План-конспект уроку з української мови для 8 класу "Неозначено-особові речення"

Про матеріал

Тема: Неозначено-особові речення

Мета: дати поняття про неозначено-особові речення, пояснити, на яку дію вказує головний член неозначено-особового речення та способи вираження присудка з неозначено-особових реченнях; формувати вміння впізнавати такі речення, визначати в них головний член та другорядні члени; виховувати повагу до сконденсованої у фольклорі народної мудрості; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять.

Перегляд файлу

План-конспект уроку з української мови для 8 класу

Тема: Неозначено-особові речення

Мета: дати поняття про неозначено-особові речення, пояснити, на яку дію  вказує головний член неозначено-особового речення та  способи вираження присудка з неозначено-особових реченнях; формувати вміння впізнавати такі речення, визначати в них головний член та другорядні члени; виховувати повагу до сконденсованої у фольклорі народної мудрості; розвивати логічне мислення, увагу, память.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання:  підручник.

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Творче спостереження

  • Прочитати. У якій з колонок подано двоскладні речення, у якій – односкладні?  На яку дію вказують присудки  в односкладних реченнях?  Чи стосується виражена  присудками дія конкретних осіб?

Деякий час їхали мовчки.                Дівчата деякий час їхали мовчки.

Три дні дали на роздуми мені.       Три дні вони дали на роздуми мені.

Нас зустрічають хлібом-сіллю.         Господарі зустрічають гостей хлібом-сіллю.

Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с.77).

ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи

Творче спостереження на основі тексту з елементами аналізу

  • Прочитайте текст. Дайте заголовок. Яка  тема цього тексту? Сформулюйте основну його думку. Які аргументи на підтвердження основної думки наводить автор? До якого типу мовлення належить текст? Який стиль мовлення використано у тексті? Поясніть, як досягається цілісність і зв’язність тексту. Які мовні засоби  для цього використовуються?

Колиска

Колиски вішають на рівні грудей матері, що слугують своєрідним природним барометром. Коли у груди холодно, колиску піднімають вище грудей, якщо гаряче – опускають нижче. Для слабенької доньки готують калинову колиску, для бадьорої, здорової – з ясена чи верби. Маленьких, неспокійних хлопчиків кладуть в колиску з тополі. Здорової, спокійної вдачі – з дуба, явора.

Матрацики набивають соломою, під подушку кладуть квіт м’яти, чебрецю, материнки, деревію, сухоцвіту (О.Кириченко).

  •              Чим би ви пояснили, що для дітей готували різні колиски? Чи пов’язано це з якістю деревини, з народною символікою? Випишіть окремо двоскладні і односкладні речення. Укажіть граматичну основу в кожному реченні і визначте, якими частинами мови виражені головні члени.
  •              Яку функцію виконують односкладні неозначено-особові речення в мовленні.
  •              До слова колиска доберіть спільнокореневі слова. У двох із них зробіть словотворчий розбір.

Пояснювальний диктант.

 Визначити вид односкладних речень.

Били його на токах залізних, пересипали в ночвах залізних. Жаром термітним пекли під боки, щитом броньованим толочили, і випивали останні соки, і виминали двожильні жили. В землю ввігнали за мить єдину зеренце, зерно, хлібну зернину. Воно ж, як людина, забувши втому, чекало весни й молодого грому. Зросло, підвелось. Перейшло обніжками й пошкандибало зеленими ніжками людину погодувати (А.Малишко).

Вибіркова робота. Запишіть заголовки до висловлювань відповідно до колонок таблиці.

Таблиця

Означено-особові

Неозначено-особові

Двоскладні речення

Бережи честь змолоду.

Вона береже родинне вогнище.

Люблю полтавську природу.

Народжуються зірки.

Пишіть листи і надсилайте вчасно.

Як зустрічають дорогих гостей.

Ворожили на долю.

Повіримо у наш оберіг.

У селі встають рано.

Творча робота.

Уживаючи неозначено-особові речення, скласти й записати невелику інструкцію на одну з тем:

  • Як  спекти святковий пиріг.
  • Як посадити дерево.
  • Як  посадити квітку у вазон.

Творче конструювання

  • Скласти розповідь про сім’ю  із 7-8 неозначено-особових речень , у яких головними членами виступали б слова: люблять; зустрічають; навчають; святкують; співають; готують.

V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок.

1. З’ясуйте, чи називаються виконавці дій в неозначено-особових реченнях.

2. Поміркуйте, у яких стилях мовлення здебільшого вживаються означено-особові речення.

3. Яку роль виконують означено-особові речення у художньому стилі мовлення.

VІ. Підбиття підсумків уроку

VІІ. Домашнє завдання

Виписати з художньої літератури 6-7 односкладних неозначено-особових речень.

docx
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
7019
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку