І. Котляревський «Наталка Полтавка». Образи п’єси.
Розуміння щастя персонажами твору І.Котляревського»Наталка Полтавка»
Мета: знати зміст п’єси «Наталка Полтавка», удосконалювати вміння учнів характеризувати персонажів п’єси, давати оцінки їхнім діям та вчинкам, аналізувати внутрішній світ героїв; формувати ключові компетентності: комунікативну, інформаційну, вміння вчитися, розвивати творчі здібності, образне мислення, творчу уяву, вміння складати сенкани, кроссенси, вміння зв’язно і грамотно викладати свої думки; формувати власне ставлення до проблеми й висловлювати його, вміння працювати в групах, самостійно виховувати вміння відстоювати людську гідність, виховувати кращі людські якості, берегти кращі традиції української родини; виховувати любов до рідного слова, культури.
Тип: комбінований з елементами театралізації.
Обладнання: ілюстрації, кроссенс, афіша, підручник,текст п’єси, лепбуки.
Щастя – не слава, не гроші…
Все це минає.
Щастя – це люди хороші,
Шана людськая.
Там, де трудніше, де важче,
Швидше знайти його вдасться.
Руки твої роботящі – ось твоє щастя! О. Підсуха
Хід уроку
Щасливий, хто має змогу знайти щасливе життя.
Але щасливіший той, хто вміє ним користуватися.
Г. Сковорода
1.Організаційний момент . 2.Актуалізація. Добрий день, діти, шановні гості. Вітаю вас на сьогоднішньому уроці літератури. Кожен з нас, з’являючись на світ, претендує на щасливу долю. Одні її мають, а інших вона вперто обминає. Що ж таке щастя? Як його знайти?
Проблемне питання: Що таке щастя для кожного з героїв твору «Наталка Полтавка» і як вони його розуміють?
Звучить пісня «Віють вітри»
Сьогодні на уроці ми продовжимо подорож літературними стежками і більш детально поговоримо про персонажів п’єси І. Котляревського «Наталка Полтавка» .
2. Мотивація
Давайте на хвилинку заплющимо очі, послухаємо пісню із п’єси «Наталка Полтавка» і змалюємо в своїй уяві село над річкою Ворсклою, побачимо вишневі садки, чепурненькі білі хатки під солом’яною стріхою, а біля них квітують мальви, стелиться барвінок, плетуться кручені паничі, а там, за річкою видно славні шляхи і саму Полтаву, а далі за селом, безкраї степи цілують синє небо і скрізь в радості чи печалі лине пісня…
(Уривок з пісні Петра «Сонце низенько»)
Чудова мелодія Петрової пісні кличе нас у мальовниче село під Полтавою. У ньому ми вже гостювали, тож давайте пригадаємо, що ж ми побачили там? Кого зустріли? Про що дізналися? А зробимо це за допомогою сюжетного ланцюжка.
«Сюжетний ланцюжок»
3. Основний зміст уроку
Вчитель: мандрівка берегами Ворскли не була марною. Тому я пропоную вам продовжити збирання золотих зерняток народної мудрості, що мітить твір, і на прикладах героїв п’єси навчитися відстоювати власні моральні принципи. А для цього давайте пригадаємо героїв п’єси. Зробимо це за допомогою цитатного диктанту «Впізнай героя твору». Але перед тим, я хочу повідомити, що ви поділилися на групи, кожній з яких були поставлені певні завдання. Ще до нас на урок завітали представники масмедіа. Отже, я надаю їм слово.
Цитатний диктант «Вгадай героя»
Завдання: за наведеними рядками визначте, про кого йдеться.
Вчитель: а тепер я слово надаю нашим групам. Отже, село Полтавської губернії. Тут живе наша Наталка.
//Дія І. Ява ІІ//
Запитання журналістів.
Інсценівка – зустріч возного і Наталки.
Інсценізація розмови возного і виборного.
//Дія І. Ява ІІІ//
Запитання журналістів.
Знайомство з Терпелихою.
Інсценізація розмови Терпелихи з Наталкою.
//Дія І. Ява IV//
Запитання журналістів.
Інсценізація
//Дія ІІ. Ява V, Ява VIII//
Запитання журналістів.
Виступ Миколи.
//Дія ІІ. Ява І//
Запитання журналістів.
Вчитель: кожен з героїв по-своєму розуміє «щастя».
Для Наталки – це … Терпелихи – це …
Возного – це … Петра – це …
Миколи – це …
Наша п’єса має щасливий кінець.
Інсценізація //Дія ІІ. Ява ХІ// (Виходять усі персонажі).
4. Рефлексія
- Що ж для вас щастя? (Сім’я, багатство, гроші, друзі …)
Виступ (учень) «Легенда про щастя».
Вчитель: тож я бажаю вам у житті знайти своє щастя. Думаю, що сьогоднішній урок спонукав до того, щоб ви задумалися на власними звичками, характером, поведінкою, вчинками. Все в житті починається з любові. Тож візьміть для себе за орієнтир душевну щирість і простоту Наталки, її вірність, рішучість у боротьбі за щастя.
Вірш-звернення Наталки Полтавки до сучасної молоді
Живіть з думками про добро.
І вірте у щасливу долю.
Даруйте людям лиш тепло,
Та не згубіть при цьому долю.
Своїх надій не покидайте,
Мрійте, вірте і кохайте.
Любов до вас прийде лиш раз,
І спалить душу почуття,
Взамін забере все життя.
Любов і вірність прославляйте,
Цноту і скромність величайте
Живіть, надії сподівайтесь,
І мрій своїх ви не цурайтесь.
У кожного своя є мрія,
Своє бажання, свій секрет.
І той його лише долає,
Хто всі зусилля прикладає.
Вчитель: цей урок я б хотіла закінчити поезією Ганни Чубач «Літо без осені».
Щастя ночами кожному снилось
Щастя щасливим бути втомилось.
Та по сьогодні просять та просять
Хто – тільки шепче,
Хто – аж голосить.
Доле жіноча, ми собі просимо:
Літа без осені!
Літа без осені!
5.Д/З Скласти пам’ятку моральних цінностей українського народу або написати міні-твір «Чи може бути Наталка Полтавка ідеалом для сучасної української дівчини?»