Урок української мови в 5 класі Тема: повторення вивченого про однорідні члени речення

Про матеріал

Мета: поглибити знання учнів про однорідні члени речення, удосконалити вміння знаходити речення з однорідними членами, узагальнюючими словами, різними рядами однорідних членів в одному реченні; розвивати вміння пояснювати розділові знаки в реченнях з однорідними членами за допомогою пунктуаційних правил, правильно інтонувати речення цього типу, виховувати любов до рідного слова.

Перегляд файлу

Учитель української мови

Опорного закладу – СНВК «Академічна гімназія»

Соценко Г.О.

 

Урок української мови в 5 класі

Тема: повторення вивченого про однорідні члени речення

Мета: поглибити знання учнів про однорідні члени речення, удосконалити вміння знаходити речення з однорідними членами, узагальнюючими словами, різними рядами однорідних членів в одному реченні; розвивати вміння пояснювати розділові знаки в реченнях з однорідними членами за допомогою пунктуаційних правил, правильно інтонувати речення цього типу, виховувати любов до рідного слова.

Тип уроку: повторення й узагальнення вивченого.

Хід уроку

І. Етап орієнтації.

  • Доброго дня, любі діти!
  •  Я вітаю Вас на уроці  української мови.

ІІ. Етап цілепокладання.

Оголошення, представлення теми та очікування навчальних результатів.

  • Тема нашого уроку – повторення вивченого про однорідні члени речення 
  •  Пропоную Вам  сформулювати мету уроку за опорними словами:

ми маємо повторити ... (вивчене про однорідні члени речення) 

і закріпити ... (вміння відокремлювати однорідні члени речення на письмі)

для того, щоб ….

ІІІ. Етап проектування.

Сьогодні на Вас чекають:

  1.  Мовне змагання
  2.  Лінгвістичне повідомлення
  3.  Детективне агенство
  4.  Інтелектуальна розминка
  5.  Робота в парах.
  6.  Робота в групах
  •  Гаслом нашого уроку є фраза «Якнайменше красивих фраз, якнайбільше красивих справ».
  • Як Ви її розумієте?

ІV. Етап організації виконання плану

Мовна розминка

Учитель. Погодьтеся, що не все вживане на українському мовному терені  стає надбанням сучасної української літературної мови, хоча й діалекти, й говірки є тим джерелом, що живить мову. Треба віддати належне літературній мові, а не висловам кажу, БО В НАС ТАК КАЖУТЬ. Вихідці з інших регіонів мають всі підстави відповісти, що в них кажуть інакше. Ось так і процвітає суржик, що прийшов з тих часів, коли українську максимально наближали до російської. Але не сумуйте, будемо виправляти помилки. Отже, на нас чекає мовна розминка.

(На SMART дошці учні  розподіляють слова )

 

ПРАВИЛЬНО

НЕПРАВИЛЬНО

вважати

рахувати

вимикати (світло)

виключати

від’єднувати, перекривати (газ)

виключати

вчинок

поступок

дізнаватися

взнавати

довідки телефоном

довідки за телефоном

наступний

слідуючий

брати участь

взяти участь

захід

міроприємство

 

ПРАВИЛЬНО

НЕПРАВИЛЬНО

Вважати   

Рахувати

Вимикати (світло)                     

Виключати

Від’єднувати, перекривати (газ)       

Виключати

Вчинок  

Поступок

Дізнаватися

Взнавати

Довідки телефоном                     

довідки за телефоном

Наступний

Слідуючий

Брати участь

Взяти участь

Захід

Міроприємство

 

  • Дякую групі.  Ми дійсно маємо уникати суржиків, плекати й оберігати рідну мову. Ось як про це говорив М Рильський (відео, жива мова М.Рильського).

Як парость виноградної лози,

Плекайте мову.

Пильно й ненастанно

Політь бур'ян.

Чистіша від сльози

Вона хай буде.

Вірно і слухняно

Нехай вона щоразу служить вам,

Хоч і живе своїм живим життям.

  • Що Ви можете сказати про виділені слова? (однорідні обставини)
  • Запрошую ….. зробити лінгвістичне повідомлення

Лінгвістичне повідомлення (за допомогою SMART дошки)

Однорідні члени речення – слова, що відносяться до одного і того ж члена речення й відповідають на одне й те саме питання. Однорідні члени речення вимовляються з перелічувальною інтонацією. На письмі між однорідними членами речення ставиться кома.

Між однорідними членами речення ставимо коми, якщо однорідні члени речення не з’єднані сполучниками.

Київ, Черкаси, Запоріжжя,  Херсон розташовані на берегах Дніпра.

Між однорідними членами речення ставимо коми, якщо однорідні члени речення з’єднані сполучниками а, але, та.

Цього літа ми мандрували Карпатами, а не дивилися на ці чудові гори по телевізору.

Однорідні члени речення з’єднані повторюваними сполучниками і, й, та (у значенні і), або, чи .

Улітку ми відвідали і Феодосію,і Ялту, і Судак.

Якщо між двома однорідними членами речення стоїть  неповторюваний сполучник і, й, та (у значенні і), або, чи кому, кому між ними не ставимо.

Суми розташовані на берегах Псла та Сумки

  • Дякую. 

Детективне агенство

На дошці фрагмент:

Я могутня Пунктуація,

Та, що завжди має рацію.

А мене розчарували:

Усі коми поховали.

Королева в гніві й тузі.

Розшукайте знаки, друзі!

 

Майдан (Н/н)езалежності – головна площа (С/с)толиці України. У різні роки її називали і (Х/х)рещатицькою і (Д/д)умською і (Р/р)адянською. Тут влаштовують урочистості з нагоди свят і відзначають знаменні для країни події. На (М/м)айдані розташовано монумент на честь (Н/н)езалежності України пам’ятник засновникам міста (К/к)иєві (Щ/щ)екові (Х/х)оривові  і їхній сестрі (Л/л)ибеді а також  розважально-торговельний центр «(Г/г)лобус».

(Майдан Незалежності – головна площа столиці України. У різні роки її називали і Хрещатицькою, і Думською, і Радянською. Тут влаштовують урочистості з нагоди свят і відзначають знаменні для країни події. На Майдані розташовано монумент на честь Незалежності України, пам’ятник засновникам міста Києві,Щекові, Хоривові  і їхній сестрі Либеді, а також  розважально-торговельний центр «Глобус».)

– Для чого нам необхідні знання з даної теми?

Робота в парах.

Завдання: виправити помилки.

1. Ми віддамо Вітчизні всі пориви, і дум політ, і силу наших рук. (В. Сосюра.)

2. В своїй хаті своя й правда, і сила, і воля.

3. В яру колись гайдамаки табором стояли, лагодили самопали, ратища стругали.

4. Наша дума, наша пісня не вмре, не загине. (З тв. Т. Шевченка.)

Робота у групах з лепбуками.

Завдання: скласти  речення з однорідними членами за поданими схемами.

1)    О, а (але, та) О...

2)    О, і О, і О...

3)    О, О і О...

4)    УС: О, О, О...

5)    О, О, О — УС...

1)    Завдання: за допомогою прищіпок поставити розділові знаки.

Мова це всi глибиннi пласти духовного життя народу його iсторична пам’ять найцiннiше надбання вiкiв мова – це ще й музика мелодика фарби буття сучасна художня iнтелектуальна i мисленнєва дiяльнiсть народу.

(Мова – це всi глибиннi пласти духовного життя народу, його iсторична пам’ять, найцiннiше надбання вiкiв, мова – це ще й музика, мелодика, фарби, буття, сучасна, художня, iнтелектуальна i мисленнєва дiяльнiсть народу.)

2)    Найбільше і найдорожче добро кожного народу — це його мова, та жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя і свої сподіванки  розум  досвід почування.

(Найбільше і найдорожче добро кожного народу — це його мова, та жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає І своє давнє життя і свої сподіванки, розум, досвід, почування.)

3)    Бринить – співає наша мова  чарує  тішить і п’янить

(Бринить – співає наша мова, чарує, тішить і п’янить)

4)    Українська мова – божиста, богодана, богообрана

(Українська мова – божиста, богодана, богообрана)

5)    Українська мова - державна мова України. Вона також є рідною мовою українців, які проживають за межами України у Росії Білорусі Казахстані Польщі Словаччині Румунії Канаді США, Австралії та інших країнах.

Українська мова - державна мова України. Вона також є рідною мовою українців, які проживають за межами України: у Росії, Білорусі, Казахстані, Польщі, Словаччині, Румунії, Канаді, США, Австралії та інших країнах.

ІV. Контрольно-оціночний етап

  • Яке завдання було найцікавішим?
  • Яке завдання викликало у вас ускладнення?
  • Чому ви можете навчити інших школярів?
docx
Додано
15 січня 2018
Переглядів
2396
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку