Значення образу Різдва у творі « Різдвяна пісня у прозі» . Елементи фольклору.

Про матеріал
Узагальнити знання учнів про повість Чарльза Діккенса « Різдвяна пісня у прозі», навчити стежити за авторською думкою у творі; поглибити знанння учнів про жанри; розвивати навички аналізу художнього твору, виразного читання;
Перегляд файлу

                                                         Березюк Людмила Василівна,

                                                         вчитель української мови та літератури,

                                                         зарубіжної літератури

                                                         Родниківської загальноосвітньої школи 

                                                         І-ІІІ ступенів ім. Т. Г. Шевченка                  

                                                         Уманського району Черкаської області

 

Тема. Значення образу Різдва у творі « Різдвяна пісня у прозі» . Елементи фольклору.

Мета: узагальнити знання учнів про повість Чарльза Діккенса « Різдвяна пісня у прозі», навчити стежити за авторською думкою у творі; поглибити знанння учнів про жанри; розвивати навички аналізу художнього твору, виразного читання; уміння висловлювати свої думки; виховувати повагу до людей, відповідальність за свої вчинки, милосердя, стараність, інтерес до літератури та народних звичаїв.

Обладнання: презентація, тексти повісті Ч. Діккенса « Різдвяна пісня у прозі»,кольорові олівці, папір.

Тип уроку: комбінований з елементами комп’ютерної технології.

Хід уроку

І. Організація класу

1. Привітання. (Слайд 1)

Сядьте рівно, посміхніться,

Схаменіться, не крутіться!

Любі, я вас всіх вітаю,

Творчості від вас чекаю!

2. Перевірка готовності до уроку.

3. Перевірка домашнього завдання.

ІІ. Актуалізація опорних  знань.

 1. Звучить мелодія різдвяної пісні.

  • Які асоціації з’являються під час слухання цієї пісні?

Молодці, діти. Адже  Різдво – це особливе свято. Ми чекаємо на нього щороку з надією на радість та здійснення всіх бажань. Цієї пори на вулиці горять святкові вогні, у крамницях продають блискучі іграшки, а внаших домівках готується святкова вечеря. І коли над землею сходить різдвяна зірка, всім – і дорослим, і дітям – що зараз трапиться диво…

Завдання. Скласти акровірш до слова диво ( Слайд 2)

Д – Дух, дар, добро.

И – индичка.

В – весело, вогонь.

О – очікування.

2. Літературний диктант.

А. Скрудж був справжній ( «жмикрут»).

Б. Контара називалася ( Скрудж і Марлей).

В. Радісне ( Різдво) – слова Скруджа.

Г. Умів міцно схопити людину ( мов кліщами).

Д. Дух …. Різдва.( Минулого).

Ж. Жадібний, твердий, заздрісний ( Риси характеру).

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. (Слайд 3)

      1. Вчитель. Сьогодні я хочу, щоб ви пригадали загадки ( Діти читають    

загадки).Відгадайте мою загадку.

Різдво – велике свято – дурницею назвав.

Цим дуже всіх присутніх герой наш здивував.

Його вітають – він не розуміє.

Радіють всі, а він не сміє.

Що то за людина є, яка Різдва не визнає.

      2. Завдання. Простежити, як сприймав свято Різдва Скрудж?

       ( «…нісенітниця! Дурниця!; Багато користі було від тих святок?; Я не балую себе на святках; Була б моя воля, я б такого бевзя, котрий бігає і галасує « Веселе Різдво!» - зварив би живцем укупі з начинкою»).

      3. Проблнмне запитання ( Пропоную вам подумати над проблемним запитанням: «У чому полягала основна життєва помилка Скруджа?» 

IV. Спийняття та засвоєння навчального матеріалу.

1. Вступна бесіда.

­­     -    Як ви уже зрозуміли у творі є елементи казки і пісні ( подорож Скруджа, возвеличення свята Різдва і кращих людських рис) .

  • Дайте визначення « фольклор»?
  • Назвіть основні жанри усної народної творчості.

Отже, різдвяні твори схожі на казку: у них відбуваються фантастичні подорожі, чарівні перевтілення. Ми поринемо у світ літературних героїв, їх об’єднує одне – всі події відбуваються в різдвяну ніч чи напередодні. І, звісно, без фантастики не обійтися.

  • Що таке фантастика?
  •  В яких жанрах фольклору найчастіше використовується цей прийом?

2. Літературознавчий словничок (Слайд 4).

     Фантастика – це різновид літератури, в якому автор вигадує нереальні явища, події.

      Пісня – ліричний твір.   

      Казка – це народно – поетичний або писемно-літературний твір про вигадані події, осіб, іноді за участю фантастичних сил. А прийшла вона до нас з давніх давен. Передавалася вона з вуст в вуста, з покоління в покоління.

3. Гра «Упізнай казку». (Слайд 5)

  • А зараз пропоную вам гру «Упізнай казку»

На городі що за черга?

Дід і баба тут стоїть.

Тягнуть щось перед собою

І не витягнуть ніяк. («Ріпка»)

Маленьке, сіреньке,

Біди наробило:

Щось біле, кругленьке,

Хвостиком розбило.

Сумує і плаче бабуся,

Дідусь витирає сльозу,

А курочка кудкудаче:

«Я вам золоте знесу». («Курочка Ряба»)

Вється річка невеличка

Хлопчик у човні сидить.

З берега матуся кличе,

Щоб обідом пригостить.

І вгадать цього героя

Справа зовсім нескладна.

Казка ця усім відома

Про кого вона? («Івасик-Телесик»)

Хто кругленький і смачненький,

Із віконця скік та скік.

Втік від баби та від діда

До лисички на язик? («Колобок»)

Сидить півник на печі.

їсть смачненькі калачі.

Тут лисичка прибігає.

Мерщій півника хапає.

Біжить котик рятувати,

В лисиці півника забрати. («Котик і Півник»)

Знайшов півник колосок,

Змолов борошна мішок.

Спік негайно у печі

Пиріжки та калачі.

Мишенят не пригощав,

Бо жоден з них не помагав. («Колосок»)

To вже гірш нема, як господар та до своїх гостей нечемний. Бува, запросить приятеля чи сусіду на обід, але зустріне його так кисло, з такою недоброю хитриною, що охоту в гості ходити відіб’є навіки.

Саме про це і йдеться у веселій українській народній казочці. Пригадайте, будь ласка, як вона називається, хто кого і як ошукав перший, як той, кого ошукали, віддячив своєму кривдникові. (Лисиця та Журавель)

3. Виразне читання уривків з твору про святкування Різдва.

   - Як характеризує Скруджа його ставлення до Різдва?

4. Виконання учнями різдвяних пісень.

5. Фізкультхвилинка « Ялинка».

V. Закріплення знань, умінь і навичок.

   1. Повернемося до проблемного запитання нашого уроку « У чому ж полягала основа життєва помилка Скруджа?»

    2. Гра « Так» чи « Ні» ( Слайд 6)

        - зосередженість на матеріальних цінностях;

        - доброзичливе ставлення до оточуючих;

        - жага до збагачення;

        - байдужість до інших людей;

        - жадібність;

        - любов до ближнього;

        - щирість;

        - бажання змінитися.

VI. Підсумки уроку.

        Вчитель. Ось ми і закріпили знання про твір Ч. Діккенса « Різдвяна пісня у прозі».

  • Чого навчив нас цей твір?
  • В чому особливості « різдвяної» пісні?

Вчитель. Я хочу подарувати вам пам’ятку « Теплі поради», яким треба бути, щоб вас не спіткала доля Скруджа ( Слайд 7).

1.Твори добро, красу.

2. Будь щедрим, доброзичливим.

3. Цінуй дружбу.

4. Будь доброю людиною.

5. Допомагай іншим.

6. Шануй свої звичаї і традиції.

7. « Нехай буде над кожним з нас Боже благословення, його любов та ласка!».

 VII. Домашнє завдання (Слайд 8).

   1. Індивідуальне: підготувати повідомлення про життєвий і творчий шлях  

          М. Мирного, прочитати оповідання «Морозенко».

    2. Написати вітальну листівку Скруджу.

    3. Вивчити п’ять прислів’їв  про дружбу, добро.

Використані джерела

https://www.youtube.com/watch?v=WLlm96HXSW0

https://www.youtube.com/watch?v=Tn53NIYTDXE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
19 лютого
Переглядів
140
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку