Урок української мови. Тема "Алфавіт"

Про матеріал
Розробка уроку. Тема "Алфавіт". Даний матеріал допоможе зробити урок цікавим, творчим, а результат - ефективним.
Перегляд файлу

Урок. Українська мова

Клас.     5

Тема. «Позначення звуків на письмі. Алфавіт».

Мета: поглибити знання учнів про особливості української графіки; формувати вміння користуватися алфавітом в усному та писемному мовленні, відтворювати слова звукописом; розвивати логічне мислення, мовлення; виховувати культуру мовлення та спілкування, повагу до української мови.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, алфавіт, орфоепічний, тлумачний словники, мультимедійна дошка.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Перевірка домашнього завдання.
  2. Робота з картками.
  • Вставити букви і прочитати прислів’я:
  • Н.м.  д.м.  б.з  в.гн. .
  • Пр.ц.  г.д.. , .  л.нь  м.рн..  .
  • Як.й С.в., т.к. й сл..в..

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

ІV. Опрацювання навчального матеріалу.

  1. Слово вчителя.

      Систему знаків, що позначають звуки мови на письмі, вивчає графіка (від грец. grapho — пишу). Звуки мови на письмі позначаються буквами. Розташовані у прийнятій послідовності букви становлять алфавіт (від назв перших букв грецького алфавіту альфа і віта). Інші назви — азбука (від назв перших давніх слов'янських букв аз і буки та абетка (від сьогоднішніх назв букв а і бе). Послухайте цікаву казку про те, як виник алфавіт (Додаток 1).

      В українському алфавіті 33 букви, але кирилиця налічувала більше літер. Порівняймо!

Слайди:

 

Слайд 1.

 

Сучасний український алфавіт.Qzl4aWiC.jpg

Кирилиця

 http://crprogram.16mb.com/images/crprimg/t145-1.jpg

 

      Знання алфавіту полегшує користування словниками.

Вчитель демонструє, які бувають словники : орфографічний, орфоепічний, тлумачний та інші.

Слайд 2.

b40d4ad38db31536ed9d498860fcb621122_1_Golovashuk8288f8dd64ce560f955246bf2f6ce415https://img.yakaboo.ua/media/catalog/product/cache/1/image/234c7c011ba026e66d29567e1be1d1f7/3/2/323100_53289443.jpg

  1.   Робота з підручником.

- опрацювання теоретичного матеріалу.

3.  Робота в групах.

Зробити звуковий запис слів,розташувавши їх в алфавітному порядку.

1 група. Дощ, пень, їжак, маяк, бджола, об’єктив, рясно, лялька.

2 група. Борщ, дзьоб, уява, їхати , об’єкт, джміль , буряк, ґедзь.

(Перевірка виконаної роботи.)

           4.Робота в парах.

Пригадати правопис власних назв.

1 ряд. Розмістіть в алфавітному порядку прізвища  давньоруських князів.

Олег, Аскольд, Святослав, Ігор, Всеволод,Володимир, Ольга, Святополк, Данило, Ярослав.

2 ряд.   Розмістіть в алфавітному порядку прізвища  українських гетьманів.

Богдан Хмельницький, Іван Виговський, Іван Скоропадський, Павло Тетеря, Іван Брюховецький, Іван Мазепа, Павло Полуботок, Пилип Орлик.

 (Перевірка виконаної роботи.)

Хвилинка відпочинку (музична)

             5. Тренувальні вправи.

https://i.pinimg.com/originals/47/d7/a6/47d7a6f83632c86e1bec78fbce9ac2a3.pngа) відгадати загадки та записати відгадки за алфавітом:

Слайд 3.

  • А що сходить без насіння?
  • http://printonic.ru/uploads/images/2016/03/26/img_56f68f67083ce.jpgБез води миється, на печі гріється. http://catsmeouch.com/wp-content/uploads/2015/05/cat-grooming-tips.jpg

 

  • Сидить баба серед літа, в сто сорочок одіта. 

 

https://ds02.infourok.ru/uploads/ex/0a6a/000365c9-c7a0dda6/640/img18.jpg

  • Що з землі легко піднімеш, та далеко не закинеш? 

http://www.outdoorkemp.sk/data/katalog/2185/kama-r01_1_v.jpg

  • П'ять комірчин, а одні двері. 

 

https://c.pxhere.com/photos/a9/aa/sun_flower_yellow_blossom_bloom_flower_summer_nature_close-539806.jpg!d

  • Сімсот соколят на одній подушці сплять.

 

 

б) Розгадайте кросворд «Країни    сусіди України»  у  зошиті, вислів записати у фонетичній транскрипції.

1. Кишинів — столиця ... . 2. Варшава — столиця ... . 3. Москва — столиця . 4. Братислава — столиця ... . 5. Бухарест — столиця ... . 6. Будапешт — столиця ... . 7. Мінськ — столиця

Слайд4.

http://subject.com.ua/textbook/mova/5klas_1/5klas_1.files/image119.jpg

ІV. Підсумок уроку, домашнє завдання.

  • Закінчити речення «Алфавіт мені потрібен для того, щоб…».
  • самооцінка роботи учнів на уроці.
  • Вивчити правила.
  • Творче завдання:  ребуси, загадки  за вивченою темою.

Додаток 1.

«Як виник алфавіт»

(Казка)

          Давним – давно, коли ще звірі говорили, в країні Фонетикографії в місті Звуків жили голосні та приголосні. Так як голосних було менше, правили в місті приголосні. Тому завжди чулося шипіння, ричання, галас; і ніхто нікого не міг зрозуміти. Голосні намагалися виправити ситуацію, але марно.

         Зібралися тоді на раду старійшини. Порадившись, вони постановили:

« Негайно примирити голосні і приголосні. Жити в мирі та злагоді! Кожен звук буде мати  своє місце і обов’язки та позначатися буквою. Зібрання букв з цього часу іменувати алфавітом!»

         І запанував спокій в країні, закипіла дружна робота: створювалися склади, нові слова, речення. Приголосні допомагали голосним, а голосні – приголосним. Деякі звуки так потоваришували, що стали позначатися однією буквою ( я – й,а; ю – й, у; щ – ш, ч і т.д.). Якщо виникали якісь непорозуміння, то приходив на допомогу дідусь «м’який знак», який звука не позначав, але ситуацію пом’якшував.

         А щоб більше не було сварок у країні, керувати звуками і буквами стали Орфоепія та Орфографія.

 

docx
Додано
27 березня 2019
Переглядів
5762
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку