Початок навчального року
Початок навчального року… Кожного року він особливий, новий, ні з чим не зрівняний. І кожен сподівається на краще: на заняття без щоденних тривог і сирен, на конструктивну робочу обстановку, спокійну, з розумінням та взаєморозумінням між учнями, учнями та вчителями, між батьками та практичним психологом і педагогічними працівниками, між колегами…
Це необхідно обов’язково, адже життя, спілкування – це надзвичайно важливо, порозуміння й підтримка – на першому місці завжди і всюди. Без цього неможливе життя в колективі, спілкування, взаємна підтримка. Емоційний стан дітей та дорослих (батьків, учителів, знайомих, колег, сусідів тощо) важливий для дітей, учнів, бо вони – невід’ємна, найважливіша частина нашого життя. Адже заради них, наших найдорожчих, ми живемо, працюємо, до чогось прагнемо й досягаємо бажаних результатів. Якщо допускаємо неточності та помилки, виправляємо їх, робимо все досконало, доступно зрозуміло, щоб сумління не турбувало, серце працювало чітко, без болю, жалю та суму…
Безперечно, знання кожного навчального предмета обов’язкове, не кажучи вже про ЗНО/НМТ, котре періодично з’являється на горизонті. Саме воно теж впливає не тільки на стан людини, а ще й на сприйняття нею навколишньої дійсності та на власну самооцінку як людини, громадянина, учителя, мами, колеги… Це дуже важливо, адже впливає на самопочуття, світобачення, навіть на рівень працездатності та її результативність. Слід гідно вміти тримати себе в кулачку, правильно розподіляти час роботи та відпочинку, щоб працездатність приносила задоволення, а результатом роботи можна було пишатися.
Великий мислитель сказав так: «Дружба - це безцінний дар, який ми отримуємо. Друзі знаходяться поруч із нами в періоди наших злетів і падінь, до них ми звертаємося за емоційною підтримкою й знаємо: вони завжди підтримають нас».
Але все ж таки хочеться, щоб діти із задоволенням ішли на урок, отримували нову інформацію, нові знання, такі необхідні сьогодні, як і завжди. Як домогтися успіху? Кілька відомих порад зацікавленим учителям:
1. Обовязково потрібно намагатися зацікавити учнів. Навчання цікавіше, коли вони не знають, чого очікувати. Унести у свої уроки частинку таємничості. Це допоможе внести загадку в процес навчання: діти будуть зацікавлено чекати на новий матеріал, щоб розгадати цікаву загадку.
2. Не повторювати матеріалу підручника: У ньому подається основний матеріал, який потрібно висвітлювати на уроках. Повторення матеріалу підручника робить уроки нецікавими для учнів. Коли ви повторюєте матеріал, уже відомий учням, намагайтеся подавати його інакше. При повторенні пройденого матеріалу також можна використовувати метод «3–2–1», який дозволяє запам'ятовувати основні ідеї, але не повторювати матеріал дослівно. Наприклад: учні малюють піраміду в зошиті й записують три нові факти, які вони дізналися, два факти, які були для них цікавими, і одне питання, яке залишилося в них після вивчення теми.
3. Варто й цікаво вигадувати навчальні ігри. Діти різних вікових категорій люблять гратися. Ігри - це ще й хороший спосіб зробити урок цікавим. Якщо на уроці вивчається правопис нових слів, проведіть гру на вибування, у якій ви будете диктувати слова, а учні писатимуть їх у зошиті. Хто неправильно напише нове слово, вибуває - і так доти, поки не буде визначено переможця. Ігри роблять процес навчання захопливим для дітей і принесуть їм безліч позитивних емоцій.
4. Давайте учням можливість вибору. Одна з ефективних стратегій навчання – пропонувати учням можливість вибору. Це суттєво підвищкє мотивацію учнів, тому що можливість вибору завжди збуджує інтерес і розвиває самостійність. Коли учні виконують завдання, варто дати їм кілька завдань на вибір. Наприклад: із дев'яти завдань учні можуть вибрати й виконати три - чотири.
5. Технології – це чудово, вони можуть зробити уроки цікавими. Діти дуже люблять електронні пристрої, намагайтеся якомога частіше включати їх у навчальний процес. Замість лекції варто використати презентації та інтерактивні дошки, адже різні технології значно підвищить інтерес до навчання.
6. Ставтеся простіше до навчального процесу. Ефективне навчання – дуже важливо. Але це не означає, що потрібно завжди бути максимально серйозними під час уроків. Іноді можна й необхідно внести в навчальний процес трохи гумору - й учням стане набагато цікавіше.
7. Варто зробити уроки більш інтерактивними: додати до навчального процесу більше практики, учні будуть постійно залучені в нього. Практикуйте групові форми роботи й навчальні проєкти, у яких кожен учень відповідає за свою частину роботи. Інтерактивні форми роботи зроблять урок більш цікавим.
8. Пов'язуйте матеріал із життєвим досвідом учнів. Вивчаючи новий матеріал, розповідайте про те, де це застосовується в житті. Так учні краще зрозуміють, навіщо їм вивчати певний предмет. Це допомагає учням установити зв'язок між тим, що вивчають у школі, і як зможуть застосовувати отримані знання в житті.
9. Метод «перевернутого навчання»: він з'явився в 2012 році і з того часу став популярним серед учителів. Суть полягає в тому, що діти вивчають нову інформацію вдома, а в класі обговорюють вивчений матеріал, критично його оцінюють і закріплюють. Варто спробувати застосування даного методу на уроках і спостерігати, як учні вникають у навчальний процес.
10. Учні люблять мислити нестандартно. Можна запросити на урок гостя – відому й цікаву людину, піти з учнями на екскурсію або провести заняття на свіжому повітрі. Адже учні – народ допитливий: люблять усе нове й незвичайне, і такий варіант уроку їм теж сподобається. Або узгодити свої дії з іншим учителем і спланувати міждисциплінарний урок; використати інтернет і провести віртуальну екскурсію. Дітям буде цікавіше навчатися, якщо вчитель творчо підійде до подачі нового матеріалу. Шановні колеги, усім бажаю успіхів, міцного здоровя та благополуччя в новому навчальному році під мирним небом України!