Тема: Письмове додавання трицифрових чисел за умови, що сума одиниць дорівнює 10 або сума десятків дорівнює 10 десятків. Задачі з буквеними даними. ( № 681 – 688 )
Мета: Ознайомити учнів із прийомом письмового додавання трицифрових чисел, коли сума одиниць або сума десятків дорівнює 10; удосконалювати вміння виконувати додавання і віднімання іменованих чисел; узагальнювати вміння розв'язувати прості задачі з буквеними даними на знаходження суми; розвивати мислення учнів; виховувати колективізм, вміння учнів працювати в групах.
Обладнання: таблиці, індивідуальні картки, малюнки вовка і трьох поросят, підручник.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Сьогодні ми з вами поринемо у казку, а у яку саме ви дізнаєтесь, виконавши деякі завдання:
-- Обчислити значення виразу 547 – а, якщо а = 324, 30, 136, 415
-- Пояснити як письмово відняти числа 876 і 45
-- Настя прочитала 8 сторінок книги, Аліна – на 16 сторінок більше. У скільки разів менше Настя прочитала сторінок, ніж Аліна?
2. Каліграфічна хвилинка
- Діти, ви пам'ятаєте казку про трьох поросят? Ось сьогодні до нас завітали вони в гості.
- А як починається казка?
… Жили собі у лісі Наф-наф, Нуф-нуф і Ніф-ніф. Вони будували собі будиночок. Мимо пробігав злий вовк. Він зруйнував їхню хатинку. Давайте допоможемо їм збудувати новий будиночок, щоб вони там жили і могли сховатися від злого вовка.
- А для цього нам потрібно виконати завдання вовка. Перше завдання – каліграфічна хвилинка.
- Напишіть цифри від 1 до 10 гарно, каліграфічно. Старайтесь.
- Молодці. А тепер з різних цифр складіть трицифрові числа.
- Скільки в числі одиниць, десятків і сотень?
- Добре ви справились із цим завданням, давайте почнемо будувати будиночок. Закладемо фундамент.
2. Індивідуальні картки
№ 1
Обчислити приклади, записавши їх стовпчиком:
124 + 334, 525 + 131, 958 – 411, 624 - 311
х + 123 = 589
860 – х = 450
№ 2
Обчислити приклади, записавши їх стовпчиком:
234 + 445, 350 + 427, 685 – 123, 884 - 613
х + 240 = 667
687 – х = 352
ІІІ. Оголошення теми уроку
На сьогоднішньому уроці ми продовжимо з вами вчитися письмово додавати і віднімати трицифрові числа.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Пояснення нового матеріалу (повне пояснення вчителем)
- Діти, подивіться на приклад:
376
+ 414
790
(До 6 одиниць додати 4 одиниці, буде 10 одиниць – це 1 десяток. В сумі на місці одиниць запишемо 0, а один десяток додамо до десятків (запам'ятаємо його). 7 десятків плюс один десяток буде 8 десятків та плюс ще один десяток (той, що запам'ятали), буде 9 десятків. У сумі на місці десятків запишемо 9. 3 сотні плюс 4 сотні буде 7 сотень. У сумі на місці сотень запишемо 7. Вийде число 790).
Другий приклад аналогічно
225
+384
609
2. Первинне закріплення
а) Приклади № 683.
- Ви добре працюєте, стіни в будиночку стають все вищими.
б) фронтальна робота над завданнями вправи № 684
2м 80см + 20см 5м 7см + 3см
4м - 20см 2м - 2 дм 5 см
- Вставимо в наш будиночок вікна.
в) задача № 685 (з буквеними даними)
Послухайте задачу: Андрійко зібрав а каштанів, Петрик в каштанів. Скільки каштанів хлопчики зібрали разом?
Хто може переказати задачу?
- Скільки каштанів зібрав Андрійко?
- Скільки каштанів зібрав Петрик?
- Про що запитується в задачі?
- Скажіть, що треба зробити, щоб відповісти на запитання задачі? (До тих каштанів, які зібрав Андрійко, треба додати ті каштани, які зібрав Петрик).
Який вираз ми складемо для розв'язання задачі? (а + в)
- Скажіть відповідь до задачі. (Хлопчики зібрали разом а + в каштанів)
Давайте сформулюємо і розв'яжемо цю задачу, якщо а = 162, в = 128.
Якщо а = 162, в = 128, то а+в=290 ,бо 162+128=290(к.)
162
+128
290
Відповідь: хлопчики зібрали разом 290 каштанів.
Молодці! У наш будиночок вставимо двері.
V. Розвиток математичних знань.
1. Робота над задачею.
Задача № 686 усно (задача в непрямій формі)
- Прочитайте задачу кілька разів самостійно.
Давайте складемо короткий запис до задачі:
Б. - 264 - це на 132 д. менше, ніж
Кл. -?
Про що запитується в задачі?
Чого менше у парку: беріз чи кленів?
- То якою дією будемо розв'язувати задачу і чому? (Хоч у задачі і написано менше, ми будемо її розв'язувати дією додавання, тому що беріз
менше, а кленів більше)
- Який вираз ми складемо до розв'язання задачі? (264 + 132 = 396)
- Яка відповідь до задачі? (У парку 396 кленів)
2. Робота в групах
Дається однакова задача для всіх груп і кожній групі до задачі індивідуальне завдання. (Всі групи спочатку розв'язують задачу по діях, а потім дають відповідь на своє завдання)
За перший день літак пролетів 340 км, за другий на 120 км більше, а за третій день на 210 км менше, ніж за другий день. Скільки кілометрів пролетів літак за третій день?
1) 340 + 120 = 460 (км) – пролетів літак за другий день.
2) 460 - 210 = 250 (км) –пролетів літак за третій день.
Відповідь: за третій день літак пролетів 250 км.
- Молодці! Ви добре попрацювали. А ось і дах для будиночка. Хай живуть наші казкові герої щасливо.
VI. Підсумок уроку
-- Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
VII. Повідомлення домашнього завдання
№ 687 – 688