План-конспект уроку з української мови для 8 класу " Однорідні члени речення "

Про матеріал

Тема: Однорідні члени речення (зі сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв'язком). Кома між однорідними членами речення.


Перегляд файлу

План-конспект уроку з української мови для 8 класу

Тема: Однорідні члени речення (зі сполучниковим, безсполучниковим і змішаним звязком). Кома  між однорідними членами речення.

Мета: дати поняття про однорідні члени речення як такі, що поєднуються між собою сурядним звязком, формувати вміння визначати їх у реченнях, ставити до них питання, визначати слово, до якого вони відносяться, розставляти коми в реченнях з однорідними членами, правильно інтонувати речення, ускладені однорідними членами; виховувати  повагу загальнолюд ських моральних цінностей; розвивати логічне мислення, увагу, память.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник.

Хід уроків

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Творче спостереження на основі тексту з елементами аналізу

  • Прочитайте текст. Яка  тема цього тексту? Сформулюйте основну його думку. Які аргументи на підтвердження основної думки наводить автор? До якого типу мовлення належить текст? Який стиль мовлення використано у тексті? Поясніть, як досягається цілісність і зв’язність тексту. Які мовні засоби  для цього використовуються?

Гідність

Є така тонка і ніжна, сильна й мужня, недоторкана і незламна річ – гідність людської особистості. В житті людина зустрічається з красою і підлістю, радістю і горем; в її духовному житті бувають години торжества і години страждання; душу її стрясає всепоглинаюча любов і відчуття мерзенності; бувають такі повороти і збіги обставин, коли треба відмовитися від задоволення й піти на жертву в ім’я блага рідної. Близької людини; особливо гараздів дружини і дітей, треба підвестися силою своїх думок, переконань над почуттям і емоційним пориванням.

Усе це вимагає гідності. Треба з гідністю жити, працювати, користуватися літературними і духовними благами, на які ти маєш право, з гідністю переживати радість і горе, з гідністю хворіти і зустрічати свою останню годину. У найважчій ситуації – навіть тоді, коли життя здається нестерпним. Не можна переступати ту межу, за якою закінчується владарювання розуму над нашими вчинками і починається темна стихія інстинктів і егоїстичних бажань. Бережи, утверджуй, розвивай, піднось всю людську гідність! Корінь твоєї гідності – у благородних переконаннях і думках.

Гідність – це мудра влада тримати себе в руках. Шляхетність твоєї людської особистості виявляється в тому. Наскільки мудро і тонко ти зумів визначити, що є гідне і що є негідне. Гідне має стати самою суттю твоєї духовної культури, негідне нехай викликає в тебе презирство і огиду (В.Сухомлинський).

  • Визначити члени речення, що відповідають на одне й те питання й відносяться до одного члена речення. Обрахуйте кількість однорідних членів речення у тексті. Дати визначення однорідним членам речення.

Робота з підручником. Опрацювання теретичного матеріалу (с.102-103) і таблиці. «Однорідні члени речення»(с.102).

ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи

Прочитати речення, спроектовані на дошку ( або завчасно записані на дошці).

  • Вказати в них однорідні члени речення. Визначити слово, до якого вони відносяться, поставити до них питання. Зясувати, якими членами речення – головними чи другорядними – вони є. У яких реченнях однорідні члени поєднуються тільки  за допомогою інтонації? У яких – за допомогою інтонації переліку та сполучників?

Ми маємо право на сум і любов, на щастя, на сонце і трави (В. Симоненко). А тим часом місяць пливе оглядать і небо, і зорі, і землю, і море (Т. Шевченко). Тече вода в синє море, та не витікає (Т. Шевченко). Над Россю, Дніпром і Сулою в задумі шепочуть гаї (В. Симоненко). Земля на прощання посміхнулась – і потемніла (Панас Мирний).Було щастя – не вернеться тепер (О. Квітневий).

Творча робота

  • Поставити розділові знаки в схемах, розповісти правила вживання ком у реченнях з однорідними членами. (За потреби зверніться до таблиці).

.

і і .

і і .

О але О.

О О і О.

як О так і О.

Дослідження-характеристика

  • Поміркуйте, чому: а) у першому реченні немає ком, хоча сполучник вжито двічі; б) у другому реченні перед першим сполучником ставиться кома, а перед другим - не ставиться.

1. Люблю твій шум і шепіт серед поля і серцем чую силу наливну

(А. Малишко).

2. Скресли ріки, і крижини безладно громадились і шурхотіли у течії повноводдя (Р. Іванченко).

Літературна вікторина

  • За поданими рядами однорідних членів речення пригадайте назви творів української літератури, які вивчали у 6-8 класах. Назвіть авторів цих творів.

1. Очі материнські і білява хата; крилами і рожевим пір’ям; верби і тополі. 2. Росяниста доріжка, і зелені луги, й солов’ї гаї; в тихім шелесті трав, в щебетанні дібров. 3. Не винесли в море, не розмили в полі; дівоче серце, карі очі. 4. Чи живу, чи доживаю; не плачу й не сміюсь; впасти у кайдани, умирать в неволі. 5. Виє, гуляє, гне; стан високий, лист широкий. 6. Піймали та притискали; то щупачка, то сотеньку карасиків живеньких або линів гарненьких; зійшлися, стали розбирать.

Пояснювальний диктант

  • Записати. Поставити  розділові знаки (подано без їх вилучення). Пояснити їх вживання.

Полтавщина виплекала багатьох талановитих земляків. Звідси пішов у мандри світом видатний український філософ, поет і просвітитель Григорій Сковорода. Над полтавською землею сходила зоря основоположника нової української літератури Івана Котляревського, тут формувався світогляд Миколи Гоголя, Панаса Мирного, Євгена Гребінки… З наших країв тягнуться корені роду Петра Чайковського, композиторів Георгія та Платона Майбород, Олександра Білаша, полтавського тембру голос Івана Козловського. Пісенні традиції Марусі Чурай продовжує Раїса Кириченко…

З нашої землі йшли до слави математик Михайло Остроградський. Хірург Микола Скліфософський, лікар Микола Касян, вчений-грунтознавець Василь Докучаєв, художники Григорій М’ясоєдов і Микола Ярошенко, педагоги Антон Макаренко й Василь Сухомлинський, геній космонавтики Юрій Кондратюк (Шаргей), письменники Олесь Гончар, Павло Загребельний, Володимир Малик, Олександр Ковінька, Пилип Капельгородський, Андрій Головко, Михайло Шевченко (Ю. Дмитренко-Думич).

V.Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок.

Клоуз-тест

1.Однорідними можуть бути як… (головні), так і  …(другорядні) члени речення.

2. За змістом однорідні члени речення між собою...(рівноправні).

3.Назвати види зв'язку між однорідними членами речення: (сполучниковий сурядний, безсполучниковий, змішаний).

4. Однорідні члени речення за будовою можуть бути... (поширені й непоширені.)

5. Не є однорідними членами речення...( фразеологізми, повторювані слова.)

6. Розділові знаки, які ставляться між однорідними членами речення(,-:).

VІ. Підбиття підсумків уроку.

VІІ. Домашнє завдання. П. 22, вправа  191.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Проценко Алла Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Підлужна Валентина
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
9639
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку