Березюк Людмила Василівна,
учитель української мови та літератури, зарубіжної літератури
Родниківської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів ім. Т. Г. Шевченка
Уманського району Черкаської області
Тема. Подорож Скруджа різдвяної ночі у часі і просторі ( повість Ч. Діккенса
« Різдвяна пісня у прозі»).
Мета: допомогти учням простежити життєвий шлях Скруджа, його мандри у часі та просторі, зрозуміти причини деградації та еволюції Скруджа; продовжувати формувати навички психологічного аналізу й синтезу літературного персонажа; продовжувати формувати і розвивати логічне мислення, зв'язне мовлення, комунікативну компетентність; продовжувати розширювати словниковий запас; поглиблювати навички виразного читання, аналізу образів, уміння робити узагальнення; допомогти учням зрозуміти моральні цінності, які сповідує родина Кретчитів; виховувати людяність, доброту, милосердя, уміння співчувати, повагу до близьких та рідних людей, неприйняття в собі надмірної жаги до збагачення; допомогти зрозуміти, що людина може і повинна змінюватися на краще; спонукати школярів замислитися над проблемами людського буття й зрозуміти, що потрібно людині для щастя.
Обладнання: підручник - Зарубіжна література 6 кл. Євгенія Волощук. - Київ, Генеза – 2014; тексти «Різдвяної пісні у прозі», робочі зошити, ілюстрації до твору, презентації до твору, кольорові олівці, папір.
Тип уроку: урок узагальнення набутих знань і формування на їхній основі
вмінь та навичок.
Хід уроку
І. Організація класу
1. Привітання. (Слайд1)
Сядьте, діти, посміхніться,
Приготуйтесь, не крутіться!
Любі, я вас всіх вітаю,
Творчості від вас чекаю!
2. Перевірка готовності до уроку.
3. Перевірка домашнього завдання..
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Літературний диктант ( Слайд 2)
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. (Слайд 3)
ІV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
1. Читання епіграфа уроку вчителем.
Багатство належить не тому, хто володіє ним, а тому, хто вміє отримувати від нього задоволення.
Сократ
2. Пояснення вислову Сократа учнями.
Отже і Скрудж, головний персонаж «Різдвяної пісні в прозі» англійського письменника Чарльза Діккенса вважав, що багатство – найголовніше у житті.
А сам автор говорив, що «Не гроші роблять людину щасливою, а людяність».
Я впевнена, що кожен розуміє щастя по-своєму. Під час уроку ми спробуємо зрозуміти, чи обов’язково потрібні людині гроші, аби отримати те, що приносить людині задоволення.
3. Інтерактивний прийом « Закінчити речення»
- Я щасливий тому що…
- Як визначити чи щаслива людина насправді…
- Яку людину можна вважати щасливою…
- Чи був щасливий Скрудж…
4. Завдання (скласти план подорожей Скруджа) (Слайд 4)
5. Самостійна творча робота учнів.
Складіть, будь ласка, сенкан до образу Скруджа. Давайте пригадаємо, яким ми його побачили під час трьох подорожей, де він побував. (Слайд 5)
6.Перевірка самостійних творчих робіт.
СКРУДЖ
жадібний, заздрісний
не любить, зневажає, злиться
не любить відзначати свято Різдва
нелюд
7. Евристична бесіда.
- В якому образі з’являється Дух минулого Різдва? Чому? Обґрунтуйте свою думку.
- Подумайте, у чому криється причина душевного холоду Скрудж?
- Чи любив він кого-небудь?
- Що завжди було найголовнішим для Скруджа?
- Чи принесли гроші йому щастя?
- Що побачив Скрудж в родині Боба Кратчита?
- Чи були вони щасливі?
- Як відзначали свято в будинку племінника? Чи щаслива родина племінника?
- Що зрозумів Скрудж, побачивши власну могилу?
- Яким став Скрудж? Складіть Сенкан-характеристику Скруджа.
Приклад сенкану (Слайд 6)
Скрудж після Різдвяної ночі
СКРУДЖ
Добрий, щасливий
радіє, любить, шанує
Любить святкувати Різдво з родиною
Людина
8. Аналітична бесіда (стор.103)
9. Робота з підручником. Стор. 102 (Є.Волощук)
від слів « Скрудж став таким добрим… його любов та ласка!».
10. Запитання до прочитаного ( стор.103)
11. Робота над епіграфом.
- Гра « Займи позицію» (Мені приносить задоволення…)
( Гроші, здоров’я, успіхи, гарні оцінки, щедрість, допомога, успішно виконана справа, заздрість, жадібність, підлість, сон, їжа, подарунки, машина)
11. Слово учителя
- Отже, свято Різдва – це радісне свято, яке несе щастя в родини. Давайте ще раз поміркуємо, що потрібно людині для того, щоб бути щасливою?
Подумайте і напишіть свою думку на паперовій сніжинці. Ви по черзі будете підходити до ялинки і прикрашати її не лише сніжинками. А й своїми думками, мріями.
Сьогодні особливий день, тому можна загадувати бажання.
Учні підходять до ялинки і прикрашають її різнокольоровими сніжинками (Слайд 7)
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
1. Робота в групах «Найкмітливіші»
2. Розв’язати кросворд «Різдво» (учні мають картки з надрукованим кросвордом. Відповіді вписують)
1 .Що на серці мав Скрудж від того, що подарував індичку родині Кратчитів?
2. Як звали компаньйона Скруджа?
3. Яке ім’я має Скрудж?
4. Що традиційно має бути на Різдвяному столі у англійців?
5. Що поселилося в серці Скруджа після різдвяної ночі?
6. Що має бути присутнє в серці щасливої людини?
ВІДПОВІДІ ДО КРОСВОРДУ
2. Перевірка відповідей на кросворд.
V. Підбиття підсумків уроку
Слово учителя.
Візьміть кольорові олівці і напишіть назву твору « Різдвяна пісня у прозі», таким чином, колір символізуватиме ставлення до прочитаного твору.
VІ. Завдання додому.
1. Художники. Намалювати символи Різдва.
2. Скласти план-маршрут подорожей Скруджа.
3. Підібрати цитати героїв твору про Різдво.
Використані джерела
ttps://www.youtube.com/watch?v=ktNx1o4CHO4
https://www.youtube.com/watch?v=8jkuBaVycq8
https://www.youtube.com/watch?v=3p94ZrbQ6vk
ДИНАМІКА - стан руху, хід розвитку, зміни чого-небудь
ДЕГРАДАЦІЯ – поступове погіршання, втрата якихось якостей,
властивостей; занепад, виродження
ЕВОЛЮЦІЯ – процес зміни, розвитку кого-, чого-небудь.