Духовний заповіт українському народові
Урок – історико-філософське дослідження
Тема. І. Франко. Поема «Мойсей» – один із вершинних творів письменника. Проблематика твору. Пролог до поеми – заповіт українському народові
Мета:
навчальна
розвивальна
виховна
Методична мета: використання елементів технології розвитку критичного мислення в процесі вивчення нового матеріалу.
Очікувані результати:
учень (учениця)
знає місце поеми «Мойсей» у творчому доробку І. Франка;
пояснює біблійну основу сюжету поеми, поняття «філософська поезія», «терцини»;
розуміє специфіку сюжетних ліній, найнапруженіші моменти поеми;
висловлює власні міркування про майбутнє свого народу.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: Біблія, вибрані твори І.Франка, стаття У. Самчука "Нарід чи чернь", мультимедійний проектор, учнівські комп’ютерні презентації, аудіозапис ораторії Генделя “Ізраїльтяни в Єгипті”, опер «Мойсей» та «Назон» А.Тенберга, «Мойсей» (за І.Франком) М.Скорика, зображення скульптури «Мойсей» Мікеланджело.
Випереджальні завдання: прочитати поему “Мойсей”, створити комп’ютерні презентації (міні-проекти).
Теорія літератури: філософська поема, терцини.
Міжпредметні зв’язки: історія України, всесвітня історія, музичне мистецтво, образотворче мистецтво, філософія.
Перенісши біблійний сюжет на рідний грунт, який сягає корінням історичної долі українського народу, зачерпнувши при цьому страдницької долі свого геніального творця, Франко створив багатопроблемний філософський твір.
Мікулаш Неврлий
Перебіг уроку
І. Вступ
Учитель. Шановні десятикласники! Хоч ви вже ніби й дорослі, та я пропоную вам пограти в літературну гру.
Учитель ділить дітей на дві групи й пропонує одній групі називати прізвище письменника, а школярам іншої – твір митця, що виникає у свідомості за асоціацією.
Словникова робота (лексичне значення слова учень виводить на екран).
Учитель дає змогу дітям припустити, про що йтиметься на уроці. З’ясування теми, мети уроку, завдань, проблемного питання та їх озвучення.
Проблемне питання Чи є поема І. Франка “Мойсей” концептуальним твором?
ІІ. Основна частина уроку
Вступне слово вчителя.
Поема “Мойсей” – видатне явище доби модернізму. У кінці ХІХ й на початку ХХ століття це був найбільш читабельний твір І. Франка.
Узагальнювальна бесіда.
Учитель. За жанром “Мойсей” Франка – філософська ліро-епічна поема.
Словникова робота.
Філософська поема - це великий віршований твір, у якому осмислюється світ, поступ людства, загальні закономірності життя, природи, часу й простору (Запис винесено на екран).
Завдання для груп: на основі тексту поеми визначити тему, головні питання та сюжетно-композиційну організацію твору, з’ясувати, які вставні елементи твору дають підстави вважати, що це не просто поема, а поема-притча.
Озвучення напрацювань.
Учитель. Порівняйте власне визначення теми твору з авторським.
Тема: "Основною темою поеми я зробив смерть Мойсея як пророка, не признаного своїм народом. Ся тема в такій формі не біблійна, а моя власна, хоч і основана на біблійнім оповіданні".
Виразне читання підготовленим учнем прологу до поеми “Мойсей”.
Розповідь учениці про створення прологу. (Учитель пропонує учням поставити запитання автору, а потім у парах обговорити, як би на них відповів автор).
Аналітична бесіда.
- Чи погоджуєтеся ви з думкою Юрія Шевельова, який назвав поему “Мойсей” “другим “Заповітом” української літератури? (Роздуми учнів).
Висновок. Пролог до поеми – це духовний заповіт українському народові, адже у творі крізь призму суспільно-політичної алегорії Франко порушив головну проблему часу: визволення нашого народу з неволі, здобуття незалежності. Це і є провідна ідея поеми.
- Чи звернули ви увагу, як поет виливає свої почуття в пролозі, якою є строфічна будова вступу?
Словникова робота.
Терцина – строфа, що складається із трьох рядків п’ятистопного ямба, пов’язаних ланцюгом рим: аба, бвб, вгв і т.п. (запис винесено на екран).
Компаративне дослідження.
Учитель. Франка завжди хвилювала проблема морального оздоровлення нації, як, зрештою, і багатьох митців. “Хто ми?”, “Які ми?”, “Як нам жити?” – одвічні питання, які раз по раз зринають зі сторінок українських творів. Згадайте їх (Учні називають). Один з таких письменників - Улас Самчук. У нього є публіцистичний твір “Нарід чи чернь?”. З’ясуйте, якими мотивами поема Франка перегукується зі статтею Самчука.
Робота над тезами статті Уласа Самчука "Нарід чи чернь?" (1941).
Озвучення напрацювань.
Розв’язання проблемного завдання (Поему І. Франка можна вважати концептуальним твором, адже в ньому втілено погляди письменника на долю українського народу).
III. Рефлексія
Есе Як І. Франко в поемі “Мойсей” осмислив долю українського народу?
IV. Домашнє завдання. Вивчити напам’ять уривок з прологу до поеми, підібрати цитати для характеристики образів Мойсея (І група) та народу (ІІ група).