План – конспект уроку читання на тему: Леонід Глібов «Чиж та Голуб»

Про матеріал

Конспект уроку читання на тему: Леонід Глібов «Чиж та Голуб» спрямований на те, щоб навчати учнів виразно читати, розвивати способи і види читання байки, вчити передавати в інтонації характери дійових персонажів. Виховувати почуття порядності, милосердя, співчуття, любов до птахів.

Перегляд файлу

Тема. Не смійся з другого, щоб тобі не було того "Чиж та Голуб "  Леонід Глібов.

Мета. Продовжити знайомство учнів з особливостями байки; навчати виразно читати, розвивати способи і види читання байки, вчити передавати в інтонації характери дійових персонажів. Виховувати почуття порядності, милосердя, співчуття, любов до птахів.

Обладнання. Малюнки чижа, голуба, інших птахів, пошукова таблиця, таблиці для розчитування, портрет Л.Глібова, прислів’я, картки для блискавичного читання, багатопелюсткова квітка.

Хід уроку

І. Поетична хвилинка.

Ми вам раді, люди добрі!

І вітаєм щиро Вас.

І запрошуєм ласкаво

На урок у третій клас!

Працювати будемо над такими завданнями, які принесла багатопелюсткова квітка:

  1. Ігри
  2. В гостях у скоромовки.
  3. Мозкова атака.
  4. Робота з підручником.
  5. Фізкультхвилинка.
  6. Гра «Мікрофон»
  7. Робота в групах.
  8. Виховний момент.

ІІ. Вправи на вдосконалення читання.

  1. Гра «Утвори нові слова».

 

 

 

                                                     В’ЯЖЕ                                                     МАЛЮЄ

 

 

 

За допомогою префіксів утворити нові слова від слів в’яже, малює.

 

2. Гра «Знайди пару»

 

 

(чижик, голуб, лихо,  попав, сильце,  смійся).

3.  Читання пірамідки

            Чиж                                                                               голуб

                                 Чи            жик                                                                го          лубка

                              Чу                   жому                                                     го                 ренько

                         сер                            дега                                              садо                      чку                         

                      спі                                    вучий                                  під                                 дурили

             моло                                           денький                   провор                                      ненький

4. Гра «Блискавка»

Слова для гри: голуб, чижик, сильце, співучий, сміється, не надійся, не смійся, піддурили.

5. Заучування скоромовки

Дружно, швидко вимовляй,

Скоромовку промовляй!

У солов’я пісня своя, а у чижа чужа.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Мозкова атака. Бесіда про особливості байки.

 Який розділ почали читати?

  •    Що таке байка? (Байка — невеликий, найчастіше віршований твір повчального змісту.)

 

  •    Хто найчастіше буває героями байки? (У байках в образах тварин, рослин, різних предметів зображено людей.)

 

  •    Як називають автора таких творів? (Автора таких творів називають байкарем)

 

  •    З творчістю якого байкаря почали знайомитися? (Леоніда Іванови­ча Глібова.)

 

  •    Які його байки ми вже вивчили? («Лебідь, Щука та Рак», «Коник-Стрибунець») Хто зачитає напам’ять чи виразно одну з байок.

 

  •    А хто може розповісти, що запам’ятав про Леоніда Глібова?

 (Леонід Глібов — видатний український байкар. Поет народився на Полтавщині. Ще в гімназії почав писати вірші. Більшу частину життя він прожив у Чернігові, де працював у школі, багато писав для дітей і дорослих.)

2. Доповнення відомостей про автора

- Свої твори для дітей Л.Глібов друкував у журналах «Дзвіночок» та «Зоря» під псевдонімом дідусь Кенар. Розповідають, що його батько купив собі колись такого великого кенара, що через нього сусіди прозвали Івана Назаровича по-вуличному "Кенар". Мабуть, про це і згадав Глі­бов, віддаючи до друку свого першого вірша для дітей.

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

 А сьогодні ми продовжимо знайомство з байками дідуся Кенара — Леоніда Івановича Глібова. Почувши одного разу байку російського бай­каря І. Крилова про птахів голуба і чижа, наш поет переклав її україн­ською мовою і назвав "Чиж та Голуб".

V. Опрацювання байки "Чиж та Голуб".

1. Бесіда про особливості птахів, які є героями байки.

  • Послухайте описи птахів. Спробуйте за описом визначити, хто із зображених птахів чиж, а хто — голуб. (На дошці малюнки із зобра­женням різних птахів.)

 

  • У цього птаха задня і верхня частини спини жовто-зелена, а нижня частина грудей — біла. Він відрізняється відносно довшим, тонким дзьо­бом, гострими крилами і короткими кігтиками на пальцях ніг. (Чиж.)
  • Це птах середньої величини, з невеликою головою, короткою шиєю, дзьоб короткий з невеличким гачечком, короткі ноги закінчують­ся чотирма пальцями з короткими загнутими кігтями. Ці птахи мають забарвлення білого, сірого, коричневого тонів. (Голуб.)

(За описом зовнішності діти виділяють птахів. Малюнки із зображен­ням інших птахів знімають з дошки.)

2. Слухання байки (виразно читає учитель або звучить запис).

-  Чи сподобалась вам байка?

-  Чи є ще дійові особи, крім Чижа і Го­луба?

Фізкультхвилинка.

3. Повторне читання байки мовчки.

 Коли і де відбулися події?

4. Розкриття ідейної спрямованості тексту. Гра «Мікрофон».

  • Яким був Чижик?  (Чижик був молоденьким, проворненьким.)
  • Що з ним трапилось? Прочитайте. (Чижик попав у сильце.)
  • А чому Чижик попав у сильце? (Бо був дуже неуважний.)
  • Які почуття переживав він в цей час? (Це для нього було несподіван­кою, тому він дуже злякався і розгубився.)
  • Хто бачив ці муки Чижика? (Голуб, напевне, давно спостерігав за муками бідного Чижика, а потім наблизився до нього, згорда поглядав і сміявся.)
  • Прочитайте, у яких словах виявляється ця самовпевненість і без­сердечність Голуба. Передайте під час читання пихатість, байдужість Го­луба. ("А що? Попавсь? От тобі й на! Вже, певно, голова дурна ... ".)
  • Прочитайте слова Голуба, де він хвастається, виставляє себе, свій розум. Передайте голосом його зарозумілість і чванливість. ("Не бійсь, мене б не піддурили ... ".)
  • В яких рядках виражена основна думка твору? Який рядок звучить як прислів'я? ("Чужому лихові не смійся".)
  • Як ви думаєте, ці слова стосуються птахів, чи автор мав на увазі когось іншого?
  •               Які почуття викликає у вас поведінка Голуба? (Голуб так захопився вихвалянням самого себе і висмію­ванням Чижика, що навіть не бачив, що діється навколо.)

Які риси людського характеру засуджує поет?  Зверніться до пошукової таблиці вираження почуттів.  (Байдужість, зарозу­мілість, пихатість, безсердечність, самовпевненість, хвалькуватість.)

6. Вправи на вдосконалення техніки читання.

а) Читання "луною" за вчителем.

Діти намагаються повторювати всі особливості мовлення: інтонації, тон і темп.

б) Гра "Доберіть рими". Учні шукають слова, що римуються.

в) Гра «Буксир». Вчитель починає, а учні продовжують.

VI. Підсумок уроку.

 

а) Бесіда.

  • Які особливі прикмети має байка? (Вона віршованого розміру, повчального змісту, в образах тварин, рослин, предметів зображено людей.)
  • Чим завжди закінчується байка? (Мораллю, повчальним реченням.)

 

б)  Виховний момент.

- Діти подивіться на малюнок у підручнику.  Що там зображено? (Чижа у клітці.)

- Чи правильно птахів тримати у клітках?  Чому?  (Тому що в неволі вони сумують, навіть перестають співати)

- А що ми для них повинні робити? (Годівнички)

- А ще що?  (Щодня до годівнички класти їжу, підгодовувати птахів.)

в) Робота в парах. Складіть народні прислів'я. Яке з цих прислів’їв підходить до нашої  байки?

 

Тяжко тому жить, Згода дім будує,

Не смійся з другого,

а незгода руйнує.

щоб тобі не було того.

хто не хоче робить.

 

г) Гра «Утвори пару»

- Прочитати мораль байок, які ми читали і пригадайте назву творів

І діло як на гріх, не діло тільки сміх                        Коник – стрибунець

Чужому лихові не смійся                                         Лебідь, Щука і Рак

Хто кохав життя ледаче непереливки тому            Чиж та Голуб

 

  •  Питання добра і зла, зазнайства і лицемірства, байдужості і людя­ності завжди хвилювали людей, турбують і зараз. А ви на прикладах геро­їв казок, байок повинні виробляти у себе ту лінію поведінки, виховувати ті риси характеру, які допомогли б вам стати справжніми людьми.

 

VІІ. Повідомлення домашнього завдання.

 

      Вдома самостійно прочитайте байку Степана Руданського "Вов­ки" і придумайте речення, яке може бути її повчальним висновком.

      За бажанням вивчити байку Л.Глібова «Чиж та Голуб».

 

Баранівська ЗОШ І – ІІІ ступенів № 2 ім. О. Сябрук

 

 

 

 

 

 

План – конспект уроку читання на тему:

 

 

Леонід Глібов

«Чиж та Голуб»

 

3 клас

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                   Учитель: Хіміч І. С.

 

docx
Додано
22 серпня 2018
Переглядів
9975
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку