Без рахунку, без уміння правильно складати, множити і ділити числа неможливий розвиток людського суспільства. Чотири арифметичні дії, правила усних і письмових обчислень вивчаються, починаючи з початкових класів, а усний рахунок зараз пропонується дітям мало не з пелюшок.
Малюнки, схеми, креслення спонукають учнів активно мислити, шукати найбільш раціональні шляхи вирішення завдань, допомагають не тільки засвоювати знання, але й опановувати умінням застосовувати їх. Ці умови необхідні для того, щоб навчання мало розвиваючий характер.
Комунальний заклад
«Нікопольська середня загальноосвітня школа № 9»
Методичний посібник з математики
«Задачі на рух»
Розробила
Вчитель початкових класів
Батура Павлина Вікторівна
Нікополь, 2018
ЗМІСТ
1. ВСТУП………………………………………………..... 3
2. Поняття швидкості………………………………......….4
3. Види задач на рух…………………………………...….7
4. Цікаві задачі на рух у протилежних напрямках............8
5. Задачі на зустрічний рух……………………………....11
6. Задачі на рух в одному напрямку……………….. …...15
7. Індивідуальні картки із задачами на рух на уроках математики……………………………………………... ..19
8. Розробки конспектів уроків під час вивчення задач на рух…………………………………………………….. ….26
9. Література……………………………………………....53
3
ВСТУП
На сучасному етапі розвитку освіти, математика займає далеко не останнє місце серед таких наук як педагогіка та психологія.
Без рахунку, без уміння правильно складати, множити і ділити числа неможливий розвиток людського суспільства. Чотири арифметичні дії, правила усних і письмових обчислень вивчаються, починаючи з початкових класів, а усний рахунок зараз пропонується дітям мало не з пелюшок.
Малюнки, схеми, креслення спонукають учнів активно мислити, шукати найбільш раціональні шляхи вирішення завдань, допомагають не тільки засвоювати знання, але й опановувати умінням застосовувати їх. Ці умови необхідні для того, щоб навчання мало розвиваючий характер.
Тож якщо майбутні вчителі зможуть скористатися поданою у посібнику інформацією, то, можливо, це зробить цікавішим навчальний процес.
4
Поняття швидкості
Що таке відстань, час та швидкість?
Одиниці вимірювання відстані:
мм, см, м, км, кроки.
s=v·t - формула шляху.
5
Одиниці вимірювання
часу:
хв., сек., рік, доба.
t=s:v
6
Одиниці вимірювання швидкості:
км/год, м/с, км/хв, …
v=s:t
7
Види задач на рух
Існують різні види задач на рух:
8
Цікаві задачі на рух у протилежних напрямках
9
Задача 1 . З однієї станції в протилежних напрямах вирушили два потяги . Яка відстань між пунктами призначення цих потягів , якщо один із них рухався зі швидкістю 56км/год і перебував у дорозі 3год , а другий на протязі 2год пересувався зі швидкістю 62км/год ?
Задача 2 . З однієї станції в протилежних напрямах вирушили одночасно два потяги. Один рухався зі швидкістю 55км/год , а другий – 60км/год . Яка відстань буде між ними через 7год після початку руху?
10
Задача 3 .З одного села в протилежних напрямах одночасно вирушили два мотоцикліста зі швидкостями відповідно 20км/год і 22км/год . Через скільки годин відстань між ними буде 166км ?
Задача 4 . З одного міста в протилежних напрямах виїхали два автобуса . