Тема: Неозначено-особові речення
Мета: дати поняття про неозначено-особові речення, пояснити, на яку дію вказує головний член неозначено-особового речення та способи вираження присудка з неозначено-особових реченнях; формувати вміння впізнавати такі речення, визначати в них головний член та другорядні члени; виховувати повагу до сконденсованої у фольклорі народної мудрості; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять.
План-конспект уроку з української мови для 8 класу
Тема: Неозначено-особові речення
Мета: дати поняття про неозначено-особові речення, пояснити, на яку дію вказує головний член неозначено-особового речення та способи вираження присудка з неозначено-особових реченнях; формувати вміння впізнавати такі речення, визначати в них головний член та другорядні члени; виховувати повагу до сконденсованої у фольклорі народної мудрості; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Творче спостереження
Деякий час їхали мовчки. Дівчата деякий час їхали мовчки.
Три дні дали на роздуми мені. Три дні вони дали на роздуми мені.
Нас зустрічають хлібом-сіллю. Господарі зустрічають гостей хлібом-сіллю.
Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с.77).
ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи
Творче спостереження на основі тексту з елементами аналізу
Колиска
Колиски вішають на рівні грудей матері, що слугують своєрідним природним барометром. Коли у груди холодно, колиску піднімають вище грудей, якщо гаряче – опускають нижче. Для слабенької доньки готують калинову колиску, для бадьорої, здорової – з ясена чи верби. Маленьких, неспокійних хлопчиків кладуть в колиску з тополі. Здорової, спокійної вдачі – з дуба, явора.
Матрацики набивають соломою, під подушку кладуть квіт м’яти, чебрецю, материнки, деревію, сухоцвіту (О.Кириченко).
Пояснювальний диктант.
Визначити вид односкладних речень.
Били його на токах залізних, пересипали в ночвах залізних. Жаром термітним пекли під боки, щитом броньованим толочили, і випивали останні соки, і виминали двожильні жили. В землю ввігнали за мить єдину зеренце, зерно, хлібну зернину. Воно ж, як людина, забувши втому, чекало весни й молодого грому. Зросло, підвелось. Перейшло обніжками й пошкандибало зеленими ніжками людину погодувати (А.Малишко).
Вибіркова робота. Запишіть заголовки до висловлювань відповідно до колонок таблиці.
Таблиця
Означено-особові |
Неозначено-особові |
Двоскладні речення |
Бережи честь змолоду.
Вона береже родинне вогнище.
Люблю полтавську природу.
Народжуються зірки.
Пишіть листи і надсилайте вчасно.
Як зустрічають дорогих гостей.
Ворожили на долю.
Повіримо у наш оберіг.
У селі встають рано.
Творча робота.
Уживаючи неозначено-особові речення, скласти й записати невелику інструкцію на одну з тем:
Творче конструювання
V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок.
1. З’ясуйте, чи називаються виконавці дій в неозначено-особових реченнях.
2. Поміркуйте, у яких стилях мовлення здебільшого вживаються означено-особові речення.
3. Яку роль виконують означено-особові речення у художньому стилі мовлення.
VІ. Підбиття підсумків уроку
VІІ. Домашнє завдання
Виписати з художньої літератури 6-7 односкладних неозначено-особових речень.