План - конспект
заняття з розвитку лексико – граматичних категорій та зв’язного мовлення.
Тема: “В гостях у Зимоньки”.
Підсумкове. Бінарне.
Мета:Разом із вихователем уточнити та поглибити знання дітей про особливості зимової погоди, закріпити в словнику назви зимових місяців, зимуючих птахів. Продовжувати вчити малят добирати спільнокореневі – споріднені слова, будувати речення різних типів на зимову тематику. Формувати пояснювальне мовлення ; комунікативні здібності – драматизація казки “Теремок”. Закріплювати навички читання слів, звукового аналізу, поділу слів на склади. Розвивати: мовне дихання, загальну та дрібну моторику; пам'ять, вміння розподіляти увагу; уяву, монологічне мовлення за допомогою панно із геометричних фігур “ Пригоди дівчинки в лісі ”. Виховувати культуру мовлення, дружні стосунки під час ігор – завдань у міні групах та колективно.
Матеріал: будиночок Теремок + накидка замет; ялинка + літери на неї; замок – зашифровані літери; схематичні зображення героїв казки - “Теремок”; наголовники героїв казки; велика сніжинка; карточки для читання; фішки звукового аналізу;будинок (демонстраційний матеріал) – посібник для поділу слів на склади;предметні малюнки - односкладові, двоскладові, трискладові іменники з лексичних тем: зима, одяг, дикі тварини, новий рік, птахи; карточки із зимуючими, перелітніми птахами, олівці синій, зелений по кількості дітей; фланелеграф,набір геометричних фігур; розрізні сніжинки; карточки для письма ; нитки, бусини для нанизування; мольберт; годинник - пори року; карточки “4 зайвий” ( заєць, лисиця, вовк, ведмідь; снігур, горобець, синичка, ластівка).
Попередня робота: під час прогулянок звертати увагу дітей на снігопад, іній, мороз, метелицю тощо, учити вихованців відрізняти та називати ці природні явища; проводити зимові ігри та розваги, опрацювати лексичні теми( Зима, зимові розваги, життя тварин узимку, зимуючі птахи), під час занять з ізодіяльності виховувати креативність.
Хід заняття
1.Організаційний момент.
Логопед: “Діти , які пори року ви знаєте?
Яка ваша улюблена пора року? Чому?”
Відгадування загадки:
Холодна, біла,
Ліс оголила,
Скувала річку,
Струмочок спинила.
( Зима)
2.Актуалізація опорних знань.
Сюрпризний момент.
(Під музику з’являється зима – вихователь).
Добрий день, діти.
Я зима - чарівниця.
В білих валянках і білім кожусі
Ходжу зимонька в полі і в лузі.
Ношу зимонька білий мішок,
Трушу з нього на землю сніжок.
Декламація вірша – звертання до зими дітей.
Ой ти ,зимонька – зима,
В тебе жалощів нема;
Снігом вкрила наш садок,
Розігнала всіх пташок.
Вітер твій гуде, шумить,
За вікном мороз тріщить.
А та віхола не раз
Заганяє в хату нас.
Зима: Не лякайтесь, любі діти ,буду вас я веселити. Допоможіть мені, малята, в цих питаннях розібратись. Скажіть, так буває чи ні?
Пояснювальне мовлення дітей( речення із сполучником тому що).
Зима: “За гарні відповіді я вам дарую сніжинку. І запрошую вас до себе в казковий ліс.”
Логопед: “Дякуємо тобі, зимонько”.
Психогімнастика (співвідношення загальних рухів із віршованим супроводом)
Білий сніг, білий сніг,(Обертаються навколо себе, руки вгорі)
Заміта стежинки.
Цілий день, цілий день,(Присідають)
Падають сніжинки.
Вітерець - жартівник, ( Руки вгорі, нахили в сторони)
Віхолу здіймає,
А мороз - чарівник
З діточками грає.(“Ліплення” сніжок)
Дихальна гімнастика.(Схематичні зображення героїв казки “Теремок” засипані снігом).
Логопед: Скільки снігу намело.
Ви подуйте на сніжинки,
Роздивіться ці картинки,
Хто захований, скажіть?
З якої казки назвіть?
Логопед, роздивляючись сніжинку, яку дала Зима:
Ця сніжинка не проста
А, напевно, чарівна.(підкидає сніжинку) .
Як сніжиночка злетить,
Перетворимось умить на казкових ми героїв.(діти одягають наголовники героїв казки “Теремок”).
