Підсумковий урок-проєкт за розділом "Тарас Шевченко : сторінки життя і творчості" - "Невмируща пам'ять про Шевченка"

Про матеріал

Урок- проєкт розроблений з метою розширити знання учнів про генія українського народу - Тараса Шевченка,формувати бажання читати його твори та прищеплювати прагнення бути справжніми українцями.

Перегляд файлу

 

 

Тема. Невмируща пам’ять про Шевченка.Підсумковий урок-проєкт за розділом " Тарас Шевченко:сторінки життя і творчості".

Мета. Розширити та систематизувати знання учнів про генія українського народу – Т. Г. Шевченка; викликати гордість за талановитих  дітей з простолюду, за їхнє бажання вчитися, служити своєму народу.

Вчити дітей брати приклад з Шевченка і виконувати його заповіти.

Формувати уміння вільно висловлювати свої думки, бажання читати твори Шевченка.

Сприяти всебічному розвитку творчих здібностей школярів та вихованню національної самосвідомості учнів.

Прищеплювати прагнення бути справжніми українцями, прославляти свою Батьківщину добрими справами.

Виховувати почуття гордості і любові за свій народ, за Україну, за її національного генія.

      Обладнання. Портрет Т. Г. Шевченка; книжкова виставка (збірки поезії Т. Шевченка для дітей), «Кобзар», малюнки учнів до творів Шевченка, презентація «Т. Г. Шевченко», фонограми та кліпи.

 

                                                         Хід уроку

І. Організаційний момент.

1.Привітання

      Я всміхнуся сонечку :

«Здрастуй, золоте!»

Я всміхнуся квіточці,

Хай вона росте.

Друзям усміхаюся,

Бо люблю всіх я.

Гостям посміхаюся,

Зичу їм добра.

2. Рефлексія «Чого очікуємо від уроку»

- Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

-Урок… (цікавий, творчий, пізнавальний, плідний.)

-Якими ви повинні бути?(уважними, активними, креативними.)

3. Гра «Комплімент»

- Усміхніться ті, хто вважає себе щасливими.

- (Бачу, як сяють ваші оченята)

- Підійміть руку  ті, хто вважає , що він усе знає.

- (Я знала, що ви розумники)

- Покладіть руку на серце, хто пишається тим, що він українець.

- (Ви справжні патріоти)

- Поплескайте в долоньки ті, хто читав вірші Т. Г. Шевченка.

- (Які ж ви читайлики )

- Встаньте ті , хто сьогодні поспішав до школи , щоб одержати і нові знання, і хорошу оцінку.

- (Ви справжні школярі).

Вчитель. – Я сьогодні вітаю найрозумніших, найдопитливіших, найталановитіших, найкращих учнів нашої школи. Одним словом вас, любі діти.

Учень. Великі таланти , хоч діти малі.

              Шукають, знаходять щодня, повсякчас.

              А в нас їх шукати не треба. Бо в нас …..

Учениця. Усі талановиті,

                 Найкращі діти в світі.

                Бо є на те причина,

                 Ми – діти України!

ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів.

1.Вступне слово вчителя.

- Пропоную вам сісти зручніше , бо ми продовжимо мандрівку країною Знань  і  сьогодні завітаємо в чудове містечко… А як воно називається, можна дізнатися, розставивши букви в правильному порядку. Готові?

2. Гронування. В О Т Р І Ь С Ч Т

- Прочитайте хором назву міста, до якого ми помандруємо. ТВОРЧІСТЬ.

3. Робота в групах. Конкурс «Утвори слова».

- З літер слова ТВОРЧІСТЬ утворіть якомога більше  нових слів . (торт, тісто, рот, річ, рів, ріст, січ, вість, світ, твір.)

- У цьому місті потрібно пройти ряд випробувань , щоб підтвердити, чи ви дійсно талановиті. Послухайте умови. Для участі у випробуваннях треба подолати зупинки.

  1. Психологічна
  2. Інформаційна
  3. Інтелектуальна
  4. Поетична
  5. Художня
  6. Музична
  7. Фізкультурна
  8. Пізнавальна
  9. Творча

10.Повчальна

11.Домашня

12.Рефлексія

*І зупинка.

3. – Психологічна налаштованість. Прийом «Подаруй усмішку» - Усміхнися, зніми   долонькою зі свого обличчя усмішку та подаруй її своєму сусідові . Візьми усмішку від свого сусіда і прикрась нею своє обличчя. Ось тепер ми готові до найскладніших випробувань.

4.Фронтальне опитування

*2 зупинка – Інформаційна – (новини телебачення).

- Ми вмикаємо наше телебачення на каналі «Першого національного». Сьогодні у нас на прямому зв’язку наш спеціальний кореспондент Марія Бігун, яка проводить опитування серед третьокласників. Колего, ви на зв’язку?

Учениця. Вітаю ,студія. Зараз я знаходжуся серед учнів 3 класу Бердихівського ЗЗСО і хочу довідатись, що їм відомо про славного українського генія – Тараса Григоровича Шевченка.

Інтерактивна вправа «Інтерв’ю»

-      Чи знаєте ви ,ким є Тарас Шевченко для України? (великий поет і художник, національний геній)

-      Як його називають в народі і чому? (Кобзарем, за назвою головної книги його віршів. Як кобзар піснями, так поет своїми поезіями уславив український народ )

-      Де і в якій сім’ї народився Т. Шевченко? (у селі Моринці, нині це Черкаська область, у кріпацькій сім’ї)

-      Хто допоміг поетові визволитися з кріпацтва? (І. Сошенко, В. Жуковський , К. Брюллов)

-      Чому царський уряд заарештував  Т. Шевченка і заслав на солдатську муштру в казахські  степи? (за написання віршів , які пробуджували національну гідність українців, закликали до боротьби за волю).

-      Де поховано Т. Шевченка? (у Каневі , на Чернечій горі за поетовим заповітом).

-      Як Україна вшановує пам’ять про Шевченка? (видаються твори поета, йому споруджено багато пам’ятників, його іменем названо вулиці, театри, установи, створено численні музеї, щорічно відзначають Шевченківські дні).

-      Яку річницю від дня народження Шевченка ми святкуватимемо цього року ? (210).

-      Чи можете стверджувати, що ви є знавцями життєвого і творчого шляху Шевченка?

Пропоную виконати завдання вікторини.

Вікторина

-      Ким були його батьки?

-      Скільки дітей було у сім’ї Шевченків?

-      Яке горе спіткало Тараса у 9 років?

-      У скільки років він став круглим сиротою?

-      В якому селі провів своє дитинство?

-      Як звали пана, у якого наймитувала сім’я Шевченків?

-      Ким з дитинства мріяв стати Тарас?

-      Як називається книга віршів Шевченка?

-      У якому році Шевченко видав «Кобзар»?

-      Скільки часу він був вільною людиною?

-      На скільки років було заарештовано Шевченка?

-Хочу сказати , що я вражена . Школярі глибоко ознайомлені із життєвим і творчим шляхом нашого Кобзаря. Студія.

-Спасибі, колего. Після рекламної паузи ми продовжимо.

*3 зупинка – інтелектуальна.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Повідомлення теми і завдань уроку

Вчитель. – А чому ми так багато говоримо про Шевченка? Саме в ці прекрасні березневі дні все людство вшановує великого Кобзаря. Протягом недовгих літ життя Т. Шевченко зорав свою ниву і засіяв її словом добра, любові, правди та волі. Тож давайте і ми сьогодні кинемо чисті зерна великої вдячності на Шевченкову ниву.

ІV. Закріплення і узагальнення вивченого матеріалу.

Вчитель. – Чи можемо ми назвати Шевченка творчою людиною? Чому?

(Доповідає група «Літературознавці»)

1-й учень : Тарас ріс обдарованою дитиною. Доля його нагородила багатьма талантами. Перший талант Тараса Шевченка – талант поета.

Вправа «Асоціативний кущ».

                                        _______________Шевченко __________________

2-й учень : Був Шевченко Кобзарем – співцем дум  народних. Сам поет не грав на кобзі, не співав пісень по дорогах України, але коли читаєш його твори, то ніби чуєш ніжну, сумну пісню про тяжке життя народу. Свою першу збірку у 1840 році поет назвав «Кобзар». До неї увійшло вісім творів.

3-й учень: Багато віршів Тараса Шевченка перекладено на різні мови.

*4-зупинка – Поетична. Конкурс «Стань актором» (розкажи вірш Т.Шевченка : сумно,радісно,бадьоро,співчутливо,тривожно).

Інтерактивна вправа «Кубування»

-Пропоную пограти у вікторину «Чи знаєш ти твори Шевченка?» з допомогою кубика. Якщо учень показує відповідь правильно – аплодуємо.

А качечка випливає

З качуром за ними,

Ловить ряску, розмовляє

З дітками своїми. («Тече вода з-під явора…»)

 

Розкажи , як за горою

Сонечко сідає,

Як у Дніпра веселочка

Воду позичає. («Зоре моя вечірняя…»)

 

Сади рясні похилились

Тополі поволі

Стоять собі, мов сторожа,

Розмовляють з полем.(«Світає…»)

 

І на полі жайворонок,

Соловейко в гаї

Землю, убрану весною

Вранці зустрічають…… («Встала й весна…»)

 

*5 зупинка – Художня

Учитель : Мистецтвознавці проведуть вас залами художнього музею.

Доповідь групи «Мистецтвознавці»

1-й учень : Ще з дитинства Тараса тягло до малювання . Крейдою чи вуглинкою він змальовував усе, що бачив: хати,церкви,дерева. Так у рідній стороні народжувався другий талант Шевченка – талант художника.

2-й учень: Тарас Григорович закінчив Петербурзьку академію мистецтв з двома срібними медалями і званням «Вільного » художника. До нас дійшло близько 1200 акварелей , малюнків олійною фарбою, олівцем.

3-й учень : Талант художника у Тараса Григоровича проявився значно раніше, ніж талант поета. Ось погляньте, які чудові картини він залишив нам у спадок : автопортрети, портрети, пейзажі. За успіхи у гравюрі йому було присвоєно звання академіка.

4-й учень: Тарас Шевченко створив альбом «Мальовнича Україна», в якому зібрав художні полотна про красу рідної природи. Так він хотів увічнити рідну землю в малюнках, показати світові її красу, незвичайну історію та оригінальні звичаї. І хочу звернути увагу на виставку наших малюнків до віршів Кобзаря.

*6  зупинка – музична (Доповідає група «Музикознавці»)

1-й учень : Малий Тарас любив, навіть більше за розповіді дорослих, слухати пісні.

2-й учень: Пісня стала найкращим другом Тараса.

3-й учень: Згодом про пісню поет писав : «Вона мене і порадить, і розважить, і правдоньку мені скаже.»

4-й учень :  Часто оригінальні вірші поета настільки наближалися до народного пісенного варіанту, що досить швидко переходили в народні пісні.

Гра «До якого вірша музика?»(фонограма)

5-й учень: За спогадами друзів поета, коли Тараса Григоровича було викуплено з кріпацтва  і влаштовано на навчання до Академії мистецтв, він за роботою  завжди тихенько наспівував.

6-й учень: Т.Г. Шевченко добре знав твори кращих композиторів. Моцарта і Бетховена Шевченко вважав геніальними композиторами.

7-й учень : Читати «Кобзар» народ став по – своєму : він почав його співати

8-й учень : Авторами пісень на Шевченкові вірші ставали різні музиканти.

9-й учень: Поширеними ще за життя поета були в народі пісні на його вірші. Давайте заспіваємо одну з них.

*7 зупинка – фізкультурна. Виконання пісні «Зацвіла в долині» з імітацією.

*8 зупинка – пізнавальна. (розповідь групи «Пошуковці»)

Учитель: Існує ще одна грань таланту нашого Кобзаря. Хто такий, на вашу думку  , педагог?

1-й учень : Шевченко був  великим патріотом. Він вболівав за долю українських дітей, які навчалися російською мовою. Він уклав українською мовою «Буквар». А на початку 1861 року ця книжка уже побачила світ. Буквар містив у собі великі та малі літери алфавіту і цифри. Шевченко наповнив його національним і релігійним змістом. Вмістив молитви : «Отче наш», «Вірую». З виховною метою в букварі вміщено народні приказки та прислів’я.

2-й учень : Буквар було видано тиражем 10000 примірників. Були тут і тексти для читання . Значну частину тиражу Шевченко розіслав у недільні школи. Гроші , виручені за «Буквар», передавав школам.

3-й учень : Шевченко мріяв видати ще кілька дешевих посібників для недільних шкіл: лічба, географія, історія України. Але задум цей йому вже не вдалося здійснити.

Учитель: - Діти як ви вважаєте, чому Шевченко, будучи вже важкохворим, видав саме «Буквар», а не якийсь інший підручник?

4-й учень : Редакція зробила все , щоб підручник не допустили в школи.

Учитель: Український народ високо цінує талант Тараса Шевченка, на що вказують, зокрема, присвячені йому прислів’я та приказки,які я пропоную відтворити у своїх  групах.

Робота в групах «З’єднай прислів’я»

Хто з Шевченком знається ,                                           облетів увесь світ

Ми Шевченка славить будем                                       той розуму набирається.

В наш чудовий час                                                         і ніколи не забудем .

Тарасів заповіт                                                                 вічно житиме Тарас.

*9 зупинка – творча. Сенкан

Учитель: -Хто знає , що таке сенкан?

Сенкан – це невеличкий вірш, який складається з п’яти рядків. Він синтезує інформацію і факти у стисле висловлювання, що описує та відзеркалює тему , а тема нашого заняття – Т.Г. Шевченко.

1 рядок – тема(іменник)                                                         Т.Г.Шевченко

2 рядок – опис (прикметник)             відомий, український, талановитий

3 рядок – дія (дієслово)                                      писав , малював, творив

4 рядок – ставлення, почуття (чому вчить) Вчить любити Батьківщину.

5 рядок – синонім до першого рядка.                                                  Поет

Із запропонованих опорних слів складіть сенкани.

Кобзар, пророчий, вірить, карається, Шевченко, віддав життя за Україну, світоч, безсмертний, патріот, люблячий, страждає, вірить у щасливе майбутнє народу, не кається, хоче бачити українців вільними, сподівається.

Гра «Дерево життя і творчості Шевченка»

З давніх давен людям відоме « дерево життя». Це гілочка, на якій ростуть три листочки.

1-й листочок – символ минулого часу

2-й листочок – символ сучасного

3-й листочок – символ майбутнього часу

Все навколишнє – це наслідок минулих подій, а в тому , що відбувається зараз, народжується майбутнє. Отже щоб бути освіченою людиною , треба вивчати минуле свого народу.

Робота з «ДЕРЕВОМ ЖИТТЯ І ТВОРЧОСТІ Т.Г. Шевченка»

9 березня – День народження Шевченка

9 років - смерть матері

11 років - помер батько

13 років – пасе ягнят

17 років- став козачком пана Енгельгардта

24 роки – вихід Шевченка з кріпацтва, навчання в Академії мистецтв

26 років – вихід у світ «Кобзаря»

31рік – закінчив Академію мистецтв, повернувся в Україну

33 роки – арешт до Оренбурга

43 роки – визволення Т.Г. Шевченка

47 років – смерть поета

*10 зупинка – повчальна

Гортаючи сторінки «Кобзаря» в цей складний для України час , застановляєшся , наскільки точно дібрані слова , як чітко вони передають українську ментальність, як точно описані сучасні події. Майже кожен вірш звучить як пророцтво. Будучи справжнім пророком, Шевченко, звісно, заглядав наперед, у майбутнє України, і бачив його неодмінно щасливим.

«І оживе добра слава,

Слава України.»

Учень 2 . Лиш тепер ми збагнули, чому саме з поезією Шевченка на устах українці боролись за рідну землю та покладали голови в безкраїх степах. І сьогодні, цитуючи «Кобзаря», гинуть люди за волю України, за наше майбутнє.

Учень1. У час Майдану Шевченко був зі своїм народом. Він говорив до нас устами Сергія Нігояна, що на барикадах виступав зі словами:

«Борітеся – поборете!

Вам Бог помагає»

Учень 2 . Зараз, коли в країні війна, ми повинні заново перечитувати і розуміти його твори. Бо Кобзареві пророчі мрії ще, на жаль, і досі не здійснилися :

Сповнить Тарас Заповіт

Ніхто з нас не забуде,

І хоч минуло двісті літ,

Він завжди з нами буде!

Тарас Шевченко житиме вічно! Бо справжні Герої не вмирають! Його поезії розігрівають серця, вселяють надію на краще та надають сили йти вперед. Нині Кобзар разом із «Небесною Сотнею» підтримує нас. І ми зобов’язані вибороти своє світле майбутнє, аби нам не було соромно перед Героями. Аби вони знали, що життя свої недаремно віддали.

Учень 3. Як тяжко б нам не було тепер, ми – єдина родина. Ми – діти нашої матері – України. І ти, Тарасе, з нами.

Назавжди. Допоки світитиме сонце.

V. Домашнє завдання.

*11 зупинка – домашня . «Пофантазуй»(Скласти твір - мініатюру)

   * До тебе приїхав друг з – за кордону. Розкажи йому, що ти знаєш про Тараса Шевченка.

   * Уяви себе кореспондентом газети,  що ти напишеш про Тараса Шевченка?

  * Уяви себе директором школи. Який захід ти запропонуєш провести до Дня пам’яті Шевченка?

VI. Підсумок уроку.

Рефлексія.

Вчитель. – Збіг урок наш, як коротка мить,

                   Дуже швидко час біжить

                    Час вже підсумки нам підбити,

                    Чого зуміли ми досягти.

-Чи справдилися ваші очікування ?

Зробимо останній крок – підсумуємо урок!

Висловіть свою думку, виконавши вправу «Доповни речення»:

Мені цікаво було дізнатися про…..    …. Т.Г. Шевченка.

Батькам удома розповім про …………

Хочу вивчити………..

-         Життя яскраве… і ми в нім творці! А ви сьогодні молодці.

Проєкт «Невмируща пам’ять про Шевченка» дав можливість кожному з вас розкрити свій талант. Дякую вам за співпрацю і пам’ятайте – ми маємо вчитися у Шевченка шанувати і любити рідну землю, рідний народ, рідну українську мову, рідних батьків.

Діти, де б ви не були, ким би ви не стали, пам’ятайте, що всі ви – онуки Тараса Григоровича Шевченка, будьте достойні його імені.

Завершити урок я хочу словами Шевченка :

Свою Україну любіть,

Любіть її… во врем ‘я люте.

В останню тяжкую минуту

За неї Господа моліть…

-І нехай вогник Кобзаря завжди горить у ваших серцях , посилаючи промені любові до природи, людини, рідного слова і пече гнівом до несправедливості.

(Звучить пісня Ю. Рибчинського «Шлях до Тараса»).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
14 березня
Переглядів
257
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку