Тема: Однорідні члени речення (зі сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв'язком). Кома між однорідними членами речення.
План-конспект уроку з української мови для 8 класу
Тема: Однорідні члени речення (зі сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв’язком). Кома між однорідними членами речення.
Мета: дати поняття про однорідні члени речення як такі, що поєднуються між собою сурядним зв’язком, формувати вміння визначати їх у реченнях, ставити до них питання, визначати слово, до якого вони відносяться, розставляти коми в реченнях з однорідними членами, правильно інтонувати речення, ускладені однорідними членами; виховувати повагу загальнолюд ських моральних цінностей; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник.
Хід уроків
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Творче спостереження на основі тексту з елементами аналізу
Гідність
Є така тонка і ніжна, сильна й мужня, недоторкана і незламна річ – гідність людської особистості. В житті людина зустрічається з красою і підлістю, радістю і горем; в її духовному житті бувають години торжества і години страждання; душу її стрясає всепоглинаюча любов і відчуття мерзенності; бувають такі повороти і збіги обставин, коли треба відмовитися від задоволення й піти на жертву в ім’я блага рідної. Близької людини; особливо гараздів дружини і дітей, треба підвестися силою своїх думок, переконань над почуттям і емоційним пориванням.
Усе це вимагає гідності. Треба з гідністю жити, працювати, користуватися літературними і духовними благами, на які ти маєш право, з гідністю переживати радість і горе, з гідністю хворіти і зустрічати свою останню годину. У найважчій ситуації – навіть тоді, коли життя здається нестерпним. Не можна переступати ту межу, за якою закінчується владарювання розуму над нашими вчинками і починається темна стихія інстинктів і егоїстичних бажань. Бережи, утверджуй, розвивай, піднось всю людську гідність! Корінь твоєї гідності – у благородних переконаннях і думках.
Гідність – це мудра влада тримати себе в руках. Шляхетність твоєї людської особистості виявляється в тому. Наскільки мудро і тонко ти зумів визначити, що є гідне і що є негідне. Гідне має стати самою суттю твоєї духовної культури, негідне нехай викликає в тебе презирство і огиду (В.Сухомлинський).
Робота з підручником. Опрацювання теретичного матеріалу (с.102-103) і таблиці. «Однорідні члени речення»(с.102).
ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи
Прочитати речення, спроектовані на дошку ( або завчасно записані на дошці).
Ми маємо право на сум і любов, на щастя, на сонце і трави (В. Симоненко). А тим часом місяць пливе оглядать і небо, і зорі, і землю, і море (Т. Шевченко). Тече вода в синє море, та не витікає (Т. Шевченко). Над Россю, Дніпром і Сулою в задумі шепочуть гаї (В. Симоненко). Земля на прощання посміхнулась – і потемніла (Панас Мирний).Було щастя – не вернеться тепер (О. Квітневий).
Творча робота
.
і і .
і і .
О але О.
О О і О.
як О так і О.
Дослідження-характеристика
1. Люблю твій шум і шепіт серед поля і серцем чую силу наливну
(А. Малишко).
2. Скресли ріки, і крижини безладно громадились і шурхотіли у течії повноводдя (Р. Іванченко).
Літературна вікторина
1. Очі материнські і білява хата; крилами і рожевим пір’ям; верби і тополі. 2. Росяниста доріжка, і зелені луги, й солов’ї гаї; в тихім шелесті трав, в щебетанні дібров. 3. Не винесли в море, не розмили в полі; дівоче серце, карі очі. 4. Чи живу, чи доживаю; не плачу й не сміюсь; впасти у кайдани, умирать в неволі. 5. Виє, гуляє, гне; стан високий, лист широкий. 6. Піймали та притискали; то щупачка, то сотеньку карасиків живеньких або линів гарненьких; зійшлися, стали розбирать.
Пояснювальний диктант
Полтавщина виплекала багатьох талановитих земляків. Звідси пішов у мандри світом видатний український філософ, поет і просвітитель Григорій Сковорода. Над полтавською землею сходила зоря основоположника нової української літератури Івана Котляревського, тут формувався світогляд Миколи Гоголя, Панаса Мирного, Євгена Гребінки… З наших країв тягнуться корені роду Петра Чайковського, композиторів Георгія та Платона Майбород, Олександра Білаша, полтавського тембру голос Івана Козловського. Пісенні традиції Марусі Чурай продовжує Раїса Кириченко…
З нашої землі йшли до слави математик Михайло Остроградський. Хірург Микола Скліфософський, лікар Микола Касян, вчений-грунтознавець Василь Докучаєв, художники Григорій М’ясоєдов і Микола Ярошенко, педагоги Антон Макаренко й Василь Сухомлинський, геній космонавтики Юрій Кондратюк (Шаргей), письменники Олесь Гончар, Павло Загребельний, Володимир Малик, Олександр Ковінька, Пилип Капельгородський, Андрій Головко, Михайло Шевченко (Ю. Дмитренко-Думич).
V.Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок.
Клоуз-тест
1.Однорідними можуть бути як… (головні), так і …(другорядні) члени речення.
2. За змістом однорідні члени речення між собою...(рівноправні).
3.Назвати види зв'язку між однорідними членами речення: (сполучниковий сурядний, безсполучниковий, змішаний).
4. Однорідні члени речення за будовою можуть бути... (поширені й непоширені.)
5. Не є однорідними членами речення...( фразеологізми, повторювані слова.)
6. Розділові знаки, які ставляться між однорідними членами речення(,-:).
VІ. Підбиття підсумків уроку.
VІІ. Домашнє завдання. П. 22, вправа 191.