Показовий урок
з української мови
в 7 класі на тему
«Неозначена форма дієслова
( інфінітив) та особові форми»
Вчитель: Сирота Жанна Василівна
НВК «ДНЗ – ЗОШ І-ІІІ ст.» с.Фронтівка
МЕТА: ознайомити учнів із поняттям про неозначену форму дієслова (інфінітив) як початкову форму та особовими дієсловами; формувати вміння вирізняти їх в реченні; вчити доречно використовувати дані форми у мовленні; збагачувати словниковий запас; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, творчо мислити; виховувати
Очікувані результати: учні вміють вирізняти інфінітив та особові дієслова в реченнях, доречно використовувати їх у мовленні, утворювати неозначену форму дієслів від особових дієслів і навпаки, підбирати відповідні форми у побудові «грона», уміють правильно використовувати їх у мовленні та визначати синтаксичну роль.
Обладнання: підручники,дидактичний матеріал, роздавальний матеріал.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Дієслово — слово діє:
Ходить, робить, носить, сіє,
Слово плаче і радіє,
Усміхається і мріє.
Л. Лужецька
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ УЧНІВ.
1.Рефлексія. Передай імпульс ( учні беруться за руки разом із вчителем, учитель передає імпульс ( один, або двічі потиснути руку учневі), імпульс має повернутися до учителя і не загубитися, потім учні сідають тихенько за парти.
2. Ознайомлення з епіграфом. Учні пояснюють епіграф та повторюють визначення дієслова як частини мови; називають дієслова, ставлять до них питання, визначають час, особу ( якщо є).
3. Складання «грона» робота в групі ( на дошці прикріплюється аркуш, на якому написано « граматичні категорії дієслова», учням роздані чисті аркуші на яких вони мають самостійно вписати слова: час, число, особа, рід, вид, спосіб, а потім прикріпити на дошці).
час
рід число
особа спосіб
Граматичні категорії дієслова |
вид
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
1.Проблемні питання та аналіз.
На дошці записані пари дієслів: читаю - читати, співає – співати, пишемо – писати, любимо – любити , будують – будувати.
А). Порівняйте подані форми дієслова.
Б ). Чому одні форми називаються неозначеними, а інші – особовими?
В). Свою думку доведіть.
ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1.Пояснення вчителем теоретичного матеріалу.
Неозначена форма дієслова або інфінітив ( від латинської мови «невизначений») – це початкова форма дієслова. Вона називає дію, стан або процес, але не вказує ні на час, ні на особу, ні на рід, ні на число і відповідає на питання що робити? Що зробити? Наприклад: носити, мити, шити, відчувати, мислити.
На кінці дієслово в неозначеній формі має суфікси –ти, -ть, наприклад: писати, орать, питать ( але -ть частіше в усному мовленні та поезіях)
Наприкінці деяких дієслів у неозначеній формі після суфікса -ти, -ть може бути постсфікс –ся, -сь. Наприклад: розчісуватися, милуватись.
2. Робота в групі. Інтерактивна гра «Займи позицію»
На кожну групу роздається однакова кількість карток, з написаними однаковими інфінітивами : рухатися, радіти, сидіти, шанувати, сумувати, думати, міркувати, спати, червоніти, поважати, стояти, ткати, завмирати,біліти.
На дошці прикріплені позиції:
« конкретна фізична дія»,
«стан»,
«вияв ознаки»,
«процес мовлення й мислення»,
«почуття».
Групи отримують завдання на картці:
перша група - зайняти позицію стану та конкретної фізичної дії; (рухатися,сидіти, ткати, спати,стояти, завмирати)
друга група – зайняти позицію мовлення й мислення та почуття; ( радіти,шанувати, сумувати, думати, міркувати, поважати)
спільне завдання – зайняти позицію виявлення ознаки ( червоніти, біліти)
3.Творимо. У світі фразеології.
- Пояснити що таке фразеологізми (стійкі словосполучення)
З`ясувати значення фразеологізмів. Скласти два речення з декількома, записати. Знайти неозначену форму дієслова.
Облизня піймати, дати драпака, з`їсти зуби, гав ловити, лізти на рожен, нагріти руки.
(Наприклад: дати драпака – втекти. Парубійко так перелякався злого пса, що відразу вирішив дати драпака)
4.Робота з підручником ( підручник О.П.Глазова) та на карточках
1.Ознайомитися з теоретичним матеріалом ( с.47)
(Карточки виготовлені для кожного учня, вони працюють олівцем на карточці, підкреслюють)
Спостереження. Неозначена форма дієслова може бути різними членами речення.
|
2. Ознайомити учнів із складеним присудком, на дошці записати речення, визначити присудок, звернути увагу, що він складається з двох дієслів, один з яких інфінітив, такий присудок називається складений дієслівний ( с.48)
У Михайлівських хуторах смеркати Давидові стало.
3. Звернути увагу учнів! Якщо один з головних членів речення або обидва виражені інфінітивом, між ними ставиться тире ( с.48):
За совістю йти – в щасті жити.
Найбільша радість – жити на землі.
Просити – ганьба, не давати – ганьба подвійна.
5.Робота в групах. Візуалізація поезії
Завдання:
(завдання можна озвучити усно, або роздати на аркушах)
І група (додаток №1)
Святкує осінь щедрі іменини.
Хизується калиновим намистом.
Я забіжу до неї на хвилину
І поживу осіннім падолистом.
( Ольга Дриль)
Святкує – ІІІ особа однини, святкувати.
Хизується – ІІІ особа однини, хизуватися ( пояснити лексичне значення слова, підібрати синоніми - козиритися, форсити, фасонити|ся|, держати фасон, ходити павичем <козирем, тузом>, до хмар пнутися, (чим) козиряти, ХВАЛИТИСЯ, ХВАСТАТИ, ЧВАНИТИСЯ.
Забіжу – І особа, однини, забігти.
Поживу – І особа однини, пожити.
ІІ група ( додаток №2)
Квітує ліс осінній за селом.
Летять сивинки бабиного літа.
Ставок дрімає тихим ніжним сном.
Самотнього човна гойдає вітер.
( Ольга Дриль)
Квітує – ІІІ особа однини, квітувати.
Летять – ІІІ особа множини, летіти.
Дрімає – ІІІ особа однини, дрімати ( пояснити лексичне значення слова, підібрати синоніми - ДРІМА́ТИ (перебувати в напівсонному стані), КУНЯ́ТИ розм., КЛЮВА́ТИ НО́СОМ розм.; ПРИДРІ́МУВАТИ розм. (потроху)
Гойдає – ІІІ особа однини, гойдати.
ІV.ПІДСУМОК УРОКУ
Гра «Будь уважний»
( Вчитель підіймає карточки з написаними на них дієсловами, для кожної групи почергово, учні плещуть в долоні, якщо на карточні написані інфінітиви, а якщо особові дієслова – мовчать)
І група
ІІ група
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
(на вибір)
1.Скласти кластер
До слова осінь скласти кластер з особових дієслів та інфінітивів, доповнивши їх іменниками та прикметниками, на основі кластера побудувати міні - розповідь про осінь.
Наприклад:
сумувати за сонцем чарувати тишею відлітають птахи
падає дощ заготовляють їжу ОСІНЬ розфарбовувати дерева
ваблять аромати падають листочки
готуватися до зими
піднімається дим
бродити по лісові
курличуть журавлі
2. Виписати із поезії дієслова , утворити від них інфінітиви.
Світає…
Світає, горить розвидняється, дніє,
Захоплює, світить, палить і ясніє,
Зжимає, турбується, б’ється, тріпоче
І рветься, і плаче, говорить, шепоче…
І кличе, і вабить, світає, горить
І все починається, але болить
Заводить, тугує, голосить, ридає
Світає…
Болить і наскрізь проймає…
Прокинулась, знаю і відчуваю
Вдивляюсь, вивчаю і проникаю
Зоріє, приймаю і розчиняюсь
Світає…
Автор Британ Галина Ярославівна
Додаток 2
Квітує ліс осінній за селом
Летять сивинки бабиного літа
Самотнього човна гойдає вітер