I. Мотивація навчальної діяльності учнів
Вступне слово викладача
ІІ . Оголошення теми й мети уроку
ІІІ . Актуалізація опорних знань учнів
1. Евристична бесіда.
— Чи очікуваним виявився для вас кінець твору?
— Хто з героїв вас здивував і чим саме?
— Які елементи детективного сюжету ви помітили?
2. Складання «сюжетного ланцюжка».
Урок №
Тема. О. Кобилянська. Повість «Земля»
Мета: допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художні особливості твору, його проблематику та майстерність письменниці у творенні характерів героїв, новаторському підході до їх зображення; розвивати навички виділення ключових епізодів та деталей, коментування,аналізу та узагальнення; поглиблювати вміння порівнювати й зіставляти літературні явища між собою та з явищами життя; виховувати усвідомлення того, що злочин — хибний шлях
до щастя, прагнення до чесного й справедливого життя.
Обладнання: портрет письменниці, видання твору, ілюстрації до нього.
Теорія літератури: композиція, засоби характеротворення, детективний жанр.
Перебіг уроку
I. Мотивація навчальної діяльності учнів
Вступне слово викладача
ІІ . Оголошення теми й мети уроку
ІІІ . Актуалізація опорних знань учнів
1. Евристична бесіда.
— Чи очікуваним виявився для вас кінець твору?
— Хто з героїв вас здивував і чим саме?
— Які елементи детективного сюжету ви помітили?
2. Складання «сюжетного ланцюжка».
(Учні з допомогою вчителя складають «сюжетний ланцюжок» XVI–XXXII розділів повісті.)
3. Проблемні завдання.
1) Прокоментуйте уривки з роздумів героїв про землю, зробіть висновки.
«— Не для тебе, синку, була вона, а ти для неї! Ти ходив по ній, плекав її, а як виріс і став годний, вона отворила пащу і забрала тебе! Дурень був ти на ній, дурень… Ходив, говорив, робив та гадав, що для себе… наймитом був ти, наймитом!» (Івоніка про загиблого Михайла.)
«Лише землею не наділи його.
Тої чорної, пожаданої, дорогої землі, без якої йому годі було як слід проживати, в якій був би день і ніч грібав, життя своє добував,— її не дав він йому.» (Івоніка Саві.)
«За землю підняв Сава руку на брата свого, лиш за землю!
Що іншого не могло тут бути, а чужий не сповнив сього страшного злочину.» (Роздуми Івоніки.)
«Я лишу вам усе поле, скажу я їм, тіштеся ним, а я беру собі Анну й верну назад до міста. Там я же найду собі роботу і не згину.
Тепер я вже інакше думаю, як давніше… Я вже обглянувся трохи по світі і знаю, що чоловік, який має добру волю до праці і здорові руки, не згине з голоду. В місті живуть люди і без землі. Тяжко живуть вони, се правда, але все-таки живуть, а часом і не гірше од нас.» (Михайло до Анни.)
«Придумали його віддати до школи. Нема йому що до землі прив’язуватися… вона іноді лише самого горя наносить! Нема що до неї приростати! Вона не кожного щастям наділяє!» (Петро й Анна про свого сина.)
ІV. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Продовжіть речення.
«Найбільше мене вразило …»
«Про образ землі у творі я думаю …»
«З героїв твору мені запам’яталися …»
V. Домашнє завдання
Повторити зміст повісті, вміти характеризувати героїв, аналізувати літературні прийоми та засоби виразності у творі.