УРОК№2
ТЕМА: поезії славної доньки нашого народу
МЕТА:познайомити старшокласників із поетичним
доробком Лесі Українки; закріпити вивчене про
мотиви лірики поетеси; виховувати в учнів
громадянську свідомість, любов до поезії; розвивати
критичне мислення учнів; через художнє слово
поетеси розкрити її духовне багатство та велич.
ОБЛАДНАННЯ:портрет письменності,виставка творів,презентації,ілюстрації до творів письменниці,мультимедійний матеріал.
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
ЕПІГРАФ:«Людина, яка б вона сильна не була,не може жити самою боротьбою… Трагедія особистого життя часто вплітається в терновий вінок життя народного».
М .Коцюбинський
І. АКТУАЛІАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Метод «Мікрофон». Як оточення Лесі Українки вплинуло на її особистість?Місце Лесі Українки в літературному процесі кінця 19 початку 20 століття?
Як ви особисто розумієте слова О.Гончара про літературні світи і творчі горизонти набутків Лесі Українки?
І.Я.Франко перший оцінив Лесин талант, назвав авторку збірки «На крилах пісень» «трохи чи не одиноким мужчиною на всю соборну Україну» і визнав прямою наступницею Т. Шевченка. «Від часу Шевченкового «поховайте та вставайте, кайдани порвіте» Україна не чула такого сильного, гарячого та поетичного слова , як з уст цієї слабкої хорої дівчини».
У радянські часи Лесю Українку вважали виключно «співачкою досвітніх вогнів», полум'яною революціонеркою. Але насправді, вона була насамперед патріоткою, а спектр Лесиних пісень виявлявся значно ширшим, ніж його трактували. На сьогоднішньому уроці ми
маємо в цьому переконатися. Ми спробуємо через художнє слово поетеси розкрити духовне багатство і велич високої душі, познайомимося із життєвими обставинами, що викликали появу цих поезій.
А працюватимемо ми у групах.
І.Робота в групах.
1.група. Дає повідомлення про уже вивчені учнями твори, поеми «Давня казка» та вірша «Слово ,чому ти не твердая криця?»
Член групи - читач - читає одну поезію напамять.
2.група. Характеризує патріотичну лірику Лесі Українки( цикл «Сльози - перли», вірші «І все - таки до тебе думка лине», «І ти колись боролась,мов Ізраїль»)
Читець читає одну поезію.
З група. Дає характеристику пейзажній ліриці Л. Українки ( «Стояла я і слухала весну», «Давня весна», «Красо України, Подолля»)
4.Читець читає одну чи дві поезії група. Розповідає про філософські мотиви у поезіях « Якби вся кров уплинула отак», «Напис в руїні».
Читається поезія напам′ять..
5.група. Аналізує громадянську лірику письменниці, а саме заклик до боротьби в творі «Досвітні вогні», тему- поет і поезія в суспільстві( «Слово, чому ти нетвердая криця», «Давня казка»).
Читається поезія напам′ять(уривок).
4.група. Розповідає про те, чим для поетеси був процес натхнення і про її тяжку працю
( «Як я люблю оці години праці» , «Мріє, не зрадь», «Зоря поезії»).
5.група. Аналізує інтимну лірику Л.Українки «Твої листи завжди пахнуть зів'ялими трояндами», «Все, все покинуть, до тебе полинуть», «Хотіла б я тебе мов плющ обняти», «Уста говорять: «Він навіки згинув»).
Читці читають поезії.
Відмітки Відмітки |
Теоретично- практичний
|
Оцінка Оцінка |
|
|
|
2. Тим часом група теоретиків — бібліографів за стратегією «Система поміч» роблять записи у вигляді таблиці для вивчення і перевірки теоретично - практичних знань.
У першій колонці «відмітки» навпроти записів, у другій колонці робляться відповідні помітки.
V - Це я знаю або думаю, що знаю.
-Це суперечить тому , що я знаю.
+ Це для мене нова інформація ? Ця інформація мене бентежить.
а) об′ єднані в чотири групи за вибором долі( за кольором);
б) знайомство із завданням(рольова гра).
Діти,сьогодні ви визначили риси талановитості Лесі Українки. А от які ж таланти, здібності маєте ви, ми зараз і перевіримо.
1ГРУПА. Поети. Висловлюють свої думки про Лесю Українку у формі сенкана.
2ГРУПА. Прозаїки. Висловлюють свої думки про творчість Л.Українки у формі прозового твору.
З ГРУПА. Передайте за допомогою кольорів внутрішній стан Лесі в різні періоди її життя. Поясніть свій вибір.
* дитинство; *хвороби; * страшний діагноз; *прощання з другом(фортепіано); *творчість; *долання хвороби; *кохання Лесі; *трагедія кохання; *останні дні життя.
4ГРУПА. Художники. Який пам'ятник Лесі Українці ви б намалювали?
ПАМЯТКА. ЯК ПРАЦЮВАТИ В ГРУПІ.
Як у постійних так і в змінних групах швидко розподіляються ролі:
ІУ.УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ.
Учитель пропонує учням оцінити результати уроку,повернувшись до очікуваних результатів.
• Чи справдились ваші надії?
• Що сподобалось, що не сподобалось?
Вміти аналізувати лірику Л.Українки, вивчити напам'ять поезію «Сопіга sреm sрего».