Зацікавлення учнів математикою за рахунок використання задач із життя та інтерактивних методів: рефлексі", тест, робота в парах, кросворд, релаксація, гра "Числовий ряд". Перевірка знань з теми за допомогою практичного завдання та самостійної роботи.
Тема уроку. Відношення і пропорції (підсумковий урок)
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів з теми «Відношення і пропорція», формування вміння правильно застосовувати математичні терміни, розвивати мислення, самостійність, пам’ять учнів, виховувати старанність, інтерес до математики
Тип уроку: узагальнення й систематизація знань
Обладнання: картки, політична карта України
Гасло уроку: Думаємо колективно,
Працюємо оперативно,
Сперечаємося доказово –
Це для всіх обовʼязково.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель. Доброго дня! Діти сьогодні в нас з вами незвичайний урок. За свої знання Ви отримаєте квіточки. Правильна відповідь – червона, неповна відповідь – синя і неправильна відповідь – зелена. Тому бажаю Вам отримати як найбільше червоних квітів.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Вчитель. Ми з вами вивчили тему «Відношення і пропорції». Давайте пригадаємо основне виконавши декілька вправ.
а) Усний рахунок (учні по черзі дають відповіді з поясненнями)
Чи рівні відношення:
36:6=60:10 (так)
25:5=60:12 (так)
125:5=625:25 (так)
14:2=56:8 (так)
13:13=1000:100 (ні)
15:1,8=1,8:15 (ні)
16:4=0,8:0,2 (так)
Вчитель. Пропорційність має широке застосування в мистецтві, архітектурі, живописі, скульптурі. Вона означає додержання певних співвідношень між окремими частинами споруди, картини, скульптурного твору, що справляє найприємніше враження. Архітектуру часто називають «завмерлою музикою». Стародавні греки учення про відношення та пропорції називали музикою, яку вважали галуззю математики. Художник, скульптор, архітектор, музикант, інженер – усі вони ознайомлені з пропорцією та її властивостями.
З пропорціями піфагорійці пов’язували думки про співзвучні акорди в музиці і гармонію у Всесвіті, про порядок у природі. Пропорція і природа... Що спільного в них вбачали піфагорійці, як ви думаєте? Дізнатися це Ви зможете розгадавши кросворд, де виділене слово і буде відповіддю.
б) Кросворд. (Учні по черзі записують відповіді)
Дана пропорція: a : b = c: d
1.Як називаються члени пропорції а і d. (крайні)
2.Як називаються в пропорції члени b і c. (середні)
3.Як називається пропорція, значення лівої і правої частин якої є одне й те саме число. (істинна)
4. Як називається другий член відношення. (наступний)
5. Яким математичним терміном можна замінити слово відношення. (частка)
|
1 к к |
р р |
а а |
й й |
н н |
і і |
|
|||||
|
2 с с |
е е |
р р |
е е |
д д |
н н |
і і |
|
|
|||
3 і і |
с с |
т т |
и и |
н н |
н н |
а а |
|
|
||||
|
4 н н |
а а |
с с |
т т |
у у |
п п |
н н |
и и |
й й |
|||
|
5 ч ч |
а а |
с с |
т т |
к к |
а а |
|
|||||
Ми знайшли відповідь – краса. Отже природа і пропорція – це краса. Продовжіть моє речення: «Краса – це математика, краса – це музика, краса –це архітектура, краса – це закон природи, краса – це життя…
ІІІ. Розвʼязування вправ
Вчитель. Щоб підготуватися до написання контрольної роботи ми сьогодні порозвʼязуємо найрізноманітніші завдання з даної теми. Тому записуємо дату і тему уроку.
А до нас поспішають гості, яких матінка природа створила за всіма законами пропорції. Вони прийшли до нас з важливим повідомленням. Щоб його прочитати вам необхідно розв’язати завдання, які вони принесли з собою. Дві пари працюють з картками, троє учнів з завданнями біля дошки, а решта учнів виконує завдання по варіантах)
а) Робота в парах
Користуючись основною властивістю пропорції розв’яжіть рівняння і за відповідями знайдіть словосполучення та складіть вислів.
= ; = ; = ; = ; = ; = .
Відповіді до рівнянь: 4; 1; 3; 5; 16; 2.
Ключ. І пара
3- добрий розум
4- не достатньо
5- головне - це
1- мати лише
16 - раціонально
2- застосовувати його.
Вислів 1. Не достатньо мати лише добрий розум. Головне – це раціонально застосовувати його.
Ключ. II пара
3- вчити потрібно
4- математику
5 - що вона розум
1- вже тому
16-до ладу
2- приводить.
Вислів 2. Математику вже тому вчити потрібно, що вона розум до ладу приводить.
б) Робота біля дошки
1. Одним із засобів захисту навколишнього середовища є розсіювання шкідливих речовин за допомогою високих труб. Відомо, що димова труба висотою 100 метрів дає змогу розсіювати шкідливі речовини в радіусі до 20 км. Визначте радіус розсіювання речовин, якщо висота труби 50 метрів.
2. Одним із засобів захисту навколишнього середовища є розсіювання шкідливих речовин за допомогою високих труб. Відомо, що димова труба висотою 100 метрів дає змогу розсіювати шкідливі речовини в радіусі до 20 км. Визначте радіус розсіювання речовин, якщо висота труби 80 метрів.
3. Для приготування борщу учасникам АТО з сухих овочів взяли картоплю, капусту, буряк, цибуля, морква, спеції у співвідношенні 3: 2: 2: 1: 1: 1. скільки потрібно взяти цих складників, щоб отримати 500 г борщу.
Відповіді: 1) 10 метрів; 2) 16 метрів; 3) 150 г – картоплі, 100 г – капусти, 100 г – буряка, 50 г - цибулі, 50 г - моркви, 50 г – спецій.
в) Завдання по варіантах
І. На вулиці весна, дерева після зимової непогоди часто пошкодженні вітрами та шкідниками. Щоб зробити замазку для їх лікування, беруть вапно, житнє борошно і олійний лак у відношенні 3 :2 : 2. Скільки потрібно взяти кожного матеріалу для виготовлення 8,4 кг замазки.
ІІ. Для приготування фруктового салату потрібно яблука, банани, ківі, апельсини та йогурт взятих і відношенні 5:2:1:3:4. Скільки потрібно взяти кожного виду продуктів, щоб отримати 450 г салату.
Відповіді: І. 3,6 кг – вапна, 2, 4 кг – житнього борошна, 2,4 кг – олійного лаку.
ІІ. 150 г – яблук, 60 г – бананів, 30 г – ківі, 90 г – апельсин, 120 г – йогурту.
Вчитель. Діти, ви наполегливо працюєте і тому стомилися. Проведемо «Хвилинку релаксації».
- Сядьте, як вам зручно. Закрийте очі. Уявіть собі яскраве нічне зоряне небо. Виберіть собі найяскравішу зірку. А тепер проковтніть її. Вона вибухає у вас, наповнюючи весь організм енергією. Енергія проникає в усі клітини вашого організму, і наповнює його бажанням щось зробити, змінити, виправити. Сміливіше, не чекайте, дійте! Відкрийте очі. Сядьте рівно.
г) Практичне завдання.(Учні виконують по рядах)
Перед вами карта України. Незабаром канікули і Вас чекають цікаві подорожі. Я пропоную Вам такі маршрути: 1 ряду до столиці нашої України – Києва, 2 ряд запрошує Софіївський парк, міста Умань, а на 3 ряд чекають чудові Карпати, м. Ужгорода.
На карті є масштаб, ми на уроках вчили як ним користуватися. Заміряйте відстань від нашого міста до вибраного місця подорожі і знайдіть скільки до нього кілометрів.
д) Гра «Числовий ряд»
Вчитель. Наступне завдання – це гра «Числовий ряд» ми будемо виконувати стоячи. Зараз я вам відкрию ряд чисел, і протягом 20 с намагайтеся запам’ятати самі числа, їх взаємне розташування та розміщення. Тому що після цього я буду вам задавати питання. Отже, приготувалися. Почали.
12; 6; 24; 50; 13; 4; 9.
1. Чому дорівнює різниця між 1-им і 2-им числами? (6)
2. Назвіть усі парні числа по порядку їх розташування. (12, 6, 24, 50, 4).
3. Яким по порядку було число, що дорівнює кількості стільців у романі Ільфа і Петрова? (Першим – це число 12).
4. Чи правда, що два останні числа дають у сумі 15? (Ні)
5. Назвіть усі числа, що кратні 3. (12, 6, 24, 9).
Вчитель. А на закріплення, діти, проведемо невеличке різнорівневе тестування. Через 5 хвилин ви обміняєтесь зошитами із сусідом по парті і перевірите відповіді з дошки.
е) Тест
Початковий рівень
1. Відношення 12: 6 дорівнює:
а) 13; б) 0,5; в) 2.
2. Крайні члени пропорції 30: 12 = 5:2 – це числа:
а) 30 і 12; б) 30 і 2; в) 12 і 5.
Середній рівень
3. Розв'язком рівняння :
а) 6; б) 4; в) 8.
4. Відсутній член пропорції :
а) 6; б) 12; в) 9.
Достатній рівень
5. Встановлено, що 2 т нафти утворює на поверхні води пляму площею близько 6 км2 . Яку площу акваторії вкриє нафтова пляма у випадку аварії танкера водотоннажністю 15000 кг?
а) 60 км2; б) 45 км2; в) 90 км2.
Високий рівень
6. Щоб зварити 1 кг макаронних виробів необхідного взяти 6 літрів води. Скільки треба взяти води, щоб приготувати одну порцію макаронних виробів – 80 гр.
а) 4,8 л; б) 1,2 л; в) 2 л.
Відповіді: 1) в; 2) б; 3) в; 4) а; 5) 45; 6) 4,8.
VІ. Підсумок уроку (Учні рахують кількість червоних квіточок і визначають рівень своїх знань)
Метод «Рефлексія»
Покладіть свої долоні на парту. На ліву долоню покладіть той досвід, з яким ви прийшли сьогодні на урок. Відчуйте вагомість вашого досвіду, його цінність та значимість для вас. А тепер на праву долоню покладіть ту інформацію і той досвід, який ви здобули сьогодні. Відчуйте, чим є для вас цей досвід та його цінність. А тепер з’єднайте дві долоні разом – об’єднайте два досвіди – минулий і сьогоднішній.
V. Домашнє завдання
Виконайте № 614, 631, повторити § 20-25.