Тема. Чарівний світ билин та балад
Мета : пригадати та узагальнити вивчений матеріал з теми; стимулювати активізацію набутих знань, підвищити рівень засвоєння учнями навчального матеріалу; виховувати культуру усного та писемного мовлення.
Тип уроку: підсумковий урок- гра «Літературний лабіринт»
Хід уроку
І Оголошення теми та мети уроку
Ми з вами закінчили працювати над темою «Балади та билини». Це дивовижний світ наповнений пригодами, подвигами, благородними вчинками та життєвими драмами. Наше з вами завдання пригадати прочитані твори та узагальнити вивчене.
Запрошую вас у віртуальну мандрівку «Літературним лабіринтом». Для того, щоб знайти з нього вихід вам потрібно бути зібраними, уважними, активізуйте свої знання з опрацьованої теми та включіть асоціативне мислення.
Якщо всі налаштувалися, можемо розпочинати (Додаток 1 )
2.«Теоретична скарбничка» .
Завдання: я зачитую визначення, а ви називаєте поняття
Епічні пісні -давні фольклорні віршовані твори, що розповідають про народних героїв та їхні подвиги.
Билина- давньоруська епічна пісня, що розповідає про героїчні звершення легендарних богатирів.
Гіпербола- художній прийом, що ґрунтується на перебільшенні певних властивостей зображуваного героя, предмета чи явища.
Балада- невеликий за обсягом ліро-епічний твір на історично-героїчну, легендарну, фантастичну чи соціально-побутову тему з напруженим сюжетом і драматичною, часто несподіваною розв’язкою.
Символ- художній образ, якому притаманні інакомовна багатозначність і глибина узагальнення.
Постійні епітети - художні означення, які у фольклорних творах, а іноді в інших, часто вживаються з тими самими словами.
Повтори- повторення одних і тих самих слів, їхніх складових частин чи однакових словосполучень.
Вічний образ - образи літературних і міфологічних героів, які переросли свою епоху і набули загальнолюдського значення, ми їх сприймаємо як символів певних рис характеру, зовнішності та поведінки, внаслідок чого отримали особливу естетичну цінність.
Антитеза- різке протиставлення прямо протилежних явищ, понятть, думок, героїв, їхніх характерів.
3.«Таємний користувач» .(Додаток 2-3)
Завдання: з’ясувати кому належать смс повідомлення, обгрунтувати своє припущення
Останній телефон із знаком ?. Що це може означати? Це ви можете написати відповідь комусь із героїв балади чи билини, в якій його покритикувати, похвалити чи поспівчувати.
4.«Несподівана зустріч»
Заздалегідь підготовлена учениця звертається до класу
Доброго дня. Впізнали мене? Нещодавно ви читали баладу про мальовниче та водночас загадкове озеро «Світязь» на дні якого, за легендою, знаходиться ціле місто. Я княжна, якій довелося прийняти складне рішення за весь туганів народ: здатися ворогам і стати рабами чи померти вільним народом.
Знаю ви шукаєте вихід з Літературного лабіринту. Я радо допоможу вам, але спочатку трішки випробую. Згодні? Перед вами на екрані АНАГРАМИ. Розставте букви в правильній послідовності і відгадаєте зашифровані слова.
ОЗІРИНКБЙ -розбійник
ЛКОРЬО - король
ТИБГОАР - богатир
ЦИЛРА - лицар
ЯНКЗЬ - князь
КИПИТ - пикти
Що це за слова? (це герої народних билин та балад)
Добре . Наступне завдання пов’язане із змістом балади «Світязь». Відшукайте правильні відповіді на запитання у ФІЛВОРДІ. Слова можуть бути записані по горизонталі чи по вертикалі. (Учні виконують)
Молодці! Я вважаю, що ви гідно пройшли мої випробування. За це отримайте чарівний кубик, який виведе вас із літературного лабіринту (дає кубик).
Прощавайте. Хай вам щастить!!!
Знайти слова у філворді, давши відповіді на запитання
Запитання до філворду
И |
Н |
У |
Л |
Ь |
Й |
К |
У |
С |
Е |
Д |
Б |
О |
Г |
Ю |
П |
П |
В |
М |
Ї |
З |
Н |
И |
А |
А |
О |
І |
Ф |
Ж |
Е |
Є |
В |
Н |
Л |
С |
А |
Х |
В |
У |
И |
У |
Я |
Т |
Ц |
А |
І |
К |
Ш |
К |
Р |
О |
Ч |
Т |
Д |
О |
Л |
В |
И |
Щ |
А |
Н |
Г |
Е |
Л |
5. Чарівний кубик
Завдання : скласти 6 запитань своїм однокласникам з теми. Діти виходять парно, кидають кубик. Той, у кого випало менше число повинен відповісти на запитання.
6. Мікрофон
На виході з лабіринту, нас очікують журналісти, щоб взяти інтерв’ю. хто хоче поділитися враженнями від сьогоднішньої пригоди?
Завдання: продовжити речення
3. Найцікавішим випробуванням було…
7.Підсумки уроку
Нам вдалося знайти вихід із лабіринту, завдяки знанням, уважності і сумлінній праці. А ще ми працювали, як єдине ціле, були справжньою командою. Долати труднощі набагато легше спільно- і це головний підсумок, який можна зробити по завершенню цього уроку
Домашнє завдання
Придумати, яким б ще завданнями, можна було доповнити літературний лабіринт
Додаток 1
Додаток 2 -3