Драматизація казки “Теремок”.
Логопед: В чистім полі теремок, теремок,
Мов барвистий килимок.
Стоїть красень теремок ,
А на дверях, бач, замок.
логопед |
вихователь |
Мишка: Що це за теремок, А на дверях, бач, замок?
Читання зашифрованих літер, знаходження їх серед інших літер. ( замок на теремку – зашифровані літери, на ялинці висять різні літери).
Читання слів на карточці, підбір відповідного малюнка.
Жабка: Що це, що за теремок, Мов барвистий килимок. Хто – хто в теремочку живе? Хто – хто в невисокім живе? Мишка: я, Мишка – шкряботушка . А ти хто? Жабка: Я Жабка – Скрекотушка. Пусти мене в теремок, Будем разом жити, Разом працювати, Та удвох дружити. Мишка: Заходь скоріш, удвох буде веселіш.
Д/ігра “Назви зимові місяці”. Звуковий аналіз слів.(санки, ліс) (завданя для миші та жабки в теремку).
Зайчик: Що це, що за теремок, Хто, хто в теремочку живе? Хто – хто в невисокім живе? Мишка: Я Мишка – Шкряботушка. абка: Я Жабка – Скрекотушка. А ти хто? Зайчик: То я ж Зайчик – Побігайчик. Пустіть мене в теремок – Будем разом жити, разом працювати. Та удвох дружити.
Пригадування прислів’їв про зиму. Зайчик: Багато снігу, багато хліба. Зимою носок, як комарів носок. Зимою сонце, як мачуха – світить, а не гріє.
Жабка: Що ж заходь, заходь скоріш, втрьох нам буде веселіш. Поділ слів на склади. Д/ігра Розселити звірят на поверхи будиночка. (виконують: Мишка, Жабка, Зайчик.)
Як словам там розселиться? На склади їх поділіть. І на поверх поселіть.
Лисичка: Що це, що за теремок, Хто, хто в теремочку живе? Хто, хто в невисокім живе? Мишка: Я Мишка – Шкряботушка. Жабка: Я Жабка – Скрекотушка. Зайчик: Я Зайчик – побігайчик. А ти хто? Лисичка: Я руда лисичка, Буду всім сестричка. Пустіть мене в теремок. Зайчик: А що ти вмієш робити? Лисиця: Ви працювали, потомились. Я можу вас розвеселити І разом з вами відпочити. Гра з м’ячем. “Назви споріднені слова до слова “сніг”. Зайчик: Що ж, заходь скоріш.Вчотирьох нам буде веселіш.
Вовк: Що це, що за теремок, Мов барвистий килимок. Хто, хто в теремочку живе? Хто, хто в невисокім живе? Мишка: Я Мишка – Шкряботушка. Жабка: Я Жабка – Скрекотушка. Зайчик: Я Зайчик – Побігайчик. Лисичка: Я Лисичка – сестричка. Вовк: То я ж Вовчок сірий бочок Пустіть мене до себе, Лякатися не треба, Будем в мирі разом жити, Працювати і дружити.
Д/ігра “Четвертий зайвий”. (Заєць, лисиця, вовк, ведмідь; санчата, лижі, ковзани, велосипед; снігур, горобець, синичка, ластівка.) Лисиця : Що ж, заходь, заходь скоріш. Уп’ятьох нам буде веселіш. Д/ ігра “Перелітні, зимуючі”.
Ведмідь: Що це, що за теремок, Мов барвистий килимок. Хто, хто в теремочку живе? Хто, хто в невисокім живе? Я М., Я Ж., Я З., Я Л., Я В., А ти хто? Ведмідь: Я ведмідь волохатий, пустіть мене до своєї хати.
Складання речень за виконаною колективною роботою , об’єднання їх у розповідь.
Підведення підсумків. Вихователь: Чи сподобалася вам зимова казка? Що сподобалося найбільше? Що запам’яталося? Про що згадали? Логопед: Давайте на прощання Зимі заспіваємо улюблену пісню “Ой Метелиця – зима”. |
Вихователь – зима: “Звірята, ось ви і в гостях у мене в палаці.” Колективна робота : викладання панно із геометричних фігур “Пригоди в зимовому лісі”.
Складання сніжинок із частин. Ковдра для травички.
Обведення по контуру зображення “Зимовий пейзаж”. Нанизування бусин “Намисто для ялинки”. Знайди дві однакові рукавички. |