Поль Верлен. Естетичні погляди поета у вірші «Поетичне мистецтво»

Про матеріал

Розробка уроку

Поль Верлен. Естетичні погляди поета у вірші "Поетичне мистецтво".Зображення пейзажів природи і душі в "Осінній пісні". Сугестивність , музичність, живописність лірики.

Перегляд файлу

Поль Верлен. Естетичні погляди поета у вірші «Поетичне мистецтво». Зображення пейзажів природи і душі в «Осінній пісні». Сугестивність, музичність, живописність лірики

 

Мета – формування компетентностей:

  1. предметних – ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом поета; з’ясування особливостей лірики П.Верлена, її зв'язок із імпресіонізмом та символізмом; удосконалювати навички аналізу ліричного твору, культуру мовлення, аналітичне мислення, творчі здібності , естетичний смак.
  2. Ключових – уміння вчитися: формувати пізнавальну активність, навички самостійної роботи, навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; комунікативні: навички роботи в групі та колективі, толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; інформаційних: уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її; загальнокультурні: прагнення літературної освідченості, гуманістичний світогляд.

Наочність: портрет Поля Верлена

 

Є така поезія Верлена,

Де поет себе питає сам

У гіркому каятті:» Шалений,

Що зробив ти із своїм життям?»

(М. Рильський)

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

«Квіти зла» Шарля Бодлера – це квіти, що виросли в нашій суперечливій душі на грунті жорстокого ХХ століття ,» -- написав Олександр Олесь. Прокоментуйте ці слова.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

ІУ. Робота над темою урока.

  1. Презентація творчої групи про життя та творчість П.Верлена (за випереджальним домашнім завданням).
  2. Виступ учня-літературознавця (за випереджальним домашнім завдання)

Імпресіонізм (француз. – враження) – течія в мистецтві другої половини ХІХ –початку ХХ століття. Імпресіонізм став цілою епохою в історії французького живопису (сама назва течії походить від назви картини Клода Моне «Імпресія. Схід Сонця»)

 

Картинки по запросу Клод Моне "Імпресія.Схід сонця"

 

 

 Художні відкриття імпресіоністів у галузі образотворчого мистецтва пов’язані з новим сприйняттям предмета зображення, зумовленим не тільки прагненням відобразити враження від життєвого явища, а й підкреслити мінливість, плинність. У літературі головними ознаками імпресіонізму були психологізм у змалюванні персонажів, прагнення відтворити зміни в настрої, ритмічна організація прози, увага до кольорів і звуків. Риси імпресіонізму притаманні творчості Б.Брехта, Гі де Мопассана, Оскара Вайльда, П.Верлена. П.Верлен шукає власний шлях, прагне втілення особистих порухів душі в поезії відтворення ліричних настроїв і переживань засобами мистецтва слова. Він захоплюється картинами художників-імпресіоністів, які намагалися передати на своїх полотнах враження від миті життя. Поль Верлен зауважував:»Особливо був розвинутий у мене зір – я все фіксував, ніщо не проходило повз мене, я постійно шукав форми, колір, відтінки». Як поет-живописець Верлен віддає перевагу осіннім тонам. Його улюбленими пейзажами є місячна ніч, осінній дощ, пожовкле листя.

  1. Виразне читання вірша Поля Верлена «Осіння пісня» та аналіз поезії.

-- Охарактеризуйте емоційний стан ліричного героя.

-- Які почуття в ньому домінують?

-- Що, на вашу думку, означає у вірші годинник?

-- Чому сумує ліричний герой?

  1. Рефлексія.

-- Вірш «Осіння пісня» передає враження від навколишнього світу чи від внутрішнього стану ліричного героя?

Відповідь:»У Верлена воєдино зливається осінній пейзаж і пейзаж душі. Душа – це буття пейзажу, а пейзаж – «стан душі». Тому осінь зображується не тільки як пора року, а й як журба, утома, втрата чогось прекрасного, наближення смерті. Невідомо,чому сумує ліричний герой, поет не дає відповіді, головне – створити враження, настрій через певні образи-символи, передати почуття, хвилювання ліричного героя.»

  1. Робота з літературознавчим словником, опрацювання терміну «символізм» (можна використати електронні носії, гаджети)

Символізм – літературно-мистецький напрям кінця ХІХ – початку ХХ століття. Розвинувся в умовах кризи в суспільстві, передчуття майбутніх соціальних потрясінь. Для символізму характерні: інтерес до проблем особистості, іносказання, орієнтація на ірраціональний бік слова – його звучання, ритм, які повинні були замінити точне значення слова.. На місце художнього образу, який відтворював певне явище, було поставлено художній символ, що мав кілька значень. Символісти прагнули внести в поезію «дух музики». вважаючи її видом  мистецтва, найближчим до світу таємничого. Хоча оформлення символізму у французькій поезії відбулося наприкінці століття (написаний Жаном Мореасом «Маніфест символізму» було надруковано у 1886 році), з’явився він задовго до свого теоретичного обґрунтування, до визначення його літературним напрямом. Історія символізму починається з виходу у світ 1857 року «Квітів зла» Ш.Бодлера.  Другим важливим кроком в історії символізму була поява в 1866 році «Сатурнічних поезій» П.Верлена, а також творчість А.Рембо, С.Малларме. На основі художніх відкриттів, зроблених цими поетами, виникає символізм як напрям у поезії.

  1. Виразне читання і аналіз вірша Поля Верлена «Поетичне мистецтво»

-- Що головне, за Верленом, у слові?

-- Які поради дає поетам Верлен?

-- У чому, за Верленом, полягає принцип музичності в поезії.

  1. Рефлексія.

-- У чому, на думку Верлена, справжнє призначення поезії?

Відповідь: «У своєму програмному вірші «Поетичне мистецтво» Верлен виступав проти  сповненої логіки  раціоналістичної поезії, утверджуючи інший стиль у поетичному мистецтві – мелодійно емоціональний, легкий. Справжнє призначення поезії – виразити те, що неможливо виразити ( саме  тут Верлен найближче до символізму). Слова поет має добирати такі, які спроможні поєднати нечітке і точне. Верлен визнає вірш крилатий і плинний,що вабить у далечінь, на пошуки. Об’єктивно Верлен змикається з символізмом як за відчуттям і світоглядом, так і за особливою поетикою: світ втаємничений і дивовижний, у всьому кінцевому відчувається подих безкінечност

  1. Презентація учнями поезій Поля Верлена, які їм до вподоби.

V Підбиття підсумків уроку

  1. Рефлексія. Яке враження справила на вас поезія Верлена?

Відповіді:

  • Віршам Верлена притаманна сповідальність, що надає їм щирості, навіть простодушності.Верлен мав рідкий хист – бути «надприродно природним» (Борис Пастернак).
  • П.Верлен – неперевершений поет-лірик. Його поезії властива свіжість почуттів, гра напіввідтінків, відтінків барві почуттів. Мабуть, найприкметнішою рисою верленівської нової поетичної мови є музичність, яка згодом стала одним із провідних принципів символістської свідомості.
  • Щодо Верлена музичність – це зовсім новий тип поетичного мислення і зовсім нова поетика. Це – крок у напряму створення нової, універсальної поетичної мови, про яку мріяли всі представники поетичного модернізму.

2. Оцінювання роботи учнів на уроці.

УІ. Домашнє завдання

Опрацювати статтю підручника (Ю.І.Ковбасенко) сторінки 160-167, вивчити напам’ять вірш «Осіння пісня», дати відповідь на запитання 5 стор.167 (усно).Завдання для творчої групи: презентація життя та творчості Артюра Рембо.

docx
Додано
3 лютого 2019
Переглядів
17389
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку