Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України
Управління освіти і науки
Миколаївської обласної державної адміністрації
Маринівський професійний аграрний ліцей
Розробка
відкритого уроку-ярмарку на тему:
Розробила викладач
Маринівського ПАЛ,
спеціаліст вищої категорії
Таранцова О.П.
Маринівка - 2012
ТЕМА УРОКУ: Зернозбиральні комбайни
ЦІЛІ УРОКУ:
ТИП УРОКУ: Узагальнення та систематизація знань, умінь, навичок.
ВИД УРОКУ: Урок – ярмарок
МЕТОДИ І ПРИЙОМИ: Бесіда, робота в групах, виконання творчих завдань, виконання інтерактивних вправ.
ХАРАКТЕРИСТИКА НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: Учні працюють у складі малих груп - ярмаркових рядів.
ОБЛАДНАННЯ: Плакати, методичні вказівки, банки з цукерками, макети: корпус жатки; різальний апарат; шнек; мотовило; похила камера; молотарка; соломотряс; очистка; міст ведучих коліс з механічним приводом; міст ведучих коліс з гідравлічним приводом; міст напрямних коліс.
МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ'ЯЗКИ: Агротехнологія - «Зернові культури»; «Технологія збирання зернових»
НОВІ ПОНЯТТЯ: Ярмарок, діагностика.
ДЕВІЗ:
Міркувати колективно!
Діяти оперативно!
Сперечатись доказово!
Для всіх обов'язково!
ХІД УРОКУ:
І. Організаційний етап
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку
ІІІ. Мотивація цілей уроку
Ніби вчора ми з вами почали вивчати зернозбиральні комбайни, а вже минуло багато часу, ви вже встигли познайомитись з будовою, роботою та регуліровками основних вузлів комбайнів. На сьогоднішньому уроці нам необхідно узагальнити та перевірити знання пройденого матеріалу.
IV. Узагальнення та систематизація
Що таке ярмарок? Із тлумачення словника, слово «ярмарок» означає великий торг. Найголовніше на ярмарку торг і товар. Ваш товар - знання, і всім хочеться, щоб вони були міцними, добротними.
Здійснюючи торг, я, можливо куплю ваші знання. Продавши товар, ви станете багатими людьми, у вас з'явиться капітал, який зберігають у надійному місці - у банку. У нас будуть свої ярмаркові банки, (на кожен ярмарковий ряд - скляна банка з наклейкою, назвою ряду).
Валюта надійна, тверда, достатньо зелена (коробка з цукерками в зелених обгортках), а ще доволі смачна.
Перед тим, як завітати до ярмарку, ми повинні ретельно підготуватись, нічого не пропустити, згадати з які складові одиниці входять до складу зернозбирального комбайну «Дон - 1500».
V. Актуалізація опорних знань
Загальну будову комбайна «Дон - 1500» нам розповість ...
Отже, основними складовими одиницями комбайна є:
Ці назви дали імена торговим рядам нашого ярмарку.
Ярмарок - це дуже важлива подія, і, як кожна важлива подія, повинна мати свій девіз, щоб його відгадати, пропоную вам вирішити угорські кросворди з тем ярмаркових рядів (Додаток 1).
В кросвордах містяться поняття, терміни, назви складових одиниць, вузлів комбайна, ці терміни ви вперше зустріли під час вивчення теми «Зернозбиральні комбайни». Вирішуючи кросворд ви повторите ці терміни.
Угорський кросворд передбачає наступне . якщо викреслити назви складових одиниць комбайна (слова можуть бути записані в будь якому порядку, крім діагоналі, тобто спільною повинна бути будь - яка сторона квадрата), то з букв, які залишаться можна буде скласти слова, які я і пропоную вам за 3 хвилини знайти і записати на дошці. Вирішення цього питання буде продано за 1 цукеро-валюту.
В результаті спільних зусиль ми отримали девіз сьогоднішнього уроку. Це вислів Декарта:
Міркувати колективно!
Діяти оперативно!
Сперечатись доказово!
Для всіх обов'язково!
Саме так слід діяти під час конкурсів – завдань. Перейдемо до перших торгів.
