Розробка урока з використанням комп'ютерних технологій (запропоновані інтерактивний плакат "Тваринні символи України" та інтерактивна вправа за змістом тексту)
Комишуватська ЗОШ І-ІІІ ступенів
Урок 14
Підготовка до письмового докладного переказу художнього тексту розповідного характеру з елементами опису тварини, що містить синоніми та антоніми (за колективно складеним простим планом)
Підготувала
вчитель української мови
та літератури
Пархоменко Галина
Анатоліївна
2017
Тема. Підготовка до письмового докладного переказу художнього тексту розповідного характеру з елементами опису тварини, що містить синоніми та антоніми ( за колективно складеним простим планом)
Мета:
навчальна: виявити та оцінити рівень сформованості в учнів умінь і навичок письмово докладно відтворювати зміст прослуханого тексту художнього стилю з елементами опису тварин; удосконалити вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, послідовність викладу матеріалу; вміння ділити текст на смислові частини, складати простий план;
розвивальна: розвивати усне й писемне мовлення, вміння докладно письмово відтворювати почуте, логічне мислення, творчу уяву; збагачувати словниковий запас;
виховна: виховувати любов до живої природи, інтерес до тваринних символів України.
Внутрішньопредметні зв'язки: орфографія, пунктуація.
Міжпредметні зв'язки: література, українознавство.
Обладнання та унаочнення: програмне забезпечення для перегляду інтерактивного плакату, виконання інтерактивної вправи, текст переказу, орфографічний словник
Тип уроку: урок розвитку мовленнєвих умінь і навичок
Методи і прийоми: бесіда, колективна робота, інтерактивний плакат, інтерактивна вправа, словникова робота, лексична та орфографічна робота
Очікувані результати:
Учні знатимуть:
Учні вмітимуть:
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент. Емоційне налаштування до уроку
Поетичне вітання
Добрий день, добрий час!
Як я рада бачити вас .
Один на одного подивилися
І тихесенько за парти всілися.
Налаштувались на урок,
Бо продзвенів щойно дзвінок.
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності
https://www.thinglink.com/scene/970626342963904513
ІІІ. Ознайомлення п’ятикласників з темою, метою і завданнями уроку
Слово вчителя
сьогодні ми працюємо над переказом твору, який містить опис тварини. Вашим головним завданням є уважне прослуховування тексту, запам’ятовування змістових частин, складання плану та письмове переказування прослуханого твору. Тож до роботи!
ІV. Актуалізація опорних знань п’ятикласників
Вступна бесіда
V. Основний етап уроку (підготовча робота до написання докладного переказу)
Робота над текстом переказу
Під час читання учні сприймають висловлювання в цілому, визначають тему, основну думку твору.
Текст переказу
Первінка
Лишилося три корови, і Миколка почалапав своїми жовтими чунями до них.
Але ті дві корови були продані, а третя стояла за возами така, що до неї ніхто і не підходив. Те, що вона була вся геть-чисто чорненька, — півбіди. Миколці навіть сподобалося, що вона вся чорненька і ріжки віночком. Але вона хиталася од вітру і світила ребрами, і вим'я під нею було як маленьке яблучко, — ну просто тобі і не корова, і не коза. Корівка стояла і кліпала темно-голубими очима. Продавала тварину така сама й тіточка: на ній не було навіть куфайки, а лише сірий піджачок з рукавами по лікті та на ногах — одна чуня, а друга калоша, прив'язана до ноги кабелем. Ніс її посинів від березневого вітру, латана-перелатана хустина стовбурчилась на голові, як шпаківня. Під пахвою тіточка тримала віхоть торішньої трави, налигач і хворостину.
Так вони і трусилися удвох з корівкою на спорожнілому базарі, на сірій землі під сірим небом.
Миколка обійшов корівку раз і вдруге і, оглянувшись, чи нема поблизу людей, швидко прошепотів:
— Тьотю, а скільки ви за неї просите, і так, щоб оддати?
У тіточки текли з очей сльози, чи то від вітру, чи хто зна від чого. Не дивлячись на Миколку, дерким від застуди голосом вона проговорила:
— Віддаю за сто п'ятдесят...
— А вона хоч доїться?
— Доїться, три стакани дає на день, але при добрій паші... — Аж тепер тіточка повернула голову в Миколчин бік — хто ж це її все-таки питає?
Миколка стояв від тіточки по той бік корівки, так що вона Миколки не помітила і здивовано оглянулася навколо.
— Тьотю, — Миколка виступив із-за корівки, — мені ще далеко йти, то чи беріть свої гроші, бо не рано ж.
Доки тіточка скоцюрбленими пальцями і сухими губами перелічувала гроші, Миколка ще раз оглянув корівку.
Тепер вона була його, їхня, домашня, і з цієї хвилини корівка сподобалася йому на все життя…
Вони відійшли далеченько і вже здалеченька оглянулись: тіточка стояла на тому ж самому місці і посинілою рукою витирала на очах сльози.
— Тьотю! — гукнув Миколка. — А як же звати її?
— Первінкою звати її, синочку! Первінкою...
( За М.Вінграновським)
Орієнтовний план
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо, вправу починати!
Руки вгору, руки вниз
І легесенько пригнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз — присіли, другий — встали.
Всі за парти посідали.
Поясніть значення слів «чуня», «налигач», «куфайка», «віхоть».
Словниковий диктант (запис слів, визначення орфограм, запам’ятовування правопису)
Півбіди, вим’я, темно-голубі очі, вдруге, поблизу, віддаю, п’ятдесят, здивовано, далеченько, здалеченька .
VІ. Підсумково-рефлексійний етап
https://learningapps.org/watch?v=pr32mz0cn17
VІІ. Домашнє завдання
Контрольний переказ проводиться на здвоєних уроках мови, тож учні продовжують працювати над переказом в класі.