами єднать Богдана і український народ, уже вольний і сильний. Султан окроме великого скарбу прислав Богданові червоний оксамит і жупан на горностаєвій хутрі, шталт княжой – порфири, булаву і шаблю, одначе рада (оприче Славного лицаря Богуна) присудила єднать Царя Московського».
Цікаві образи трьох послів.ні стривожений турецький посол з багатьма дарами. ні польський , що забився в куток, не вірить в спіх своєї місії. Спокій і впевненість випромінює лише велична постать російського посла . що з гідністю сидить у кріслі. На варті , біля входу сидять козаки.
В центрі уваги художника в «Живописній Україні» - Україна , її минуле , сучасне , майбутнє. В офортах порушено окремі сторони народного життя. Розглянуті офорти доносять до нас глибоко пластичні образи великої життєвої правди. Кожне дерево, кожна людська постать вимальовується з усіма особливостями, кожна подія оживає перед очима глядача.
Найяскравішим живописним полотном цього періоду була жанрова картина «Селянська родина».Біля старенької убогої хати , у затишку, наприкінці літнього дня зібралася селянська родина – молоді батьки, їх синочок і дід. Малюк . що цілий день був з дідусем. Бешкетуючи . розбив глечика, який висів на тину. Батько хотів покарати хлопчика за шкоду, але мати заступилася за ним. Чоловік полагіднішав, заспокоївся, взяв люльку, і , немов перепрошуючи дружину хоче обійняти сина. За цією драмою стежить дворовий пес.Трохи далі . на розі хати сидить старий дід, гріється в променях вечірнього сонця, якому байдуже . що відбувається на подвірї .
Перед нами типова сцена селянського побуту. Знаменитий жанровий живопис.
Вчитель: Перенесемося у літературну студію і станемо учасниками літературознавчого дослідження.
ВЛАСНИЙ ОБРАЗ ШЕВЧЕНКА В ЙОГО ОБРАЗОТВОРЧІЙ СПАДЩИНІ***
Зауваги кожен портрет показуємо на слайді.
Виступ учня:Значне місце у численній портретній галереї Шевченко приділяє власному образу. Шевченко - художник протягом свого короткого життя створив 60 автопортретів. Перший автопортрет виконаний у 1840 році , а останній у 1861 році. Протягом 20 років світогляд зазнав разючих змін, змінилася й зовнішність.
Один із перших це автопортрет 1840 року. Для написання першого автопортрета він використав полотно овальної форми. У центрі – тонке одухотворене обличчя юнака, що повернув голову у бік глядача. Темного кольору костюм, темне волосся контрастує з блідим обличчя . надзвичайно тонким і одухотвореним. Тло сприяє ще більшій виразності образу митця. Високе розумне чоло. Проникливий погляд глибоких очей, спрямований на глядача, але заглиблений у свої думки. Це надає образові легкості, таємничості і романтичної піднесеності.
З цим автопортретом асоціюється рання творчість поета.
Читець: Р.Лубківський «Автопортрет 1840 рік. Полотно. олія»
Це він чи образ молодої волі? Та мусимо вертатися сюди
Яка різниця… В ризниці старій за два якихось там десятки літ!
Академічної церковці антресолі Тоді вже поговоримо як слід
Влаштовано – майстерня.Возрадій, Про се,Про те…Хай засмакує волі
Тарасе: несподівана майстерня, Ще заскриплять розсохлі атресолі
І – на короткий час – твоє житло… під моїм кроком і тоді , й тоді…
Тим часом розігралася містерія: підвівся гострі вилиці бліді,
Безносу із косою занесло Чоло юнацьке також побіліле.
До храму , у якій нема вже Бога, гарячі очі пропікають світ
Так Божий дар в гарячці догоря… (Дай крила – до вкраїни б долетіти)
І пожаліла хлопця! Може , здря, Торннули Дніпр, підперли небозвід)
Щоб не шукати згодом десь на плацах, Сюртук накинув на плече.Овал
По казематних випрілих матрацах, Упевнено покреслив на мольберті.
Нагадувать: то –я, то знову-я! Овал – немов за спиною обвал;
Ах , доктор Бланк! Виписує рецепта, Там крижана, жахна присутність
Не знаючи для кого ! ось і лепта смерті…
Моя в це діло ; витримаю час. Вчорашній раб на полотно нужденне
А молодик…Нехай , хоч він, Тарас, Обрушується .Молодості шквал !
Звідсіль до предків клала я мільйони, «кріпацтво. Смерть- це все таке
Допоки юне серце не схолоне, буденне;
Вертає в Україну , йди , бреди… Писатиму я свято - свято в мене…»
А свято не вміщається в овал.
Цікавим є автопортрет 1843 року.
Читець: Р.Лубківським «Автопортрет 1843 року. Папір. Туш , перо»
Із вічності влетів. З безсмертя виніс Ця вперта зібраність.цей блиск очей
Веселий повів молодечих мрій; Кому він має сколихнути душу?
Припав, припав до аркуша паперу – Кому адресувати має погляд-
І радісно забігало перо Вітання , згоду, співчуття чи знак
(Хвилину тому, - півтораста літ,- Порозуміння висловить , тривогу,
Присвяту в потаємний вніс альбом Лиш не за себе- за чиєсь життя…
Палкої шанувальниці таланту). Можливо , і за наше… він увесь
Забігало перо… І зупинилось. Так перейнявся думою своєю
Замріявся… Задумався… Забувся… Що мовби аж наблизився до нас
Коли цей погляд генія? Кому З півтемряви далекої. Так ніжно
Глибока зосереджена увага, Дбайливими штрихами відгорнув
Несупокійне та в’юнке волосся, Чи ніжний голос, чи дзвінок, чи
Щоб і воно не заважало… Туш пісня?
Примусив розпливтися строго в міру, У папку вкинув аркуш - пішов
Їй визначену- . Хай підкреслить , хай У свою долю, в каторгу ,у
Лиш те , що змусить про акцентувати вічність.
Що ж із задуми вивело його - Забувши перекласти олівця
Затиснутого лівій , в руку праву…
Не менш цікавим є автопортрет 1845 року.
Читець: Р.Лубківський «Автопортрет 1845р. папір .Олівець»
Якби ти знав , як много важить спокій,
Той спокій Твій – по радіснім неспокої!
Ти весь у мислі , ясній і високій,
Незрозумілій для товпи неспокої.
Товпа жирує. Хвалячи свій світик,
Заставлений наїдками, напоями,
І кожний дідич – хоч куди політик:
Він сам ізгой панує над ізгоями!
Він патріот пампушок, шароварів,
І водночас послушний раб імперії…
Сплакне над «Кобзарем»…
Він «Гайдамаки» випише й забуде;
Засипле канцелярії доносами;
Він слатиме калину (до простуди)
Меркуріями – кріпаками босими;
А рідне слово – любить їй же право!
Та вдягнутий в мундир його душитиме,
Казатиме , що викривило право
Стараннями . можливо , надужитими…
Він також до нащадків ненароджених
Звертається в думках і щирих помислах;
Він бачить їх у списках нагороджених,
Він бачить їх . збагачених на промислах…
Запхати їх в ліцей! У департамент!
«Нвайлучче - служба в третьому відділенні»:
Мундир … сургуч … пісочок на атрамент…
Маєтності , за вислугу наділені…
Не десь там на Кавказі чи Кубані,
Не десь там у Курляндії , в Мордовії,
А тут . близенько, біля Березані
Чи у Потоках – ох місця чудовії…
Потоки. Що ж, Потоки - той Потоки…
(«О , доки ж ми такими будем , доки ми ,-
Подумавши про підле та жорстоке,
Готові розпливтися сліз потоками…»
Не треба сліз. Вже їх занадто много –
Аж плавляться піски , чорніє цвіт.
Тарас так розуміюче, так строго,
Довірливо вдивляється у світ
Іще ж бо сам не знак – не до того! –
Що завтра знов дорога…
Знай , дорого:
Ти – в Переяслав,
Ти – «Заповіт»
Виступ учня: Звернення до власного образу спостерігається і в роки заслання .
У листі до А.Лизогуба від 11 грудня 1847 року Шевченко пише про свій намір не коритися царській забороні і просить вислати етюдник із фарбами, чистий альбом і хоча б один пензлик.
А.Лизогуб виконав бажання Шевченка на початку березня 1848 року. В знак подяки поет вислав йому свій автопортрет.
Це широковідомий автопортрет у солдатському мундирі і безкозирці. Ця робота невелика менша від поштової листівки розміром 12 на 10 сантиметрів. Виконана олівцем.
Читець: «Автопортрет 1848 р. Папір .сепія»
Блажен поет у чині рядового, -Терпи , сіромо, безконечне царство
Знаннями не обтяжений поет. Сходячих знизу вгору посіпак
Крім ротного та Бога анікого, Тобі здається підлим яничарство? -
У кого влада і авторитет . Хто яничар, той ніби вільний , так.
Високо Бог. Його захмарні дії Терпи, козаче, станеш яничаром.
Доходять і до тебе у степи. Точніше буде унтер Обручов
Відібрано , сплюндровано надії Прошенія підписує недаром:
А все-таки ще єсть одна. Терпи. ось усміхнеться доля, будь здоров!
Терпи. Козаче, як уже не паном Всміхнись і ти своїй лукавій Долі,
Своєї долі – мачухи-судьби ,- А Доля –Музі, Муза – Славі.Тож
То, безумовно, будеш отаманом В цій оренбурзькій неземній Юдолі
Хоч вольних слів, котрі – не раби! Вже сумнівами долю не батож.
Журба повсюди править аж німіє. Блажен солдат, діждавшися наказу!
Душа . як бідний солончак-мочар Готуй тихцем для виходів пальто!
А комендант - найближче. Розуміє Але від імператорського сказу
Лиш тільки він , а не Господь і цар. Іще не застрахований ніхто.
Чи личка на погонах за служивість,
Чи примха вінценосця?! – «То не ті
Дари для мене. Вища справедливість:
Є Україна і в такім житті…
Читець : «Автопортрет .1849-1850рр.папір.сепія»
Мій спокою, остерігайся враження,
Чи старію , чи нівечусь…Живу!
Невольничі свої самозбереження
Я свідками єдиними назву
Не власного страждання та приниження,
А віри , що зосталась при мені,
Що звітувала Істини наближення
На дні самого пекла. Так, на дні!
І там , під пильним оком преісподньої
Імперії донощика й раба,
Не дочекавшись милості Господньої,
Я вибрав те , що вибрав:боротьба.
Мені за тридцять! Скільки ще одміряє
Той , що планує куце житіє?
Є Муза. Слава. І, звичайно, Віра є.
Всі – порізно. Та поруч мене – є …
Читець: «Автопортрет .1851р. Папір, білий та італійський олівці»
Невольничі години коротав
В захмарних чорногорах Каратау,
Де темні скелі, хмари біловиді,
Мов Господом покинутий Пророк.
Свій та пророчий відбуває строк,-
Тут навіть хижа птиця не літа ,
Щоб зрушити невольничі літа,
Аби лавиною пустити вниз.
Спинився час. Над прірвою завис…
Пригорблений , подібний до Мойсея,
Даремно виглядає Прометея,
Щоб розкував. На плечі нездужалі
Завдав священні письмені-скрижалі.
Напевно, не діждатись! Зла година!
Не добреде ні звір , ані людина …
А може приблукає фарисей
(Той , що прозрів!) і скаже - Не Мойсей
За Україну мучений отсей
Є той , хто є , і буде ним повік
Се Чоловік!
Виступ учня: Тарас Шевченко при створенні автопортретів вдається до контрастів світла й тіні. Характерною ознакою автопортретів , написаних а Новопетрівському укріпленні є те , що він вводить себе в певну композицію, і тому він стає ніби учасником зображуваних подій, їх суддею.
У сепії «Циган» художник надає портретної схожості образу каторжника ,який сидить перед корчмою.
Сепія «серед товаришів», датована 1851 роком. У центрі , спиною до глядачів, стоїть без сорочки чоловік. Обіпершись правою рукою на стіл, він розглядає малюнок. За столом сидить бородань, в якому ми впізнаємо Шевченка.
Читець: Р.Лубківський «Автопортрет на малюнку»серед товаришів» Папір, сепія, білило
Богдана Залеського й Людвіга Турно
Недоля – неволя звела із Шевченком
В тісній джаломійці ( новітнім ковчезі)-
Посеред безмежжя сваволі ті смутку.
Поляки виношують плани сміливі,
Як вирвати Польщу із кігтів сатрапа;
Шевченко нагадує їм про минулих
Кривавих роздорів жорстоку рахубу;
Всі разом доходять одної причини,
Шукають примирення-порозуміння;
Поляки стискають уявні руків’я…
Та погляд його – поза межами болю,
В нім світиться приязні тепле свічадо…
Чи стане на тому , що друзі неволі
Відчули, збагнули? Чи так розійшлися?
Виступ учня :Цікава тема в побутових композиціях – життя казахських дітей. Сепія «Байгуші « розповідає про бідування казахських дітей. На передньому плані на порозі будинку зображено двох казахських хлопчиків-жебраків, напівголих і босих, нещасних. Старший з торбою через плече. Простягнувши рученята, схиливши та скрививши жалібно личко просить милостиню. Менший стоїть поряд у величезному малахаї, тримає перед собою миску і серйозно та очікуюче дивиться вперед, певно, на господарів. На другому плані , за дітьми, зображує себе в солдатській формі не як стороннього глядача, а як « обличителя людей жестоких».
Читець: Р.Лубківський«Автопортрет на малюнку «Байгуші»
Папір, сепія
Нема надій на звільнення. Нема!
Кругом неволя і кругом тюрма.
Нудьга.Жара.Безвітряність.Пустеля.
Брудна , мов заяложена шинеля.
Безвихідь. Безпорадність. Не проглядь.
Болить душа. Думки – і ті болять!
Він чи не вперше похилив плече
Під тягарем, що давить і пече..
І що хурдига – Гурєв , Мангишлак!
Самодержавний ти відвів кулак
Од бідних байгушів.Сьогодні!Згодом
Ти станеш їм і пам’яттю й народом,
Сумлінням.Честю.Чесної чесніш,
Коли свячений гайдамацький ніж
У захалявній випорсне з рядка…
Пора. Днювальний вже тобі гука.
Ставай і стій на вічнім караулі.
Ні! – поки мимрять деспоти поснулі
Та самодержець хрестить сонний рот,
Іди. Буди – здалека свій народ.
Виступ учня : Присутній Т.Шевченко і сепії «Кара колодкою». Покараний солдат колодкою, прив’язаний до стовпа, а роті кляп. В глибині казарми танцюють на підпитку солдати, а в куточку видніється темний профіль постаті поета, який був свідком таких огидних сцен.
Для періоду заслання в картинах поета ми є контрастність зображення. Яка в портретах виражена в контрастності фарб (переважно коричневої сепії з білим тлом).
Останні роки життя позначилися особливою увагою до відтворення власного образу у малярських творах. З 1857 по 1861 роки художник створив 11 автопортретів.
Автопортрети 1857-1858 років виконані італійським та білим олівцем. Вони нагадують образи мислителів епохи відродження. В них відбиті ті разючі зміни , що відбулися у зовнішності поета протягом десятирічного заслання. Ці роки підірвали здоровя , передчасно зістарили, однак загартували войовничий дух та волю.
З кожним автопортретом поглиблюється психологічне трактування образу митця. Реалістична манера художника. Шевченко глибоко усвідомлює реалістичну роль мистецтва.
Читець: Р.Лубківський«Автопортрет 1858 року.Папір , італійський та білий олівці»
«Недобитий кобзар» - і «епоха Відродження»
Парадокси століття.Країни.Життя.
Після лютої каторги – знову народження.
Прилиття напівмертвим – з хреста здійняття.
Залишилась голгофа забутими фортами
І казарменим смородом, слізьми, тихцем,
Почалася епоха не міськими ком фортами,
Не офортами (потім!). лишень олівцем!
Власне два цих олівчики. Перший з Італії.
Мікеланджело вислав?Чи Рафаель?
Леонардо да Вінчі зашитим а сандалії
Передав крізь сто тюрем і десять пустель?
