Урок української мови у 10 класі з української мови для дітей з ООП ( вади слуху) на тему: « Непряма мова. Заміна прямої мови непрямою мовою»

Про матеріал
Даний урок розкриває особливості непрямої мови як засобу передачі чужого мовлення. Вчить учнів визначати непряму мову у реченнях, замінювати її на речення з прямою мовою та навпаки. Розвиває та закріплює навички інтонування речень з прямою та непрямою мовами, навички колективної та самостійної роботи на уроці. Вдосконалює зв`язне мовлення учнів, формує їх логічне мислення, комунікативну та соціокультурну компетентності. Виховує інтерес до вивчення особливостей рідної мови, уважність. Коригує вимову учнів з ООП ( вади слуху)
Перегляд файлу

 Урок української мови у 10 класі з української мови  для дітей з ООП ( вади слуху) на тему: « Непряма мова. Заміна прямої мови непрямою мовою»

 Рецензія до уроку

  Даний урок розкриває особливості непрямої мови як засобу передачі чужого мовлення.

  Вчить учнів визначати непряму мову у реченнях,  замінювати її на речення з прямою мовою та навпаки.

  Розвиває та закріплює навички інтонування речень з прямою та непрямою мовами, навички колективної та самостійної роботи на уроці.

Вдосконалює зв`язне мовлення учнів, формує їх  логічне мислення, комунікативну та соціокультурну компетентності.

 Виховує інтерес до вивчення особливостей рідної мови, уважність.

 Коригує вимову учнів з ООП ( вади слуху)

 Тема: « Непряма мова. Заміна прямої мови непрямою мовою».

 Мета:  подати учням відомості про непряму мову як засіб передачі чужого мовлення.

  Розкрити особливості  формування речень з непрямою мовою та акцентувати увагу здобувачів освіти на відповідне інтонування речень з прямою та  непрямою мовами.

 Поглибити та закріпити знання учнів з даної теми на вправах практичного характеру.

 Розвивати комунікативну,  соціокультурну компетентності та логічне мислення здобувачів освіти.

 Виховувати інтерес до способів формування передачі чужого мовлення та вдосконалення мовної грамотності учнів.

 Коригувати вимову

  Обладнання: підручник О. Авраменко « Українська мова.9 клас», с. 26, 27, презентація до теми

  Тип уроку: урок засвоєння нових знань

                                                       Хід уроку

|. Фонетична зарядка

   ( Звук « Н», відкрита позиція)

  •          Прочитайте склади із звуком « Н»:

                                      На – на – на

                                      на – на- на

                                      на – на- на

  •          Прочитайте слова

Назар, ненька, нора, нива, Надія

  •          Прочитайте речення

Святослав Вакарчук повідав, що на творчість його надихають і люди, і події.

  •          Назвіть слова із звуком « Н»

||. Актуалізація опорних знань

  •          Яку тему ми вивчали на минулому уроці?
  •          Що таке пряма мова?
  •          Де у реченнях з прямою мовою можуть стояти слова автора?
  •          Які розділові знаки ставимо у  реченнях, якщо  пряма мова стоїть після слів автора?
  •          Які інтонаційні особливості речень з прямою мовою?
  •          Наведіть приклади таких речень
  •          Які запитання є у вас до вивченої теми?

|||. Перевірка домашнього завдання

  •          Яке завдання вам було додому?
  •          Хто не виконав домашнє завдання?
  •          Які труднощі виникли у вас під час виконання вправи 2?
  •          Прокоментуйте виконану дома вправу

     |V. Самостійна робота

  •          Утворіть речення з прямою мовою до запропонованих схем та прочитайте їх. Скористайтеся малюнками та словами з довідки.
  1. А.: « П.»
  2. «П.»,- а.

Довідка: подумав; сказав і додав; спочатку запитав боязко; та я жартую; терпи, козаче…

( Звіт про виконану самостійну роботу та її перевірка ).

       V. Повідомлення теми та мети уроку

           Мотивація навчальної діяльності учнів

  •          Сьогодні ви познайомитеся з відомостями про непряму мову як із засобом передачі чужого мовлення. Навчитеся на вправах практичного характеру  знаходити речення з непрямою мовою, удосконалимо ваші вміння правильно інтонувати  такі речення та розставляти в них відповідні розділові знаки. Будемо розвивати зв`язне мовлення та логічне мислення при побудові речень з непрямою мовою та замінювати їх на речення з прямою мовою і навпаки.
  •          Не забувайте, що ми вчимося на уроці говорити вірно і красиво звук «Н» та всі слова із ним

 

V|.Сприймання та засвоєння учнями нового матеріалу

 

  •          Непрямою мовою називається передача чужого мовлення не дослівно, а тільки із збереженням основного змісту.
  •          Прочитайте речення подані на слайдах презентації з відповідною інтонацією.

   Пабло Пікассо сказав про творчість Марії Примаченко: « Я схиляюся перед цим дивом – мистецтвом геніальної українки».

  •          Це речення містить пряму мову. Де вона стоїть у реченні?
  •          А ось прочитайте приклад цього речення вже з непрямою мовою:

 Пабло Пікассо сказав, що він схиляється перед творчістю Марії Примаченко, адже – це мистецтво геніальної українки.

  •          Що знаєте ви про Марію Примаченко та її творчість?
  •          Синтаксично непряма мова виступає у вигляді підрядного речення, що підпорядковується головному, яке відповідає словам автора. Між частинами такого складного речення ставиться кома.

  При заміні прямої мови на непряму слова автора стають головним реченням, а пряма мова – підрядним. При цьому непряма мова завжди стоїть після слів автора і приєднується до них за допомогою сполучників що, ніби, щоб, чи та сполучними словами хто, що, який, чий, коли, де, ніби.

 Наприклад:

Ольга розповіла, що виховувати доньку Злату їй допомагає мама.

 

V||. Робота з підручником

 

  •          Зараз ми з вами будемо працювати з пыдручником
  •          Сторінка 26. Зверніть увагу на речення, у яких пряма мова замінена на непряму мову.
  •          Які сполучники та сполучні слова використані у цих реченнях?
  •          Чи є речення з непрямою мовою складнопідрядним? Свою думку обгрунтуйте!

 

V|||.  Вправи практичного характеру

     

 1.« Визнач, яке речення!»

 

  •          Кожному з вас я роздала таблички з написами « Речення з прямою мовою» і « Речення з непрямою мовою». Ваше завдання: бути уважними, чітко  відрізняти речення з прямою та непрямою мовами, які я вам зараз буду читати та підіймати відповідні таблички до того чи іншого речення. Слухайте уважно речення! ( Речення подані на слайді презентації).
  1. Тосю, ану йди сюди!»- закричав Юрко ( Є. Гуцало)
  2. Павлусь осмілився  запитати, куди вони їдуть.
  3. « Мені було п`ятнадцять, коли я вперше зайшов до боксерської зали»,- поділився цим фактом Олександр Усик.
  4. Тренер запитав у хлопця, чи відчуває він біль у м`язах після вчорашнього тренування.

Аналіз учнівських відповідей.

         2 . Вправа « Перевір сусіда»

  •          Спробуйте щойно почуті речення з прямою мовою, а це 1-е і 3-є речення, переробити у речення з непрямою мовою.

( Діти виконують завдання та читають перероблені речення, перевіряють відповіді свого сусіда по парті).

 

  1. Вправа « Зроби навпаки!»

 

  •          Зміст наступного завдання такий: вам потрібно переробити речення з непрямою мовою у речення з прямою мовою та поставити відповідні розділові знаки.
  1. Меценат Богдан Хоменко говорив, що творіння геніїв своєю суттю не повинні належати лише тим, чиєю власністю вони є.
  2. Письменник Володимир Короленко сказав про те, що людина створена для щастя, як птах для польоту.

( Звіт учнів про виконану роботу. Перевірка виконаного завдання)

 

  1. Вправа « Необхідний відповідник»

 

  •          Встановіть відповідність між частинами запропонованих речень та прочитайте їх, дотримуючись відповідної інформації.

1. Максим розповів про те …

а) чи є у Наталки давня мрія

2. Журналіст запитав у співачки …

б) як старенька пережила війну

3. Онука довго розпитувала у бабусі про те …

в) як давно захоплюється театром

4. Ольга запитала …

г) де вона планує відпочити влітку

 

|Х. Рефлексія

 

  •          Яку тему ми вивчали сьогодні на уроці?
  •          Чим відрізняється непряма мова від прямої?
  •          Яким реченням: складнопідрядним чи складносурядним є речення з непрямою мовою?
  •          Що з вивченого сьогодні на уроці ви запам`ятали найбільше?
  •          Що було важко зрозуміти ( запам`ятати)?

 

X.  Домашнє завдання

     -   Дома ви виконаєте вправу 4 на сторінці 27

     -   Вам потрібно буде розставити розділові знаки у реченнях з 

          непрямою мовою і визначити сполучники та сполучні слова, за

         допомогою яких пов`язані частини таких  речень.

         X|. Оцінювання учнів

 

                                                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Щур Алла
Додано
19 серпня
Переглядів
102
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку