Урок.Тема . І.А. Крилов. «Вовк та ягня». Алегоричний та повчальний зміст байки, осуд свавілля та насильства.

Про матеріал
Мета цього уроку - продемонструвати багат¬ство художнього світу байки І. А. Крилова «Вовк та Ягня»;
Перегляд файлу

Тема . І.А. Крилов. «Вовк та ягня». Алегоричний та повчальний зміст байки, осуд свавілля та насильства.

Мета: продемонструвати багат­ство художнього світу байки І. А. Крилова «Вовк та Ягня»; вчити працювати з  художнім текстом; роз­вивати навички близького до тексту переказу та виразного читання художнього тексту, читання в дійових особах,  роботи з цитатами; розвива­ти  навички порівняння використання того самого сюжету в різних авторів (Крилов, Езоп); виховувати в учнів повагу до народної мудрості, втіленої в байках.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

 Літературний диктант

1. Кого називають зачинателем жанру байки в світовій літературі? (Езопа.) 2.Як називається інакомовне зображення в художньому творі рис характеру, уявлень та взаємин людей, суспільних явищ? (Алегорія.)       3.Назвіть ім’я найвідомішого українського байкаря ХIХ ст.?  (Леонід Глібов.)                                                                                                             4.Хто першим почав писати віршовані байки на сюжети Езопа? (Федр.)   5.У чому полягає особливість побудови байки? (Наявність основної частини й моралі.)                                                                                                       6. Де розміщувалася мораль у байках Езопа? (У кінці.)                                   7. У якій формі складав свої байки Езоп? (Він складав їх в усній формі прозою.)                                                                                                               8. Назвіть персонаж байок, що уособлює собою хитрість, лицемірство, обман? (Лисиця.)                                                                                                    9.Як називається повчальний висновок байки? (Мораль.)                                      10. Звідки Ягня п’є воду у байці Езопа? (У Езопа – з річки)                    11.Кому з відомих байкарів належать слова: “В Езопа вчіться, добрі люди” (Федру.)                                                                                                                       12. Як називається мова, що грунтується на інакомовленні, натяках, які  утворюють прихований зміст твору? (Езопівська мова)

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності

      1.Слово вчителя.   

     Протягом уже кількох уроків ви маєте змогу зануритися у світ байки та долучи­тися до зразків дотепної поезії, витонченості та мораль­них цінностей людства завдяки творчості Езопа, Федра, Лафон­тена. Серед найкращих байкарів також називають ім’я російського байкаря Івана Крилова                                                                                   Відомий російський літературний критик  ХІХ ст. В.Бєлінський писав «Так, народ знає і любить Крилова так  само, як Крилов знає і любить народ». І сьогодні ми не перестаємо дивуватися  мудрості байок цього автора.

  IV. Оголошення  теми, мети уроку.

V. Робота над темою уроку.

 

1. Повідомлення учня про життя І.Крилова.

Народився майбутній письменник 1769 року в Москві. Батько Крилова був бідним армійським офіцером. Він рано помер, залишивши в спадок сину лише скриню з книжками і велику матеріальну скруту. Мати байкаря – проста неосвічена жінка, але від природи надзвичайно розумна. Життя Крилова склалося так, що йому не довелося вчитися в школі. Мати, щоб допомогти сину вивчити французьку мову, щодня заставляла його читати їй французькі книги, хоч сама не розуміла жодного слова. Коли йому виповнилося 9 років, помер батько. З 10 років він був змушений працювати, щоб допомогти матері утримувати сім’ю. Працював у Тверському губернському суді. Його вже тоді називали Іваном Андрійовичем, і він мав своє місце за столом, завалене паперами, які переписував. У житті йому довелося бути й канцеляристом, і домашнім учителем. А ще розносив пакети, готував гусячі пера до роботи і потай читав книжки, за що злий і грубий начальник, помітивши те, бив його. Він не мав коштів на навчання і тому освіту здобував самостійно: вивчив 6 мов (у 50 років вивчив давньогрецьку мову, щоб читати в оригіналі твори грецьких авторів), математику, інші предмети. Лише в 40 років Іван Андрійович зміг влаштувати своє життя: заступив на службу до Петербурзької публічної бібліотеки, де прослужив понад 30 років, писав байки. Література приваблювала І.Крилова з юних років. Спочатку він пробував себе як драматург, писав сатиричні статті в журнали. З 1805 року входить у літературу як творець російської байки. За своє життя він написав більше 200 байок, видав 9 своїх збірників у Росії.

 Крім того, він чудово грав на скрипці, добре малював. Видавав журнал «Пошта духів». 9 листопада 1844 року Крилов помер. У 1855 році в Літньому саду в Петербурзі на народні гроші поставили пам’ятник, де байкар зображений в оточенні героїв його байок.

2.Слухання аудіозапису байки І. Крилова «Вовк і Ягня» мовою оригіналу

-   Що вас вразило у цій байці?

-    У   кого   з   авторів   ви   вже   зустрічали   подібний   сюжет? (В Езопа.)

3. Виразне читання байки в особах (автор, ягня, вовк)

 4. Словникова робота

  • Які слова вам незрозумілі й потребують пояснення?

Завсігди – завжди

Случилось – трапилось

Далебі – так і знай

Зволить – бажає, хоче

Сват – родич, батько дружини сина або чоловіка дочки

Розквитаюсь – розрахуюсь, помщуся

Гоноровисте – пихате, гордовите

6. Бесіда з елементами аналізу твору.

  • Скільки героїв у байці?
  • Де відбувається дія твору? Коли?
  • З якою метою кожен із героїв опиняється біля струмка?
  • Як поводиться Ягня? Чому саме так? (Ягня впевнене в справедливості своїх слів, тому поводиться гідно. Звертається до Вовка шанобливо, у третій особі, що підкреслює їхнє нерівне становище: «Якщо пресвітлий Вовк дозволить, насмілюсь вам сказать, що воду в ручаю Від Світлості я нижче кроків на сто п’ю...»)
  • Чи можна назвати Ягня боягузом? (Ні. Ягня не оніміло від жаху, а намагається довести свою правоту, сперечається з Вовком)
  • Знайдіть у тексті фрази, що підтверджують безневинність Ягняти. Доведіть, що вони дійсно справедливі. (Ягня ще досить молоде, щоб зробити стільки зла)
  • Які слова Ягняти свідчать про те, що воно даремно доводить Вовкові свою невинність? («Ах, чим же винен  я?»)
  • Як поводить себе у суперечці Вовк? У чому він звинувачує Ягня? Якою є його реакція на слова Ягняти? (Він нервується, гнівається, кричить, знаючи, що Ягня ні в чому не винне)
  • Навіщо сильний Вовк затіяв суперечку з Ягням? (Хоче, щоб хоча б зовні все було за законом)
  • Чого прагне Вовк? (Поживитися Ягням. Звичайно, він хоче досягти своєї мети, тому й наступає на Ягня)
  • Кожний наступ Вовка і відповідь Ягняти збільшують шанси останнього на перемогу чи поразку? Як ви вважаєте? (З кожною новою реплікою, що підтверджує безневинність Ягняти, воно наближається до своєї смерті)
  • Які почуття викликала байка у вас? (Почуття суперечливі: з одного боку – надія на щасливий фінал для Ягняти, а з іншого – відчуття трагічного фіналу подій, який підказується життєвим досвідом)
  • У чому полягає алегорія байки? (В образах тварин ми бачимо людей та їхні вчинки)
  • Як ви думаєте, носіями яких людських рис є персонажі байки? (Вовк – сильна, самовпевнена, підступна людина. Ягня – людина вихована, чесна, але через різні причини не може себе захистити)
  • Якою є ідея твору? (Засуджується несправедливість, влада сильного над слабким)
  • Зачитайте мораль байки. Як ви її зрозуміли?
  • Із яких частин складається байка? Як вони називаються?
  • У чому особливість розташування моралі в даній байці в порівнянні з байками Езопа? 

          7. Характеристика дійових осіб твору. Будова асоціативного ланцюжка.

Вовк – (самозакоханий, грубий, злий, несправедливий, жорстокий, голодний, хитрий)

Ягня – (слабке, беззахисне, невинне, ввічливе)

 

    8.Робота з текстом

  •                   Який вік дійових осіб? (Вовк – дорослий, ягня – маленьке)
  •                   Хто доросліший? Чому?
  •                   Хто сильніший? Чому?

 9.  Дослідницька робота

  • Порівняйте байку Езопа «Вовк та Ягня» з байкою І.Крилова.
  • Як Крилов розвинув античний сюжет? Визначити спільне та відмінне в обох творах.

 10. Складання таблиці «Спільне та відмінне у байках Езопа та І.Крилова»

Езоп

Крилов

Спільне

1. Назва.

2. Місце дії.

3. Дійові особи.

4. Сюжет («Боротьба» між персонажами. Діалог між героями. Трагічна кінцівка байки.)

Відмінне

1. Мова прозова

1. Мова віршована

2. Лаконічний, неемоційний діалог, мінімум інформації (де в буквальному сенсі немає жодного зайвого, тобто неінформативного, слова)

2. Значно розширений, емоційний діалог

3. Відсутність описових характеристик героя, яскравих реплік, художніх засобів, перевага дієслів, простих речень

3. Наявність яскравих реплік, «художніх оздоб» – епітетів, метафор, порівнянь. Широке використання різних частин мови, різноманітність синтаксичних конструкцій.

4. Мораль в кінці твору

4. Мораль на початку твору

5. Соціальна проблематика

5. Загальнолюдська проблематика

 

VI. Закріплення знань, умінь і навичок

Бесіда

  • Що нового вніс в байку російський поет?
  • Проти яких людських вад і суспільних недоліків спрямована байка «Вовк та Ягня»?

VII. Домашнє завдання

1. Вивчити байку напам’ять.

 

 

doc
Додано
19 лютого 2019
Переглядів
6045
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку