Розкрити причини трагічної долі Андрія і Остапа; розвивати вміння порівнювати персонажів; формувати уявлення про сильну особистість, розвивати усне мовлення учнів; навички складання порівняльної характеристики персонажів; формувати критичний погляд на життєві явища, описані в художній літературі.
Тема. Остап і Андрій. Порівняння образів
Мета: розкрити причини трагічної долі Андрія і Остапа; розвивати вміння порівнювати персонажів; формувати уявлення про сильну особистість, розвивати усне мовлення учнів; навички складання порівняльної характеристики персонажів; формувати критичний погляд на життєві явища, описані в художній літературі.
Обладнання: ілюстрації Є.Кибрика «Портрет Остапа», «Портрет Андрія».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їхній основі вмінь і навичок.
Зміст роботи
І. Мотиваційний етап.
Слово учителя. Яку людину можна назвати сильною особистістю, а яку слабкою? Чому одні в час небезпеки стають героями, а інші - зрадниками? Що важливіше для людини – суспільне чи особисте? Що людині потрібно для щастя? На ці питання немає однозначної відповіді. Кожна епоха і кожна людина мають свої відповіді. Сьогодні ми прослідкуємо, як склалися долі синів Тараса Бульби Остапа і Андрія. Порівняння образів дає змогу побачити складність і трагізм ситуації, у якій опинилися наші герої. Створені Гоголем герої не мають однозначної оцінки. Тому цікаво буде почути кожну вашу думку.
ІІ. Інформаційний етап
Робота над теоретичними поняттями.
- Пригадайте визначення поняття художній образ.
- Які засоби творення художнього образу ви знаєте?
Робота в групах. Порівняння життя і характерів Андрія та Остапа:
- Навчання Остапа і Андрія у бурсі.
- Життя братів серед запорожців на Січі.
- Ставлення братів до жіноцтва.
- Поведінка Бульбенків у бою.
- Андрій і Остап перед лицем смерті.
Читання та обговорення уривків твору.
- Зачитайте описи портретів Андрія та Остапа. Чи можемо ми визначити за портретною замальовкою риси характеру героїв?
- Зачитайте авторські характеристики Остапа та Андрія. На які рисах характеру письменник звертає увагу читачів?
- Який епізод повісті, на вашу думку, найповніше розкриває характери Остапа, Андрія, вразив вас найбільше? Відповідь підтверджуйте цитатами.
- Знайдіть і зачитайте рядки твору, де висвітлено авторське ставлення до персонажів.
Старший, Остап, почав з того свою науку, що першого ж року втік додому. Його повернули, тяжко випарили й посадовили за книжку. Чотири рази закопував він свого букваря в землю і чотири рази, відшмагавши його немилосердно, купували йому нового. Запевне він зробив би те і вп'яте, коли б батько врочисто не заприсягся віддати його на цілих двадцять років у монастирські служки й не пообіцяв привселюдно, що він довіку не побачить Запорожжя, якщо не навчиться в академії всякої науки. Цікаво, що це казав той самий Тарас Бульба, який шпетив усяку вченість і радив, як ми вже бачили, своїм дітям зовсім про неї й не дбати. З того часу Остап якнайстаранніше засів за нудотну книжку і незабаром став у перші лави. Тодішня наука геть розходилася з життям: оті схоластичні, граматичні,
Евристична бесіда.
- Що люди вкладають у поняття права і обов’язку? Які права має людина? Які обов’язки людини перед батьками, батьківщиною?
- Чому Андрій переходить на сторону своїх вчорашніх ворогів? Хто сьогодні йому стає ворогом? Яку оцінку вчинку Андрія дає автор? А ви?
- Чи міг би Андрій примирити воюючі сторони, уникнути кровопролиття з обох сторін?
- Чому Тарас убиває власного сина?
- Які почуття у автора (у вас?) викликає сцена покарання батьком Андрія?
- Що дає сили вистояти і героїчно загинути Остапу?
- Які почуття у вас викликає сцена трагічної смерті Остапа?
- Чому, на ваш погляд, брати виросли такими різними?
Робота з ілюстраціями. (Є.Кібрик «Портрет Остапа», «Портрет Андрія»).
- Які риси характерів увиразнені в портретах?
- Чи вдалося художнику відтворити внутрішній світ героїв?
ІІІ. Виконавчий етап (застосування вивченого матеріалу)
- Порівняйте образи Остапа та Андрія з козаками, оспіваними в українському фольклорі, рицарем Айвенго.
Виконання завдань в зошиті
Заповніть порівняльну таблицю „Життя братів Бульбенків”.
Пункти характеристики |
Остап |
Андрій |
Поведінка під час навчання в бурсі |
|
|
|
|
|
|
|
|
Поведінка на Січі
|
|
|
|
|
|
Поведінка в бою під Дубно (думка козацтва про братів) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Поведінка у смертний час
|
|
|
|
|
Порівняйте братів, запишіть результати у таблицю.
|
Остап |
Спільне в братах |
Андрій |
Ставлення до батька, матері
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ставлення до побратимів |
|
|
|
|
|
|
|
Життєві цілі, цінності, спонукання |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Характери братів
|
|
|
|
|
|
|
Прийом «Увійди в образ». Уявіть себе на місці Андрія, який йде вулицями обложеного Дубно, а потім опиняється перед коханою дівчиною, якій довелося пережити страшні дні. Прийміть за нього рішення.
- Доведіть, що юнак психологічно був готовий до зради.
Чи міг Андрій повернутися у свій табір? Чим він пожертвував заради панночки?
- Як Остап став отаманом і чи добре він справлявся зі своїми обов’язками?
- Розкажіть, як зустрілися під час бою Тарас та Андрій. Що найбільше обурило старого козака в поведінці сина?
- Як описує автор Андрія під час битви та при зустрічі з батьком? Що свідчить про те, що Тарасові не була байдужа смерть сина?
- Яка доля спіткала Остапа? Розкажіть про поведінку його під час тортур.
- За яких умов виявляється цілісність Остапового характеру?
- Розкрийте проблему життєвого вибору на прикладі долі Остапа та Андрія.
Висловіть особисте ставлення до проблем, порушених у повісті (проблема любові до Батьківщини і її захисту; проблема морального вибору, обов’язку й віри; проблема мужності і товариськості; вірності і зради; проблема батьків і дітей, жорстокості і милосердя, життя і смерті).
Узагальнення. Групи представляють результати своєї роботи методом
«Кола Вена».
Остап
Ø Стриманість Ø Сила і міць
Ø Не бажав вчитися Ø Надійний товариш
Ø Брав вину на себе Ø Суворий до спокус
Ø Прямодушний Ø Рицарські якості - якості лева
Ø Осмислена діяльність
Ø Став новообраним отаманом
Ø Понад усе - обов’язок перед вітчизною,козаками
Ø Мужньо переносить страждання перед смертю
Андрій
Ø Ніжність Ø Мазунчик Ø Легко вчився Ø Винахідливий
Ø Хитрий Ø Прагнув кохання
Ø Запальний Ø Прекрасне обличчя рицаря
Ø Бездушність і гарячковість у вчинках
Ø Став зрадником Ø Понад усе - особисте щастя, кохання
Ø Сприймає смерть як заслужену кару за зраду Ø Безславна смерть
Спільне
Ø Дужі; Ø Гарні; Ø Люблять батьків і рідний край;
Ø Отримали однакову освіту; Ø Мужні запорожці
Рефлексія. Сенкан.
Остап
Дужий, мужній .
Б’ється, нищить, перемагає .
Вірний син свого народу.
Андрій
Ніжний,гарний.
Навчається,мріє, закохується.
Лицар, слуга дами серця
IV. Контрольно-коригуючий етап
- Чи усвідомлював Андрій, що став зрадником? Що спонукало його до зради?
- Чи усвідомлював Остап, що може загинути? Чим мотивовані його дії ?
- У чому полягає трагізм долі братів Бульбенків? Чи була у них можливість вибору свого шляху?
- Як ви гадаєте, у чому сила, у чому слабкість Остапа, Андрія?
Підбиття підсумків.
Висновки. Образ Остапа - це типовий характер козака. Його суворість, мужність, стійкість – воїнські риси, виплекані часом. Його шлях — вірність товариству, служіння Батьківщині, виконання священного обов'язку перед нею. Образ Андрія контрастує з образом Остапа. Жагуча, запальна вдача юнака-романтика протиставлена поміркованості Остапа. Герої повісті опинилися в старозавітній ситуації: «око за око, зуб за зуб». «Учасники українсько-польських конфліктів керуються девізом: кров за кров, помста за помсту. Виходячи з цього принципу, Тарас піднімає руку на власного сина» (В.І.Мацапура). В епізоді страти Андрія батьком Гоголь стверджує думку про неминучу кару за зрадництво. Герої опиняються у складній трагічній ситуації, коли не сама людина обирає долю, але епоха нівелює особисте життя, висуваючи на передній план суспільні вимоги.
Домашнє завдання.
Напишіть твір – мініатюру : « Чим зворушила мене повість М. гоголя « тарас Бульба»
Заздалегідь ви були поділені на 2 групки, кожна з яких готувала запитання іншій за допомогою прийому «Так чи ні?»
Андрій керувався у своїх вчинках розумом, був поміркований.
Остап з охотою брався за науки.
Андрій завжди був верховодою серед бурсаків, і готовий був прийняти покарання за свої витівки.
По дорозі на Січ Андрія не залишає думка про матір.
Остап зраджує свою Вітчизну заради польської красуні.
Андрій приніс дівчині хліб та воду.
Остап – перший, хто під час битви побачив брата у польському гарнізоні.
Батько у гніві шаблею розсікає тіло сина – зрадника.
Остап в останні хвилини життя думав про матір.
Батько змирився з втратою сина.