МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА
“ЗАТВЕРДЖУЮ”
Груповий методист ____________________ _________
(П.І.П.) (підпис)
Вчитель ________________ ________
(П.І.П.) (підпис)
"_______"_____________________20__р.
КОНСПЕКТ УРОКУ
з основ здоров’я у 9-Б класі
з теми: «Уміння вчитися»
Комунальний заклад «Ліцей №2 Долинської міської ради»
студентки-практикантки _IV курсу
факультету математики, природничих наук та технологій
спеціальність 014 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини)
Кленцар Ірини Анатоліївни
Дата проведення:
“ 02 ” березня 2023 року
Оцінка вчителя _______ ____________(підпис вчителя)
Кропивницький - 2023
Мета: формувати поняття про умови ефективного навчання, активне й пасивне навчання, створювати умови для формування основних компетентностей для життя, розвивати уміння проводити самодослідження, формувати бережливе ставлення до власного здоров’я, створення мотиваційних установок на здоровий спосіб життя, встановлення гармонійних взаємин учнів з природою, суспільством, пізнання самих себе.
Базові поняття і терміни: навчання, активне і пасивне навчання, матриця Ейзенхауера, сприйняття, пам’ять, увага.
Тип уроку: комбінований.
Вид уроку: традиційний.
Методи та прийоми навчання: словесні методи ( бесіда, диспут, розповідь), робота у групах, інтерактивні вправи: «Море хвилюється раз…», «Мікрофон», «Бліц-опитування», «Асоціативний кущ», «Кошик для сміття», «Питання в кубі»; фронтальне опитування, індивідуальна робота, робота з підручником.
Обладнання: підручник, малюнки, таблиці, відеоматеріали, презентація.
Структура уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.
ІV. Актуалізація теоретичних знань.
V. Виклад учителем нового матеріалу.
VI. Узагальнення та закріплення нового матеріалу.
VII. Підведення підсумків уроку.
VIII. Інструктаж з домашнього завдання.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Привітання, налаштування на роботу.
Міні-інтерв’ю
Учні швидко по черзі відповідають на питання:
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1. Інтерактивна гра «Море хвилюється раз…»
Обирають ведучого, він стає спиною до класу і промовляє: « Море хвилюється раз…два…три…емоційна фігура на місці завмри!» На цей час усі інші учасники застигають у різноманітних позах. Коли ведучий підходить до учня і легким доторком «умикає» його, той повинен без слів, лише мімікою та жестами, зобразити будь – яку емоцію, а ведучий має її відгадати.
Зміна ведучих – 2 – 3 рази.
Запитання до учнів:
2. Рецепт гарного настрою
Учні представляють власні заготовки – «Рецепт гарного настрою» та аргументують їх.
РЕЦЕПТ ГАРНОГО НАСТРОЮ 1. Не приховуйте свої почуття. 2. Концентруйтеся на хорошому 3. Культурний розвиток 4. Не бійтеся любити 5. Оточіть себе комфортом. 6. Побалуйте себе чим-небудь смачненьким |
— Що слід розуміти під поняттям «ідеал краси»?
— Порівняйте поняття «зовнішня краса» і «внутрішня краса».
— Наскільки доцільним є сліпе наслідування моді?
— У якому темпі виконували домашнє завдання на сьогоднішній урок?
(Нашвидкуруч, ретельно,…)
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
Аналіз приказок та прислів’їв
Вчитель разом з дітьми читають та аналізують приказки та прислів’я про навчання
ІV. Актуалізація теоретичних знань
Для проведення „інтерв’ю” колектив поділяється на „експертів” та „журналістів”. „Експерти” займають місце в центрі, „журналісти” по черзі ставлять запитання:
- Хто, або що заважає тобі ефективно виконувати домашнє завдання?
2. Вправа «Мікрофон»
Учні пропонують власні варіанти відповіді, потім з вчителем їх аналізують.
V. Виклад учителем нового матеріалу.
Уміння вчитися – це вміння розвивати свої здібності, уміння шукати способи дії в нових ситуаціях. Учень, який уміє вчитися, рішуче діє при виконанні будь-яких завдань, не чекає допомоги, але разом із тим не соромиться її просити; шукає способи розв’язання проблеми, а не уникає їх; самостійно приймає рішення, виявляє власні проблеми, пов’язані з браком досвіду, знань, навичок, упевненості; регулює власні переживання.
1. Вправа «Асоціативний кущ»
— Назвіть асоціації до поняття «Уміння вчитися», складіть відповідну схему. (Наполегливість інтерес, …)
Асоціація
Асоціація
Диспут
Підводячи підсумки попереднього обговорення, хочу додати, що науковці говорять так: «Той, хто вміє вчитися, знає все про власне незнання. Це дає йому можливість переходити до здобуття відсутніх умінь, навичок, знань.» Що ви думаєте з цього приводу?
Робота в парі
Ознайомтесь з схемою «Ефективне навчання» на с.110.
Обговоріть між собою умови ефективного навчання.
Слово вчителя:
Знання в нашому мозку зберігаються у вигляді асоціацій, символів і образів, тому:
- треба вчитися зберігати інформацію, пов'язуючи її асоціаціями. Нехай вони будуть простими, примітивними, навіть безглуздими, аби міцно «впивалися» в пам'ять; асоціювати предмет можна з його зображенням, кольором, запахом, іншими ознаками; можна співати формули на мотиви популярних пісень; танцювати танець "модель ДНК", щоб побачити і зрозуміти, як вона закручена.
Свідомість, інтелект, пам'ять – мешканці однієї «квартири». Живуть тісно, діють спільно, за все відповідають разом. Якщо ми і «розводимо» їх по різних «комірках», то це лише в теорії.
Факти, які представляються для нас важливими, потрібними або цікавими, потрапляють у короткострокову пам'ять, яку іноді називають "дірявим відром", тому що інформація знаходиться тут близько хвилини. У короткочасній пам'яті може міститися тільки сім (плюс-мінус два) повідомлень одночасно. Коли викладач англійської мови пропонує відразу цілу серію слів, ви повинні забути перше, щоб запам'ятати восьме. Потрібно підносити знання порціями, щоб дати можливість «зареєструвати» їх у довгостроковій пам'яті.
Довгострокова пам'ять досить ємнісна, але якщо вона перевантажена інформацією, яка, до того ж, погано систематизована, то ми завжди будемо мати проблеми з пригадування фактів і подій. Один із видів техніки, яку треба ширше використовувати для запам’ятання, полягає в тому, щоб інформацію, яку треба добре запам'ятати, «записати» в різних частинах мозку. Це метод "ключових слів", який використовується для пошуку інформації в комп'ютері (теги).
Отже, однією з умов ефективного навчання є використання можливостей свого мозку (обох півкуль), застосування методик ефективного навчання (концептуальні карти, розвиток пам’яті й уваги тощо).
Ефективність навчання залежить також від індивідуальних особливостей особистості: почуття власної гідності, позитивного психологічного налаштування (віра в себе, зацікавленість, задоволення від навчання), відсутності фізичного дискомфорту (втома, голод, біль), усвідомлення вигоди від навчання (оцінки, похвала, освіта, самореалізація), організованості (пріоритети, зосередженість, планування часу, робоче місце), мотивації, активності.
Робота з підручником
Ознайомтесь з таблицею 8 на стр. 151 підручника та визначте який тип навчання притаманний вам: активний чи пасивний.
Після опрацювання таблиці, учні по черзі називають результати.
Робота у групах
Клас розділяється на 4 групи: «пірнальник», «мрійник», «мандрівник» та «логік», після опрацювання мал.51 готують повідомлення про задані стилі навчання і презентують їх класу.
VI. Узагальнення та закріплення нового матеріалу
Вправа «Кошик для сміття»
Вчитель ставить посеред класу кошик для сміття , учні мають подумати, чого хотіли б позбутися задля досягнення власного успіху в навчанні, беруть кульку з паперу і продовжуючи фразу: «Я викидаю в кошик для сміття… (свою лінь тощо) кидають кульку в кошик».
VII. Підведення підсумків уроку
Вправа на рефлексію «Питання в кубі»
Учні стають (сідають) у коло. Учитель передає одному з них кубик, на гранях якого записано запитання. Учень обирає питання, на яке йому хотілося б відповісти, показує цю сторону куба іншим і відповідає. Потім кидає кубик будь-кому з однокласників. Приклади запитань:
А) що цікавого для тебе було на уроці?
Б) що нового дізналися?
В) що особисто для тебе було складно?
Г) чого навчилися на уроці?
Д) як будете застосовувати нові знання, навички?
Е) що найбільше сподобалося?
VIII. Інструктаж з домашнього завдання.