Показовий урок на тему"Розуміння щастя персонажами твору І.Котляревського"Наталка Полтавка"

Про матеріал
Це театралізований урок з використанням інтерактивних технологій.Розвиває вміння учнів характеризувати персонажів,давати оцінку їхнім діям та вчинкам,аналізувати внутрішній світ героїв;на уроці формуємо ключові компетентності,розвиваємо творчі здібності учнів,виховуємо кращі людські якості.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І. Котляревський «Наталка Полтавка». Образи п’єси.

Розуміння щастя персонажами твору І.Котляревського»Наталка Полтавка»

Мета:         знати зміст п’єси «Наталка Полтавка», удосконалювати вміння учнів характеризувати персонажів п’єси, давати оцінки їхнім діям та вчинкам, аналізувати внутрішній світ героїв; формувати ключові компетентності: комунікативну, інформаційну, вміння вчитися, розвивати творчі здібності, образне мислення, творчу уяву, вміння складати сенкани, кроссенси, вміння зв’язно і грамотно викладати свої думки; формувати власне ставлення до проблеми й висловлювати його, вміння працювати в групах, самостійно виховувати вміння відстоювати людську гідність, виховувати кращі людські якості, берегти кращі традиції української родини; виховувати любов до рідного слова, культури.

Тип: комбінований з елементами театралізації.

Обладнання: ілюстрації, кроссенс, афіша, підручник,текст п’єси, лепбуки.

Щастя – не слава, не гроші…

Все це минає.

Щастя – це люди хороші,

Шана людськая.

Там, де трудніше, де важче,

Швидше знайти його вдасться.

Руки твої роботящі – ось твоє щастя!                                                                                             О. Підсуха

Хід уроку

Щасливий, хто має змогу знайти щасливе життя.

        Але щасливіший той, хто вміє ним користуватися.

           Г. Сковорода                                                                                                                              

1.Організаційний       момент                                                                                    .                                                                                      2.Актуалізація.                                                                                                                   Добрий день, діти, шановні гості. Вітаю вас на сьогоднішньому уроці літератури. Кожен з нас, з’являючись на світ, претендує на щасливу долю. Одні її мають, а інших вона вперто обминає. Що ж таке щастя? Як його знайти?

Проблемне питання: Що таке щастя для кожного з героїв твору «Наталка Полтавка» і як вони його розуміють?               

Звучить пісня «Віють вітри»

Сьогодні на уроці ми продовжимо подорож  літературними стежками і більш детально поговоримо про персонажів п’єси І. Котляревського «Наталка Полтавка» . 

2. Мотивація

Давайте на хвилинку заплющимо очі, послухаємо пісню із п’єси «Наталка Полтавка» і змалюємо в своїй уяві село над річкою Ворсклою, побачимо вишневі садки, чепурненькі білі хатки під солом’яною стріхою, а біля них квітують мальви, стелиться барвінок, плетуться кручені паничі, а там, за річкою видно славні шляхи і саму Полтаву, а далі за селом, безкраї степи цілують синє небо і скрізь в радості чи печалі лине пісня…

(Уривок з пісні Петра «Сонце низенько»)

 Чудова мелодія Петрової пісні кличе нас у мальовниче село під Полтавою. У ньому ми вже гостювали, тож давайте пригадаємо, що ж ми побачили там? Кого зустріли? Про що дізналися? А зробимо це за допомогою сюжетного ланцюжка.

«Сюжетний ланцюжок»

  1. У селі під Полтавою ми зустрічаємо дівчину Наталку, що йшла з відрами на коромислі по воду та дуже сумувала за коханим Петром.
  2. До Наталки підходить возний Тетерваковський, освідчується їй у коханні і пропонує вийти за нього заміж.
  3. Наталка відмовляє йому, просить возного не жартувати та не вводити її у славу.
  4. З’являється виборний Макогоненко, розповідає возному про Наталку, і просить бути посередником у його сердечних справах.
  5. А в цей час  вдома у Наталки відбувається дуже неприємна розмова з матір’ю, в ході якої Наталка обіцяє матері вийти заміж за першого жениха.
  6. Увечері до їх хати приходить Макогоненко і пропонує дівчині одружитися з возним.
  7. Сільською вулицею йде парубок. Це Микола. Він зустрічає Петра, повертається в Полтаву. Починає з ним розмовляти. У ході розмови з хати, що неподалік, виходить возний з виборним, які пов’язані рушниками і Петро дізнається, що просватана одна з найкращих дівчат у їх селі – Наталка, яка раніше жила у Полтаві.
  8. Петро розуміє, що це – його Наталка і просить Миколу, щоб той організував йому зустріч з нею.
  9. Петро просить Наталку не суперечити матері та вийти заміж за возного, намагається віддати їй гроші, які заробив, щоб возний не дорікав їй за те, що вона бідна.
  10. Цей вчинок Петра всіх вразив: Терпилиха розчулилась, а возний і взагалі вирішив зробити благородний вчинок – і просить матір благословити Наталку та Петра.
  11. Наталка та Петро – щасливі, а разом з ними радіють і веселяться усі. (Учні демонструють кроссенс).

3. Основний зміст уроку

Вчитель: мандрівка берегами Ворскли не була марною. Тому я пропоную вам продовжити збирання золотих зерняток народної мудрості, що мітить твір, і на прикладах героїв п’єси навчитися відстоювати власні моральні принципи. А для цього давайте пригадаємо героїв п’єси. Зробимо це за допомогою цитатного диктанту «Впізнай героя твору». Але перед тим, я хочу повідомити, що ви поділилися на групи, кожній з яких були поставлені певні завдання. Ще до нас на урок завітали представники масмедіа. Отже, я надаю їм слово.

Цитатний диктант «Вгадай героя»

Завдання: за наведеними рядками визначте, про кого йдеться.

  1. «Ти був бідним, любив мене – і за те потерпів і мусив мене оставити; я тебе любила і тепер люблю?» (Петра)
  2. «Не багата я і проста, но чесного роду, не стижуся прясти, шити і носити воду?» (Наталка).
  3. Про кого сказано: «Хитрий, як лисиця, і на всі сторони мотається, де не посій, там уродить, і вже де чорт не зможе, то пошли його – зараз докаже?» (Виборний)
  4. До кого звернулась Наталка з промовою: «Я покорюсь вашій волі і для вас за першого жениха, вам угодно піду заміж, перенесу своє горе … не буду ніколи плакати?» (Терпелихи)
  5. Кого мав на увазі виборний, зазначаючи: «Ради пройдисвіта, ланця, що, може, де в осторозі сидить, може, умер або в москалі завербувався!...» (Петра)
  6. «Один собі живу на світі, як билинка на полі; сирота – без роду, без племені, без таланту і без приюту?» (Микола)
  7. Хто з героїв висловив думку: «Бідність і багатство – єсть то божа воля, з милим їх ділити – єсть щаслива доля?» (Наталка)
  8. Як звати стару Терпелиху? (Горпина)
  9. Хто з героїв п’єси «Наталка Полтавка» пропонує свої останні гроші засватаній дівчині? (Петро)
  10. Він, понадіявшись на своє багатство, зачав знакомитись не з рівнею; зачав, бач, заходити бенкет з канцеляристами, купцями – пив, гуляв і шахрував гроші, покинув свій промисел і мало-помалу розточив своє добро …?» (Терпило)
  11. Яке прізвище у возного? (Тетерваковський)
  12. Дійова особа, яка так висловлює думку про Наталку: «Золотого не дівка! Наградив бог Терпелиху дочкою»? (виборний Макогоненко)

Вчитель: а тепер я слово надаю нашим групам. Отже, село Полтавської губернії. Тут живе наша Наталка.

  • (Виходить дівчина. Виступ Наталки. Далі – група. Інсценізація розмови Наталки з возним).

//Дія І. Ява ІІ//

  • Аналіз образу Наталки (І група).

Запитання журналістів.

Інсценівка – зустріч возного і Наталки.

Інсценізація розмови возного і виборного.

//Дія І. Ява ІІІ//

  • Аналіз образу Возного (ІІ група)

Запитання журналістів.

  • Аналіз образу Терпелихи (ІІ група)

Знайомство з Терпелихою.

Інсценізація розмови Терпелихи з Наталкою.

 //Дія І. Ява IV//

Запитання журналістів.

  • Аналіз образу Петра (ІІІ група)

Інсценізація

 //Дія ІІ. Ява V, Ява VIII//

Запитання журналістів.

  • Аналіз образу Миколи (ІІІ група)

Виступ Миколи.

  //Дія ІІ. Ява І//

Запитання журналістів.

Вчитель: кожен з героїв по-своєму розуміє «щастя».

Для Наталки – це …      Терпелихи – це …

Возного – це …      Петра – це …

Миколи – це …

Наша п’єса має щасливий кінець.

Інсценізація //Дія ІІ. Ява ХІ// (Виходять усі персонажі).

4. Рефлексія

 - Що ж для вас щастя? (Сім’я, багатство, гроші, друзі …)

Виступ (учень) «Легенда про щастя».

Вчитель: тож я бажаю вам у житті знайти своє щастя. Думаю, що сьогоднішній урок спонукав до того, щоб ви задумалися на власними звичками, характером, поведінкою, вчинками. Все в житті починається з любові. Тож візьміть для себе за орієнтир душевну щирість і простоту Наталки, її вірність, рішучість у боротьбі за щастя.

Вірш-звернення Наталки Полтавки до сучасної молоді

Живіть з думками про добро.

І вірте у щасливу долю.

Даруйте людям лиш тепло,

Та не згубіть при цьому долю.

Своїх надій не покидайте,

Мрійте, вірте і кохайте.

Любов до вас прийде лиш раз,

І спалить душу почуття,

Взамін забере все життя.

Любов і вірність прославляйте,

Цноту і скромність величайте

Живіть, надії сподівайтесь,

І мрій своїх ви не цурайтесь.

У кожного своя є мрія,

Своє бажання, свій секрет.

І той його лише долає,

Хто всі зусилля прикладає.

Вчитель: цей урок я б хотіла закінчити поезією Ганни Чубач «Літо без осені».

Щастя ночами кожному снилось

Щастя щасливим бути втомилось.

Та по сьогодні просять та просять

Хто – тільки шепче,

Хто – аж голосить.

Доле жіноча, ми собі просимо:

Літа без осені!

Літа без осені!

5.Д/З Скласти пам’ятку моральних цінностей українського народу або написати міні-твір «Чи може бути Наталка Полтавка ідеалом для сучасної української дівчини?»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 листопада 2020
Переглядів
1119
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку