Розробка уроку
Поль Верлен. Естетичні погляди поета у вірші "Поетичне мистецтво".Зображення пейзажів природи і душі в "Осінній пісні". Сугестивність , музичність, живописність лірики.
Поль Верлен. Естетичні погляди поета у вірші «Поетичне мистецтво». Зображення пейзажів природи і душі в «Осінній пісні». Сугестивність, музичність, живописність лірики
Мета – формування компетентностей:
Наочність: портрет Поля Верлена
Є така поезія Верлена,
Де поет себе питає сам
У гіркому каятті:» Шалений,
Що зробив ти із своїм життям?»
(М. Рильський)
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
«Квіти зла» Шарля Бодлера – це квіти, що виросли в нашій суперечливій душі на грунті жорстокого ХХ століття ,» -- написав Олександр Олесь. Прокоментуйте ці слова.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІУ. Робота над темою урока.
Імпресіонізм (француз. – враження) – течія в мистецтві другої половини ХІХ –початку ХХ століття. Імпресіонізм став цілою епохою в історії французького живопису (сама назва течії походить від назви картини Клода Моне «Імпресія. Схід Сонця»)
Художні відкриття імпресіоністів у галузі образотворчого мистецтва пов’язані з новим сприйняттям предмета зображення, зумовленим не тільки прагненням відобразити враження від життєвого явища, а й підкреслити мінливість, плинність. У літературі головними ознаками імпресіонізму були психологізм у змалюванні персонажів, прагнення відтворити зміни в настрої, ритмічна організація прози, увага до кольорів і звуків. Риси імпресіонізму притаманні творчості Б.Брехта, Гі де Мопассана, Оскара Вайльда, П.Верлена. П.Верлен шукає власний шлях, прагне втілення особистих порухів душі в поезії відтворення ліричних настроїв і переживань засобами мистецтва слова. Він захоплюється картинами художників-імпресіоністів, які намагалися передати на своїх полотнах враження від миті життя. Поль Верлен зауважував:»Особливо був розвинутий у мене зір – я все фіксував, ніщо не проходило повз мене, я постійно шукав форми, колір, відтінки». Як поет-живописець Верлен віддає перевагу осіннім тонам. Його улюбленими пейзажами є місячна ніч, осінній дощ, пожовкле листя.
-- Охарактеризуйте емоційний стан ліричного героя.
-- Які почуття в ньому домінують?
-- Що, на вашу думку, означає у вірші годинник?
-- Чому сумує ліричний герой?
-- Вірш «Осіння пісня» передає враження від навколишнього світу чи від внутрішнього стану ліричного героя?
Відповідь:»У Верлена воєдино зливається осінній пейзаж і пейзаж душі. Душа – це буття пейзажу, а пейзаж – «стан душі». Тому осінь зображується не тільки як пора року, а й як журба, утома, втрата чогось прекрасного, наближення смерті. Невідомо,чому сумує ліричний герой, поет не дає відповіді, головне – створити враження, настрій через певні образи-символи, передати почуття, хвилювання ліричного героя.»
Символізм – літературно-мистецький напрям кінця ХІХ – початку ХХ століття. Розвинувся в умовах кризи в суспільстві, передчуття майбутніх соціальних потрясінь. Для символізму характерні: інтерес до проблем особистості, іносказання, орієнтація на ірраціональний бік слова – його звучання, ритм, які повинні були замінити точне значення слова.. На місце художнього образу, який відтворював певне явище, було поставлено художній символ, що мав кілька значень. Символісти прагнули внести в поезію «дух музики». вважаючи її видом мистецтва, найближчим до світу таємничого. Хоча оформлення символізму у французькій поезії відбулося наприкінці століття (написаний Жаном Мореасом «Маніфест символізму» було надруковано у 1886 році), з’явився він задовго до свого теоретичного обґрунтування, до визначення його літературним напрямом. Історія символізму починається з виходу у світ 1857 року «Квітів зла» Ш.Бодлера. Другим важливим кроком в історії символізму була поява в 1866 році «Сатурнічних поезій» П.Верлена, а також творчість А.Рембо, С.Малларме. На основі художніх відкриттів, зроблених цими поетами, виникає символізм як напрям у поезії.
-- Що головне, за Верленом, у слові?
-- Які поради дає поетам Верлен?
-- У чому, за Верленом, полягає принцип музичності в поезії.
-- У чому, на думку Верлена, справжнє призначення поезії?
Відповідь: «У своєму програмному вірші «Поетичне мистецтво» Верлен виступав проти сповненої логіки раціоналістичної поезії, утверджуючи інший стиль у поетичному мистецтві – мелодійно емоціональний, легкий. Справжнє призначення поезії – виразити те, що неможливо виразити ( саме тут Верлен найближче до символізму). Слова поет має добирати такі, які спроможні поєднати нечітке і точне. Верлен визнає вірш крилатий і плинний,що вабить у далечінь, на пошуки. Об’єктивно Верлен змикається з символізмом як за відчуттям і світоглядом, так і за особливою поетикою: світ втаємничений і дивовижний, у всьому кінцевому відчувається подих безкінечност
V Підбиття підсумків уроку
Відповіді:
2. Оцінювання роботи учнів на уроці.
УІ. Домашнє завдання
Опрацювати статтю підручника (Ю.І.Ковбасенко) сторінки 160-167, вивчити напам’ять вірш «Осіння пісня», дати відповідь на запитання 5 стор.167 (усно).Завдання для творчої групи: презентація життя та творчості Артюра Рембо.