Розробка відкритого уроку-ярмарку на тему: "Плуги. Особливості будови і регулювання"

Про матеріал
Розробка відкритого уроку-ярмарку на тему: "Плуги. Особливості будови і регулювання".Предмет: "Сільськогосподарські машини"
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України

Управління освіти і науки

Миколаївської обласної державної адміністрації

Маринівський професійний аграрний ліцей

 

 

 

 

 

 

 

Розробка

відкритого уроку-ярмарку на тему:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробила викладач

Маринівського ПАЛ,

спеціаліст вищої категорії

Таранцова О.П.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Маринівка - 2011


Тема програми: Ґрунтообробні машини і знаряддя для основного і поверхневого обробітку ґрунту

Тема уроку: Плуги. Особливості будови і регулювання

Мета уроку:

  •                   Ознайомити учнів з будовою і регулюванням плугів;
  •                   Розвивати інтерес до нової техніки;
  •                   Виховувати бережливе ставлення до техніки.

Тип уроку:  Урок вивчення нового матеріалу.

Вид уроку: Лекція з елементами бесіди.

Дидактичне забезпечення: Опорний конспект, картки-завдання, структурні схеми.

Матеріально-технічне забезпечення: Макети, плакати плугів, підручники, планшет, відеофільм.

Міжпредметні зв’язки: Агротехнологія - тема«Технологія обробітку ґрунту»; Охорона праці - тема «Техніка безпеки при роботі на орному агрегаті»; Біологія - тема«Людина і довкілля».

Література: Комаристов. Сельскохозяйственные машины: Колос. 1977; Воронов. Сельскохозяйственные машины. М. Агропомиздат 1990; Короткевич. Сільськогосподарські машини К: Урожай 1979

 

«Поставити питання – значить зробити крок до його вирішення»

Антуан де Сент-Екзюпері

 

Хід уроку

І. Організаційна частина

Виявляються учні відсутні на уроці,

Перевіряється готовність учнів до уроку.

ІІ. Актуалізація знань

Повідомляю тему, мету, завдання уроку.

Пояснення уроку я починаю з бесіди про значення обробітку ґрунту в розвитку рослин, в отриманні високих врожаїв.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

План викладання матеріалу:

  1. Призначення плуга.
  2. Агротехнічні вимоги до оранки.
  3. Класифікація плугів.
  4. Процес роботи плуга.
  5. Загальна будова плуга.
  6. Робочі органи плуга.

6.1. Корпус

6.2. Леміш

6.3. Полиця

6.4. Польова дошка

6.5. Передплужник

6.6. Ніж

  1. Підготовка плуга до роботи.
  2. Техніка безпеки при оранці.

 

1. Призначення плуга.

Пояснення матеріалу я починаю з бесіди про способи основного обробітку ґрунту.

Для активізації задаю учням питання: що таке оранка, які особливості цього виду обробітку ґрунту. Разом з учнями формуємо визначення плуга.

Плугом називається сільськогосподарська машина, яка призначена для обробітку ґрунту з обертом пласта.

2. Агротехнічні вимоги до оранки.

Учням задаю питання:

  1. Як проводиться оранка саме в наших господарствах?
  2. Коли проводять оранку?
  3. Які орні агрегати ви бачили в роботі?
  4. Чи можна одним і тим же плугом виконувати оранку в полі, на городі, на цілині?
  5. На заболоченому ґрунті, каменистому ґрунті?

Визначаємо агротехнічні вимоги до оранки, звернувши увагу на дотримання певної глибини оранки, розпушення та обертання скиби; недопустимість оранки з огріхами та ін.

3. Класифікація плугів.

Класифікацію плугів вивчаємо за допомогою структурних схем (Додаток 1).

4. Процес роботи плуга.

При подачі матеріалу про робочий процес плуга користуюся класною дошкою. На ній зображую процес вирізання та відкидання скиби передплужником. Користуючись схемою пояснюю, як відбувається робочий процес і як досягається повнота обертання скиби та загортання рослинних решток.

5. Загальна будова плуга. (Додаток 2)

Користуючись плакатами загального вигляду плуга та макетами, розказую загальну будову плуга.

Спочатку зупиняюсь на рамі, далі на робочих органах корпусах, передплужниках, ножеві, потім на допоміжних органах – колесах, установочному та регулювальному механізмах, навісному механізму.

6. Робочі органи плуга.

Користуючись плакатами та макетами виясняємо, як взаємно розміщені робочі органи: корпуса, передплужники, дисковий ніж.

За методикою викладання вивчення робочих органів плуга подібні.

Спочатку розказую про призначення того чи іншого робочого органу, потім користуючись натуральними об’єктами або плакатами показую і пояснюю їх будову, вказую, які є типи органів, як вони працюють.

Розказую, які до них ставляться технічні, технологічні, агротехнічні вимоги.

Корпус. Пропоную учням в зошитах замалювати схему корпуса плуга і в процесі викладання матеріалу записати будову корпуса.

Леміш вивчаємо, за допомогою планшета. Види лемешів. Леміш підрізає пласт ґрунту.

Леміш буває:

  1. трапецієвидний;
  2. долотоподібний.

Трапецієвий леміш має прямолінійне лезо.

З нижньої сторони лемеша є потовщення, яке називається магазином. При зношуванні магазин використовують для відпуску ножа і леза.

Найбільш поширений долотоподібний леміш. Він має витягнутий носок, виконаний в вигляді долота. Долотоподібні лемеші більш стійкі в роботі, завдяки тому, що кромка леза лемеша знаходиться на 10 мм нище леза лемеша, а вістря долота входить в поле.

Леміш виготовляється із сталі Л-53, Л-65, леза лемеша зміцнюють токами ТВЧ і наплавляють сплавом Сормайт.

Зосереджую увагу учнів на тому, що лемеші заточують до товщини не більш 1 мм, а кут заточування – не більше 40°.

Наводжу приклад з власного досвіду, показую, що при затупленні леза лемеша до 2 мм – опір плуга збільшується на 15-24%, 3,5-4 мм – на 40-60%.

Окремо зупиняюсь на самозаточувальних лемешах і важливості справного стану робочої поверхні лемешів.

Полиця – піднімає, зсуває, розкришує і обертає пласт ґрунту.

За формою робочої поверхні полиці бувають:

  • Культурні – для оранки староорних ґрунтів, найкраще кришать пласт;
  • Напівгвинтові – для оранки задернілих ґрунтів;
  • Гвинтові – для оранки цілинних земель;
  • Циліндричні – добре перевертають пласт;
  • Решітчасті – для вологих і липких ґрунтів;
  • Вирізні для ґрунтів з тонким гумусним шаром;
  • Безполицеві – для плоскорізів;
  • З ґрунтопоглиблювачем – для руйнування ущільненої поверхні борозни.

Полиці виготовляють із трьох шарів сталі.

Зосереджую увагу учнів на те, що зазори в стику лемеша з полицею на робочій поверхні допускаються не більше 1 мм, надвисання лемеша над полицею може бути не більше 2 мм, а надвисання полиці над лемешем не допускається.

До службових частин корпуса плуга відносять польову дошку і стійку.

Польова дошка служить для забезпечення стійкості ходу корпуса плуга в борозні. П’ятки дошки зміцнюють ТВЧ і наплавляють сормайтом.

Передплужник призначений для відрізання верхнього шару ґрунту і вкладання його на дно борозни. Глибина 8-12 см; ширина 2/3 ширини захвата корпуса. Ніж призначений для підрізання краю борозни (у вертикальній площині). Ножі бувають: дискові, черенкові, плоскі, з опорною лижею.

Зосереджую увагу на важливість ущільнення підшипника та на заточування леза ножа.

Диск заточують з обох сторін, кут 15-28°, товщина до 1 мм.

7. Підготовка плуга до роботи.

Вивчення цього питання доцільно розпочати з розповіді про те, що високопродуктивна і високоякісна робота орного агрегату залежить від правильної регуліровки і підготовки плуга до роботи.

Розказую про порядок встановлення навісного плуга на задану глибини оранки. Доцільно звернути увагу, в якому положенні повинна бути рама, корпуси плуга, якої висоти становлять підставки під регулювальне колесо. Розказую про порядок встановлення навісного плуга на задану ширину захвата. Розказую про порядок приєднання плуга до трактора. За схемою розказую про установку передплужника та дискового ножа.

Пропоную учням схему замалювати в зошити.

8. Техніка безпеки при оранці.

Обов’язково звертаю увагу на техніку безпеки при роботі на орному агрегаті, необхідно:

  • користуватися справним інструментом;
  • очищати робочі органи плуга чистиком;
  • здійснювати регулювання на поворотних смугах при вимкненому двигуні трактора;
  • забороняється перебувати під плугом, якщо він піднятий у транспортне положення;
  • обережно поводиться з гострими частинами плуга.

IV. Самостійна робота (Додаток 3)

  1.               Заповнити структурну схему «класифікація плугів»
  2.               Заповнити структурну схему «загальна будова плуга»
  3.               Замалювати корпус плуга.
  4.               Замалювати схему установки дискового ножа та передплужника.
  5.               Виконати самостійну роботу.

V. Закріплення

На закріплення учні виконують запропоновану самостійну роботу.

VI. Підведення підсумків уроку

VII. Домашнє завдання

Воронов: стор. 4-20; 21-26; Короткевич: стор. 5-6

 

 

 

 


Додаток 1

КЛАСИФІКАЦІЯ ПЛУГІВ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Додаток 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Додаток 3

САМОСТІЙНА РОБОТА

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
4 лютого 2019
Переглядів
908
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку