Початок Другої світової війни. Радянсько-німецькі договори 1939 р.

Про матеріал
Тема. Початок Другої світової війни. Радянсько-німецькі договори 1939 р. Мета: проаналізувати зміст українського питання в міжнародній політиці напередодні Другої світової війни; визначити цілі та напрямки німецько-радянської співпраці; охарактеризувати радянсько-німецький пакт про ненапад 1939 р. і таємний протокол до нього та їх роль у розв’язання Другої світової війни й у подальшій долі українських земель; розвивати увагу, пам'ять, мислення, зв’язне мовлення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом та історичною картою; вміння співпрацювати в парах; формувати повагу до історичного минулого Батьківщини.
Перегляд файлу

 

Тема. Початок Другої світової війни. Радянсько-німецькі договори 1939 р.

Мета: проаналізувати зміст українського питання в міжнародній політиці напередодні Другої світової війни; визначити цілі та напрямки німецько-радянської співпраці; охарактеризувати радянсько-німецький пакт про ненапад 1939 р. і таємний протокол до нього та їх роль у розв’язання Другої світової війни й у подальшій долі українських земель; розвивати увагу, пам'ять, мислення, зв’язне мовлення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом та історичною картою; вміння співпрацювати в парах; формувати повагу до історичного минулого Батьківщини.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  • оперувати хронологічним та понятійним матеріалом;
  • характеризувати місце України в міжнародній політиці напередодні та на початку Другої світової війни;
  • визначати цілі та напрямки німецько-радянської співпраці;
  • аналізувати зміст українського питання в міжнародній політиці напередодні Другої світової війни;
  • показувати на історичній карті територіальні зміни українських земель

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, ілюстрації до теми, мультимедійна презентація, проектор.

Хід уроку

 

  1. Організаційна частина.
  2. Актуалізація опорних знань.

 

  1. Робота з історичною картою.
  • Розгляньте історичну карту.
  • Покажіть західноукраїнські землі, які входили до складу іноземних держав, територію УРСР.

2.Завдання на випередження. Характеристика українського питання в міжнародній політиці напередодні Другої світової війни. (повідомлення учня)

  • Опрацюйте додаткову інформацію та сформулюйте висновок про те, яка роль належала Україні у міжнародній політиці перед початком Другої світової війни.
  • Чому «українське питання» було таким важливим?
  • Які держави зазіхали на українські території? Які плани вони плекали щодо них?

Додаткова інформація.

В українських землях були зацікавлені не лише держави-сусіди, а й ті, що не мали безпосередніх кордонів з Україною. На той час існувало три групи країн, які прагнули долучитися до упорядкування українських територій.

Перша групаАнглія, Франція та США. Вони не володіли українськими землями, але вважалися лідерами у світовій політиці. «Українське питання» цікавило їх у площині збереження існуючих кордонах, визначеними ними за Версальсько-Вашингтонськими домовленостями.

Другу групу представляла насамперед Німеччина. Вона не володіла українськими землями, проте мала масштабні плани щодо їх захоплення та використання. Так, ідеолог нацистської партії А. Розенберг опублікував аналітичну працю «Україна – вузол світової політики», а А. Гітлер, виступаючи на зїзді нацистської партії у 1936 р., наголошував, що якби завоювати Україну, Урал і Сибір, то «кожна німецька домогосподарка відчула б, наскільки її життя стало легшим». Керівництво рейху прагнуло захопити українські землі не тільки з метою підвищити життєвий рівень німецького населення, а насамеперед, щоб забезпечити Німеччину ресурсами у війні за світове панування. Керівництво рейху мало намір використовувати українські землі і як зручний плацдарм для подальшого виходу в райони Закавказзя та Близького Сходу, до багатих родовищ нафти. Окрім того А. Гітлер та його оточення розглядали Україну як територією, якою можна буде розраховуватись зі своїми союзниками у «східному поході». Зокрема Угорщині, що діяла спільно з Німеччиною, нацисти обіцяли Закарпаття. Румунію А. Гітлер спокушав землями Бессарабії, Північної Буковини, південними районами України.

До третьої групи входили СРСР, Польща, Румунія, Чехословаччина.

Ці держави володіли українськими територіями і планували приєднати інші українські землі. Найбільш впливовою державою в цій групі був СРСР, його керівництво виступало із заявами про необхідність об’єднання усіх українських територій у складі УРСР.

 

  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Вправа «Дешифрувальник».
  • Знайдіть зашифровані слова.
  1. 42;41;43;11;24;33;11. (Поразка)
  2. 43; 21; 13; 11; 36; 55. (Реванш)
  3. 42; 41; 35; 44; 45; 11. (Помста)
  4. 13; 34; 11; 16; 11. (Влада)

 

 

1

2

3

4

5

6

1

А

Б

В

Г

Ґ

Д

2

Е

Є

Ж

З

И

І

3

Ї

Й

К

Л

М

Н

4

О

П

Р

С

Т

У

5

Ф

Х

Ц

Ч

Ш

Щ

6

Ю

Я

Ь

  • Що можуть характеризувати ці слова? (Настрої Німеччини перед Другою світовою війною)
  • За що саме хотіла помститися Німеччина?
  • Чим хотіла володіти Німеччина?
  • Сьогодні ми дізнаємося як та коли розпочалася Друга світова війна та яке місце у міжнародних відносинах перед її початком займала Україна.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Розповідь вчителя про Договір підписаний між Німеччиною і СРСР 23 вересня 1939 року.
  2. Робота з пероджерелами «Таємний протокол» що додавався до Пакту Молотова – Ріббентропа.

Таємний протокол до Договору про ненапад між Німеччиною і СРСР

При підписанні договору про ненапад між Німеччиною і Союзом Радянських Соціалістичних Республік нижчепідписані уповноважені обох сторін обговорили в суворо конфіденційному порядку питання про розмежування сфер взаємних інтересів у Східній Європі. Це обговорення призвело до нижченаведеного результату:

1. У випадку територіально-політичної перебудови областей, які входять у склад Прибалтійських держав (Фінляндія, Естонія, Латвія, Литва), північний кордон Литви одночасно є межею сфер інтересів Німеччини і СРСР. При цьому інтереси Литви щодо Віленської області визнаються обома сторонами.

2. У випадку територіально-політичної перебудови областей, які входять в склад Польської Держави, межа сфер інтересів Німеччини і СРСР буде приблизно проходити по лінії рік Нареву, Вісли й  Сяну.

3. Стосовно південного сходу Європи і радянської сторони підкреслюється інтерес СРСР до Бессарабії. З німецької сторони заявляється про її повну політичну незацікавленість в цих областях.

4. Цей протокол буде зберігатися обома сторонами в суворій таємниці.

Москва, 23 серпня 1939 р.

 

- Який основний зміст даного документу?(Розподіл інтересів у Сх Європі)

- Які плани були у союзників стосовно Польщі? (Поділ Польщі між собою по межі річок Нерев-Вісла-Сян).

3. Робота з візуальними джерелами. Портрети В’ячеслава Молотова та Йоахім фон Ріббентропа. Qr – коди, які містять коротку біографічну характеристику історичних діячів.

4.Кероване читання. Робота з картою.

  • Опрацюйте матеріал підручника на с. 189-192.
  • Складаємо хронологічну схему причинно - наслідкових зв’язків «Початок Другої світової війни».

 

23 серпня 1923 р. Радянсько-німецький Пакт про ненапад(«Пакт Молотова-Ріббентропа») і таємний протокол до нього.

 

 

 

1 вересня 1939 р. Вторгнення німецьких військ до Польщі. Початок Другої світової війни.

 

      

 

17 вересня 1939 р. Вторгнення Червоної армії на територію Польщі.

 

 

 

 

 

28 вересня 1939 р. Радянсько-німецький Договір про дружбу і кордон яким закріплювали поділ території Польщі.

 

 

4.Аналіз карикатур.

  • Розгляньте карикатури на пакт Ріббентропа – Молотова  
  • Що зображено на карикатурах?
  • Яке ставлення до пакту художники намагалися сформувати у глядачів?
  • Чи зустрічати ви в інтернеті карикатури які стосуються війни в Україні?

 

 

  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Вправа «Вірю - не вірю»

 

  • Українське питання відігравало важливу роль у міжнародних відносинах напередодні Другої світової війни.
  • Пакт про ненапад будо підписано Йосифом Сталіним та Адольфом Гітлером
  • Пакт про ненапад містив таємний протокол.
  • Договір про ненапад було підписана терміном на 20 років.
  • Друга світова війна розпочалась 1 вересня 1939 року.
  • Друга світова війна розпочалась нападом СРСР на Польщу.
  • Війська Червоної вступили на територію Польщі 17 вересня 1939року.
  • Договір про дружбу і кордон було підписано 10 вересня 1939 року.

 

  1. Підсумки уроку.
  1. Вправа «Настрій».
  • Намалюйте на полі в зошиті смайл який характеризує ваш настрій на сьогоднішньому уроці.
  1. Інструктаж з домашнього завдання.
  1. Переглянути презентацію розміщену на платформі Classroom , пройти тестування за посиланням на платформі «Наурок». https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1908459

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Пасіка Юлія
Додано
28 березня 2023
Переглядів
1168
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку