Тема програми: Грунтообробні машини і знаряддя для основного і поверхневого обробітного грунту.
Тема уроку:
Плуги. Особливості будови і регулювання.
Мета уроку:
Тип уроку:
Урок вивчення нового матеріалу.
Вид уроку:
Лекція з елементами бесіди.
Дидактичне забезпечення:
Опорний конспект, картки-завдання, структурні схеми.
Матеріально -технічне забезпечення:
Макети, плакати плугів, підручники планшет.
Міжпредметні зв’язки:
Агротехнологія - тема«Технологія обробітку грунту»;
Охорона праці - тема «Техніка безпеки при роботі на орному агрегаті»
Біологія - тема «Людина і довкілля»
Література:
Комаристов. Сельскохозяйственные машины: Колос. 1977;
Воронов. Сельскохозяйственные машины. М. Агропомиздат 1990;
Короткевич. Сільськогосподарські машини К: Урожай 1979
«Поставити питання – значить
зробити крок до його вирішення»
Антуан де Сент-Екзюпері
Хід уроку
І Організаційна частина.
Виявляються учні відсутні на уроці,
Перевіряється готовність учнів до уроку.
ІІ Актуалізація знань:
Повідомляю тему, мету, завдання уроку.
Пояснення уроку я починаю з бесіди про значення обробітку грунту в розвитку рослин, в отриманні високих врожаїв.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
План
викладання матеріалу
Пояснення матеріалу я починаю з бесіди про способи основного обробітку грунту.
Для активізації задаю учням питання: що таке оранка, які особливості цього виду обробітку грунту. Разом з учнями формуємо визначення плуга.
Плугом називається сільськогосподарська машина, яка призначена для обробітку грунту з обертом пласта.
Учням задаю питання:
Як проводиться оранка саме в наших господарствах?
Коли проводять оранку?
Які орні агрегати ви бачили в роботі?
Чи можна одним і тим же плугом виконувати оранку в полі, на городі, на цілині?
На заболоченому грунті, каменистому грунті?
Визначаємо агротехнічні вимоги до оранки, звернувши увагу на дотримання певної глибини оранки, розпушення та обертання скиби; недопустимість оранки з огріхами та ін.
Класифікацію плугів вивчаємо за допомогою структурних схем:
При подачі матеріалу про робочий процес плуга користуюся класною дошкою. На ній зображую процес вирізання та відкидання скиби передплужником. Користуючись схемою пояснюю, як відбувається робочий процес і як досягається повнота обертання скиби та загортання рослинних решток.
Користуючись плакатами загального вигляду плуга та макетами, розказую загальну будову плуга.
Спочатку зупиняюсь на рамі, далі на робочих органах корпусах, передплужниках, ножеві, потім на допоміжних органах – колесах, установочному та регулювальному механізмах, навісному механізму.
Користуючись плакатами та макетами виясняємо, як взаємно розміщені робочі органи: корпуса, передплужники, дисковий ніж.
За методикою викладання вивчення робочих органів плуга подібні.
Спочатку розказую про призначення того чи іншого робочого органу, потім користуючись натуральними об’єктами або плакатами показую і пояснюю їх будову, вказую, які є типи органів, як вони працюють.
Розказую, які до них ставляться технічні, технологічні, агротехнічні вимоги.
Корпус. Пропоную учням в зошитах замалювати схему корпуса плуга і в процесі викладання матеріалу записати будову корпуса.
Леміш вивчаємо, за допомогою планшета. Види лемешів. Леміш підрізає пласт грунту.
Леміш буває - трапецієвидний
долотоподібний
Трапецієвий леміш має прямолінійне лезо.
З нижньої сторони лемеша є потовщення, яке називається магазином. При зношуванні магазин використовують для відпуску ножа і леза.
Найбільш поширений долотоподібний леміш. Він має витягнутий носок, виконаний в вигляді долота. Долотоподібні лемеші більш стійкі в роботі, завдяки тому, що кромка леза лемеша знаходиться на 10 мм нище леза лемеша, а вістря долота входить в поле.
Леміш виготовляється із сталі Л-53, Л-65, леза лемеша зміцнюють токами ТВЧ і наплавляють сплавом. Сормайт.
Зосереджую увагу учнів на тому, що лемеші заточують до товщини не більш 1 мм, а кут заточування – не більше 40°
Наводжу приклад з власного досвіду, показую, що при затупленні леза лемеша до 2мм-опір плуга збільшується на 15-24%, 3,5-4мм-на 40-60%.
Окремо зупиняюсь на самозаточувальнихся лемешах і важливості справного стану робочої поверхні лемішів.
Полиця – піднімає, зсуває, розкришує і обертає пласт грунту.
За формою робочої поверхні полиці бувають:
Полиці виготовляють із трьох шарів сталі.
Зосереджую увагу учнів на те, що зазори в стику лемеша з полицею на робочій поверхні допускаються не більше 1мм, надвисання леміша над полицею може бути не більше 2мм, а надвисання полиці над лемешем не допускається.
До службових частин корпуса плуга відносять польову дошку і стійку.
Польова дошка служить для забезпечення стійкості ходу корпуса плуга в борозні. П’ятки дошки зміцнюють ТВЧ і наплавляють сормайтом.
Передплужник призначений для відрізання верхнього шару грунту і вкладання його на дно борозни. Глибина 8-12см; ширина 2/3 ширини захвата корпуса. Ніж призначений для підрізання края борозни (в вертикальній площині). Ножі бувають дискові, черенкові, плоскі, з опорною лижею.
Зосереджую увагу на важливість ущільнення підшипника та на заточування леза ножа.
Диск заточують з обох сторін, кут 15-28°, товщина до 1мм
Підготовка плуга до роботи .
Вивчення цього питання доцільно розпочати з розповіді про те, що високопродуктивна і високоякісна робота орного агрегату залежить від правильної регуліровки і підготовки плуга до роботи.
Розказую про порядок встановлення навісного плуга на задану глибини оранки. Доцільно звернути увагу в якому положенні повинна бути рама, корпуси плуга, якої висоти становлять підставки під регулювальне колесо. Розказую про порядок встановлення навісного плуга на задану ширину захвата. Розказую про порядок приєднання плуга до трактора. За схемою розказую про установку передплужника та дискового ножа.
Пропоную учням схему замалювати в зошити.
Обов’язково звертаю увагу на техніку безпеки при роботі на орному агрегаті, необхідно:
IV Самостійна робота.
V Закріплення
На закріплення учні виконують запропоновану самостійну роботу.
VI Підведення підсумків уроку.
VII Домашнє завдання. Воронов 4-20; 21-26 Короткевич 5-6
Додатки
Додаток №1структурна схема класифікації плугів