«ДІАГНОСТИКА»
Вам пропонуються різні вузли комбайна, ці вузли ви отримували на базах комбайнових заводів, але, чи правильно доставили їх до вас постачальники. Перевіримо це, виконавши Діагностику. Вам пропонується за 1 хвилину знайти та назвати складові частини, які не входять до Вашого вузла комбайна (гра - завдання «Викинь зайвий ланцюжок» Додаток 2).
Правильну і повну відповідь ви можете продати за одну цукеро - валюту.
Ви добре справились, молодці!
«КОНКУРС ЗНАВЦІВ»
Кожному торговому ряду задаються тестові завдання (Додаток 3) на перевірку компетентності продавців для того, щоб товар був якісним та безпечним. Правильна відповідь на 1 питання коштує 1 цукеро-валюту.
«АУКЦІОН»
МЕТА: Перевірити загальну інформованість учнів за темою.
План відповіді на дошці:
Під час проведення аукціону розглядатимуться питання, які характеризують певну частину зернового комбайна: Жатку, Молотарку, Очистку, Платформу-підбирач, Ходову частину.
Кожен торговий ряд отримує завдання описати за планом свою частину зернозбирального комбайна, тобто створити своєрідний рекламний проспект.
Учні з інших торгових рядів мають право ставити запитання стосовно цього блоку інформації та з'ясовувати моменти, що викликають труднощі.
На відповіді відводиться 5 хвилин часу. Під час продажу своїх частин комбайну дозволяється користуватись макетами, плакатами.
Продаж з «Аукціону» вузлів комбайна буде перериватися розважальними паузами, в яких ви будете вирішувати різноманітні творчі завдання.
Максимальна кількість балів - 5 цукеро-валют.
«МЕХАНІКИ - АБСТРАКЦІОНІСТИ»
Тепер трішки відпочинемо. Розважальна пауза.
Пропоную за 1 хвилину розгадати дивні картини «механіків - абстракціоністів». Кожна правильна відповідь - 1 цукеро-валюта.
«РЕМОНТНА МАЙСТЕРНЯ»
Ви успішно продали свої вузли комбайна, але під час експлуатації можуть виникнути поломки, несправності, можуть виникнути проблемні ситуації, які потребують негайного вирішення. Чи зможете Ви справлятися з проблемами, ми вияснимо під час конкурсу «Ремонтна майстерня»
Вам пропонуються діаграми можливих проблем в роботі вузлів під час експлуатації комбайна (Додаток 4), а також їх при чини та шляхи вирішення.
Хрестиком на діаграмі позначте шляхи вирішення проблем, що виникли.
Правильне вирішення буде коштувати 5 цукеро-валюток.
«ТРЕНІНГ ЕРУДИТІВ»
Якщо ви розгадаєте ключові слова і поставите в криптограмі (Додаток 5) на місці цифр відповідні букви, то прочитаєте зашифрований афоризм, вартість цього завдання 1 цукеро-валюта.
«З роду в рід народ наш виховує своїх дітей в пошані до хліба, прищеплює дітям почуття, що хліб— святий».
IV. Підсумки
Підведемо підсумок уроку. Підраховуємо вклади кожного ярмаркового ряду в банки.
Всі учні ряду-переможця, які «Відвідали» ярмарок одержують «12». Найактивніші учасники рядів з 2, 3 місцем теж одержують «11» в журнал.
Свої банківські вклади тепер можете витратити на відновлення сил для інших уроків.
На ярмарку побували.
Одні продавали —
Інші купували.
Тепер ярмарок закінчується,
Ми бажаємо щоб завжди
В ваших сім'ях був достаток,
Щоб було що продавати,
За що купувати.
Щоб родила щедро нива,
Щоб у хаті все як слід
Щоб довіку був щасливий
Український славний рід!
V. Домашнє завдання
Заповнити таблицю «Порівняльна характеристика зернових комбайнів «Дон - 1200», «Дон - 1500», «Нива».
Додаток 1
УГОРСЬКІ КРОСВОРДИ
ЖАТКА
Ж |
А |
Т |
К |
А |
М |
І |
Р |
К |
У |
В |
А |
Т |
М |
О |
Т |
О |
В |
И |
Л |
О |
Ш |
Н |
Е |
И |
П |
Р |
О |
С |
Т |
А |
В |
К |
А |
К |
К |
В |
А |
Р |
І |
А |
Т |
О |
Р |
О |
Л |
Е |
К |
Т |
И |
В |
Н |
О |
К |
А |
М |
Е |
Р |
А |
! |
МОЛОТАРКА
М |
О |
Л |
О |
Т |
А |
Р |
К |
А |
Д |
І |
Я |
П |
І |
Д |
Б |
А |
Р |
А |
Б |
А |
Н |
Н |
Я |
Б |
І |
Т |
Е |
Р |
Т |
И |
К |
О |
Р |
П |
У |
О |
П |
Е |
Р |
Б |
А |
Р |
А |
Б |
А |
Н |
И |
Р |
Е |
Ш |
І |
Т |
К |
А |
А |
Т |
И |
В |
Н |
О |
М |
У |
Ф |
Т |
А |
П |
А |
Л |
Ь |
Ц |
І |
СОЛОМОТРЯС, ОЧИСТКА
С |
О |
Л |
О |
М |
О |
Т |
Р |
Я |
С |
С |
П |
Р |
К |
Л |
А |
В |
І |
Ш |
А |
Е |
Р |
Е |
Ч |
А |
А |
Т |
И |
С |
Ь |
Д |
О |
К |
А |
С |
К |
А |
Д |
М |
В |
Е |
Н |
Т |
И |
Л |
Я |
Т |
О |
Р |
К |
А |
А |
З |
О |
В |
О |
Р |
Е |
Ш |
Е |
Т |
О |
Д |
О |
Ш |
Т |
Р |
А |
Н |
С |
П |
О |
Р |
Т |
Н |
А |
А |
К |
ПЛАТФОРМА–ПІДБИРАЧ
Р |
О |
З |
В |
А |
Н |
Т |
А |
Ж |
У |
В |
А |
Ч |
Ц |
Е |
Т |
Р |
А |
Н |
С |
П |
О |
Р |
Т |
Е |
Р |
П |
Л |
А |
Т |
Ф |
О |
Р |
М |
А |
Д |
Л |
Я |
В |
С |
І |
Х |
П |
І |
Д |
Б |
И |
Р |
А |
Ч |
О |
Б |
Н |
О |
Р |
М |
А |
Л |
І |
З |
А |
Т |
О |
Р |
О |
Г |
Р |
А |
Б |
Л |
И |
Н |
А |
В |
` |
Я |
З |
К |
О |
В |
О |
Б |
А |
Р |
А |
Б |
А |
Н |
Н |
И |
Й |
ХОДОВА ЧАСТИНА
Х |
О |
Д |
О |
В |
А |
Ч |
А |
С |
Т |
И |
В |
А |
Р |
І |
А |
Т |
О |
Р |
Д |
Е |
Н |
К |
З |
Ч |
Е |
П |
Л |
Е |
Н |
Н |
Я |
А |
Д |
И |
Ф |
Е |
Р |
Е |
Н |
Ц |
І |
А |
Л |
А |
Р |
Е |
Д |
У |
К |
Т |
О |
Р |
Р |
Т |
К |
О |
Р |
О |
Б |
К |
А |
М |
І |
С |
Т |
Додаток 2
ВИКИНЬ ЗАЙВИЙ ЛАНЦЮЖОК
За 1 хвилину знайдіть складові одиниці, які не входять до даної частини комбайна
Міст керованих коліс має такі складові одиниці:
ВИКИНЬ ЗАЙВИЙ ЛАНЦЮЖОК
За 1 хвилину знайдіть складові одиниці, які не входять до даної частини комбайна
Жатка комбайна «НИВА» має такі складові одиниці:
ВИКИНЬ ЗАЙВИЙ ЛАНЦЮЖОК
За 1 хвилину знайдіть складові одиниці, які не входять до даної частини комбайна
Молотарка комбайна «Дон-1200» має такі складові одиниці:
Додаток 3
Картки – завдання
Яким чином мотовило переміщують по горизонталі у комбайна„Дон - 1500"?
Як змінюють нахил граблин мотовила комбайна „Дон - 1500"?
На передачу крутного моменту (Н.м) розрахована запобіжна муфта мотовила комбайна «Дон – 1500»?
