Розділ ІІ . Портретний жанр. Створення образу людини. Лялька – уособлення образу людини
Тема уроку: Виготовлення ляльки-круп’янички
Мета:
Навчальна: створити умови для формування в учнів понять про українську народну ляльку – круп’яничку, історію її виникнення.
Розвиваюча: сприяти розвитку естетико – сенсорної сфери особистості, що формує цілу низку життєвих компонентів: соціальної, інформаційної,полікультурної, комунікативної, самоосвіти та саморозвитку, продуктивної творчої діяльності учнів.
Виховна:створити оптимальні умови для виховання в учнів поваги до українсько – історичних традицій; пробуджувати почуття краси, зміцнювати бажання відроджувати традиції народу, заохочувати до виготовлення оберегів.
Обладнання: мультимедійна презентація, комп’ютер, зразки готових виробів та проектної документації, ілюстрації, фотографії, виставка « Лялька – круп’яничка».
Інструменти та матеріали: тканина (різна за своєю фактурою), акрилові нитки, кольорові нитки, голки, ножиці, оздоблення.
Методи навчання:розповідь, бесіда, презентація, демонстрація, відеоролик, робота в групах, творча індивідуальна робота, гра – конкурс, повідомлення учнів, самоосвітня творча робота.
Форми організації пізнавальної діяльності учнів:індивідуальна, групова робота.
Міжпредметні зв’язки : історія, народознавство.
Поняття й терміни:лялька – круп’яничка, лялька-зернянка, мішкувата подружка.
Тип уроку:комбінований.
Форма уроку:урок – конкурс.
Очікувані результати:уміння фантазувати, конструювати, виготовляти ляльку-круп’яничку – прадавній оберіг.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда.
1. Якими ляльками ви гралися у дитинстві?
2. Чи була у вас саморобна лялька?
3. Чи хотіли би ви мати таку ляльку, яка би вас оберігала?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Чому я вас запитала про ляльку – оберіг, здогадалися. Саме тому,що сьогодні ми познайомимося із прадавнім оберегом лялькою – круп’яничкою і навчимося її виготовляти.
Лялька-круп’яничка– це чудовий подарунок для себе, для своєї родини, для друзів та для тих, кому ви хочете побажати добра і щастя. Зробіть власноруч оберіг– лялечку «круп’яничку» (інша назва «зернянка», «зерновиця», рос. – «зерновушка»). Ця лялечка є ще одним різновидом слов’янських народних ляльок-оберегів. Свою назву «Зернянка» отримала за те, що всередині вона наповнена зерном або крупою.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель.
Круп’яничка — старовинна насипна лялька. Вона несе в собі глибокий символічний зміст. Ще в древній Русі побутувала така традиція: найкращою крупою (пізніше — зерном) з нового врожаю наповнювали невеликий полотняний мішечок (спершу в ній зберігали цінне насіння для майбутнього врожаю). Цю імпровізовану ляльку гарнесенько наряджали (обов’язково в червону хустку і стрічки з символічними орнаментами: вода, земля, зерно, сонце) і дбайливо зберігали до наступного року в „красному” кутку хати.
«Круп’яничка» — це оберіг достатку в сім’ї. За виглядом цієї ляльки можна було визначити, наскільки заможно живе родина:
- якщо лялька „худенька”, мішечок нетуго набитий крупою — це вказувало на те, що запаси продуктів закінчились і домашні почали використовувати в їжу зерно, призначене для висівання навесні, отже, в цій хаті люди бідують;
- якщо «Зернянка» огрядна, товстенька — значить сім’я поживає в достатку і добробуті. Вважалося, що така лялька приносить в дім достаток, благополуччя, допомагає досягти успіхів у роботі.
Значення круп в ляльці-круп'янички:
гречка — на ситість, багатство; традиційно лялька наповнювалась саме цим зерном;
рис — найдорожче зерно, на свято;
перловка — на ситість;овес — на силу;
пшениця — на блягополуччя та спокій в сім'ї.
Можна і всі крупи покласти одночасно
Казка про Круп’яничку
В одного князя була дочка, яку за примхою батька нарекли Круп’яничкою. Виросла Круп’яничка красунею, розумною і працьовитою. Але напали на князівство бусурмани, схопили Круп’яничку і погнали в полон, в подарунок хану. Відмовилась Круп’яничка стати дружиною хана, а він, щоб зламати горду красуню, завантажив її непосильною роботою. Від зорі до зорі Круп’яничка трудилася в полі. Одного разу, біля того поля проходила убога прочанка, повертаючись з далеких святих місць. Пошкодувала вона Круп’яничку, перетворила її в гречане зернятко і сховала в торбинку. Так і принесла її до рідного дому. А щоб бусурманський хан не зміг розшукати Круп’яничку, схоронила зернятко в землю. І проросла Круп’яничка в чудовий гречаний кущик, який дав рясний урожай. Так з’явилася на Русі – гречка і з того часу стали слов’яни їсти небачену до того часу гречану кашу.
(За мотивами казки М.Д.Телешова)
Коли ви зробите лялечку «Зернянку», то знайдіть для неї місце на кухні, ближче до холодильника, щоб у ньому завжди було багато смачного. Ця лялечка повинна бути “ситою” і повною, а одягати її потрібно якомога яскравіше, тоді успіх і достаток ніколи не покине ваш дім. Повіримо, що так і буде!
V. Технологічна картка виготовлення ляльки –круп’янички» (додається).
Інструменти та матеріали:
VІ. Правила безпеки роботи з ножицями та голкою.
Приступаючи до практичної роботи , нам необхідно повторити правила безпечної праці.
VІІ. Рефлексія.
Проведення конкурсу. Підсумки конкурсу.
Нагородження:
« За творчість»
« За оригінальність»
« За фантазію»
Вчитель.
Подарована лялька-зернянка набувала магічного значення, вона ставала добрим оберегом. Тому, я запрошую вас подарувати ваші ляльки –зернянки нашим гостям.
VІІІ. Підсумок уроку.
Вчитель.
- Підводячи підсумки, хочу сказати, що всі учні молодці, справилися із своїм завданням і заслуговують на високі бали. Хочу висловити щиру подяку нашим учням, за те, що цінують наші традиції.
ІX. Домашнє завдання.
- Вдома кожна виготовіть ляльку – зернянку, яка буде жити разом з вами, а потім ви передасте її своїм дітям. Таким чином ви продовжите родинну традицію. Наші прабабусі довгими вечорами сиділи на вечорницях, співали і вишивали. Я впевнена, що разом із українською вишивкою, народною піснею буде жити ваша лялька - зернянка.