Посібник "Розв'язок задач на рух у початковій школі"

Про матеріал

Без рахунку, без уміння правильно складати, множити і ділити числа неможливий розвиток людського суспільства. Чотири арифметичні дії, правила усних і письмових обчислень вивчаються, починаючи з початкових класів, а усний рахунок зараз пропонується дітям мало не з пелюшок.

Малюнки, схеми, креслення спонукають учнів активно мислити, шукати найбільш раціональні шляхи вирішення завдань, допомагають не тільки засвоювати знання, але й опановувати умінням застосовувати їх. Ці умови необхідні для того, щоб навчання мало розвиваючий характер.

Перегляд файлу

 

Комунальний заклад

 «Нікопольська середня загальноосвітня школа № 9»

 

 

 

Методичний посібник з математики

«Задачі на рух»

 

 

 

 

 

Розробила

Вчитель початкових класів

Батура Павлина Вікторівна

 

 

Нікополь, 2018

ЗМІСТ

1. ВСТУП………………………………………………..... 3

2. Поняття швидкості………………………………......….4

3.  Види задач на рух…………………………………...….7

4. Цікаві задачі на рух у протилежних напрямках............8

5. Задачі на зустрічний рух……………………………....11

6. Задачі на рух в одному напрямку……………….. …...15

7. Індивідуальні картки із задачами на рух на уроках математики……………………………………………... ..19

8. Розробки конспектів уроків під час вивчення задач на рух…………………………………………………….. ….26

9. Література……………………………………………....53

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

ВСТУП

         На сучасному етапі розвитку освіти, математика займає   далеко не останнє місце серед таких наук як педагогіка та психологія.

 Без рахунку, без уміння правильно складати, множити і ділити числа неможливий розвиток людського суспільства. Чотири арифметичні дії, правила усних і письмових обчислень вивчаються, починаючи з початкових класів, а усний рахунок зараз пропонується дітям мало не з пелюшок. 
        Малюнки, схеми, креслення спонукають учнів активно мислити, шукати найбільш раціональні шляхи вирішення завдань, допомагають не тільки засвоювати знання, але й опановувати умінням застосовувати їх. Ці умови необхідні для того, щоб навчання мало розвиваючий характер.

Тож якщо майбутні вчителі зможуть скористатися поданою у посібнику інформацією, то, можливо, це зробить цікавішим навчальний процес.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

    Поняття швидкості

Що таке відстань, час та швидкість?

  • Час руху позначають буквою t,  відстань - s, швидкість – v.
  • Відстань - це простір, що розділяє два пункти; проміжок між чим-небудь.

Одиниці вимірювання  відстані:

            мм, см, м, км, кроки.

  • Щоб знайти відстань, потрібно швидкість помножити на час.

          s=v·t -  формула шляху.

 

 

 

5

  • Час – це процес зміни явищ, речей, подій.

Одиниці вимірювання

часу:

         хв., сек., рік, доба.

  • Щоб знайти час, потрібно відстань поділити на швидкість.

                       t=s:v

             BS00935_

 

 

6

  • Швидкість - це відстань, яку подолано за одиницю часу (за якийсь час - годину, хвилину, секунду).

Одиниці вимірювання швидкості:

 км/год, м/с, км/хв, …

  • Щоб знайти швидкість, потрібно відстань поділити на час.

                         v=s:t

 

 

 

 

 

 

 

7

Види задач на рух

 Існують різні види задач на рух:

  • задачі на рух у протилежних напрямках;
  • на рух в одному напрямку;
  • на зустрічний рух;
  • на рух за течією та проти течії;
  • на знаходження середньої швидкості.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

Цікаві задачі на рух у протилежних напрямках

 

      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

Задача 1 . З однієї станції в протилежних напрямах вирушили два потяги . Яка відстань між пунктами призначення цих потягів , якщо один із них рухався зі швидкістю 56км/год і перебував у дорозі 3год , а другий на протязі 2год пересувався зі швидкістю 62км/год ?

