Конспект уроку читання на тему: Леонід Глібов «Чиж та Голуб» спрямований на те, щоб навчати учнів виразно читати, розвивати способи і види читання байки, вчити передавати в інтонації характери дійових персонажів. Виховувати почуття порядності, милосердя, співчуття, любов до птахів.
Тема. Не смійся з другого, щоб тобі не було того "Чиж та Голуб " Леонід Глібов.
Мета. Продовжити знайомство учнів з особливостями байки; навчати виразно читати, розвивати способи і види читання байки, вчити передавати в інтонації характери дійових персонажів. Виховувати почуття порядності, милосердя, співчуття, любов до птахів.
Обладнання. Малюнки чижа, голуба, інших птахів, пошукова таблиця, таблиці для розчитування, портрет Л.Глібова, прислів’я, картки для блискавичного читання, багатопелюсткова квітка.
Хід уроку
І. Поетична хвилинка.
Ми вам раді, люди добрі!
І вітаєм щиро Вас.
І запрошуєм ласкаво
На урок у третій клас!
Працювати будемо над такими завданнями, які принесла багатопелюсткова квітка:
ІІ. Вправи на вдосконалення читання.
В’ЯЖЕ МАЛЮЄ
За допомогою префіксів утворити нові слова від слів в’яже, малює.
2. Гра «Знайди пару»
(чижик, голуб, лихо, попав, сильце, смійся).
3. Читання пірамідки
Чиж голуб
Чи жик го лубка
Чу жому го ренько
сер дега садо чку
спі вучий під дурили
моло денький провор ненький
4. Гра «Блискавка»
Слова для гри: голуб, чижик, сильце, співучий, сміється, не надійся, не смійся, піддурили.
5. Заучування скоромовки
Дружно, швидко вимовляй,
Скоромовку промовляй!
У солов’я пісня своя, а у чижа чужа.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Мозкова атака. Бесіда про особливості байки.
— Який розділ почали читати?
(Леонід Глібов — видатний український байкар. Поет народився на Полтавщині. Ще в гімназії почав писати вірші. Більшу частину життя він прожив у Чернігові, де працював у школі, багато писав для дітей і дорослих.)
2. Доповнення відомостей про автора
- Свої твори для дітей Л.Глібов друкував у журналах «Дзвіночок» та «Зоря» під псевдонімом дідусь Кенар. Розповідають, що його батько купив собі колись такого великого кенара, що через нього сусіди прозвали Івана Назаровича по-вуличному "Кенар". Мабуть, про це і згадав Глібов, віддаючи до друку свого першого вірша для дітей.
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
— А сьогодні ми продовжимо знайомство з байками дідуся Кенара — Леоніда Івановича Глібова. Почувши одного разу байку російського байкаря І. Крилова про птахів голуба і чижа, наш поет переклав її українською мовою і назвав "Чиж та Голуб".
V. Опрацювання байки "Чиж та Голуб".
1. Бесіда про особливості птахів, які є героями байки.
(За описом зовнішності діти виділяють птахів. Малюнки із зображенням інших птахів знімають з дошки.)
2. Слухання байки (виразно читає учитель або звучить запис).
- Чи сподобалась вам байка?
- Чи є ще дійові особи, крім Чижа і Голуба?
Фізкультхвилинка.
3. Повторне читання байки мовчки.
— Коли і де відбулися події?
4. Розкриття ідейної спрямованості тексту. Гра «Мікрофон».
—Які риси людського характеру засуджує поет? Зверніться до пошукової таблиці вираження почуттів. (Байдужість, зарозумілість, пихатість, безсердечність, самовпевненість, хвалькуватість.)
6. Вправи на вдосконалення техніки читання.
а) Читання "луною" за вчителем.
Діти намагаються повторювати всі особливості мовлення: інтонації, тон і темп.
б) Гра "Доберіть рими". Учні шукають слова, що римуються.
в) Гра «Буксир». Вчитель починає, а учні продовжують.
VI. Підсумок уроку.
а) Бесіда.
б) Виховний момент.
- Діти подивіться на малюнок у підручнику. Що там зображено? (Чижа у клітці.)
- Чи правильно птахів тримати у клітках? Чому? (Тому що в неволі вони сумують, навіть перестають співати)
- А що ми для них повинні робити? (Годівнички)
- А ще що? (Щодня до годівнички класти їжу, підгодовувати птахів.)
в) Робота в парах. Складіть народні прислів'я. Яке з цих прислів’їв підходить до нашої байки?
Тяжко тому жить, Згода дім будує,
Не смійся з другого,
а незгода руйнує.
щоб тобі не було того.
хто не хоче робить.
г) Гра «Утвори пару»
- Прочитати мораль байок, які ми читали і пригадайте назву творів
І діло як на гріх, не діло тільки сміх Коник – стрибунець
Чужому лихові не смійся Лебідь, Щука і Рак
Хто кохав життя ледаче непереливки тому Чиж та Голуб
VІІ. Повідомлення домашнього завдання.
Вдома самостійно прочитайте байку Степана Руданського "Вовки" і придумайте речення, яке може бути її повчальним висновком.
За бажанням вивчити байку Л.Глібова «Чиж та Голуб».
Баранівська ЗОШ І – ІІІ ступенів № 2 ім. О. Сябрук
План – конспект уроку читання на тему:
Леонід Глібов
«Чиж та Голуб»
3 клас
Учитель: Хіміч І. С.