Тема . І.А. Крилов. «Вовк та ягня». Алегоричний та повчальний зміст байки, осуд свавілля та насильства.
Мета: продемонструвати багатство художнього світу байки І. А. Крилова «Вовк та Ягня»; вчити працювати з художнім текстом; розвивати навички близького до тексту переказу та виразного читання художнього тексту, читання в дійових особах, роботи з цитатами; розвивати навички порівняння використання того самого сюжету в різних авторів (Крилов, Езоп); виховувати в учнів повагу до народної мудрості, втіленої в байках.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Літературний диктант
1. Кого називають зачинателем жанру байки в світовій літературі? (Езопа.) 2.Як називається інакомовне зображення в художньому творі рис характеру, уявлень та взаємин людей, суспільних явищ? (Алегорія.) 3.Назвіть ім’я найвідомішого українського байкаря ХIХ ст.? (Леонід Глібов.) 4.Хто першим почав писати віршовані байки на сюжети Езопа? (Федр.) 5.У чому полягає особливість побудови байки? (Наявність основної частини й моралі.) 6. Де розміщувалася мораль у байках Езопа? (У кінці.) 7. У якій формі складав свої байки Езоп? (Він складав їх в усній формі прозою.) 8. Назвіть персонаж байок, що уособлює собою хитрість, лицемірство, обман? (Лисиця.) 9.Як називається повчальний висновок байки? (Мораль.) 10. Звідки Ягня п’є воду у байці Езопа? (У Езопа – з річки) 11.Кому з відомих байкарів належать слова: “В Езопа вчіться, добрі люди” (Федру.) 12. Як називається мова, що грунтується на інакомовленні, натяках, які утворюють прихований зміст твору? (Езопівська мова)
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності
1.Слово вчителя.
Протягом уже кількох уроків ви маєте змогу зануритися у світ байки та долучитися до зразків дотепної поезії, витонченості та моральних цінностей людства завдяки творчості Езопа, Федра, Лафонтена. Серед найкращих байкарів також називають ім’я російського байкаря Івана Крилова Відомий російський літературний критик ХІХ ст. В.Бєлінський писав «Так, народ знає і любить Крилова так само, як Крилов знає і любить народ». І сьогодні ми не перестаємо дивуватися мудрості байок цього автора.
IV. Оголошення теми, мети уроку.
V. Робота над темою уроку.
1. Повідомлення учня про життя І.Крилова.
Народився майбутній письменник 1769 року в Москві. Батько Крилова був бідним армійським офіцером. Він рано помер, залишивши в спадок сину лише скриню з книжками і велику матеріальну скруту. Мати байкаря – проста неосвічена жінка, але від природи надзвичайно розумна. Життя Крилова склалося так, що йому не довелося вчитися в школі. Мати, щоб допомогти сину вивчити французьку мову, щодня заставляла його читати їй французькі книги, хоч сама не розуміла жодного слова. Коли йому виповнилося 9 років, помер батько. З 10 років він був змушений працювати, щоб допомогти матері утримувати сім’ю. Працював у Тверському губернському суді. Його вже тоді називали Іваном Андрійовичем, і він мав своє місце за столом, завалене паперами, які переписував. У житті йому довелося бути й канцеляристом, і домашнім учителем. А ще розносив пакети, готував гусячі пера до роботи і потай читав книжки, за що злий і грубий начальник, помітивши те, бив його. Він не мав коштів на навчання і тому освіту здобував самостійно: вивчив 6 мов (у 50 років вивчив давньогрецьку мову, щоб читати в оригіналі твори грецьких авторів), математику, інші предмети. Лише в 40 років Іван Андрійович зміг влаштувати своє життя: заступив на службу до Петербурзької публічної бібліотеки, де прослужив понад 30 років, писав байки. Література приваблювала І.Крилова з юних років. Спочатку він пробував себе як драматург, писав сатиричні статті в журнали. З 1805 року входить у літературу як творець російської байки. За своє життя він написав більше 200 байок, видав 9 своїх збірників у Росії.
Крім того, він чудово грав на скрипці, добре малював. Видавав журнал «Пошта духів». 9 листопада 1844 року Крилов помер. У 1855 році в Літньому саду в Петербурзі на народні гроші поставили пам’ятник, де байкар зображений в оточенні героїв його байок.
2.Слухання аудіозапису байки І. Крилова «Вовк і Ягня» мовою оригіналу
- Що вас вразило у цій байці?
- У кого з авторів ви вже зустрічали подібний сюжет? (В Езопа.)
3. Виразне читання байки в особах (автор, ягня, вовк)
4. Словникова робота
Завсігди – завжди
Случилось – трапилось
Далебі – так і знай
Зволить – бажає, хоче
Сват – родич, батько дружини сина або чоловіка дочки
Розквитаюсь – розрахуюсь, помщуся
Гоноровисте – пихате, гордовите
6. Бесіда з елементами аналізу твору.
7. Характеристика дійових осіб твору. Будова асоціативного ланцюжка.
Вовк – (самозакоханий, грубий, злий, несправедливий, жорстокий, голодний, хитрий)
Ягня – (слабке, беззахисне, невинне, ввічливе)
8.Робота з текстом
9. Дослідницька робота
10. Складання таблиці «Спільне та відмінне у байках Езопа та І.Крилова»
Езоп |
Крилов |
Спільне |
|
1. Назва. 2. Місце дії. 3. Дійові особи. 4. Сюжет («Боротьба» між персонажами. Діалог між героями. Трагічна кінцівка байки.) |
|
Відмінне |
|
1. Мова прозова |
1. Мова віршована |
2. Лаконічний, неемоційний діалог, мінімум інформації (де в буквальному сенсі немає жодного зайвого, тобто неінформативного, слова) |
2. Значно розширений, емоційний діалог |
3. Відсутність описових характеристик героя, яскравих реплік, художніх засобів, перевага дієслів, простих речень |
3. Наявність яскравих реплік, «художніх оздоб» – епітетів, метафор, порівнянь. Широке використання різних частин мови, різноманітність синтаксичних конструкцій. |
4. Мораль в кінці твору |
4. Мораль на початку твору |
5. Соціальна проблематика |
5. Загальнолюдська проблематика |
VI. Закріплення знань, умінь і навичок
Бесіда
VII. Домашнє завдання
1. Вивчити байку напам’ять.