 

 

Задача 2 . З однієї станції в протилежних напрямах вирушили одночасно два потяги. Один рухався зі швидкістю 55км/год , а другий – 60км/год . Яка відстань буде між ними через 7год після початку руху?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

Задача 3 .З одного села в протилежних напрямах одночасно вирушили два мотоцикліста зі швидкостями відповідно 20км/год і 22км/год . Через скільки годин відстань між ними буде  166км ?

 

   

 

 

 

 

 

Задача 4 . З одного міста в протилежних напрямах виїхали два автобуса . Через 4год після початку руху відстань між ними становила 540км . Один автобус рухався зі швидкістю 65км/год . З якою швидкістю рухався другий автобус ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

Задачі на зустрічний рух

 

 

 

  

                                                                             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

  • Задача 1. Від двох пристаней одночасно назустріч один одному вирушили два пароплави і зустрілись через 6год після початку руху . Знайдіть відстань між пристанями , якщо швидкість одного пароплава дорівнювала 37км/год , а другого – 45км/год .

 

                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

  • Задача 2. Із Харкова і Львова назустріч  один одному вийшли одночасно два потяги . Швидкість одного потяга 50км/год , а другого – 60км/год . Через скільки годин зустрінуться потяги , якщо довжина залізниці між цими містами – 990км?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14

  • Задача 3. З двох населених пунктів , відстань між якими 400км , одночасно назустріч один одному вирушили мотоцикліст і велосипедист . Швидкість мотоцикліста 76км/год . Знайдіть швидкість велосипедиста , якщо вони зустрілися через 4год після початку руху.

                                                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15

 

 

 

 

Задачі на рух в одному напрямку

 

 

                                                               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16

Задача 1. З одного річкового порту в інший одночасно вийшли пароплав та катер . Швидкість пароплава дорівнює 32км/год , а швидкість катера – 48км/год . Яка відстань буде між ними через 6год після початку руху ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17

Задача 2. Знаходячись на відстані     

4 км один від одного, одночасно в одному напрямку виїхали два велосипедисти. Перший їхав зі швидкістю 18 км/год., другий їде за ним зі швидкістю 20 км/год. Через який час другий велосипедист наздожене першого?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18

Задача 3. Знаходячись на відстані 12 км/год. Одна від одної одночасно в одному напрямку виїхали дві автомашини. Перша їде зі швидкістю 65 км/год., а друга їде за нею зі швидкістю 89 км/год. Через який час друга автомашина наздожене першу?

 

          

 

 

 

 

 

 

19

Індивідуальні картки із задачами на рух на уроках математики

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20

Картка 1.

Прізвище________________________   Імя_____________________

1) Розв’яжи задачу

Відстань між двома пристанями 320 км. Половину цієї відстані моторний човен пройшов за 4 год. З якою швидкістю йшов човен?

2) Розв’яжи приклади:

54 408 + 351 875 + 973 =

10 ц 3 кг – 4 ц 12 кг =                                                                                                          Оцінка:_____________

Картка 2.

Прізвище_______________________________

1) Розв’яжи задачу

З Києва до Севастополя назустріч один одному одночасно виїхали 2 автобуси. Швидкість  першого автобусу 80 км/год, а швидкість другого – 70 км/год. Через 5 год вони зустрілися. Яка відстань між містами?

2) Розв’яжи приклад:

 (76580 + 4 • 165) : 8 =

Оцінка:_____________

 

 

 

21

Картка 3.

Прізвище_______________________________

1) Розв’яжи задачу

З Харкова до Одеси  назустріч один одному одночасно виїхали 2 автобуси. Швидкість  першого автобусу 95 км/год, а швидкість другого – 82 км/год. Через 4 год вони зустрілися. Яка відстань між містами?

2) Розв’яжи приклад:

 (11265 • 5 – 4380) + 56897 =

Оцінка:_____________

 

 

 

Картка 4.

Прізвище_______________________________

1) Розв’яжи задачу

За 4 год вантажний автомобіль проїхав 240 км, автобус на 40 км більше. З якою швидкістю їхав вантажний автомобіль? З якою швидкістю їхав автобус?

2) Розв’яжи приклад:

94572 : 9 =

Оцінка:_____________

22

Картка 5.

Прізвище_______________________________

1) Розв’яжи задачу

Теплохід  «Ракета» пройшов 200 км, рухаючись зі швидкістю 50 км за годину. Яку відстань подолає за цей час теплохід «Метеор», якщо за 1 год він проходить 70 км?

2) Розв’яжи приклад:

51564 : 6 =

Оцінка:_____________

Картка 6.

Прізвище_______________________________

1) Розв’яжи задачу

Велосипедист був у дорозі 10 годин. 4 години він їхав зі швидкістю 12 км/год. А решту дороги зі швидкістю 18 км/год. Яку відстань проїхав велосипедист за 10 год?

2) Розв’яжи приклади:

24 ц 50 кг : 5 кг =

170 м 12 см : 4 =

Оцінка:_____________

 

 

23

Картка 7.

Прізвище_______________________________

1) Розв’яжи задачу

Швидкість літака 400 км/год. А швидкість автомобіля 80 км/год. За який час вони подолають відстань 9200 км?

2) Розв’яжи приклади:

35 т 4 ц : 6 =

12 дм 4 см : 4 см =

Оцінка:_____________

 

Картка 8.

Прізвище_______________________________

1) Розв’яжи задачу

Асфальтованою дорогою автомобіль проїхав відстань 210 км зі швидкістю       70 км/год, а ґрунтовою  - 90 км зі швидкістю 45 км/год. За який час проїхав автомобіль усю відстань?

2) Розв’яжи приклад:

42 т 6 ц : 3 =

Оцінка:_____________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24

Картка 9.

Прізвище_______________________________

1) Розв’яжи задачу

Човен пройшов 1 км зі швидкістю 100 м/хв.. За цей час плавець проплив 400 м. з якою швидкістю рухався плавець?

2) Розв’яжи приклад:

4 т : 5 ц =

Оцінка:_____________

 

 

Картка 10.

Прізвище_______________________________

1) Розвяжи задачу за схемою

Назва

    Швидкість

    Час

    Відстань

Велосипедист

       ?

   2 год

28 км 

Автомобіль

        ?

   3 год

       210 км

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

25 

Картка 11.

Прізвище_______________________________

1) Розвяжи задачу за схемою

  Назва

  Швидкість

   Час

 Відстань

        Пішохід

     5 км/год

  4 год

?

  Електропоїзд

  120 км/год

  3 год

?

 

 

Картка 12.

Прізвище_______________________________

1) Розвяжи задачу за схемою

  Назва

  Швидкість

   Час

  Відстань

    Автомобіль

   80 км/год

     ?

    240 км

       Автобус

   60 км/год

     ?

    300 км

 

 

 

 

 

 

 

26

 

Розробки конспектів уроків під час вивчення задач на рух

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

27

Тема. Ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові у випадку, коли частка     містить всередині нуль. Розвʼязування задач на рух.

Мета: закріпити знання з теми ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові; навчити ділити багатоцифрові числа на одноцифрові у випадку, коли частка містить всередині нуль;

 вчити розв’язувати складені задачі; розвивати логічне мислення; виховувати уважність.

Обладнання: ТЗН,  індивідуальні картки,  картки «Самостійна робота».

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І Організація початку уроку

  1. Привітання

Добрий день, діти.

  2. Перевірка готовності до уроку

Приберіть все зайве з парт і налаштуйтеся на роботу.

ІІ Актуалізація опорних знань

 1. Перевірка домашнього завдання (зібрати зашити)

 2. Усний рахунок

72 : 12  804 : 4  96 : 8

 

28

65 : 13  906 : 3  98 : 7

  4т : 8   1м : 5

  1 дм : 2 см  2 грн : 50 к

 3. Індивідуальні картки

Картка 1

1) Розв’яжи задачу

За 4 год вантажний автомобіль проїхав 240 км, автобус на 40 км більше. З якою швидкістю їхав вантажний автомобіль? З якою швидкістю їхав автобус?

2) Розв’яжи приклад і перевір 94572 : 9

 

Картка 2

1) Розв’яжи задачу

Теплохід  «Ракета» пройшов 200 км, рухаючись зі швидкістю 50 км за годину. Яку відстань подолає за цей час теплохід «Метеор», якщо за 1 год він проходить 70 км?

2) Розв’яжи приклад і перевір  51564 : 6

 

29

Картка 3

1) Розв’яжи задачу

Перші 8 тижнів завод виготовляв по 1875 мотоциклів за тиждень, а наступні 7 тижнів – по 2025 мотоциклів. Скільки всього мотоциклів завод випустив за цей час?

2) Розв’яжи приклад і перевір 65016 : 8

Картка 4

1) Розв’яжи задачу

За день колгосп відправив на завод жито на г вантажних машинах, по 3509 кг на кожній, і 6 машин по 2495 кг на кожній. Скільки всього жита відправив колгосп на завод за день?

2) Розв’яжи приклад і перевір 87408 : 16

 

 4. Каліграфічна хвилинка

Число  3000 зменшіть у 3 рази.

 Назвіть попереднє число.

Назвіть наступне число.

 5. Математичний диктант

 

30

Число 235 зменшити на 205 раз. (30)

Суму чисел 35 і 5 збільшити у 8 разів. (320)

Добуток чисел 25 і 5 зменшити на 124 рази (1)

До 3250 додати 240. (3490)

Знайдіть частку чисел 81 і 9 (9)

Число 99 зменшить у 9 разів. (40)

До добутку чисел 8 і 5 додали додайте 160. (200)

Число 360 зменшили у 4 рази.(90)

Від 6м сукна відрізали 2м 75см. Скільки залишилось? (3м 25см)

Різницю чисел 580 і 90 зменшить у 70 разів. (7)

Частку чисел 90 і 10 збільшить у 1 раз. (9)

 6. Перевірка математичного диктанту

Першу відповідь зачитає…

Другу…

В кого не так виправляйте.

 7. Підготовча робота № 562

- Діти відкрийте підручники на 88 сторінці, № 562

Читай умову…

До дошки піде…    918 : 3 = 306

ІІІ Вивчення нового матеріалу

 1.Пояснення вчителя

16464 :  8   

          Перше неповне ділене 16 тисяч. У частці буде 4 цифри.

 16 тисяч поділити на 8, буде 2 тисячі. Остачі немає.

31

 Друге неповне ділене 4 сотні, 4 сотні не ділиться на 8 так,  щоб у частці були сотні. Тому на місці сотень пишемо 0.

 

 Третє неповне ділене 46 десятків. 46 десятків  поділити на 8, буде 5 десятків і в остачі 6 десятків. Четверте неповне ділене 64 одиниці. 64 поділити на 8, буде 8. Остачі немає. Частка 2058

 2. Опрацювання № 562

- Діти, прочитайте пояснення щодо ділення багатоцифрових чисел на одноцифрове у випадку коли в частці міститься нуль. Прочитайте самостійно пояснення.

 3. Виконання вправ підручника

А) робота над № 564

Діти, знайдіть частки. відповіді перевірте множенням.

Перший приклад на дошці розвяже … 453905/5=90781.

Перевіряй множенням.

Наступний… 21301/7=31043

Перемножуйте.

Останній самостійно в зошитах.

Яку відповідь отримали? 377232/4=94308

В кого не так виправляйте.

Б) обчислення виразів

Читай умову…

Іди до дошки… записуй перший вираз, а всі в зошитах. 2008*8-800=16064-800=15264

Наступний вираз 33000/100*3=990

32

 

 

4. Фізхвилинка                                                 

Всі підняли руки – раз!

Став навшпиньки увесь клас.

Два – присіли, руки вниз.

На сусіда не дивись.

Раз! – і вгору,

Два! – і вниз.

Будь уважним, не крутись.

Будемо дружно присідати,

Щоб ногам роботу дати.

Раз! – піднялись.

Два! – присіли.

                                            Хай мужніє ваше тіло.

 

   IV Закріплення й осмислення знань учнів

 1. Робота над задачею № 567

1.Робота над текстом. 

- Про що йдеться в задачі?(про велосипедиста і тракториста)

- Яка відстань між селами?(48 км)

- Яка швидкість велосипедиста?(14км/год)

- Яка швидкість трактора?(10 км/год)

- Про що запитується в задачі?(через скільки годин вони зустрінуться)

                                                   ?

                     14км/год                               10 км/год

 

 

 

                                              48 км

2.Аналіз задачі.

- Знаючи,швидкість велосипедиста і швидкість трактора,що ми можемо дізнатися?(загальну швидкість)

- Якою дією?(додавання)

- Знаючи загальну швидкість і відстань між селами,що ми можемо дізнатися?(час,який пробули велосипедист і трактор у дорозі)

- Якою дією?(ділення)

- У скільки дій задача?(2)

- Що ми знайшли в першій дії?(загальну швидкість)

- Що ми знайшли в другій дії?(час,який пробули велосипедист і трактор у дорозі)

- Запишіть розв’язок задачі самостійно.

1)14+10=24(км/год)

2)48:24=2(год)

Відповідь:2 години.

V Підсумок уроку

 1. Підсумок

 2. Оцінювання

 

36

3. Домашнє завдання.

№ 568, № 569.

 

 

Тема. Вправи на сумісні дії. Задачі на зустрічний рух.

Мета: Закріпити вміння учнів знаходити значення виразів на сумісні дії,  розв’язувати рівняння, вирази; вчити учнів розв’язувати задачі на зустрічний рух; розвивати математичні навички; виховувати самостійність, відповідальність, формувати пізнавальний інтерес.

Обладнання: ТЗН, індивідуальні картки, таблиці.

Тип уроку:  Комбінований

Форма проведення: Заочна подорож.

Хід уроку

І. Організація класу

 1. Привітання

- Діти, доброго дня! Сідайте!

 2. Перевірка готовності

 - Діти, подивіться, чи все необхідне для уроку у вас на парті: підручник, зошит, ручка, олівець та щоденник.

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

 

  1.                           Усний рахунок

- Зараз увага на екран. Вам потрібно знайти значення виразів, хто знає, піднімає руку.

40+20 : 5 = 44

40 : 5 + 20 = 28

(40 + 20) : 5 = 12

40 + 20 – 5 = 55

3 · 6 – 4 · 2 = 10

3 · (6 - 4) · 2 = 12

 2. Робота з індивідуальними картками

- Зараз деякі учні отримають картки і будуть самостійно на них працювати, всі інші працюють зі мною.

КАРТКА 1

1) розв’яжи задачу

Велосипедист був у дорозі 10 годин. 4 години він їхав зі швидкістю 12 км/год. А решту дороги зі швидкістю 18 км/год. Яку відстань проїхав велосипедист за 10 год?

2) розв’яжи приклади

24 ц 50 кг : 5 кг =

170 м 12 см : 4 =

КАРТКА 2

1) розв’яжи задачу

Швидкість літака 400 км/год. А швидкість автомобіля 80 км/год. За який час вони подолають відстань 9200 км?

2) розв’яжи приклади

35 т 4 ц : 6 =

12 дм 4 см : 4 см =

 3. Каліграфічна хвилинка

Число 89463 розкладіть на розрядні одиниці і запишіть.

 

ІІІ.  Вивчення нового метеріалу

 1. Пояснення нового матеріалу.  (На основі № 605)

- Зараз ми з вами будемо подорожувати на автобусі.

- Прочитайте умову. Не перегортайте наступну сторінку.

- Про що розповідається у задачі?

- Яке запитання у задачі?

- Чи можемо ми відразу дати відповідь на запитання задачі?

- Чому?

- Чи можемо дізнатись скільки кілометрів проїхав перший автобус?

- А другий?

- Чи можемо зараз відповісти: Скільки кілометрів проїхали автобуси?

- Добре, складіть логічну схему розв’язку задачі.

     60км/год                                              62км/год

       Т                                        3 год                              К

 

 

                                                ? км

 

Ісп. 60 · 3 = 180 (км)                   ІІ сп. 60 + 62 = 122 (км/год)

       62 · 3 = 186 (км)                        122 · 3 = 366 (км)

       180 + 186 = 366 (км)

- Зверніть увагу, що автобуси їхали однаковий час, тобто ми можемо сказати, що в них була сумісна дія, як ви гадаєте, як можна іншим способом розв’язати цю задачу?

- Склади логічну схему.

- Зверніть увагу, що другий спосіб більш раціональний.

-  Перегорніть сторінку і познайомтесь із розв’язком задачі.

- Поясніть 1-ий спосіб розв’язання.

- Поясніть, як можна розв’язати задачу 2-им способом.

- Яка відповідь у задачі?

- Отже, ми познайомились із новим типом задачі: задача на сумісний дію. 

- Чому вона так називається?

- Що було сумісного?

 2.Робота над задачею № 606

- А тепер ми будемо подорожувати на катері та теплоході.

-  Прочитайте умову задачі, який тип цієї задачі?

 

- На скільки кілометрів наблизились теплохід і катер за 1 годину руху? (швидкість їх зближення)

- А за 5 годин?

- Складемо логічну схему.

 

 

 30 км/год                                                24 км/год

«Київ»                              5 год                            «Кременчуг»          

 

 

                                           ? км

 - Про що запитується в задачі?

 - Яка швидкість теплоходу?

 - Яка швидкість катеру?

 - Як рухались катер і теплохід?

 - На скільки зближались катер і теплохід зближались на 1 год?

 - Знаючи,  яку відстань проходили за 1 год катер і теплохід, чи можемо ми дати відповідь на питання задачі?

 - Якою дією?

 - Давайте складемо план розв’язування.

1) На скільки кілометрів катер і теплохід зближуються за 1 год?

2) Яка відстань між містами?

(разом)

1) 24 + 30 = 54 (км/год)

2) 54 * 5 = 270 км

 (за дошкою самостійно)

1) 24 * 5 = 120 (км)

2) 30 * 5 = 150 (км)

3) 120 + 150 = 270 (км)

 

ІV. Закріплення і розвиток математичних знань.

 1. Робота по варіантах №607

 - Перше завдання виконуємо по варіантах

1 приклад – І варіант

2 приклад – ІІ варіант

3 приклад – ІІІ варіант

х * 2 = 14850 х : 2 = 14850 х – 2 = 14850

х = 14850 : 2 х = 14850 * 2        х = 14850 + 2

х = 7425  х = 29700  х = 14852

- Друге завдання 1 і 2 приклад розв’язує І варіант.

    3 і 4 приклад розв’язує ІІ варіант.

 - Але прочитайте завдання: виконай дії і зроби перевірку. Ліворуч ви розв’язуєте приклад, а праворуч ви робите перевірку.

20700 – 9478 = 11222

817 : 43 = 19

 36 * 23 = 828

9765 + 91807 = 101572

V. Підсумок уроку

 1. Підсумкова бесіда

 - Який новий тип задач ми сьогодні вивчили?

- На якому транспорті ми подорожували?

- Чого нового ви дізналися?

 2. Домашнє завдання

 - Відкрийте щоденники та запишіть домашнє завдання № 608, 609.

          3. Оцінювання

- Деякі учні, які були активними протягом уроку та давали правильні відповіді отримуюють оцінки.

           4. Прощання

- Урок закінчено. До побачення!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові. Ускладнені задачі на зведення до одиниці. Задачі на рух.

Мета: закріплювати вміння учнів ділити багатоцифрові числа на одноцифрові, удосконалювати вміння учнів розв’язувати задачі на зведення до одиниці; вправляти учнів у діленні іменованих чисел; виховувати інтерес та цікавість до предмету.

Обладнання: картки з завданнями, ТЗН.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організація класу

  1.               Привітання
  •                   Добрий день, діти.
  1.               Перевірка готовності до уроку
  •                   Приберіть все зайве з парт і налаштуйтеся на роботу.

ІІ Актуалізація опорних знань

  1.               Перевірка д/з (зібрати зошити з д/з)
  2.               Робота з картками.

Картка 1

1) Розв’яжи задачу

Периметр прямокутника 40 см. Його ширина   7 см. Знайди площу прямокутника.

 

2) Розв’яжи приклади

19779 : 3 =    4088 +38395 =

 

Картка 2

Обчисли:

7 кг 510 г – 4 кг90 г =         7510 г4090 г =

 

70400 – 8945 + 15560 : 5 =

Різницю чисел 800 і 40 зменшити на 679.  

 

 

 

Картка 3

1) Заповни таблицю:

 

Швидкість

Час

Відстань

Легковий автомобіль

90 км/год

?

360 км 

Сокіл

200 км/год

2 год

?

Реактивний літак

?

2 год

4000 км 

2) Обчисли

4кг120 г • 3 =  15 кг • 9 =

 

Картка 4

1) Розв’яжи задачу

Довжина прямокутника 18 см, його ширина – вдвічі менша від довжини. Знайди площу прямокутника.

 

  2) Обчисли

6кг 330 г • 8 =  9т -9ц =

 

  1.               Усний рахунок.

(презентація)

  1.               Каліграфічна хвилинка
  •                   Обійшов ведмідь в гайочку

42 рясних дубочки,

А берізок – більш на 7.

Скільки налічив усіх?  (49)

  •                   Пропишіть рядок числа 49.

 

ІІІ Закріплення  і осмислення знань учнів

  1.               Виконання  № 544
  •                   Діти, відкрите підручники на 86 с, № 544
  •                   Усно ланцюжком.
  1.               Робота з ілюстрацією на 87 с
  •                   Розгляньте малюнок, числові данні та вирази. Поясніть що знайдемо, якщо обчислимо кожний вираз.
  1.               Наступний № 546
  •                   Знайдіть частки. До дошки піде… (34104 : 6 = 5684)
  •                   Наступний (94056 : 4 = 15676)
  1.               Фізхвилинка

Всі підняли руки – раз!

Став навшпиньки увесь клас.

Два – присіли, руки вниз.

На сусіда не дивись.

Раз! – і вгору,

Два! – і вниз.

Будь уважним, не крутись.

 

 

Будемо дружно присідати,

Щоб ногам роботу дати.

Раз! – піднялись.

Два! – присіли.

Хай мужніє ваше тіло.

 

IV Узагальнення та систематизація знань

  1.               Виконання № 547
  •                   Обчисліть приклади.
  •                   До дошки піде…  (19187 : 7 = 2741)
  •                   Наступний приклад  120865 : 5 (24173)
  •                   Останні два самостійно.
  •                   Яка відповідь коли  148460 : 4 ? (37115)
  •                   І в останньому? (7141)

 

  1.               Розв’яжіть задачу за схемою

 

 

S

V

t

? км

12 км/год

5 год

? км

? км/год

6 год

 

  1.               Задача 548
  •                   Прочитайте умову задачі.

Робота над текстом

  •                   Про що задача?
  •                   Скільки  було сівалок? (2)
  •                   Скільки  пшениці засіяли пшениці? (96 га)
  •                   Скільки  часу витратили? (12 год)
  •                   Про що запитується в задачі?

Аналіз задачі

  •                   Знаючи що дві сівалки засіяли 96 га пшениці, що можемо знайти?
  •                   Якою дією? (:)
  •                   Знаючи скільки  засіяла одна сівалка гектарів пшениці, і знаючи  скільки часу працювала, що можемо знайти?
  •                   Якою дією? (:)
  •                   Знаючи скільки  гектарів обробляє одна сівалка за одну годину, чи можемо відповісти на питання задачі?
  •                   Якою дією? (*)
  •                   Коментуй розв’язання…

 

 

 

Розв’язання

  1.               96 : 2 = 48 (га) – засіяла одна сівалка;
  2.               48 : 12 = 4 (га) – засіє одна сівалка за одну год;
  3.               4 * 7 = 28 ( га ) – засіє одна сівалка за 7 год.

Відповідь: 28 га

  1.               Робота над задачею № 549
  •                   Читай умову задачі… 

Робота над текстом

  •                   Про що задача?
  •                   Скільки  було баранів?
  •                   Скільки  вовни з них настригли?
  •                   Скільки  було овець?
  •                   Скільки з них настригли вовни?
  •                   Що питається в задачі?

Аналіз задачі

  •                   Знаючи скільки будо баранів , і знаючи  Скільки вовни настригли з кожного, що можемо знайти?
  •                   Якою дією? (*)
  •                   Знаючи скільки  було овець, і знаючи скільки  вовни настригли з кожної, що можемо знайти?
  •                   Якою дією? (*)
  •                   Знаючи скільки  всього вовни настригли з баранів, і знаючи скільки всього вовни настригли з овець, чи можемо відповісти на питання задачі?
  •                   Якою дією? (+)
  •                   Розвязання   запишіть самостійно.

Розв’язання

  1.               1240 * 6 = 7440 (кг) – вовни з усіх баранів;
  2.               720 * 4 = 2880 (кг) – вовни з усіх овець;
  3.               7440 + 2880 = 10320 (кг) – всього вовни з овець і баранів.

Відповідь: 10320 кг

(1240 * 6) + (720 * 4) = 10320 кг

  •                   Читай першу дію…
  •                   Що це ми дізналися?
  •                   Що написали в другій дії?
  •                   І в третій?
  •                   У кого не так виправляйте.

V Підсумок уроку

  1.               Оцінювання
  •                   На сьогоднішньому уроці ви отримали такі оцінки:…

 

  1.               Домашнє завдання
  •                   № 551, 552.

 

 

Література

1. Бантова М. А. Методика викладання математики в початкових класах. // М. А. Бантова, Г. В. Бельтюкова. Просвіта. 1984. – 206с.

2. Богданович М. Б. Математика. Підручник для 4 класу. / М. Б. Богданович. – 1994. – 226 с.   

3. Дятлова С. І. Наочні посібники для уроків математики. / С. І. Дятлова. Початкова школа. – 1997. – 192с.

4. Левенберга Л. Ш. Малюнки, схеми і креслення в початковому курсі математики. // Л. Ш. Левенберга. М. І. Моро. - З досвіду роботи. - 1978. – 308с.

5. Скрипченко А. В. Ознайомлення із задачами на зустрічний рух та на рух у протилежному напрямку. / А. В. Скрипченко. Початкова школа. – 2004. - №10. – 134с.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.7
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
4.7
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Черкаська Наталія Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Скворцова Ірина Олександрівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
  3. Кравцова Ганна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
22 лютого 2018
Переглядів
66403
Оцінка розробки
4.7 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку