План-конспект уроку з української мови для 8 класу "Означено-особові речення"

Про матеріал

Тема: Означено-особові речення

Мета: дати поняття про означено-особові речення, пояснити способи вираження присудка з означено-особових реченнях; формувати вміння впізнавати такі речення, визначати в них головний член та другорядні члени; виховувати патріотичні почуття, повагу до людської індивідуальності; розвивати увагу, логічне мислення, пам'ять.

Перегляд файлу

План-конспект уроку з української мови для 8 класу

Тема: Означено-особові речення

Мета: дати поняття про означено-особові речення, пояснити способи вираження присудка з означено-особових реченнях; формувати вміння впізнавати такі речення, визначати в них головний член та другорядні члени; виховувати патріотичні почуття, повагу до людської індивідуальності; розвивати увагу, логічне мислення, память.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, таблиці, тексти.

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  • Відгадайте загадку. З’ясуйте, на дії чи на самому виконавцеві зосереджена увага в реченнях.

Не сиджу, а все стрибаю,

Дерева не полишаю.

Все кручуся, все верчуся.

Все ніяк не вгомонюся.

І банани, й ананаси,

Й інший плід з’їдаю ласо.

Людям – родич я далекий.

Хто ж я? Швидше розкумекай. (Мавпа).

  • Визначте граматичні основи та форму вираження головного члена (особу, число, спосіб, час).

Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с.76).

ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи

Творче спостереження на основі вірша з елементами аналізу

  • Прочитайте виразно вірш. Дайте заголовок. Яка  тема його? Сформулюйте основну думку. Які аргументи на підтвердження основної думки наводить автор?

Навчаймося добра, як вчаться мови діти,

Щоб потім все життя його творить святе.

Плекаймо крізь роки троянди ніжні й жито,

Тримаймо у серцях, як сонце золоте.

Даруймо для людей погожі дні весняні,

Щоб щедрим садом вік святився небокрай,

Щоби беріз пісні лунали до нестями

І повнився добром наш дім і рідний край.

Лікуймо наші зболені серця,

Лікуймо наші душі зачерствілі,

Несімо правди непогасний стяг –

І кривда в нашу долю не поцілить.

Є ще спасіння від недуг людських,

Джерела віднайдімо лиш цілющі…

Мов подорожником торкнімося до них

Й добром розквітнуть, просвітліють душі.

Скропімо серце щире, не черстве

Людського милосердя еліксиром.

Воно, хоч кволе, знову оживе.

У справедливість й людяність повірить.

  • Знайти головні члени речення. 
  • Вказати форму вираження головного члена в односкладних реченнях.
  • Пояснити роль означено-особових речень.
  • Зясувати, чи є у вірші двоскладні речення.

Лінгвістичний експеримент (на основі вірша з попереднього завдання)

  • Трансформувати односкладні речення у двоскладні. Увівши підмети, виражені особовими займенниками. Прочитати вголос. Зробити висновок про стилістичну функцію односкладних означено-особових речень у мовленні.

Дослідження-характеристика

  • Знайдіть пестливі слова. Яка їх роль у пісні? Який настрій переданий у пісні? Чим він викликаний? З якою метою дівчата плели вінки? Про що вони мріяли?
  • Скориставшись схемою «Способи вираження головного члена означено-особових речень», указати спосіб морфологічного вираження головного члена в означено-особових реченнях.

Заплету віночок,

Заплету шовковий

На щастя, на долю,

На чорнії брови.

Ой пущу віночок

На биструю воду,

На щастя, на долю,

На милого вроду.

Ой, поплинь, віночку,

Прудко за водою,

На щастя, на долю

Милому зі мною.

Творче конструювання

  • Назвіть вид односкладних речень. Свою думку доведіть.

10 умов успішного навчання

  1. Не обминайте труднощів.
  2. Відкрийте себе самі.
  3. Не дозволяйте нікому відвертати вашу увагу під час занять.
  4. Плануйте ввечері справи на завтра.
  5. У кінці дня підбивайте підсумки, з’ясовуйте причини невиконання запланованого.
  6. Не зазубрюйте матеріал, а намагайтесь осмислити його.
  7. Учіться чітко формулювати, відстоювати власну точку зору.
  8. Працюйте не лише головою, а й руками.
  9. Пробуйте свої сили в різноманітних видах діяльності.
  • Використовуючи означено-особові односкладні речення, за поданим зразком складіть поради однокласникам на тему: «Щоб стати щасливим, ти маєш…»

(Приклад учениці)

Щоб стати щасливим маєш:

  1. По-доброму стався до інших.
  2. Завжди будь готовим допомогти людині, яка потребує твого співчуття, поради або допомоги.
  3. Будь-яку працю перетворюй на творчість.
  4. Пам’ятай, що гроші важлива складова твого життя. Але не головна.
  5. Даруй щастя людині, яку любиш. І цінуй її щире ставлення до тебе.
  6. Постійно працюй над вдосконаленням власної особистості.
  7. Сприймай життя оптимістично.

V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

Термінологічний диктант

1) Підмет і присудок – це головні члени речення, (граматична основа).

2) Речення, граматична основа якого складається з одного головного члена речення, називається односкладним.

3) Дієслово має два числа – однину і множину.

4) Дієслово має три способи – дійсний, умовний,наказовий.

5) Є такі види односкладних речень з головним членом у формі присудка: означено-особові; неозначено-особові; узагальнено-особові; безособові.

6) Дієслово має три часи – теперішній, минулий, майбутній.

7)Односкладне речення головний член якого означає дію, яку виконує конкретна особа називається означено-особовим.

8) Головним членом в означено-особових  реченнях можуть  виступати дієслова у формах: 1-ї та 2-ї особи однини і множини теперішнього чи майбутнього  часу дійсного способу; 2-ї особи однини й множини називного способу.

VІ. Підбиття підсумків уроку

VІІ. Домашнє завдання. П. 17.

  • Доповнити  порадами «Книгу про культуру поведінки» щодо того, що вихована людина поважає ім’я своє і чуже.

Поради

  1. Перевір,  як сам називаєш інших.
  2. Звертайся до іншого тільки на ім’я.
docx
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
4790
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку