Урок "Узагальнення вивченого з теми "Будова слова, словотвір, орфографія"

Про матеріал
Цю розробку можна використати як узагальнюючий урок з теми "Узагальнення вивченого з теми "Будова слова, словотвір, орфографія"
Перегляд файлу

УРОК  УКРАЇНСЬКОЇ  МОВИ  В  5  КЛАСІ

ТЕМА. УЗАГАЛЬНЕННЯ  ВИВЧЕНОГО  З  ТЕМИ  «БУДОВА  СЛОВА.  СЛОВОТВІР.
            ОРФОГРАФІЯ»
МЕТА: повторити  й  узагальнити засвоєний  учнями  мовний  матеріал  із 
            теми  «Будова  слова.  Словотвір. Орфографія»,  удосконалювати 
            орфографічні  й   орфоепічні  навички;  розвивати  творчу  уяву, 
мовлення  учнів,  увагу,логічне  мислення,  збагачувати  словниковий 
            запас  школярів; виховувати  любов  до  мови,  до  рідної  природи
           (мовна,  соціальна  компетентність)

ПЕРЕБІГ  УРОКУ: І.Орг.момент
ІІ. Оголошення  теми,  мети,  завдань  уроку
- Добрий  день, діти. Сьогодні  чудовий  день,  нещодавно  було  світле  свято всіх  християн – Великдень, а  це  значить,  що  вже  прийшла  справжня  весна. Усе  в  природі  навесні  розквітає,  росте,  тягнеться  до  сонечка.  Сподіваюсь,  що  так  само  тягнетеся  до  знань  і  ви.  Багато  слів,  записаних  на  уроці,  будуть  пов’язані  з  темою  весни.
На  сьогоднішньому  уроці  кожен  може  отримати  оцінку, якщо  буде  працювати  протягом  уроку,  буде  давати  усні  відповіді  та  виконувати  письмові  завдання,  буде  уважним  і  активним.  Оцінювання  буде  проводитись  у  кінці  уроку,  тому  накопичуйте  правильні  відповіді.  Тож  бажаю  вам  вдалого  дня.
ІІІ. Актуалізація  опорних  знань  учнів
У  вас  на  партах  є  опорні  схеми-підказки.  Якщо  хтось  невпевнений  у  собі,  можете  користуватися  ними.
БЕСІДА:   - яку  тему  ми  вивчаємо?
                         - що  вивчає  будова  слова?
                         - що  вивчає  словотвір?
                         - які  ви  знаєте  значущі  частини  слова?
                         - що  таке  закінчення?
                         - що  називається  коренем?

      2.  РОЗПОДІЛЬНИЙ  ДИКТАНТ
             Ви  навчилися  розрізняти  форми  слова  і  спільнокореневі  слова.  Зараз  пропоную  вам  виконати  таке  завдання – розподільний  диктант.  В  одну  колонку  слід  записати  форми  слова,  в  іншу – спільнокореневі  слова.  Один  учень  буде  працювати  біля  дошки,  решта  на  місцях,  потім  перевірите  себе.

     ДЕРЕВО –ДЕРЕВУ,  ДЕРЕВЦЕ,  ДЕРЕВ’ЯНИЙ,  ДЕРЕВОМ,  ДЕРЕВ’ЯНІТИ,  ДЕРЕВА, ДЕРЕВИНА
        Пояснити.
    - які  значущі  частини  слова,  окрім  уже  названих,   ти  знаєш?
    - для  чого  вони  служать?
   Якщо  хтось  виконав  роботу  швидше  за  всіх,  може  спробувати  свої  сили  і  самостійно  дібрати  до  поданих  слів  по  2 форми  слова  та  по  2  споріднених  слова: І варіант – ПТАХ     ІІ варіант – ЛІС

3. ДИДАКТИЧНА  ГРА  «ДОБЕРИ  СПОРІДНЕНЕ  СЛОВО» - хто  першим  сказав,  записує  слово  на  дошці,  виділяючи  суфікси

         ЗИМА

      ЯКИЙ?

   ЗИМОВИЙ

        ВЕСНА

       ЩО?

 ВЕСНЯНКА,  ВЕСНОНЬКА

       ДИТИНА

       ЯКИЙ?

    ДИТЯЧИЙ

Україна

       ЯКИЙ?

   УКРАЇНСЬКИЙ


   - яким  способом  ви  утворили  нові  слова?
   - які  ще  способи  словотворення  ви  знаєте? (можна  користуватися  довідковим  матеріалом,  що  є  на  партах)

4.  ТВОРЧЕ  КОНСТРУЮВАННЯ  (запис  по 2 слова біля  дошки  по  одному, 
     виділяючи  твірну   основу,  словотворчі  засоби)
Пропоную  пригадати  деякі  способи  творення  слів практично  й   утворити 
нові  слова:
а) безсуфіксним  способом:
        БІГАТИ,  БЛАКИТНИЙ,  ВИСОКИЙ
    б) префіксальним  способом:
          БІЖИТЬ,  СПІВАЮТЬ,  ЛЕТЯТЬ
в) суфіксальним  способом,  щоб  слова  набули  зменшувально-пестливого 
        значення:
            КВІТКА,  ГАРНИЙ,  ДОЩ,  СОНЦЕ,  ЗАЄЦЬ (пояснити  орфограми – знак 
    м’якшення, особливості  вимови  букви  Щ,  спрощення  в  групах  приголосних)

5.  ТВОРЧА  РОБОТА – скласти  2 словосполучення  з  поданими  словами  на 
тему  «Весна  прийшла» (2  усно,  колективно,  2  самостійно,  записати)

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
     (сидячи  показати,  як  летять  птахи,  як  росте  трава,  яке  високе  небо,  написати  очима  слово  ВЕСНА  тощо)

6. ДОСЛІДЖЕННЯ-ВІДНОВЛЕННЯ – дібрати  слова,  які  б  відповідали  поданим 
   схемам (сильні  учні  виконують  самостійно,  слабші  за  потребикористую-
тьсядовідкою)

   Перевірка

7. Навесні  повертаються  перелітні  птахи.  Назвіть  деяких  із  них.  Подивіться  на  дошку.  Тут  також  зображено  перелітного  птаха.  Це  шпак.  Пригадайте,   як  допомогло  нам  слово  ПТАХ  при  вивченні  теми. Так,  це  правило  написання  префіксів.  Нагадайте  його. 
  -  які  ще  правила  написання  префіксів  ви  знаєте?
  -  зараз  на  вас  чекає  цікаве  завдання  і  називається  воно
АКРОДИКТАНТ.
   Вам  потрібно  розподілити  слова  за  стовпчиками.  У  перший  ви  писатиме  слова,  у  яких  на  місці пропуску  ви  напишете  букву  З, а  в  другий – де  ви  вставите  букву  С.  Після  цього  підкресліть  в  кожному  слові  останню  букву. Якщо  ви  правильно  виконаєте  завдання,  то  у  вас  вийде  слово,  пов’язане  з  сьогоднішньою  темою.

…робив,    …пік,      …тер,      …ховала,      …бере,      …кис,   ро…пис,      …плін,   ро…чин,   бе…чесна,      …фотографувала
(Зробив                                  Спік
Збере                                     Стер
Розпис                                   Сховала
Розчин                                   Скис
Безчесна       Сплін
                                                 Сфотографувала  - ВЕСНА-КРАСНА

    СЛОВНИКОВА  РОБОТА. (СПЛІН – пригнічений  настрій,  нудьга)

8. – що  ви  знаєте  про  написання  префіксів  ПРЕ-,  ПРИ-,  ПРІ-  ?
ТВОРЧЕ  КОНСТРУЮВАННЯ
Замініть  словосполучення  словами  з  префіксами  ПРЕ-,  ПРИ-
Запис  у  зошитах,  виділення  префіксів
ДУЖЕ  ГАРНИЙ
ПОЯВА  ПТАХІВ  НАВЕСНІ
ДУЖЕ  МАЛИЙ
МІСТО  БІЛЯ  МОРЯ
НАБЛИЗИТИСЬ  ДО  ЧОГОСЬ
ДУЖЕ  СМІЛИВИЙ

ІV. Підсумок  уроку
- Сьогодні  на  уроці  ми  повторили  вивчені  правила,  виконували  практичні  завдання,  готуючись  до  контрольної  роботи  й  до  зустрічі  весни. Зараз  пропоную  виконати  тестові  завдання  і  прикрасити   картками з  правильними  відповідями  Орфографічне  дерево.

1. Укажіть  рядок,  у  якому  допущено  орфографічну  помилку:
    А. скласти, росбити, сшити
    Б. зрізати,  спинити, безсилий
    В. здогадка, розплести, зробити

2. Укажіть  рядок,  у  якому  в  усіх  словах  слід  писати  літеру  И:
    А. пр….високий,  пр….мудрий,  пр….солодкий
    Б. пр….кислий,  пр….широкий,  пр….красний
    В. пр….їхати, пр….шкільний,  пр..летіти

3. Укажіть  рядок,  у  якому  всі  подані  слова  є  спорідненими:
    А. ліс, лисичка,  лісовий
    Б. хліб,  хлібороб,  хлібчик
    В. село,  сільський,  сіль
  ВІДПОВІДІ: 1-А, 2-В, 3-Б

V. Домашнє  завдання.Повторити  вивчені  параграфи,  скласти  невеликий  твір (4-5 речень)  на  тему  «Весна  прийшла»,  використовуючи  записані  сьогодні  слова  і  словосполучення

docx
Додано
29 березня 2019
Переглядів
2637
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку