Пошукова робота
«Моя Україно! Кровоточить твоя рана…»
2018 р.
Зміст
Розділ І. Спілкування з Дмитром Веприйняком.
Розділ ІІ. Розповідь Дмитра Веприйняка про свою сім’ю
Розділ ІІІ. Спілкування з Катериною Іванівною Томашик
У жилах нас, українців, тече кров патріотів своєї землі, вірність, чесність та жага свободи – це наше друге «я». Впродовж всієї історії нашої неньки України траплялися золоті та лихі часи, але ми все стерпіли, стали на ноги та живемо в незалежній державі – Україні.
Матеріал, зібраний у процесі туристично-краєзнавчої експедиції, пожвавлює нашу гурткову роботу, робить її цікавою, допомагає нам, гуртківцям, краще засвоїти історію свого краю, свого селища. Заняття у гуртку «Пізнаємо рідний край» розширюють і поглиблюють наше світосприйняття, формують у нас, юних патріотів своєї землі, вміння бути активними та впливати на хід історії рідненької, наймилішої, найпрекраснішої країни у світі – України.
Мета нашої роботи - висвітлити розповіді наших поважних битківчан, які стали свідками подій періоду національно-визвольної боротьби 1940-1960 рр. Також ми поспілкувалися з односельчанами, і вони розповіли нам багато цікавих історій, а крім того, розповіли про своє життя. І ми вирішили розділити нашу роботу на три основні розділи. В них ми описуємо про події та цікаві історії, які відбувалися в нашому селищі в той час, а також ми описуємо особистий життєвий шлях битківчан Дмитра Веприйняка та Катерини Томашик, бо їхні розповіді вразили нас, трагедії та переживання сколихнули наші серця.
Також ми додаємо до нашої пошукової роботи презентацію, яка є на диску.
Завдання пошукової експедиції:
Боротьба за волю перевернула життя простого, але й водночас великого нашого українського народу. Події розвивалися стрімко, зі швидкістю світла. Вони тоді були ще дітьми, сповненими надій, вони розуміли, що відбувається щось лихе, але зарадити нічому не могли.
Національно-визвольний повстанських рух 1940-60-х років ХХ століття дав надію мільйонам українців на свободу. Це пояснюється тим, що у визвольній боротьбі брала участь національно свідома молодь з високими інтелектуальними задатками та сподіваннями.
Кожен, хто приєднувався до боротьби, мав бути справжнім патріотом. І кожен розумів приреченість цього руху, адже вибороти свою незалежність у той важкий для нашого народу час було неможливо. Головною ознакою повстанського руху є заклик до наступних поколінь боротися за Україну, заклик до об’єднання всіх українців під синьо-жовтим прапором, під тризубом князя Володимира Великого. У цьому вони подібні на своїх попередників – козаків, січових стрільців, воїнів Української галицької армії.
Люди завжди хочуть жити в гармонії з навколишнім світом, але, на жаль, не завжди це вдається. Вони неодноразово доводили свій героїзм, своє послідовне національно-державницьке спрямування мислення і діями своїми підтвердили готовність до самопожертви для великої мети, задля України.
До повстанців справедливо буде долучити і те свідоме українське населення, котре виявляло прихильність до них, і своєю підтримкою та допомогою зробило великий подвиг в той буремний час, а, крім того, найголовніша підтримка була духовна – молитва.
Окупанти намагались зробити наш народ покірним виконавцем своїх амбіцій, а нашу багату на ресурси землю джерелом власного збагачення. Всіма силами намагалися прив’язати нас до себе, вкрасти нашу історію, вкрасти у нас свою ідентичність. Москва накладала заборону на правдиву історію, всіма силами стирала українців з лиця європейської історії. Крім того, Російська Православна Церква, яка контролювалася комуністами, оголосила Анафему УПА.
Для нас, молодого українського покоління, важливо знати правдиву історію свого народу. Ми намагаємося навчитися відрізняти правду від вигадки, факти від пропаганди. Ми задаємося питаннями: чи змогли б ми так піти воювати? Чи змогли б так допомагати Україні, з ризиком для життя? Відповідь нас чекатиме у майбутньому, коли ми ввійдемо в той віковий період свого життя, в якому наші герої повстанці йшли на вірну погибель за Україну. Лише Богу відомо, що нас чекає в житті та яка наша доля, але ми вірні своїй країні та будемо підтримувати її в цей важкий час. Розуміння того, що разом ми велика та непереможна сила в світі, зігріває наші серця зранку до ночі, день за днем, рік за роком, від дня нашого народження до дня нашої смерті.
Найбільший скарб – життя. Дар Бога з небес людині. І треба як слід цінувати його, берегти без винятку. Протиставленням життю є смерть. Так хочеться жити, любити, вірити в диво, не знати болю, горя, просто жити без кровопролиття.
Ми не знаємо, кому потрібна була війна та й для чого. Хто відправив їх на смерть? Чому ворог прийшов в наш дім? Без пощади нищив нас українців, плюндрував, катував до смерті.
«Їх різали, стріляли та вбивали, але вони все вставали, вставали, за Україну життя віддавали».
«В своїй хаті своя правда, і сила, і воля»
Тарас Шевченко
- Я народився в листопаді 1937 року, жили в Биткові, село тоді було під Польщею, керували тут поляки, французи були. Жили тоді, як усі, працювали на буровнях на Промислі за копійки, а наш пан був жив в Солотвині. Та й отак то жили на цій землі.
- Я знав всі стежки і вночі переводив хлопців з УПА з гори на гору, вони тоді воювали з Німецькою, а згодом і з Радянською армією. Траплялося переводити туди-сюди, якщо бої були невдалі. Я був малий тоді, але добре пам’ятаю, як носив їсти їм, бо мама відправляла до лісу. А там вже мене чекали двоє, а то і троє повстанців. У 1944 році у Битків прийшли «ковпаківці», які воювали з німцями, а на іншій стороні воювали і повстанці проти німців. Тут вони спалили бурову на горі Гидзі, і горіло тиждень там, все небо вкрилося вогнем. І спільними зусиллями з ковпаківцями пішли в наступ на німців. Та й це все, що можу сказати, багато позабував уже.
- Голод в українських селах ледь не перейшов до канібалізму. Були люди, які божеволіли від голоду, вже дивилися на своїх сусідів як на їду, вичікуючи моменту, коли їх буде можна підстерегти, вбити і з’їсти. Але, дякувати Богу, такого не сталося у нас в Биткові.
… Я змирився з думкою про власну смерть,
але не можу змиритися з думкою, про смерть моїх рідних дітей
та коханої дружини.
Дмитро Веприйняк.
- Я одружився 4 лютого 1966 року, дружину звали Катерина. На жаль, вона вже покійна.
- Моя дружина померла 12 липня 1990 року, від епілепсії. Її хапали припадки по 10-15 разів на день, а бувало, що місяць нічого не проявлялось. В той день я прийшов додому і побачив, що дочка вже зібралась їхати в лікарню з Катериною, але не доїхали. Вона померла в мене та в дочки на руках. Вже 28 років її немає. Але я все одно за нею скучаю. Я вже чекаю того моменту, коли мене Бог забере до неї. Собі нікого не шукав за цей час. Вона одна залишиться в моїм серці.
- Скільки часу прожили в шлюбі з дружиною Катериною?
- Ми прожили щасливе та трагічне життя, хоч і не при багатстві, але й не в бідності. Тоді в радянський час не дуже можна було збагатитися. Ми з Катериною прожили 24 роки, і за цей час було багато трагедії в нашім спільнім житті.
- Спочатку в мене народився син Сашко. Життя здавалося казкою для нас. Але одного вечора ми поклали дитину спати, а на ранок вона була холодна. Ми схопились, але було пізно. Сльози на очах моїх і досі. Я думав, що Катя не переживе цю втрату. Вона довго плакала на печі вже після поховання. Здавалось, життя закінчилось.
- Так, були ще, у нас народилась дівчинка, ми дали ім’я їй Марія. Дякувати Богу, вона вижила, хоча теж була хвороблива дуже. Все ж таки після смерті хлопчика дівчинка для нас стала розрадою.
- Дмитрик помер від серцевої недостатності. Коли це сталося, я думав, що Катя покінчить з життям своїм. Так сталося, що я прийшов з роботи, а вона за стодолою прив’язала шнурок до сливки і повисла. Я схопився, зняв її, дякувати Богу, вона була жива. Обіймав цілу годину безперестанку, заспокоюючи її там. А самому хотілось закричати від горя на ввесь світ.
- Михасик помер від задухи, нім я поїхав шукати по лікаря, він помер. Приїхавши, лікар записав час смерті, викликали міліцію. Поховали його разом з братами та сестрою. Якби не дочка Марія, я б тоді точно втратив дружину. Саме Марійка втримала Катю від біди щось накоїти.
- Спочатку народилась Оксанка, яка хворіла від народження. Вдень у неї піднялась температура до 41,5 градусів. Тоді важко було знайти медикаменти, не то, що зараз є аптеки на кожному кроці. Підручними методами, що були в хаті, а це картопля та оцет, нам вдалось збити температуру. Але вже ввечорі знову вона піднялась і дитина згоріла за одну годину.
- Петрика ми теж поховали, він помер від задухи, так само, як і Михасик. Таке ставалося в житті нашому з Катериною, ніби нас хтось прокляв.
- На сьогодні в мене тільки Марійка залишилась, і, дякувати Богу, вона одружилась, народила дітей, я маю внуків, а також правнуків. І я дуже щасливий, нехай здорові ростуть.
- Як звати ваших внуків та правнуків?
- Старша Руслана, потім йде Діма, потім Катя, а наймолодша Іванка. В Руслани є троє дітей: Андрійко, Владик та Анюта. В Каті є дочка Аліна, а в Діми та Іванки дітей немає ще, хоч Іванка вже одружилась. Чекаю з нетерпінням ще правнуків.
Що наша кров, коли страждає вся наша земля, увесь народ?
Олександр Довженко
- Я пам’ятаю, як прийшли німці, тато з мамою поралися на городі, картоплю гортали. Тут через пару годин приходить голова сільради. Постояв, щось вони поговорили там, тай він пішов геть, до сусідів. Я питаю тата: а що хотів голова? Тато промовчав, підійшла мама, і вони розпочали розмовляти про те, що потрібно збиратися і йти на схід, але прийшов дід, і сказав, що нікуди з рідної хати не піде, тільки вперед ногами, коли помре, так ми і залишилися.
- Так, я була мала, але багато пам’ятаю, тут були такі події, що в один час і німці, і росіяни, і угорці, і румуни, і поляки, і наші українці з УПА, всі билися один з одними, вибивалися так, що самі згодом не розуміли, хто кого переміг, «гойдалки» були. Я ще пам’ятаю, як німці ввірвалися до нашої хати і винесли з хати сало, молоко, сметану. Мама віддала все їм, думала, хай тільки йдуть геть, бо ж всяке могло статися, не дай Бог, ще й уб’ють нас.
- Кажуть, що тут безчинствували угорці?
- Так було таке, вони прийшли з гори Клива, і там,де сьогодні школа, ловили людей наших, там і зловили нашого діда з татом моїм тай ще пару людей та хотіли їх там розстріляти, вони ж думали, що то партизани. Добре, що прибіг Василь Зайчик і став з ними до байки, і тоді їх відпустили. Тут, у нас в Биткові, повстанці з УПА та угорці були домовилися про те, що вони не чіпають українців, а наші не чіпають угорців. То таке було, що деякі повстанці після бою з німцями, а згодом і з росіянами лікувалися в угорському шпиталі під угорськими прізвищами.
Історію України потрібно знати, а також потрібно знати історію свого краю, де ми народилися. Зустрівшись зі старожилами нашого селища, ми вислухали їх цікаві розповіді. У війні взагалі потерпіло насамперед мирне населення. Так, звичайно, гинуть і солдати, але ж не може бути війна без людських втрат.
У генетичному коді українців закладена боротьба за свободу. Ми не жаліємо себе, віддаючи останнє, що у нас є, що ми нажили за життя. Ми поетично скажемо так: «крапає дощ, це осінні зливи прийшли, земля вкривається туманом густим, а як ревуть гармати в далині – то це українці йдуть за свободу воювати».
Ті емоції, які ми пережили під час зустрічей з поважними битківчанами, а також під час написання пошукової роботи, не можна передати словами, та все ж ми наважилися зібрати волю в кулак, зібратися думкою і вразити читача своїм пером.
Наша робота викликає у нас, молодого покоління української держави, покоління молодих і енергійних, велику і неприховану радість, тому що ми змогли висвітлити спогади очевидців тих подій так, як ніхто до нас. Ми є єдиними, кому вони розповідали свої історії, і для нас це гордість, а для них радість та розуміння, що вони потрібні нам в цьому житті, що вони не самі. Ми на письмі не можемо вам передати всі їх емоції та наше захоплення їхніми розповідями. Ми вважали, що старше покоління не має емоцій, що вони думають про вічне, але, шановний читачу, ми зустрілися і побачили їхні очі, блиск в очах був настільки сильний, настільки проникливий, що нам в той час здалося, що от-от запалає вогонь. Їхній щирості немає межі, таке відчуття, що це вони діти, а нам дуже приємно було відчути себе в ролі слухачів.
Завдання, які ми перед собою ставили перед початком роботи, ми виконали.
Скільки ще нам прийдеться болю відчути від ворогів, ми не знаємо, але будемо сильні та готові до вічної боротьби за себе, за свою долю, за свою країну. У наших серцях завжди будуть жити вони, наші шановані битківчани, а ви, шановний читачу, в ту мить, коли читатимете нашу роботу, мабуть, собі поставите питання: чому ці гуртківці так ідеалізують цих поважних людей? А відповідь така: що станеться, якщо спробувати забути маму, тата? Станеться збій в житті людини, катастрофа, провалля, з якого не вилізти, пам’ять – це рушій людського буття на цьому світі. Що б жилося добре, нам потрібна рівновага, гармонія душі і тіла, гармонія людини з природою.
Тому ці поважні люди є для нас не просто старожилами, вони для нас приклад для нашого майбутнього, вони для нас вже як рідні, і якщо колись вони підуть від нас, то це буде нашою особистою трагедією, болем та горем.
Дякуємо пану Дмитру Веприйняку та пані Катерині Томашик. Їм вже за 80 років, але вони ще багато можуть розповісти. Бажаємо їм міцного здоров'я, добробуту, злагоди і миру.
Дмитро Веприйняк з дружиною Катериною та донечкою Марією
Весілля, зліва Дмитро (сидить), а з правого боку дружина Катерина, 1966 р.
Дмитро Веприйняк в армії 1958 р., водій машини ГАЗ-51
Гуртківці з очевидцями подій національно-визвольної боротьби
У центрі Катерина Томашик, зліва та справа її сестри, 1958 р.
Зліва сестра, а справа Катерина Томашик 1967 р.
З ліва на право: брат, Катерина Томашик та її чоловік 1971 р.
Родинне фото Катерини Томашик 1960 р.
1