Розробка Урок "К.Симонов. Поезія. ("Чуєш, ти чекай мене...")"

Про матеріал
Тема: К. Симонов. Поезія («Чуєш. Ти чекай мене…»). Поетизація високого почуття, розкриття його сутності. Мета: розкрити особливості поетичного світу російського письменника К. Симонова; удосконалювати навички аналізу та виразного читання поетичного тексту; виховувати повагу до справжніх почуттів, акцентувати увагу на понятті «кохання», «вірність». Тип уроку: комбінований.
Перегляд файлу

Тема: К. Симонов. Поезія («Чуєш. Ти чекай мене…»). Поетизація високого почуття, розкриття його сутності.

Мета: розкрити особливості поетичного світу російського письменника К. Симонова; удосконалювати навички аналізу та виразного читання поетичного тексту; виховувати повагу до справжніх почуттів, акцентувати увагу на понятті «кохання», «вірність».

Тип уроку: комбінований.

 

У віршах К.Симонова завжди стояли

самі животрепетні питання часу.

                                                 Л.Лазарєв

Поезія – це найвеличніша форма,

в яку може втілитися людська думка

                                           А. де Ламартін

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Тема. Поезія.

  1.                   Назвати поетів світу.
  2.                   Перелічити жанри лірики.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.

  • Що таке поезія, у чому її сенс і значення?
  • Кому саме і навіщо вона потрібна? Пошук відповіді на це, здавалося б просте, запитання триває багато віків.
  • Які ж висновки?
  • Серед кращих винаходів людства поезія займає почесне місце.
  • Протягом століть намагаються розумом пояснити чудо поезії.
  • Вірші здатні чарувати, підбадьорювати, надихати.
  • Поезія вабить читачів, вона може змінити саму людину.
  • Завдяки поезії людина стає чутливою, добрішою, відкритішою для світу.
  • Поезія торкається струн людської душі.

Звернення до епіграфу «Поезія – це найвеличніша форма, в яку може втілитися людська думка». (А.де Ламартін)

  • Саме слово «поезія» в перекладі з грецької означає «творчість», «роблю»,»творю».
  • Отже, поезія – це мовне мистецтво, яке передбачає максимальне використання мовних засобів, а також творення нових поетичних образів.

Є безліч прикладів, коли вірші, наче живі істоти, лікували душі, навчали, благословляли, коли виконували місію ангелів-охоронців.

Одним з таких прикладів є вірш радянського письменника ХХ ст. Констянтина Михайловича Симонова «Чуєш. Ти чекай на мене…». Такого успіху не було з жодним віршем за всю історію світової поезії.

IV. Формування нових знань, умінь.

Створення «установки» на сприйняття ліричних творів взагалі.

  1.                   Міні – інсценізація

«Поезія – це завжди неповторність…»

 


***

Поезія – це крик душі

Це сплеск емоцій у собі

Поезія живе у нас

На серці та на сторінках

Вона повчає та дивує

Дає надію та чарує.

            ***

Поет – це не професія,

Це бачення

Це своєрідний стан душі

Коли дрібниці набувають значення

І крають серце.


          ***

  • Поезію творить поет. А хто такий поет?

Поет – повітроплавець розуму, вершини Пегаса, «шукач словесних пригод», автор віршованих творів, приборкувач рим, вихованець муз і натхнення, служитель Ерато і Евтерпи, шукач рим, літературних справ майстер.

                      ***

А хто потрібен поету в першу чергу?

Звичайно – муза. Джерело натхнення.

Муза в перекладі з грецької «мисляча».

                     ***

То як же серденьку палкому

Без Музи в цьому світі жити?

Красу потрібно описати,

Добро озвучити в піснях

Людей в коханні поєднати

Вогонь залишити в серцях.

                    ***

Поет і муза – це гармонія.

А я в житті чекаю тільки музу,

Поет без музи зовсім не поет.

  1.                   Випереджальне завдання для учнів. Тема. Крилаті вирази, афоризми до даної теми. Поняття: поезія ,поет, муза. Читання крилатих виразів, афоризмів (1-2).
  2.                   Завдання: скласти сенкан (вірш, що складається з п’яти рядків). Поняття: поезія, поет, муза.

Слово вчителя: Для того, щоб створити вірш потрібно мати дар. Але є форма вірша, яка допоможе висловитись кожному. Мова піде про сенкан – східний стиль віршів, освоїти його дуже корисно!

Сенкан допоможе узагальнити інформацію, охопити складні ідеї та сформулювати їх декількома словами. Це вільний твір.

  1.                   Презентація «Життєвий і творчий шлях К.Симонова».
  • Радянський письменник, поет, громадський діяч.
  • Вірші почав писати у 15 років.
  • Навчався у Літературному університеті.
  • Перший вірш «Генерал», присвячений герою війни Залка.
  • 1939р. – зачислений в армію, формуються основні життєві принципи.
  • 19940-1941рр. – курси військових кореспондентів.

Стиль життя: зібраність, цілеспрямованість, працездатність.

Основна тема у творчості – тема війни.

Дружина В.Сєрова – муза поета.

Вірш «Чекай» перекладений на мову народів світу (англійську, іспанську, португальську, в’єтнамську).

  • 1946р. – знаменитий письменник, кореспондент.
  1.                   Випереджальне завдання для учнів. «Цікаві факти про К.Симонова». Завдання:  Продовжити факт з біографії.
  • На честь письменника назвали астероїд Симонов 2426.
  • Є вулиця К.Симонова у Москві.
  • 1984р. – побудований пароплав «Константин Симонов».
  • К.Симонов писав своїй дружині листи з фронту кожний день.
  • Дослідники вважають, що для перемоги у війні вірш «Чекай мене» зіграв не менш важливу роль, ніж розгром німців під Москвою.
  1.     У чому ж популярність твору К.Симонова «Чекай»? Популярність фантастична.  Можливо у стилістиці, розмірі, поетичному новаторстві? Спробуємо розібратися.

Послухаємо твір К.Симонова. Перш за все нагадаємо особливості виразного читання поетичних творів.

Опрацювання пам’ятки.

 «Пам’ятка декламатора», «Як навчитися виразно читати віршовані твори»

  • Виконавець повинен духовно злитися з автором, «поділити щиро з поетом високе почуття, що сповнювало його душу» (М.Гоголь).
  • Мобілізація уваги та духовних сил.
  • Проникнути в «серце» поета, щоб збагнути смисл твору.
  • Спрямування інтонації «на себе».
  • Немає якоїсь визначеної манери читання лірики.
  • Манера читання твору має бути індивідуальною.
  • Щире відтворення емоційної наснаги тексту.
  1.                   Читання (декламування твору К.Симонова «Чекай»)

Оригінал                  Переклад               Англ. мова

(рос. мова)               (укр. мова)

Вірш (твір) повинен в першу чергу звучати мовою оригіналу.

Поняття: оригінал, переклад (визначення).

Конкурс читців (конкурс «змагання») – рос. мова, укр. мова, англ.. мова дає змогу виявити найгідніших із його учасників.

А як читають майстри художнього слова, визнані митці вірш К.Симонова?

  1.                   Презентація. Читання «Жди меня» актором  С.Безруковим.
  2. Слово вчителя. Учень окрім вміння декламування повинен вміти робити аналіз поетичного твору. (На парті в учня пам’ятка «Аналіз поетичного твору»).

Схема аналізу ліричного твору

  •    Короткі відомості про автора (ті, що допоможуть краще зрозуміти специфіку цього твору).
  •    Історія написання твору.
  •    Жанр твору (громадянська, інтимна, релігійна, пейзажна, філософська лірика).
  •    Провідний мотив твору – ніщо не повинно змінити почуттів коханої.

Композиція твору      а) вихідний момент            в) кульмінація

б) розвиток почуття            г) авторський висновок

- Ключові образи твору.

- Мовні засоби.

- Віршування.

- К.Симонов спочатку відмовлявся друкувати цей вірш, вважав його глибоко інтимним.

- Друзі умовили К.Симонова надрукувати твір.

- Віра і кохання жінки – це талісман, захист на фронті від лихоліття.

- Вірш – це молитва, заклинання. Ключове слово «чекай».

- У військовий час, окрім маршу, хліба, потрібна була молитва!

1 строфа                                  2 строфа                   3 строфа

Часовий проміжок                 Мінорні ноти            Гімн коханню

очікування, умови                  наказ «чекай»

  • Чи є у творі слово «кохання»? Ні. Але ми розуміємо, що це гімн коханню.

Словникова робота. Поняття «строфа, рима».

Строфа – кілька віршованих рядків, поєднаних за змістом і певним порядком римування.

Рима – це однакове звучання закінчень віршових рядків.

V.  Підсумок заняття.

Слово вчителя.

Вірш завоював серце читачів. Солдати під час війни переписували його, сидячи в окопах ,вивчали напам’ять і посилали листи жінкам і нареченим.

Ми люди іншого покоління. До нас дійшли рядки з далекого минулого «Чуєш. Ти чекай мене…». І сьогодні вони знову актуальні.

Поезія не має меж. Презентація.

  •         Кліп (1+1) «Чуєш, ти чекай мене…» - українського каналу – це підтримка бійцям АТО. Бійці АТО читають напам’ять ці рядки.
  •         Виконання учнів класу пісні «Чуєш, ти чекай мене…».

Творча робота «Лист з фронту» (бійця) до коханої, матері, сестри (випереджальне завдання).

Домашнє завдання:

  • вивчити напам’ять вірш К.Симонова;  повторити і вивчити теоретичного поняття до теми «Поезія».

1

 

Завантаження...
docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
30 липня 2019
Переглядів
6263
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку