У роботі описано одну із форм організації навчально-виховного процесу - інтегровані уроки. Пізнаємо світ разом з учнями такими, яким він є, - цілісним, різнобарвним, багатогранним, несподіваним.
23. Тема тижня. Ігровий фольклор.
Тема дня. Грайтеся й навчайтеся так, щоб усім було весело. Народна гра «Перстень».
Закріплення вивчення букви «я». Письмо елементів великої букви «Я» під лічбу. Додавання і віднімання виду: 10 + 4, 14 – 4, 14 – 10.Задачі на знаходження суми й остачі.
Інтегруються предмети: навчання грамоти, математика.
Мета тематичного дня:
Очікувані результати
Після проведення тематичного дня першокласники:
Для вчителя:
Обладнання: «Кубик Блума», набір букв, картини Ф. Сичкова, фотоапарат,
серія карток з друкованими складами, «Чарівне віконечко», серія карток із зображеннями тварин, серія карток у вигляді риб з прикладами на додавання ті віднімання, таблиці з математики для 1 класу, таблиці з навчання грамоти, таблиця кольорів, «Буквар» ( автор: М.Д.Захарійчук, В.О.Науменко), підручник з математики ( автор: М.В.Богданович, Г.П.Лишенко), зошит з навчання грамоти та розвитку мовлення ІІ частина ( автор: М.Д.Захарійчук),зошит з математики ІІ частина ( автор: М.В.Богданович, Г.П.Лишенко), тренажер правопису О.Ю. Прищепи, різнокольорові букви (З, И, М, А), картки з задачами на конструювання геометричних фігур, кольорові картки для словесного малювання, конверт блакитного кольору, зображення красуні Зими ( фото, картинка), смішні картинки, рум’яні яблука.
Зміст занять протягом дня:
емоційне, мотиваційне поле (привітання – усмішка, психогімнастика( аутотренінг), бесіда – діалог про дитячі ігри ( кубик «Блума»), народна гра «Перстень»));
поле цілепокладання (повідомлення теми, мети, завдань уроку);
змістове, технологічне поле ( 1 заняття: повторення вивченого матеріалу ( пісня «Алфавіт»), гра «Збери слово», вправа «Фотоапарат», звуко - буквенний аналіз слова, народна гра «Перстень», вправа «Сорока, черепаха», спів складів, гра «Чарівне віконечко»,бесіда-гра з математики, завдання від тітоньки Сови «Пригадай», робота у зошиті з математики, вправа «Заряд бадьорості», підготовча робота до сприймання вірша, гра – пісня, читання, слухання розуміння вірша В.Крищенка «Сонячне яблуко»;
2 заняття: робота над змістом вірша, робота з ілюстраціями підручниками, робота в різнорівневих групах, гра – діалог «Журналіст»,народна гра «Перстень», завдання від красуні Зими, повторення вивченого матеріалу з читання, тренінгові вправа «Хто більше?», письмо у повітрі букви «Я», коментоване письмо на дошці, гра «Чарівне повітря»;
3 заняття: письмо у зошитах, гра-релаксація «Математичний песик», читання вірша, робота у підручнику з математики, ( виконання завдань), гра «Перстень», виконання логічних завдань, задачі на конструювання геометричних фігур, розвиток невербального логічного мислення, словесне малювання у групах, сміхотерапія.
рефлексивне поле (самооцінювання своєї діяльності, створення кольорової візуальної нотатки (скетчноутинг), підсумкова гра, вправа-етюд «Веселка»).
Хід занять протягом дня
І. Етап орієнтації та мотивації
1.Створення сприятливої атмосфери (1 хв.)
День добрий, дівчата!
День добрий, хлоп’ята!
В навчанні швидко лине час,
Я рада бачить знову вас!
Люблю, коли усмішки скрізь майорять.
Ей, хто зажурився? До кола жвавіше,
Щоб з нами веселу гру розпочать!
- Подивіться одне на одного, усміхніться. Створімо гарний настрій на весь день.
Аутотренінг
- Щоб нам разом працювати, треба разом повторяти:
- Я уважний і серйозний, хоч іще малого зросту.
- Зараз з силами зберусь, я нічого не боюсь.
- Впевнений, кмітливий я і отримую знання.
2. Мотивація ( застосування «Кубика Блума») ( 3 хв.)
Бесіда – діалог про дитячі ігри
( Навіщо? Поясни? Назви? Запропонуй? Вигадай? Поділись?)
Орієнтовні питання для дітей
3. Гра «Перстень» ( 3 хв.)
Діти стають у коло, руки тримають витягнутими вперед, долоні вкупі. В центрі кола два ведучих. Підходять по черзі до кожного гравця і перший непомітно для другого і всіх учасників комусь у руки кладе вирізані з картону вивчені букви. Обійшовши усіх, другий ведучий повинен відгадати у кого букви. Якщо відгадав, то той, хто клав букву стає на місце граючого, а другий учень виходить у коло і гра починається знову.
Після повторення букв, діти пригадують, яку букву вивчали на попередньому уроці.
ІІ. Етап цілепокладання
Повідомлення теми, мети, завдань уроку( 2 хв.)
- Діти, подивіться на дошку, кого ви бачите? Чому діти усміхаються?
- Ми з вами сьогодні завітаємо на гостину до…… уявного ігрового майданчика ( наш клас).
Ф.Сичков “Сільська карусель”
Ф. Сичков “Катання з гір”
ІІІ. Етап ціле реалізації
1 заняття
1. Повторення вивченого матеріалу (2 хв.)
- Заспівати улюблену пісеньку «Алфавіт» . Слова Бориса Федчука.
Букви – алфавіт для нас –
вивчити напам’ять час.
А, Бе, Ве, Ге, Де, Е –
перших літер сім іде.
Є, Же, Зе, И, І, Ї, іЙ –
це порядок їх такий.
Ка, еЛ, еМ, еН, О, Пе, еР –
знаємо ми їх тепер.
еС,Те,У,еФ ,Ха, Це,Че –
жодна буква не втече.
Ша, ЩА, ь ( знак м’який), Ю, Я –
це все азбучна сім’я.
лілі линка рлик
ліні к кір
ма сен ма
( утворені слова записати на дошці,«сфотографувати», проговорити)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
4.Звуко-буквенний аналіз слова «ясен» (усно) ( 3 хв.)
- Вимовте слово.
- Поділіть слово на склади.
- Вимовте звуки.
- Назвіть букви.
5. Народна гра «Перстень» ( 2 хв.)
Діти стають у коло, руки тримають витягнутими вперед, долоні вкупі. В центрі кола ведучий. Підходить по черзі до гравців і комусь у руки кладе надруковані склади. Обійшовши усіх, діти виходять у центр кола, об’єднуються у кого однакові склади й читають склади.
6. Вправа «Черепаха, сорока»( 3 хв.)
- Прочитати спочатку повільно, як повзе черепаха, а потім швидко, як скрекоче сорока.
Ла,ла,ла.
Ля, ля, ля.
Им, им,им.
Ім,ім,ім.
Юл,юл,юл.
Ул,ул,ул.
Ем,ем,ем.
7. Проспівати склади на мелодію «Пісеньки про коника-стрибунця»( 2 хв.)
Співаємо один раз
Ла,ла,ла, ла,ла,ла,ла.
Ля, ля, ля, ля, ля, ля,ля.
Им,им,им,им,им,им,им.
Ім,ім,ім,ім,ім,ім,ім.
Співаємо 2 рази
Юл,юл,юл,юл,юл.
Ул,ул,ул,ул,ул.
Ем,ем,ем,ем,ем,ем,ем.
ІІ частина
8. Гра «Чарівне віконечко»( 2 хв.)
- Діти описують яблука у «чарівному віконечку»
9. Математична бесіда – гра ( 2 хв.)
- Використовуючи яблука, повторити випадки додавання й віднімання – завдання у підручнику№ 1- 3 (усно) на с. 95 підручника.
- Словесні обґрунтування учнів:
- Повторити поняття: зменшуване, від’ємник, різниця( таблиця).
10. Завдання від тітоньки Сови «Пригадай» ( діти пригадують все, що пам’ятають про задачу) ( 1 хв.)
11. Діти працюють у зошиті, розв’язують задачу з коментуванням ( № 3 стор. підручника 95) ( 5 хв.)
Вчителю змінити умову – про яблука.
12. Вправа «Заряд бадьорості» ( 1 хв).
Самомасаж вух покращує кровообіг мозку, що сприяє поліпшенню пам'яті, розвиває слух та інтелект дитини.
І варіант виконання вправи
ІІ варіант виконання вправи
Сядьте зручно, великими, вказівними пальцями помасажуйте вуха, промовляючи: «Вушка, вушка чують все».
13.Підготовча робота до сприймання вірша В.Крищенка «Сонячне яблуко» ( 3 хв.)
Спостереження за звуковими значеннями букви «я» в словах «яблуко», «гілля», «малята», «солом’янім». Зіставлення кількості звуків та букв ( слова написані на дошці).
14.Читання вірша вчителем В.Крищенка «Сонячне яблуко» Слухання-розуміння ( 3 хв.)
2 заняття
15. Повторне читання вірша. Робота над змістом, мовою твору( 3 хв.)
16. Розглянути малюнки підручника (на стор. 146, 147) ( 2 хв.)
Орієнтовні питання
- Що намальовано на передньому плані, середньому, задньому?
17. Робота в різнорівневих групах( 5 хв.)
Об’єднатися у 2 групи (хлопчики й дівчатка), виконати завдання
А ( дівчаткам)
|
Б ( хлопчикам)
|
18. Ігри для роботи в парі «Щоб на уроці було цікаво»
Гра - діалог «Журналіст» ( 5 хв.)
Орієнтовні питання
19. Гра - руханка «Перстень»( 5 хв.)
Діти стають у коло, руки тримають витягнутими вперед, долоні вкупі. В центрі кола ведучий. Підходить по черзі до гравців і комусь у руки кладе малюнки тварин. Обійшовши усіх, діти виходять у центр кола із зображеннями тварин. Слова: сон,коса,їжа,колосок прикріплені до магнітної дошки. Дітям потрібно додати чи змінити букву в слові. Записати новоутворені слова на дошці.
Завдання з «Тренажеру правопису 1 клас» О.Ю.Прищепа (стор. 56)
Відповіді: слон, їжак, колобок, коза.
20. Завдання від красуні Зими ( 5 хв.)
- Діти відкрийте конверт блакитного кольору й прочитайте завдання.
Наш зимовий щоденник спостережень
Орієнтовні відповіді
Кольоропис слова за уявою
21. Повторення вивченого матеріалу ( 3 хв.)
«Відповідай на букву Я, що означає кожне слово». Завдання на дошці.
яблуня
ялина
якір
Ялта
Яна
Яків
Ярина
Японія
яструб
ящірка
ягуар
22. Тренінгова вправа для розвитку уяви і мовлення.
Гра «Хто більше?»( 2 хв)
23. «Письмо» у повітрі великої букви «Я» ( 1 хв.)
24. Коментоване письмо букви «Я» на дошці вчителем ( 3 хв.)
Велика буква Я складається з двох елементів: перший елемент починається з нижнього заокруглення, що переходить у пряму лінію і далі в овал, і прямої довгої лінії, заокругленої внизу праворуч)
Алгоритм написання великої букви «Я»
25. Граємо для позитивного завершення письма
Гра «Чарівне повітря» ( 2 хв.)
Інструкція. Діти стають у коло. Розмовляти не можна. Ведучий починає розминати в руках уявний пластилін. Він «вимішує» і «розтягує» його. Після цього надає «пластиліну» форму ( наприклад, квітки, цукерки тощо) та за допомогою пантоміми передає цей уявний предмет сусіду праворуч. Сусід мовчки за допомогою міміки та жестів дякує та починає ліпити з отриманого «подарунка» щось інше – фантазія не обмежується. Коли подарунок готовий, передає наступному сусіду ( Для економії часу діти можуть «ліпити» подарунки одночасно).
3 заняття
25. Письмо у зошитах з навчання грамоти та розвитку мовлення ( частина ІІ) М.Д. Захарійчук стор. 28-29 ( 5 хв.)
26. Гра – релаксація «Математичний песик» ( 5 хв.)
Складіть і намалюйте із цифр песика на дошці.
Алгоритм виконання малюнка
27. Читання віршика на дошці ( 1 хв.)
Є собачка симпатичний,
цифровий, математичний.
Той собачка – не ледачий,
він складає нам задачі.
28. Виконання завдання 4 на с. 95 підручника з математики ( 2 хв.)
Пес Пірат сидить в човні,
З поплавка очей не зводить,
А десь там, на глибині,
Риба табунами ходить!
Хто вгада, з рибин яка
Зараз вхопить черв’яка?
Цю загадку розгадать
Допоможе цифра 5.
29. Гра - руханка «Перстень» ( 3 хв.)
Діти стають у коло, руки тримають витягнутими вперед, долоні вкупі. В центрі кола ведучий ( Пес Пірат). Підходить по черзі до гравців і у руки кладе малюнки різнокольорових риб з прикладами. Обійшовши усіх, діти виходять у центр кола із рибами-прикладами. Обчислюючи приклади, шукають приклади з відповіддю 5.
(10 – 3 – 2 = 5; 15 – 5 – 5 = 5; 12 – 10 + 3 = 5)
30. Виконання логічного завдання № 5,6 на с. 95 підручника ( усно) ( 3 хв.)
31.Задачі на конструювання геометричних фігури ( 5 хв.)
І рівень |
ІІ рівень |
ІІІ рівень |
Накресли прямокутник зі сторонами 4 і 3 см. Обчисли його периметр. |
Накресли квадрат, периметр якого 20 см. |
Накресли прямокутник, збільшивши кожну сторону прямокутника із сторонами 1 і 4 см на 2 см. Знайди його периметр. |
32. Розвиток невербального логічного мислення. Логіка малюнків ( 3 хв.)
Орієнтовні завдання
33. Робота у групах. Словесне малювання ( за уявою) ( 5 хв.)
Вчитель заздалегідь на кольорових картках ( блакитній, салатовій, рожевій) готує завдання. Діти об’єднуються у групи відповідно, кому який колір подобається.
І група
|
ІІ група |
ІІІ група |
Намалюю сніжок веселковий, Чистий, ніжний і казковий, Яскравий, привітний і кольоровий, Радісний, грайливий і зимовий. |
Намалюю сніг осінній, сірий, крижаний, холодний, сильний, дрібний, густий, кришталевий, й невеселий, і сумний, і чистий. |
Намалюю незвичайний сніг – кольоровий: синій, жовтий і бузковий, а також живий – пташиний, павуковий, жаб’ячий,зміїний, креветковий. |
34. Сміхотерапія ( 1 хв.)
Орієнтовні фото
ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий
Діти оцінюють свою діяльність протягом дня ( 1 хв.)
Підсумкова гра «Кольоровий перстень» ( 3 хв.)
Діти витягують уперед руки із складеними долоньками. Вчитель вкладає у долоньки сімох гравців різнокольорові кружечки – кольори веселки уроку. Коли вчитель обходить усіх дітей, він говорить: «Жовтий, синій, голубий. Вийди, колір, будь який!» При цьому діти, у яких є різнокольорові кружечки, повинні вибігти і вишикуватися у відповідному порядку. Перший із кольорів - червоний – просить усіх дітей назвати, що є на Землі червоного кольору: вогонь, маки, троянди, грона калини, грудки у снігурів, вишні, яблука, захід сонця взимку… вчитель рахує правильні відповіді. Потім аналогічне завдання виконують інші діти, що імітують веселку. Із кольорових кружечків складається візуальна нотатка тематичного дня. На кольорових кружечках записати найголовніші слова дня, які запам’яталися ( логічний ланцюжок).
Закінчується день психогімнастичною вправою – етюдом «Веселка» ( 3 хв.)
Діти сідають у зручну позу, заплющують очі і протягом 1-2 хвилин уявляють собі веселку, чудову гру її кольорів. І себе – у спокійному, приємному стані, розслабленими,на відпочинку. Після закінчення вправи можна обговорити з дітьми, які у них виникали почуття, хто «бачив» щось незвичайне.
Вправа закінчується тим, що діти встають, прогинаються і рухами рук над головою зображують дугу веселки.
Вчать у школі
Музика Володимира Шаїнського
Слова Михайла Пляцковського
Переклад Любові Яковенко
І куплет
Буквам різним дати лад
та писати їх у ряд
вчать у школі, вчать у школі,
вчать у школі.
Додавати два і два,
вчити віршиків слова
вчать у школі, вчать у школі,
вчать у школі.
ІІ куплет
По дві крапки і тире
і співати «до» і «ре»
вчать у школі, вчать у школі,
вчать у школі.
Ще й про південь, і про схід,
про товстий північний лід
вчать у школі, вчать у школі,
вчать у школі.
ІІІ куплет
Знати корінь і квадрат,
будувати формул ряд
вчать у школі, вчать у школі,
вчать у школі.
Бути чемними завжди,
знати що, де і куди
вчать у школі, вчать у школі,
вчать у школі.
Використані джерела