План-Конспект уроку з літератури за темою "Гранатовий браслет" для учнів старших класів.
ПЛАН-КОНСПЕКТ
УРОКУ ПО ЗАРУБІЖНІЙ ЛІТЕРАТУРІ
ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА
Клас 11
Тема уроку: "Гранатовий браслет" - гімн "сильному, як смерть" коханню
Час проведення:
Дата проведення:
Тип уроку та форма його проведення: урок аналіз художнього твору
Мета: Проаналізувати його повість "Гранатовий браслет", ознайомити з життєвою основою твору; надати можливість учням самостійно визначитися щодо такого почуття, як кохання.
Обладнання: повість Олександра Купріна "Гранатовий браслет", ілюстрації до повісті.
ПЛАН
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ (2 хв)
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИА УРОКУ
2.1 Слово вчителя. (3 хв)
2.2 Завдання: скласти характеристику образів Віри Миколаївни, Ани Миколаївни, Василія Львовича Шеіна та генерала Аносова. (10 хв)
2.3 Аналіз повісті Олександра Купріна "Гаранатовий браслет (10 хв)
2.4 Слово вчителя. Життєва основа твору (5 хв)
2.5 Питання до аналізу повісті О. Купріна "Гранатовий браслет" (5 хв)
ІІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ РОБОТИ (3 хв)
ІV.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (2 хв)
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ
ІІ.ОСНОВНА ЧАСТИА УРОКУ
2.1 Слово вчителя.
Ми з'ясували, що все те нове, що з'явилося у літературі на початку XX століття, умотивовано не тільки пошуками оригінальної естетичної форми, а передусім відчуттям несправедливості навколишнього світу. Відтак використання імпресіоністичних, ліричних, а також неоромантичних прийомів були спробами протиставити цій несправедливості ідеальний світ кохання, щирість безпосередність людських почуттів.
Таким чи майже таким шляхом просувався у своїй творчості російський письменник - Олександр Купрін.
2.2 Завдання: скласти характеристику образів Віри Миколаївни, Ани Миколаївни ,Василія Львовича Шеіна та генерала Аносова (Учні характеризують даних героїв, зачитують цитати з твору.
Приблизні питання:
1. Якою зобразив письменник молодшу сестру Ганну? Якою він зобразив Віру? Порівняйте портрети сестре.
2. Проаналізуйте вчинки Ганни. Як характеризує її сцена зустрічі із сестрою?
3. Зіставте характери обох сестер. Чи може бути Ганна об`єктом сильної любові, глубокого почуття? Як до неї ставляться чоловіки?
4. Розкажіть про життєвий шлях генерала Аносова.
5. Які драми довелося і випробування довелося йому пережити?
6. Які думки висловлює генерал щодо кохання?
7. Якою була його особиста любовна драма?
2.3 Аналіз повісті Олександра Купріна "Гаранатовий браслет".
1. На іменинах княгині Віри присутні благополучні люди, в житті яких все влаштовано. Чому, на вашу думку, значне місце в розмовах цих людей займає кохання?
2. Як ставиться Віра Миколаївна до свого чоловіка?
3. Які почуття ввикликали в душі Віри отриманий в подарунок гранатовий браслет? Порівняйте, як вона прийняла подарунки чоловіка, сестри та Желткова?
4. Розповіді генерала Аносова - це розповіді про кохання? Чи те, що він розповідає не можна назвати коханням?
5. Визначіть, в яких випадках роздуми генерала Аносова про кохання мають характер маніфесту і його вустами говорить сам Купрін?
6. Чому слова генерала виявились для Віри Миколаївни пророчими?
7. Як поводять себе під час відвідування Желткова князь Василій та Микола? Чи можна сказати, що відношення князя Василя до Желткова визначається тим, що він розуміє його почуття? Чи здатен Микола зрозуміти та оцінити іншу людину?
8. В яку хвилину Желтков приймає рокове рішення? Що підштовхнуло Желткова до самогубства?
9. Як розкриває внутрішній світ героя його письмо?
10. Чи є закономірним фінал повісті? Чи можна погодитися з тим, що смерть Желткова означає собою смерть любові? Який моральний та символічний зміст має смерть Желткова?
11. Чи є вина Віри у тому, що сталося?
12. Чи є винні у тому, що сталося?
13. Чи мав рацію Желтков добровільно пішовши з життя?
14. У чому полягає символічний зміст назви твору?
2.4 Слово вчителя.
Дивно складаються іноді не тільки людські долі, а й долі речей. Так, гранатовий браслет з однойменної повісті Купріна не зник, не пропав, він зберігся. Адже письменник не вигадав його, гранатовий браслет дійсно існував, і його історія - це історія любові і трагедії, яку обезсмертив світлий талант Купріна.
Життєва основа твору
Відомо, що прототипом головної героїні повісті була Людмила Іванівна Любимова, уроджена Туган-Барановська, дружина помічника статс-секретаря Державної Ради Дмитра Михайловича Любимова, який тривалий час був віленським губернатором.
Купрін підтримував тісні стосунки з братом Людмили Іванівни, відомим економістом, професором Михайлом Туган-Барановським (вони були одружені на рідних сестрах). 1902 р., після одруження, письменник і його дружина відвідували родичів. На обіді у родині Любимових Купрін почув історію про "загадкового П.И.Ж", який переслідує Людмилу Іванівну вже кілька років - надсилає їй пристрасні листи.
Прикметно, що цю історію в жартівливому тоні, для розваги гостей, розповів сам Дмитро Михайлович Любимов . За його словами виходило, що невідомий прихильник Людмили Іванівни "часто ходить за нею під час прогулянок, а кілька разів навіть проникав у її кімнату, домовившись з натирачами підлоги. Одного разу на Великдень П.П. Ж. надіслав Людмилі Іванівні коробочку, в якій лежав браслет з ланцюжом, до якого було подвішане червоне маленьке емалеве яєчко з вигровіруваними словами "Христос Воскрес, дорога Ліма, П.П.Ж."
Гості Любимова з історії посміялися, але один з них, Олександр Іванович Купрін, повертаючись додому, сказав дружині: "Я уявляю собі П.П. Ж. Я уявляю собі, як болісно він напружує свої сердечні сили, намагаючись перебороти малограмотність і відсутність необхідних слів, щоб висловити своє велике почуття, яке охопило його, і прагне він полинути від свого убогого життя у мрії про недосяжне щастя. Зараз ці нові враження ще не відстоялися. Я згорнув їх, як стрічки "кодака", і уклав у своїй пам'яті. Там вони можуть пролежати довго, перш ніж я знайду для них придатне місце і розгорну їх. Коли приходить час, глибше відчуваєш і оцінюєш минуле - людей, зустрічі, події. І тоді все набуває іншого значення і форми". Час настав 1910 р., коли і з'явився "Гранатовий браслет".
Реальна ж історія П.П. Ж., який насправді був дрібним поштовим чиновником Петром Петровичем Жолтіковим, закінчилася так, як вона і мала закінчитися. У спогадах сина Людмили Іванівни, Лева Дмитровича Любимова, опублікованих у "Новом мире" у № 2 за 1957 рік, розповідається про те, як батько і дядько вирушили до "зухвалого шанувальника" з метою "поставити його на місце". Як і в повісті Купріна , обстановка, в якій проживав той, "була найубогіша". Головну роль викривача взяв на себе брат, чоловік героїні був швидше свідком: "Дядько ж без потреби горячкував. Жовтий (Жолтіков) прийняв браслет і тужно обіцяв не писати моїй матері. Цим все і скінчилося. В усякому разі про подальшу долю його нам нічого невідомо".
А у Купріна саме після відвідування Желткова князем Василем і Миколою все починається. І дещо кумедна та сентиментальна історія про гранатовий браслет набула у повісті рис справжньої трагедії.
2.5 Питання до аналізу повісті О. Купріна "Гранатовий браслет".
(Учні дають відповіді на запитання)
1. Чому різняться реальна історія і фінал повісті?
2. Чи є нероздільне кохання коханням?
3. Що таке кохання?
4. Чи варто заради кохання жертвувати життям?
5. Хто з вас хотів би опинитися на місці Віри чи Желткова?
ІІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ РОБОТИ
Шлях, який обрав Купрін, можна звести до пошуків істини у психологічній сфері. Проте очевидним є реалістична основа його твору. Однак навіть таке незвичне кохання не змогло запобігти трагедії, а можливо, і, навпаки, спричинило її. Адже воно було таким "сильним, як смерть", і тому, цілком закономірно, що смертю це кохання і закінчилося.
Отже,завершуючи розмову про твори усіх згадуваних письменників, можемо стверджувати, що їх надбання булисвоєрідними містками міжреалістичною та нереалістичноюлітературою, оскільки на естетичному рівні доводили неспроможність реальності протистояти трагедії людського буття і ніби підштовхували інших шукати істину, звертуючись безпосередньо до людського єства і людської сутності.
ІV.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підготувати матеріали до твору "Гімн коханню "сильному, як смерть"
2. Повторити відомості про нові літературно-мистецькі течії, причини їх виникнення, їх характер та особливості.
V. Оцінка роботи на уроці
Урок завершено. До побачення