Урок у 6 класі
Тема: Писанкарство. Символіка кольору в писанкарстві. Поєднання символів, форм і кольорів у асоціативній композиції « Диво писанка».
Мета: поглиблювати знання про Великдень та мистецтво писанкарства , про оберегову символіку знаків української писанки; закріплювати знання про види писанок,ознайомити з особливостями виконання писанок у різних регіонах України. Вчити використовувати символізм кольору,бачити і виявляти виразні асоціації в малюнку,вміти створювати композицію за власним задумом;розвивати уміння учнів у створенні композиції. Виховувати шанобливе ставлення до народних традицій.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: таблиці «Символіка писанкарства» , «Символіка кольору», зразки малюнків: писанки, дряпанки, мальованки, крашанки, крапанки. Зразки творчих писанок: писанка-бісерка, писанки з ниток, писанки з аплікаціями, писанки різних регіонів України (таблиці), таблиця-епіграф, вишита серветка до Великодня, рушник, грамзапис «Симфонія музики» з творами відомих композиторів класичної музики.
ХІД УРОКУ
Україна здавна славилася вишиванками, різьбленням по дереву , керамікою, плетінням з лози. В усьому світі відомі й українські писанки.
Сьогодні ми з вами полинемо у незвичайну подорож – у чарівний світ писанок. Епіграфом до нашого уроку стануть слова Миколи Чорнявського:
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай.
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас , людей, без Батьківщини.
Українська писанка – найунікальніший витвір української культури. Вона є символом Великодня – свята , коли воскресає природа, коли відроджується все живе для продовження життя на Землі.
На попередньому уроці ми вивчали розписування яєць , їх символікою, інструментами для виконання такої роботи. Повторимо матеріал.
4. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Опитування.
5. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ , УМІНЬ , НАВИЧОК.
Назву писанки повя′зують із «написаним», тобто катованим тілом Ісуса Христа під час тортур у Страсний четвер, а походження – тлумачать християнські легенди. ( Читання легенди про походження писанки ).
ЛЕГЕНДА ПРО ПОХОДЖЕННЯ
ПИСАНКИ
Кажуть, колись давно, ще як Ісус мандрував зі своїми апостолами, ішов він одного разу селом у товаристві святого Петра. Побачили їх нехристияни-язичники та й почали насміхатися, жбурляючи грудочки землі та каміння. Та коли грудка торкалась одежини Спасителя, одразу перетворювалась на крашанку, а камінь – на писанку.
Усміхнувшись, Ісус сказав людям : «Ви у мене – каменем, а я до вас – серцем». Тільки тоді повірили люди, що перед ними Син Божий.
Дохристиянські символи, якими оздоблювали писанки, надавали яйцеві добродійної сили, яка за первісним віруванням забезпечувала щедрий урожай, добробут, щасливу долю.
У побуті писанка виконувала роль оберега: від грози та пожежі – пасхальні писанки тримали на горищі; від засухи на писанку наносили зображення маленьких грабельок – символ дощу; для щасливого одруження мати готувала писанку з рушником; при народжені дитини їй дарували писанку: дівчинці – із зірочкою , а хлопчикові – з дубовим листком.
Вважалось , що писанки допомагали при хворобах, берегли дім від нещастя, зберігали посіви.
При будівництві дому яйце закладалось у фундамент для оберігання будинку та всіх його жителів від бід.
Писанки писали зранку, до схід сонця, в той час , коли до хати ніхто чужий не заходив. Яйця, фарбовані у суботу, довго зберігаються. Треба фарбувати 13 яєць ( 12 апостолів та Спаситель ).
Один із відомих науковців етнограф і професор Микола Сумцов поділив символіку писанок на шість видів:
Впроваджувати довільні нетрадиційні елементи не дозволялось так само, як не можна змінити слів молитви, тому, що писанка втрачала силу захисту.
Існує понад 100 символічних орнаментів писанок. Кожний із них має своє значення. (Демонстрація зразків).
Є особливі цифрові знаки писанок, за допомогою яких можна дізнатись навіть дату створення писанки, і це не цифри, а справжні візерунки. Ось погляньте. (Демонструю таблицю).
Є і дивний алфавіт , букви якого майже подібні до наших за винятком деяких. Якщо їх скласти в слово, вийде гарний малюнок. Ніхто вже так не розписує яйця. Але знати, що таке існує, треба, бо це дуже цікаво.
Найбільше писанок писали під час багатоденного посту до Великодня, але їх готували і до інших свят, починаючи з 14 лютого і до Трійці:
на Стрітення, до свята Колодія ( Масниця) , на Сорок Святих, на Благовіщення, на свято Вербної (Квітної) неділі, на Великдень, на Провідну (Томину) неділю, на Вознесіння. ( Демонстрація символів).
Символіка на писанках стосується не лише їхнього орнаменту, а також кольору. Кожний регіон України має своє характерне поєднання барв. (Демонструю зразки).
Що ж означає кожний колір, який використовували при фарбуванні писанок? (Демонструю таблицю «Символіка кольорів»).
Писанки були об’єктом забави для дітей та молоді. З ними проводили ігри: «навбитки» ( з двох граючих виграє той, у кого яйце буде цілим після удару одне об одне), «навкотки» ( необхідно з відстані влучити в писанку, котячи своєю по землі) та інші.
Українську писанку дуже шанують за кордоном. У Канаді, в провінції Альберта, споруджено пам’ятник писанці. Колекції писанок знаходяться у музеях Києва, Лубен, Кракова , Варшави та ін.
На жаль , найкращі зразки писанок України ( понад 7 тисяч ) знищено у музеях Києва під час Другої Світової війни. Наше з вами завдання – відновити народні традиції.
6. ПРАКТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНІВ.
Учні виконують малюнок в кольорі, графічно виконаний на попередньому уроці. Створюючи роботи, продумайте різні варіанти ритмічного розміщення елементів-символів. Підбирайте кольори такі, що найбільше підходять до тих оберегових символів, які зображуєте.
( Композиція має обов’язково включати 5 видів розписування яєць).
7. УЗАГАЛЬНЕННЯ , СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ.
Запитання до учнів.
8. ПІДСУМОК УРОКУ.
Аналіз і оцінювання робіт ( аналізую композицію, в якій досягнуто мети, вказую на окремі недоліки, виставляю оцінки, мотивуючи кожну ).
9. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
ПРИНЕСТИ : яйце ( видуте) , нитки, клей, ножиці.