В даній презентації розглянуті такі питання:
1.Поняття «Політичний режим». Типологія режимів.
2.Сутність, витоки та характерні риси тоталітаризму.
3.Авторитаризм: сутність, характерні ознаки, витоки та різновиди.
4.Демократичний політичний режим.
Поняття «Політичний режим»Політичний режим – система засобів та методів здійснення політичної влади, форма взаємодії державно-владних структур та населення. Будь-який політичний режим визначається: по-перше, процедурами та способами організації владних інститутів та безпосереднім здійсненням влади; по-друге, стилем прийняття суспільно-політичних рішень; по-третє, взаємовідносинами між політичною владою та громадянами (населенням) країни.
У науковій літературі поширеним є підхід, відповідно до якого політичний режим – це функціональний компонент політичної системи. Оскільки політичний режим виступає функціональним аспектом політичної системи суспільства, його структуру складають ті самі елементи, що й структуру політичної системи. Структура політичного режиму
Структура політичного режиму Держава та її структурні елементи. Громадсько-політичні організаціїПолітичні партії Політичні відносини У науковій літературі поширеним є підхід, відповідно до якого політичний режим – це функціональний компонент політичної системи. Оскільки політичний режим виступає функціональним аспектом політичної системи суспільства, його структуру складають ті самі елементи, що й структуру політичної системи. Політичні інститути є складовою політичного режиму. Політичні норми Політична культура
Інтерес до типології політичних режимів має давню історію. Починаючи з Платона та Арістотеля, різні мислителі намагалися створити концепцію класифікації політичних режимів. Кожна типологія відображала не тільки політичний інтерес вченого й реалії політики того чи іншого типу, а також його власні переконання. Типологія політичного режиму
Одним із перших у політичній науці спробував класифікувати політичні режими Г. Моска. І хоча він не довів до кінця свою типологію, деякі західні дослідники, підсумовуючи його роздуми, виділяють чотири типи політичних режимів:аристократично-авторитарний,аристократично-ліберальний,демократично-авторитарний,демократично-ліберальний. Типологія політичного режиму: типологія Г. Моска
До спроби класифікувати політичні режими вдавалась і українська політична думка. Так, у своїх "Листах до Братів-Хліборобів" В. Липинський виділяє три типи політичних режимів:демократія з республікою;охлократія з диктатурою;класократія з правовою – "законом обмеженою і законом обмежуючою" – монархією. Типологія політичного режиму: В. Липинського
Слід зазначити, що для середини і кінця XX ст. характерною ознакою розвитку політичного процесу є зростання демократії та досягнення нею стадії зрілості, а з іншого боку – поширення антидемократичних режимів. Так, французький політолог Е. Шілз розрізняє п'ять типів режиму:політичну демократію (досить значна диференціація функцій і спеціалізація структур);опікунську демократію (основною метою є демократизація політичного суспільства, але влада сконцентрована в руках бюрократичної держави);модернізовану олігархію (передбачає відсутність або формальне існування демократичних інститутів, вся влада належить військовим чи бюрократичним клікам, проте режим намагається модернізувати економіку);тоталітарну олігархію (відрізняється від попередніх високим ступенем впливу держави на суспільство, сильною концентрацією влади, інтенсивною мобілізацією членів суспільства на участь в економічному житті); традиційну олігархію (династичні, або сімейні режими, котрі негативно ставляться до будь-яких змін і схильні зберігати існуючий лад). Типологія політичного режиму: Е. Шілзу
Ще один підхід до типологізації політичного режиму запропонував Аренд Лейпхарт, виходячи із співвідношення типу виборчої системи і форми правління, на основі якого він виділив чотири демократичні режими: Президентсько-мажоритарний (США). Парламентсько - мажоритарний (Великобританія, Нова Зеландія, Австралія, Канада). Парламенсько - пропорційний (Австрія, Бельгія, Данія, Фінляндія, Німеччина, Італія (до 1995 р.), Голландія, Норвегія, Швеція). Президентсько-пропорційний (країни Латинської Америки). Типологія політичного режиму: А. Лейпхарта
Сутність, витоки та характерні риси тоталітаризму02 Тоталітаризм — це деспотичний, диктаторський режим, який у першій половині XX ст. встановлено в багатьох країнах Європи, Азії та Латинської Америки. Першою тоталітарною державою після жовтневого перевороту 1917 р. став Радянський Союз
Витоки тоталітаризму. Тоталітаризм — це політичний режим і суспільна система, які характеризуються здійсненням певною політичною системою повного контролю над життєдіяльністю всього суспільства і життям кожної людини зокрема, жорсткою регламентацією з боку держави, яка при цьому опирається на засоби прямого збройного насильства, що поширюється на функціонування усіх суспільних сфер. Засновники теорії тоталітаризму — італійці Б. Муссоліні та Д. Джентіле — оперували терміном у позитивному значенні й відзначали тоталітаризм як єдність особистості, партії та держави в ім'я вищої національної ідеї. Б. Муссоліні Д. Джентіле
ЦІКАВО!Але тоталітаризм значно раніше започаткував власне ідейне формування. Це відбувалося в контексті історичного розвитку політичної думки, зосередженої на обґрунтуванні переваг етатизму, тобто необмеженої влади держави, й автократії — самодержавного правління. З давніх-давен генезис ідеї тотального підкорення індивіда державою було зумовлено реакцією на різноманітність людських потреб і форм розподілу праці, які постійно трансформувалися. І саме у державі перебував єдиний центр примирення різноманітних інтересів, з якого також відбувалося управління всіма соціальними процесами. Автократична традиція в управлінні суспільством була властива політичній думці Сходу і Заходу: на Сході — це школа легістів (середина IV ст. до н. е.), на Заході — це політична філософія Платона. За Платоном, правильно організована держава необхідна для формування морально досконалої людини: задля блага суспільства особі заборонено все, що порушує державну єдність (сім'ю, приватну власність, пошук істини).
Витоки тоталітаризму. Те, що у XX ст. вказану ідею втілено на практиці у деяких країнах, дало змогу виявити і систематизувати ознаки тоталітаризму, визначити його видову специфіку. Критику теорії тоталітаризму започаткували праці Ханни Арендт (1906—1975 pp.). І тому, незважаючи на суттєві відмінності, обґрунтування тоталітарної моделі держави у Платона, Т. Мора, Т. Кампанелли, Сен-Сімона, Ж.-Ж. Руссо, а згодом — у К. Маркса, Ф. Ніцше, В. Леніна — дослідники обґрунтували спільну логіку ознак тоталітарних концепцій.
Концепції тоталітаризму У політичній сфері тоталітаризм — це монополізація влади в руках однієї партії — одного лідера; зрощення правлячої партії з державою; одержавлення громадянського суспільства; заборона всіх несанкціонованих владою політичних партій і суспільних рухів; формальне допущення громадян до політичного життя і фактичне відчуження їх від нього; безальтернативні форми демократії, які створюють видимість усенародної підтримки влади на всіх рівнях, через закриті джерела, бюрократичним способом; відсутність механізму наступності влади; ігнорування права, законності, легального правосуддя; існування потужного апарату соціального контролю та примусу. У соціальній сфері тоталітаризм створює соціальну структуру, яка відповідає його ідеології та декларує соціальну зверхність певного класу, нації, раси і поділяє всіх людей на "своїх" та "чужих".в економіці присутнє повне домінування ідеологічних настанов тоталітаризму, які етатизують господарське життя, обмежують і — у перспективі — повністю ліквідують приватну власність та ринкові відносини, завдяки впровадженню командно-адміністративних методів управління.
Соціальні реалії: передумова тоталітаризму Психологічне невдоволення людей. Соціально-економічні кризиІндустріальна стадія розвитку суспільства. Колективісько-механістичний світогляд. Етатизація суспільства(супроводжуються виходом на політичну арену тоталітарних рухів і партій нового типу — напіввійськових ієрархізованих організацій, які сповідують вождизм). Організований механізм, покірний єдиній команді
Авторитаризм: сутність, характерні ознаки, витоки та різновиди.03 АВТОРИТАРИ́ЗМ (франц. autoritarisme, від лат. au(c)toritas – влада, вплив) – тип політичного режиму, що характеризується обмеженням політичних прав і свобод народу, його участі в управлінні державою, зосередженням влади в одних руках. У політології розглядається як явище, протилежне демократії.
Авторитар. устрій не настільки жорстко контролює суспільство, як тоталітарний. Авторитарна влада, зазвичай, НЕ втручається в приватне життя громадян і здатна допустити певну свободу в екон. відносинах, хоча й тут держава може свавільно змінювати «правила гри», роздавати пільги і встановлювати «винятки з правил». При А. політ. еліта формується шляхом кооптації, призначення; діяльність політ. партій та ін. громад. угруповань обмежується; до мінімуму зводяться можливості політ. опозиції; народ фактично не визнається гол. джерелом та сувереном влади; проти актив. опозиції застосовуються політ. репресії. Гол. опорою А. є силові структури – армія, служба безпеки, поліція (зокрема політична). А. всіляко сприяє пасивності мас, їхній відстороненості від політ. процесів. Пом’якш. варіантом А. є олігархічна форма влади, коли формально допускається поділ влади, багатопартійність, існування профспілок, але за умов їхньої підконтрольності виконав. владі, зрощеній із кланово-олігархіч. групами. АВТОРИТАРИ́ЗМ (франц. autoritarisme, від лат. au(c)toritas – влада, вплив) – тип політичного режиму, що характеризується обмеженням політичних прав і свобод народу, його участі в управлінні державою, зосередженням влади в одних руках. У політології розглядається як явище, протилежне демократії.
Основні режими тоталітарного та авторитарного режимів: їх відмінності.{2 FB47 BB0-BCBF-4 C80-A06 B-57 DBA6737 B78}Різновиди авторитарного режиму. Різновиди тоталітарного режиму. Військово-бюрократичні диктатури;Комуністичний тоталітаризм;Персональні тиранії;Фашизм;Абсолютистські монархії;Націонал-соціалізм; Олігархічні;Вождистські;Змішані;Неототалітарні режими;
Державна влада поставлена в рамки права і діє на основі Конституції та інших законів. Політичні права і свободи громадян значною мірою обмежені. Політична влада сконцентрована в руках однієї людини, групи або одного органу держав. Відсутнє чітке поділ влади. Відбувається значна концентрація виконавчої (часто і законодавчої) влади в руках глави держави при обмеженні ролі парламенту в контролі над державною політикою. Допускається "політичний плюралізм". Формування органів влади, а також ротація (переміщення) правлячих еліт здійснюється не шляхом конкурентної боротьби кандидатів на виборах, а кооптацією, вольовим введенням їх в керівні структури. У суспільстві домінує державна ідеологія, але допускаються й інші ідейні течії, більш-менш лояльні до правлячої еліти, але займають ряд самостійних позицій. Різні суспільні сили можуть дотримуватися не співпадаючих світоглядних установок;Зізнається відносна автономія від держави економічної, соціальної, сімейно-побутової та культурної сфер життя суспільства. Не дуже розвинені, по відносно самостійно діють інститути та організації громадянського суспільства, в тому числі профспілки, добровільні товариства та інші організації за інтересами. Немає строго організованого тотального контролю економічної та соціальної інфраструктури з боку держави;Існує цензура (іноді прихована) над видавничою діяльністю та ЗМІ. Однак при збереженні лояльності до правлячого режиму дозволено критикувати деякі недоліки державної політики та політичних діячів;Відносини держави й особистості побудовані як на примусі, так і на переконанні;Поліція і спецслужби орієнтовані на виконання функцій охорони правопорядку. Однак вони знаходяться па сторожі правлячого режиму і можуть бути використані разом з армією в якості каральних органів для придушення громадських сил, які виступають проти влади. Характерні риси авторитарного режиму.
Причини витоку та стійкість авторитарного режиму. Широка поширеність і стійкість авторитарного режиму в більшості сучасних країн породжує питання про витоки авторитаризму, причини його збереження та відтворення. До таких належать: збереження традиційного типу суспільства з орієнтацією на звичні й стійкі форми соціального життя і авторитети; відтворення клієнтальний відносин в соціальній структурі розвиваються товариств; збереження патріархального і подданический типів політичної культури як переважаючих, що дорівнює відсутності орієнтації населення на активний вплив на політичну систему; значний вплив релігійних норм (насамперед ісламу, буддизму, конфуціанства) на політичні орієнтації населення; економічна відсталість; нерозвиненість громадянського суспільства; висока ступінь конфліктності в розвиваються товариства.
Демократією називають державний устрій, в якому забезпечується реальна влада народу або безпосередньо — так звана пряма (чи безпосередня) демократія, або опосередковано — через обрання представників до органів влади — представницька демократія. У демократичній державі повинно бути гарантовано і забезпечено реальну рівність усіх громадян перед законом, реалізацію проголошених прав і свобод. Це завдання Конституції — Основного Закону, який закріплює права громадян і порядок їх взаємовідносин з державою. Держава посідає центральне місце в політичній системі суспільства. Вона має певні ознаки — відокремлену територію, державний апарат, зокрема органи примусу, податкову систему та систему права. Важливою ознакою держави є її суверенітет. Держава виконує внутрішні і зовнішні функції. Усі держави можна поділити за формою правління, державного устрою та політичного режиму. Більшість країн світу сьогодні прагне побудувати демократичне суспільство. У демократичних державах є система поділу державної влади на законодавчу, виконавчу і судову, забезпечується верховенство права і незалежність правосуддя, політичне й економічне розмаїття. У таких державах додержують права і свободи всіх людей. Демократія (від грецьк. demos — народ + kratos — влада) — політичний режим, заснований на визнанні верховенства законів і народовладдя. Гасло демократичного політичного режиму: «Дозволено все, що не заборонено законом».
Різновиди демократичного режиму: Демократично-ліберальний. Демократично-консервативний. Демократично-радикальний На практиці кожен із трьох основних типів політичних режимів рідко трапляється у, так би мовити, чистому вигляді. Найчастіше політичний режим у кожній країні виступає як поєднання у тій чи іншій пропорції ознак різних типів, передусім демократичного та авторитарного, з переважанням ознак того чи іншого режиму. У зв'язку з цим виокремлюють також жорстко авторитарний, авторитарно-демократичний і демократично-авторитарний, розгорнуто-демократичний та анархо-демократичний (спотворено демократичний, який призводить до дезорганізації суспільного життя і в кінцевому підсумку переростає в тоталітаризм або жорсткий авторитаризм) режими.
Характерні ознаки демократичного режиму: народ — джерело влади; поділ влади (законодавча, виконавча, судова); правова держава; права особистості закріплені законом і гарантовані; громадянське суспільство; демократичні вибори до органів державної влади; політичний плюралізм; конкурентна багатопартійна система; легальна опозиція; ЗМІ вільні від цензури; дії армії і спецслужб регулюються й обмежені законом; підтримання правопорядку — функції міліції та суду; відсутність офіційної ідеології; церква відокремлена від держави. Ознаки демократиччного режиму.
Політичні права і свободи громадянина демократичної держави. Спрямовувати особисті та колективні звернення (петиції) до державних органів та посадових осіб. Право обирати і бути обраним до органів державної влади та місцевого самоврядування. Об’єднуватися в громадські організації, у тому числі і в політичні партії. Крім прав, у людини з’являються й політичні ролі (Виборець, депутат, член партії, учасник мітингу і т. ін. Проводити мітинги, вуличні ходи, демонстрації, пікетування за умови попереднього повідомлення влади. За демократичного політичного режиму громадянське суспільство здійснює ефективний контроль над державою через засоби прямої і представницької демократії, свої політичні інститути — політичні парти, групи інтересів, засоби масової інформації.
Основні поняття з презентації. Політичний режим - організована система влади та управління в державі, що визначає політичні інституції, правила і процедури прийняття рішень та взаємовідносини між учасниками політичного процесу. Державний режим - характеристика влади та організації державної системи, включаючи структуру держави, спосіб управління та ступінь політичної свободи. Авторитаризм - політичний режим, де влада зосереджена в руках обмеженої групи людей або однієї особи, існує обмежена свобода громадян та обмеження політичної конкуренції. Тоталітаризм - політичний режим, що характеризується повною домінацією держави над суспільством, контролем над усіма аспектами життя, репресіями та обмеженням особистої свободи. Демократія - політичний режим, де влада виходить від народу, громадяни мають право визначати своїх представників, приймати рішення та виконувати контроль над державною владою. Поліархія - політичний режим, що передбачає наявність кількох конкуруючих центрів влади, де різні політичні сили мають можливість брати участь у прийнятті рішень. Політичний плюралізм - ситуація, коли різні політичні ідеї, партії та групи можуть існувати та конкурувати між собою у політичній системі.Ідеологізація - процес, коли політична система або суспільство перебувають під впливом ідеологічних поглядів та цінностей, що формують політичну поведінку та діяльність.
Основні поняття з презентації. Посттоталітарний режим - політична система, що наступила після періоду тоталітаризму, коли спостерігається певне політичне розслаблення, але можуть існувати обмеження щодо демократичних процесів. Султаністський режим - політичний режим, що характеризується абсолютною владою і необмеженим контролем над державою та громадянами, часто пов'язаний з авторитаризмом або тоталітаризмом. Тиранія - форма політичного режиму, де влада особистої або малої групи людей є беззаперечною, високий рівень репресій та обмеження особистих свобод. Диктатура - політичний режим, коли влада належить одній особі або групі, які контролюють державу без демократичних механізмів та можуть розпоряджатися необмеженими повноваженнями. Відкрите суспільство - концепція, що передбачає прозорість, свободу слова, думки та інформації, розвинуту громадянську участь та повагу до прав та свобод кожної особи. Військово-бюрократичний режим - політична система, де влада перебуває у руках військових чи бюрократів, зазвичай з обмеженою участю громадян у політичних процесах. Народовладдя - політична система, де влада виходить від народу, громадяни мають право голосу та активну участь у політичних процесах."Хвилі" демократизації - процес, коли багато країн або регіонів у певний період часу зазнають значних змін у політичних системах, переходячи до більш демократичного устрою. Концепції демократії - різні теорії, підходи та моделі, які розглядають та визначають сутність та принципи демократичного управління, такі як представництво, участь, права та свободи громадян, правова держава тощо.