Мета: закріпити і розширити знання учнів про пори року; збагачувати уявлення молодших школярів про красу рідної природи; Закріпити знання учнів про вивчені букви, повторити слова предмети, ознаки, дії; розвивати спостережливість, творчу уяву, мислення, зв'язне мовлення; збагачувати словниковий запас; удосконалювати навички виразного читання, виховувати любов до природи, бачити красу кожної пори року та бережливе ставлення до довкілля.
Читання. Пори року. Читання слів, речень і тексту з вивченими буквами.
Мета: закріпити і розширити знання учнів про пори року; збагачувати уявлення молодших школярів про красу рідної природи; Закріпити знання учнів про вивчені букви, повторити слова предмети, ознаки, дії; розвивати спостережливість, творчу уяву, мислення, зв’язне мовлення; збагачувати словниковий запас; удосконалювати навички виразного читання, виховувати любов до природи, бачити красу кожної пори року та бережливе ставлення до довкілля.
Обладнання: презентація про баобаб, малюнок одинокого дерева, картки із загадками та назвами місяців для роботи в групах, ватман, фломастери, підручник К.Пономарьової «Українська мова. Буквар» 1 частина с.108,109, звукозапис «музика природи»
Хід уроку
І. Організація класу
Пролунав уже дзвінок,
Він знов кличе на урок.
Приготувалися гарненько
Та запрошуєм ласкаво
На урок у перший клас
ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
Розпізнавання м'яких приголосних в кінці слова (руки вверх) і твердих приголосних(2 оплески)
Кінь, ворота, кілька, жолуді, огірок, плакати, двері, казка, сніг, заметіль, хурделиця, мороз, зірки, пень, зайчик.
Хліб, банан, кабан, зуб, риба, собака, брат, кабінет, азбука, каблук, борщ, баян, барабан, баобаб.
- Які слова вам були незрозумілі?
- Хто знає що таке баобаб? (Перегляд презентації супроводжується розповіддю вчителя.)
Баобаб – це дерево, що росте в африканських саванах. Баобаб є одним з найбільш товстих дерев у світі, окружність його стовбура становить близько 10 метрів. Баобаб – унікальне дерево. Його величезний стовбур, роздутий немов бочка, здатний запасати воду в сезон дощів. Він не боїться нічого, навіть піщаних бурь, оскільки його величезні коріння добре закріплені в грунті. Баобаби приносять людям велику користь.
Листя вживають у їжу як приправу, з кори в’ють мотузки, плетуть кошики і гамаки, плоди цінують за смачну м’якоть. Плодами баобаба люблять ласувати люди та мавпи.
ІІІ. Актуалізація знань учнів та cтворення проблемної ситуації
А)Пропоную дітям у корзинках взяти ту геометричну фігурку, яка до вподоби (кружечок, трикутник, квадрат, ромб)
За вибором фігури діти сідають у групи. На столах у конвертах лежать тексти загадок різних пір року.
Діти розказують про правила роботи (бути уважними, не шуміти, дружно працювати над завданнями, братися за руки і піднімати їх вгору, коли завдання буде виконане).
Б) В групах діти створюють пару для знайомства із змістом загадки. Читають, спільно група обговорює відповідь.
Гарні всі вони нівроку!
……..– це пора чудова,
Вже закінчується школа!
Можна бігати, кататись,
В самі різні ігри гратись. (літо)
Гарні всі вони нівроку!
……..– ти ідеш у школу,
Сонце хилиться додолу.
Птахи в вирій відлітають,
На полях врожай збирають. (осінь)
Гарні всі вони нівроку!
Ось, здавалось би, …….,
Пори кращої нема!
Сніг, мете і завірюха,
І мороз щипає вуха, (зима)
Гарні всі вони нівроку!
А ……..– біжать струмки,
Прилітають ластівки.
Трави виростають, квіти,
Цій порі радіють діти! (весна)
Після читання вірша-загадки діти на аркуші записують відгадку.
В) Перевірка завдання – презентація групи
Група хором читає свою загадку, показує написану відгадку.
VІ. Оголошення теми і мети уроку.
- Правильно діти, сьогодні ми будемо говорити про пори року. Кожна з груп буде символізувати певну пору року. Тож на уроці в нас присутні команди: «Зима», «Весна», «Літо», «Осінь». Ще ми будемо збагачувати уявлення про красу рідної природи; закріпимо знання про вивчені букви, удосконалювати навички виразного читання, розвивати творчу уяву, мислення, зв’язне мовлення; збагачувати словниковий запас; вміння бачити і милуватися красою кожної пори року.
- І ми вже виконали перше завдання нашого уроку. Тому після завершення кожного завдання команди одержують винагороду листочками, ягідками, сніжинками, квітами, птахами.
V. Удосконалення вмінь і навиків.
Робота в групах
Завдання 1.
Презентація груп.
Завдання 2.
-У ваших папках на столі є завдання для роботи на уроці. У першому файлі у вас знаходяться назви декількох місяців. (У кожної команди по 5 назв місяців, серед яких лише один місяць, що відноситься до їхньої пори року.)
Ваше завдання знайти місяць, який відповідає саме вашій порі року і зробити його звукову модель, поділити на склади та поставити наголос. Коли завдання буде виконане піднімайте руки вгору. Капітан обере одного учня, який продемонструє це завдання коло дошки.
Кожна група після презентації завдання називає ще назви місяців своєї пори року.
Фізкультхвилинка
Завдання 3.
Робота з підручником. Буквар 1 частина К.Пономарьова ст.108
Завдання 4.
- А зараз ми звами помандруємо в незвичний казковий ліс. Ліс, в який щороку приходить кожна пора року, милується, грається з деревами та її мешканцями.
Опрацювання тексту. С.108 Буквар 1 ч.
Самотній – один, нікого немає
Накидки – верхній одяг без рукавів, на зразок плаща
Прилинула – прийшла, завітала
Гамірно – голосно, шумно
Фізкультхвилинка
Осінь іде, а за собою дощі веде.
Улітку один тиждень рік годує.
Сонце блищить, а мороз тріщить.
Весна днем красна, всіх розбудить.
Продовження вивчення матеріалу уроку.
- Відповідно своєї команди відшукайте абзац і прочитайте, з якими подарунками приходила до лісу кожна пора року. Підготуйтеся прочитати.
Кілька представників кожної команди читають відповідний абзац по реченню.
Діти читають останній абзац разом.
-Дайте відповідь на запитання, що таке текст? (кілька речень, зв’язаних між собою за змістом).
– Правильно. Вашим наступним завданням буде придумати заголовок до прочитаного тексту. (відповіді дітей)
Завдання 5
VI. Підсумок уроку. Рефлексія.
– Назвіть послідовність всіх пір року починаючи з зими.
– Назвіть назви місяців кожної пори року.
– Що сподобалось найбільше на уроці? Продемонструйте свій настрій після сьогоднішнього уроку. (діти показують фішки із смайликами)