Вчитель ритміки: Євглевська Л.В.
План-конспект нетрадиційного інтегрованого уроку з логоритміки для дітей з тяжкими порушеннями мовлення в третьому класі.
Тема: «Природа в музиці», диференціація звуків т-д.
Мета: Допомогти дітям усвідомити, що засобами музичної мови можна зобразити картини природи; формувати навички уважного сприймання музики, уміння визначити найяскравіші риси виразності музичної мови; працювати над удосконаленням виконавських здібностей при грі на музичних інструментах, декламації слів пісні та в пластичних рухах під музику; розвивати слух, мову, рухову активність, емоційну чутливість, вміння добирати музично-ритмічні рухи для пантомімічного зображення лісових звірят; повторити назви лісових птахів та звірів; виховувати повагу та любов до народних традицій, бережне ставлення до природи.
Тип уроку: урок-подорож.
Музичний та дидактичний матеріали: музичні записи, малюнки та картки.
Методи та методичні прийоми: розповідь з елементами бесіди, семантична карта, асоціативна квітка, робота в парах, порушена послідовність, малювання калини пучками пальців.
Словник: червона калина, кущ, народний символ Україні, пісня, співати, слухати, Тарас Шевченко, танцювати.
План уроку:
1. Організаційний момент.
2. Повідомлення завдань уроку.
3. Розминка – рух у темпі, відповідно музичному супроводу, танок «Лісові звірята».
4. Диференціація звуків т-д.
5. Декламація слів вірша «Червона калина» , добір ілюстрацій словами вірша.
6. Слухання музики, визначення музичної мови. Виконання пісні.
7. Гра мелодії пісні «Червона калина» на бубнах та металофонах.
8. Малювання калини пучками пальців.
9. Підсумок уроку. Оцінювання.
Хід уроку
Організаційний момент.
Привітання:
Сонечко зійшло, нас до школи привело! Добрий день!
2.Повідомлення теми і завдань уроку.
Вчитель:
- Сьогодні у нас незвичайний урок - урок-подорож. Є легенда, що в лісі ростуть чарівні ягоди, хто їх знайде та покуштує, буде завжди здоровим та сильним. Ми підемо шукати ці чарівні ягоди. А як вони називаються ви повинні дізнатися самі. В цьому нам допоможе ліс та його жителі.
3.Ритмічні вправи.
Вчитель:
- Дорога до лісу довга та важка, щоб веселіше нам було йти, ми будемо рухатись в різному темпі, відповідно музиці (діти слухають музику та рухаються у відповідному темпі: «марш»-помірний, «вальс»-повільний, «полька»-швидкий)).
Вчитель:
-Ми прийшли до лісу, погляньте як тут гарно, а скільки в лісі пташок та звірят, а ви знаєте як вони називаються? (Діти називають назви пташок та звірів за декораціями).
Вчитель:
-Лісові звірята запрошують нас до танцю. Уявіть себе лісовими звірятами, як би вони танцювали?
(Діти виконують танок лісових звірят під пісню «Лісові звірята», імітуючи рухи звірів, відповідно змісту пісні).
4. Диференціація т-д. (декорація пташки сови).
Вчитель:
-Погляньте діти, що це за пташка?
-Правильно, це-сова. Вона дуже розумна та мудра. Сова хоче перевірити як ви добре говорите та читаєте.
(Діти читають склади та слова).
Та-да то-до ту-ду те-де ти-ди ті-ді
Тарілки-дах тунель-дуб тісто-діжка
Тополя-дорога тигр-дим телевізор-дерево
Прочитати вірш, чітко вимовляти звуки т , д.
Виріс дуб, та не далеко,
А близенько двору.
А на дубі височенько
Дятел довбав кору: -тук-тук-тук!
Вчитель:
-Діти, погляньте, у сови лист. Напевно цей лист для
нас. Давайте подивимося, що там написано? Та це ж загадка! Сова хоче нам допомогти знайти чарівні ягідки!
Загадка
І червона й соковита та гірка вона все літо.
Припече мороз вона – стала добра і смачна.
Вчитель:
- Скільки ми багато дізнались про рослину яку ми шукаємо. Подякуємо пташці за допомогу. Ми знаємо, що ці ягоди червоні та соковиті. Давайте пошукаємо в лісі подібну рослину.
(Декорація куща калини, на гілочках сидять пташки, в дзьобі кожної пташки букви-к , а, л, и, н, а.)
Вчитель:
- Діти, погляньте , ось кущ з червоними ягідками. А пташки тримають букви, хочуть нам допомогти дізнатись як називаються ці ягоди. ( Діти з букв складають назву рослини).
Вчитель:
- Правильно, діти, це-калина.
(Розповідь вчителя про калину)
Вчитель:
-Завжди любили люди цілющу красуню калину, яка є символом дівочої краси, ніжності. Вона росла біля кожної хати. Красива вона і в пору цвітіння, і коли багряніє восени листя, і взимку, коли на тлі білого снігу червоніють її ягоди. Дівчата вишивали на сорочках калину, її вплітали у віночок. З гілочки калини батько синові робив сопілочку, а слабеньким дівчаткам-немовляткам робили колисочку із калини. Калину оспівують у піснях, про неї складено легенди. В одній із них розповідається про те, як вродлива дівчина Калина завела у болото ворогів-бусурманів. Багато з них загинули, але загинула і молода красуня. На місці її загибелі виріс кущ, який на честь дівчини і назвали калиною. Калиною прикрашали весільний коровай. Перед молодими на столі ставили букет із гілочок дуба та калини. І на весільному рушнику вишивали калину з дубом як символи дівочої краси і ніжності та чоловічої сили і міцності.
Вчитель:
-Діти, а ви знаєте вірш про калину?
- Хто автор слів цього вірша?
6. Декламація слів вірша «Червона калина» Т.Г. Шевченка.
Зацвіла в долині
Червона калина,
Ніби засміялась
Дівчина-дитина.
Любо, любо стало,
Пташечка зраділа
І защебетала.
Дидактична гра «Порушена послідовність»:
За словами вірша скласти ілюстрації в правильній послідовності.
7. Слухання музики «Червона калина» на слова Т.Г. Шевченка, визначення музичної мови (метод «семантична карта»).
Вчитель:
- Композитор Філіпенко А.Д. написав музику на слова вірша «Червона калина». Діти, ви знаєте, що композитор через музичну мову може передавати не лише почуття, але може і зображати картини природи. Давайте послухаємо цю мелодію, визначимо її музичну мову та зрозуміємо, що хотів показати нам композитор. (Діти слухають музику та визначають музичну мову за методом – семантична карта).
Вчитель:
-Отже, ми визначили , що мелодія спокійна , повільна, мелодійна, тиха. Композитор показав нам весняний тихий сонячний день, цвіте калина , співає пташка. Виникає почуття миру, тепла, радості, ніжності.
Виконання пісні «Червона калина»
-розспівування (гамми до мажор);
-виконання пісні.
8. Гра мелодії пісні «Червона калина» на бубнах та металофонах.
Вчитель:
- Давайте заграємо ритм мелодії пісні «Червона калина» на музичних інструментах.
Гра на музичних інструментах.
9. Пальчикова гімнастика.
Малювання калини пучками пальців.
Вчитель:
- Я чую ліс просить допомоги. Художник малював картину і забув закінчити її. Допоможемо художнику домалювати картину? Діти, погляньте, якого кольору не вистачає? Правильно, червоного.
Діти малюють кетяги калини пучками пальців
10. Підсумок уроку. Оцінювання.
Вчитель:
- Діти, згадаємо все, що ми дізналися про калину? (Використання методу «Асоціативна квітка»).
( Влітку-червона, соковита; взимку-добра і смачна; ця рослина-кущ; цілюща; оспівана в піснях та віршах; народний символ України).
Мовна робота:
Вчитель:
-Що ми робили на уроці?
Вчитель:
-Скільки ви багато дізнались та запам`ятали про калину. Ліс вам дякує та дарує подарунок – калину, щоб ви були здорові та сильні. А від себе хочу попросити вас – любіть та шануйте природу нашої планети, адже вона дає нам житло, одяг, їжу, тепло, ліки, повітря та багато іншого. Не ламайте гілку дерева, не рвіть квітку і навчайте інших любити та берегти природу - наш спільний дім.
До побачення!