Як приводиться в дію ніж ріжучого апарату жатки комбайна„Дон - 1500"?
При якому крутному моменті (Н.м) спрацьовує запобіжна муфта шнека комбайна„Дон - 1500"?
До якої довжини (мм) стискують пружини, щоб створити нормальний натяг ланцюгів транспортера комбайна "Дон - 1500"?
Завдання №7
Яка ширина молотарки (мм) комбайна "Дон- 1500"?
Який діаметр барабану (мм) комбайна "Дон - 1500"?
Скільки бичів иа барабані комбайна "Дон - 1500"?
Відбійний бітер якого типу встановлений на комбайа "Дон- 1500"?
Яка кількість клавіш входить в соломотряс комбайна "Дон - 1500"?
Учні заповнюють таблицю:
№ картки |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
№ вірної відповіді |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
За кожну вірну відповідь ланка отримує 1 бал, за невірну - 0.
Додаток 4
КРИПТОГРАМА
12 |
18 |
7 |
15 |
7 |
|
6 |
20 |
18 |
7 |
10 |
|
22 |
11 |
|
1 |
7 |
12 |
13 |
20 |
16 |
21 |
|
12 |
15 |
2 |
4 |
11 |
10 |
|
Якщо ви розгадаєте ключові слова і поставите в криптограмі на місці цифр відповідні букви, то прочитаєте зашифрований афоризм.
17 |
8 |
10 |
2 |
13 |
21 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
19 |
11 |
1 |
13 |
20 |
18 |
7 |
8 |
22 |
5 |
16 |
11 |
19 |
9 |
7 |
10 |
11 |
12 |
2 |
3 |
13 |
5 |
14 |
9 |
11 |
15 |
11 |
13 |
11 |
16 |
6 |
17 |
9 |
18 |
7 |
6 |
2 |
7 |
16 |
11 |
6 |
Додаток 5
РЕМОНТНА МАЙСТЕРНЯ
ДІАГРАМА МОЖЛИВИХ ПРОБЛЕМ В РОБОТІ ОЧИСТКИ ПІД ЧАС ЕКСПЛУАТАЦІЇ КОМБАЙНА
|
|
Х |
|
|
|
|
|
|
Х |
|
Х |
|
|
|
Х |
|
|
|
|
|
|
|
Х |
|
ПРИЧИНИ / ВИРІШЕННЯ
ДІАГРАМА МОЖЛИВИХ ПРОБЛЕМ В РОБОТІ МОЛОТАРКИ ПІД ЧАС ЕКСПЛУАТАЦІЇ КОМБАЙНА
|
|
Х |
|
|
|
|
|
|
Х |
|
Х |
|
|
|
Х |
|
|
|
|
|
|
|
Х |
|
3. Зменшити зазори між підбарабанням і барабаном.
Збільшити частоту обертання барабана.
4. Зменшити подачу маси в молотарку. Зменшити
швидкість руху комбайна.
5. Збільшити зазори між підбарабанням і барабаном. Відрегулювати частоту обертання барабана.
ДІАГРАМА МОЖЛИВИХ ПРОБЛЕМ В РОБОТІ ЖАТКИ ПІД ЧАС ЕКСПЛУАТАЦІЇ КОМБАЙНА
|
Х |
|
|
|
Х |
|
|
|
|
|
Х |
|
|
|
|
|
|
Х |
|
|
|
|
|
Х |
виходять із бігової доріжки.
ПРИЧИНИ / ВИРІШЕННЯ
ДІАГРАМА МОЖЛИВИХ ПРОБЛЕМ В РОБОТІ ПЛАТФОРМИ - ПІДБИРАЧА ПІД ЧАС ЕКСПЛУАТАЦІЇ КОМБАЙНА
|
|
|
Х |
|
|
Х |
|
|
|
|
|
|
Х |
|
|
|
Х |
|
|
Х |
|
|
|
|
3. Підбираючий механізм обертається ривками.
ПРИЧИНИ / ВИРІШЕННЯ
4. Недостатній натяг приводного паса. / Відрегулювати приводний пас.
5. Завищена частота обертання приводного вала
полотна транспортера. / Зменшити частоту
обертання за допомогою варіатора
1