Урок української мови в 5 класі
Тема уроку. Позначення звуків на письмі. Алфавіт. Співвідношення звуків і літер. Звукове значення літер я, ю, є, ї та щ.
Мета уроку: поглибити знання учнів про знаки письма, алфавіт, розкрити співвідношення звуків і літер у слові.
Задачі уроку:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок (формування мовної та мовленнєвознавчої компетенцій)
Обладнання:
Методична література:
Методичні рекомендації до підручника О.В.Заболотного, В.В. Заболотного «Українська мова» (5 клас).
Умовні позначки в таблиці:
М — метапредметні результати;
З— загальнонавчальні результати;
О — особистісні результати;
П —предметні результати .
Перебіг уроку |
Коментарі, результати держстандарту |
||
1. Організаційний момент. Привітання. 2. Перевірка домашнього завдання. 3. Актуалізація опорних знань. Учні, які результати ви очікуєте від сьогоднішньогo уроку?
1. На цьому уроці я хочу навчатися … 2. На цьому уроці я буду вдосконалювати…, виховувати…
Експрес-бесіда Учні, звернемо увагу на український алфавіт.
(Очікувані результати)
Учень: В українському алфавіті 33 букви.
Учень: В українській мові 38 звуків
Учень: Голосних звуків 6.
Розглянемо таблицю «Органи мовлення». (Пояснення вчителя)
Мовленнєвий апарат складається з органів дихання й органів, які безпосередньо беруть участь у творенні звуків, зокрема: гортань, голосові зв’язки, язик,м’яке й тверде піднебіння, зуби верхньої та нижньої щелеп, губи, носопролиг та резонаторні нутро́вини (порожнини).
Учень: Приголосні звуки утворюються за допомогою шуму і голосу, або лише за допомогою шуму.
Учень: Приголосні звуки бувають дзвінкі, глухі, тверді, м’які..
Учитель:В українській мові 32 приголосних звука складаються з голосу й шуму або тільки шуму.
Сонорні (Г > Ш) - [в] [л] [л'] [м] [н] [н'] [р] [р'] - не мають пар. Дзвінкі (Г < Ш) - [б] [д] [д'] [ж] [дж] [дз] [дз'] [з] [з'] [г] [ґ]. Глухі – Г – лише шум [т] [т'] [с] [с'] [ф] [п] [ш] [ч] [ц] [ц'] [х] [к]. Шумні звуки (дзвінкі та глухі) становлять акустичні пари.
Губні - [б] [п] [в] [м] [ф] Глотковий - [г]. Язикові - [т] [т'] [д] [д'] [з] [з'] [дз] [дз'] [ц] [ц'] [с] [с'] [л] [л'] [н] [н'] [р] [р'] [ж] [ш] [дж] [ч] [к] [г] [х].
|
О: застосування набутих знань, умінь, навичок М: відповідати на запитання і вирішувати завдання не репродуктивного характеру З: планування, організація, контроль навчальної роботи М: Встановлювати причино-наслідкові звязки
|
||
4. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. ( Інформаційна компетентність) Учитель: А зараз послухайте рядки вірша М. Чернявського “ Рідний край” і скажіть, що хотів автор сказати і чи вам подобається вірш? Рідний край У всіх людей одна святиня, Куди не глянь, де не спитай , Рідніша їм своя пустиня, Аніж земний в гущині рай, Їм красить все їх рідний край. Нема без кореня рослини, А нас, людей , — без Батьківщини. ( Очікувані результати) Відповіді учнів про те, що автор хотів ствердити і що вірш справді подобається. 1) — А що потрібно для того, щоб і майбутні покоління могли торкнутися краси слова? — Потрібно залишити письмові пам’ятки. Отже, потрібно записати почуте за допомогою букв. Буква – графічне зображення звука. 2) Отже, буква – це графічне зображення звука. А що ж таке сукупність букв кожної мови, які розміщені в певному порядку? — Це алфавіт. — А який синонім до слова алфавіт ви знаєте? — Абетка, азбука.
Колективна робота (Очікувані результати)
Азбука – до мудрості дорога. Вчитель: Отже, азбука й справді до мудрості дорога. Пропоную продовжити наш урок і дізнатися цікаві речі про букви української абетки. Всі сідайте зручно, діти. Домовимось – не шуміти на уроці, не дрімати, гарно руку піднімати, щоб нам не було мороки. Всі готові до уроку? По лісочку зайчик біг, він торбинку дітям ніс. Об пеньочок зачепилась та торбинка, й покотилась… Я торбинку ту знайшла, вам у школу принесла. Що ж, тепер часу не гаймо і торбинку відкриваймо! «Мікрофон». Що ж очікуємо від уроку, що ж в торбинці? Учні дають свої варіанти відповіді (морквина, смаколики, грибочки…) Вчитель. У торбині незвичайні літери Я, Ю, Є, Ї, Щ.
Шановні, діти! Сьогодні перед нами стоїть нелегке завдання: ми повинні повторити знання з фонетики, отримані раніше і здобути нові. Тема нашого уроку: « Позначення звуків на письмі. Алфавіт. Співвідношення звуків і літер. Звукове значення літер я, ю, є, ї та щ.»
На дошці записані слова.
Створення проблемної ситуації. Виконуючи завдання, учень не зміг з’ясувати, чому літери я, є, ю, ї можуть позначати різну кількість звуків. Хлопчик звернувся по допомогу до вас.
??? Як ви вважаєте, якими правилами повинен керуватися учень, щоб правильно записати слова у фонетичну транскрипцію.
|
О: застосування набутих знань, умінь, навичок та способів діяльності у практичному житті
П: формування способів навчальної, пізнавальної, комунікативної, практичної діяльності М: приймати рішення в ситуації вибору З: вміння слухати співрозмовника, вести діалог, розмірковувати |
||
5. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу Робота з теоретичним матеріалом
Відкриємо підручник на сторінці 94, прошу звернути увагу на таблицю, прочитаємо інформацію, обговорюючи правила.
Читання нового матеріалу з підручника. Бесіда
(Очікувані результати) Букви я, ю,є можуть позначати як один так і два звуки. Два звуки я, ю, є позначають у трьох випадках: 1. Коли вони стоять на початку слова: слово «яблуко» транскрибується наступним чином - [йáблуко]. 2. Два звуки я, ю, є позначають всередині слова після голосного: маяк – [майáк]. 3. Після апострофа , а також після м'якого знака я,, ю, є позначають два звуки: здоров'я – [здорóвйа]. 4. Буква ї та щ – завжди позначають два звуки.
|
П: знання, вміння і навички у відповідності з програмою З: смислове читання, засвоєння інформації, вміння слухати, вести діалог, розмірковувати |
||
6.Виконання вправ на закріплення нового матеріалу Колективна робота
Порахувати звуки та букви у поданих словах. Чому звуків більше і як їх позначити. Довести свою відповідь, використовуючи правила. Над кожним словом позначити номер правила.
Приклад: (Очікувані результати)
[ ЙЕ ] Є ‹ [ Е ] [ ЙУ] Ю ‹ [У ] [ЙА] Я ‹ [А] Ї – завжди Розподільний диктант з поясненням. Учні записують слова, пояснюючи свій вибір за допомогою правил.
Подані слова запишіть у два стовпчики: в перший- слова , у яких ці букви позначають два звуки, в другий- один звук і м’якість попереднього приголосного.
Конвалія, хом'як, ящірка, слива, лілія, лисиця, ведмідь, лось, косуля, їжачок, заєць,чорнобривці, півонія, груша, яблуня, абрикос, ялиця, ялина, їжачок, ведмідь, явір, акація,жоржина,яблуня, троянда, тополя, сосна, півонія,бузок Киянка, ялина, лілія, конвалія, чорнобривці.
7.Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться, Землі нашій уклоніться За щасливий день вчорашній. Всі до сонця потягніться, Вліво, вправо нахиліться, Веретенцем покрутіться. Раз присядьте, два присядьте І за парти тихо сядьте. Індивідуальна робота ( навчально-пізнавальна компетентність)
Виконання завдання за картками. Картка 1 Виділені слова передати звукописом. Вимова ,яких приголосних різниться? Якими літерами передається мякість приголосних на письмі?
Картка 2 Відгадати шаради. Слова-відгадки передати звукописом, назвіть звуки, якими вони різняться. У чому полягає відмінність між дзвінкими й глухими приголосними?
З [Т] – мене писати треба- вибирай!
З [ж] я шалений, дикий страх, рятуюсь від погоні. Словник. Шарада – загадка, побудована на визначенні слова за його частинами, поданими описово. (Очікувані результати) Двір- твір; шах- жах.
|
П: формування способів практичної діяльності М:ставити питання і формулювати навчальні завдання З: пізнавальні вміння, узагальнення, систематизація аналіз. О: застосування набутих знань, умінь, навичок, уміння працювати в команді
|
||
7.Усвідомлення та закріплення здобутих знань, удосконалення практичних умінь і навичок.( комунікативна компетентність) Вибірково-пошукова робота. Прочитайте прислів’я. На місці крапок уставте пропущені букви. Визначте та підкресліть слова, у яких кількість букв і звуків не збігається. Поясніть таку розбіжність. 1.Стріла ранить тіло, а язик - душу. 2.Образити людину – не штука, зумій прихилити серце. З.Є слова гостріші за меч. 4.В одне вухо впускай, як у двері, а в друге – як у ворота. 5.Що одному приємно, другому – як гострий меч. 6.З усього, що мовиться, несказане – найкраще.
|
П: види діяльності щодо отримання нового знання в межах навчального предмета М: формування міжпредметних вмінь учнів З: узагальнення, систематизація знань О: застосування набутих знань, умінь, навичок |
||
8.Контрольно-рефлексійний етап (формування діяльнісної компетентності) 1. Для чого люди винайшли письмо? Висловте припущення, чому в давнину деякі народи спочатку використовували малюнкове письмо, але потім від нього відмовились і перейшли до ієрогліфічного, де кожен знак передає ціле слово або його частину.
Щоб правильно відповісти на питання поміркуйте: а) чи легко писати малюнковим письмом; б) чи можна за допомогою малюнків передати таку, наприклад, думку: «Бережіть честь змолоду!» 2. Завдяки чому вдається швидко знаходити потрібні слова у словниках, які містять десятки і сотні тисяч слів? 3. У яких словах звуків удвічі більше, ніж букв? 4. Які звуки не мають «власних» букв для позначення на письмі і «позичають» їх в інших звуків? 5. Які пари звуків можуть «ховатися» під однією буквою? 6. Прочитайте слова. Який звук стоїть на початку слова - голосний чи приголосний? Яблуко, яма, їжачок, єнот, Юлія. 10. Яку роль відіграє апостроф у писемному мовленні?
Щоб дати правильну відповідь, поміркуйте над такими питаннями: 1) Як би вимовлялись слова з апострофом, якби цей знак був пропущений?
|
П: формування рефлексії
О: формування вміння узагальнювати, .виражати свою думку
|
||
9. Рефлексія (цінністно-смислова компетентність) 1. Що вивчили на уроці? 2. Які букви позначають два звуки?
3.Вирішення проблемного питання.
4.Самооцінка Прийом «Сходинки»
|
.
|
||
10.Домашнє завдання С.93-94 вивчити правила, Вправа198
Учні сьогоднішній урок хочу закінчити віршем Івана Малковича «Свічечка букви Ї»
але ти дитино покликана захищати своїми долоньками крихітну свічечку букви «ї»
а також витягнувшись на пальчиках оберігати місячний серпик букви «є» що зрізаний з неба разом із ниточкою
бо кажуть дитино що мова наша — солов'їна гарно кажуть але затям собі що колись можуть настати і такі часи коли нашої мови не буде пам'ятати навіть найменший соловейко
тому не можна покладатися тільки на солов'їв дитино.
|
|