Майстровий планетарний, людина відродження,
Він запустить незримого маховика,
Розпочнеться повільне і радісне сходження
Із мерзлоти-мерзотності – льодовика…
Та не богом во мсті він ітиме палатами –
Бородатим і ясним на вид кобзарем…
Він палитиме болем і гнівом палитиме,
І суворо нахилиться і над царем,
Відбере в імператора берло з державою
І пошпурить у небо на радість богам,
І проклята імперія брамою ржавою
Упаде йому к божим мужицьким ногам…
Виступ учня: Цікавим є офортний автопортрет молодого Шевченка зі свічкою в руках (1860 року), виконаний із автопортрета 1845 року.
Автопортрет незвичайний6 світло свічки, яку тримає поет у лівій руці вириває з темряви його замислене молоде обличчя. У правій руці – перо. Автопортрет глибоко реалістичний і водночас символічний. Доля зробила рано художника старим. Але він залишився вірним ідеалам молодості. Мистецтва. Подібно до Прометея він несе світло людям. Життя прожите немарно.
Читець: Р.Лубківський«Автопортрет 1860р. Полотно, олія»
Се молодість вернулася моя –
Я так чекав… Тож дай при наряджуся.
Ти ж мене знала в іншому вбранні:
З нікчемної сукнини в шароварах.
Та в осоружній свитці козачка,
В Ширяєвськім тикованім халаті,
А потім у добротнім сюртуку,
Що до лиця був учневі Брюллова,
А потім, потім – елегантний одяг
За модними журналами Парижа!
Боян плебейський красувався в ньому.
Мов юний Аполлон в усіх салонах,
Всіх від качанівських до петербурзьких…
Се молодість вернулася моя –
Я вище звинувачень. Я дивлюся
За втраченими юними літами,
Із власної наївності сміюся,
Над молодістю власною ридаю…
- То молодість минулася моя!!!
Виступ учня: Автопортрет Шевченка 1860 року, виконаний за фотографією Деньєра 1858р. Темне тло шапки й коміра допомагає виділити замислене обличчя поета Символічним є те , що на цьому автопортреті смертельно хворий поет написав олівцем свої прощальні рядки .Зворотний бік автопортрета забруднений. Автограф дуже пошкоджений, текст в окремих місцях настільки затертий, що неможливо його прочитати. Ця сторона автографа ніби поділена на дві частини , на одній почав поезію «Чи не покинуть нам небого…» , перенісши її на другу частину, підкреслив і поставив дату « 14 февраля».
Читець:Р.Лубківський«Автопортрет 1860р.Папір. Офорт»
Фотограф піддобрився: хоч мастак
Отой Деньєр ( і шапку , і кожуха –
Все вдав гаразд) але не так , не так
Побачив очі.Очі…Біль і скруха –
Чия ж такий насправді?! Мабуть.Жаль.
Сьогодні чотирнадцяте , фехраль …
На україну ! Що донеї кличе
Тебе, старий і сивий чоловіче?
Пора ладнати воза і тягти
До пристані , яку нагледів ти
На канівському березі…
А поки що в дорогу. Слушний час!
Стривай… Чи не покинуть нам , небого?...
Остання воля .Заповіт поета.
Не впевнений у цьому ще він сам…
Так ніч минає. Ніч пливе , мов Лета
О . перекинь зображення! А там…
Виступ учня: Останній автопортрет Шевченка . виконаний тяжко хворим художником. В суворому рембрантівському стилі зображає себе поет на темному тлі в темному кожусі та смушевій шапці. На його обличчі відбиті глибокі роздуми.
Якесь невидиме джерело вириває з темряви лише частину обличчя поета, хворого, підпухлого, скорботного. Це прощальний автопортрет Шевченка, що одночасно передає його вболівання за народ, і тугу за життям , і самотність , що гнітила його.
Читець: Р.Лубківський«Автопортрет.1861р.Полотно, олія»
Скільки літ ? Десять? Чи три? Чи два?
Вистачатиме сяйва ( гасне….згасає)
З-під асфальту – ми звикли - росте трава
А тут напливає асфальт, нависає
Набрякає мертвотною темінню. Щоб
Загасити. Засипати. Затулити
Гайдамацький варнацький кріпацький лоб
І обличчя, о останніх муках відлите…
Потемніле обличчя
Із останнього автопортрета.
Виступ учня : Шевченко як художник мало потребував фарб для відтворення власного образу. В його величезній портретній галереї лише чотири олійні портрети, решта – графічні.
Читець:Р.Лубківський«До автопортретів утрачених або невідомих»
Якщо все повертається на круги своя,
Якщо з роду до роду приходить імя ,
А міста постають із руїн , із румовищ,
А рукописи – з втрачених книгосховищ,
Вирізняються в сутінках силуети, -
Поверніться , Шевченкові автопортрети!
Той , дитячий, написаний вуглем на клуні,
Той . несмілий. Зухвало дарований Дзюні,
Той, у вільні розтерзаний Енгельгардом,
Той , Сошенкові вручений з болісним жартом,
Той . накиданий легко в брюлловськім залі,
Той , настінний, в холоднім тюремнім підвалі,
Той . фельдфебелем вкрадений і пропитий,
Той . навіки загублений чи невідкритий, -
Поверніться , відмінено присуд смерті,
Поверніться, подерті й напівзатерті,
Із чиїхось колекцій. Із рук захланних,
З- під приватних запорів неподоланних,
Поверніться.
Постаньте перед людьми.
Там Шевченко присутній.Присутні і ми,
Ми – повітря його, його простір і тло,
Де , мов сонце за освічується чоло,
Гасне маска посмертна, і меркнуть свічі,
І Народ сам собі вдивляється в вічі….
3. Відтворення почутого.
Бліц – ітерв*ю
Запитання. Чи зміг Роман Лубківський відтворити у художньому образі мистецький образ Кобзаря?
( Його поезії ніби продовження картини. Вірші автора - це спроба інтерпретувати картини Шевченка в поезії)
4. Підсумок.
На телестудії.
Вчитель : Кожен із вас хоче стати зіркою. Складіть текст до відеоролику, який міг бути відповіддю на запитання. Згадайте , що ви почули на уроці.
Запитання.
Що ви б хотіли сказати Тарасу Шевченку?
Про що б говорили при зустрічі з Романом Лубківським?
5. Підсумок.
Вчитель: Як добре, коли поезія є доповненням до картини, бо вона тільки зображає , а муза говорить до нас. Дякуймо , що ми маємо такого митця як Кобзар.
Використана література.
1.Вінок Великому Кобзареві.-К.: Радянський письменник, 1961.- 489 с.
2. Дзюба І. М. Тарас Шевченко / І. М. Дзюба ; під заг. ред. В. А. Смолія. – К : Альтернативи, 2005. – 704 с.
3.О.Іваненко Тарасові шляхи .- К.: Веселка, 1985.- 690 с.
4.Кобзарева зоря .- К.: Радянський письменник,1984.- 289 с.
5.Р.Лубківський Громове дерево. Вибрані твори. - К.: Український письменник, 2006.- 525 с.
6.В.Пахаренко Шкільне шевченкознавство .- К.: Брама-Україна, 2007.- 283с.
7.З.Тархан-Береза Святиня. Науково-історичний літопис Тарасової Гори.- К.: Родовід, 1998.- 543С.
8.Шевченко - поет і художник : (до проблеми єдності образного мислення) / З.П. Тарахан-Береза ; АН України, Ін-т літератури ім. Т. Г. Шевченка, Ін-т мистецтвознавства та етнографії ім. М. Т. Рильського. – К. : Наукова думка, 1985. – 183 с.
9.Шевченко Тарас. "Я так її, я так люблю..." : вибрані вірші та поеми / упоряд. і прим. М. М. Павлюка ; вст. ст. М. Г. Жулинського. – К. : Либідь, 2004. – 704 с.
Використані джерела з Інтернету
10.Тарас Шевченко в художній літературі. – Режим доступу: http://www.ukrlit.vn.ua/article1/1488.html
11.Мистецька спадщина Тараса Шевченка. – Режим доступу: http://visnyk.hoippo.km.ua/shevchenko/458-mistecka-spadschina-tg-shevchenka.html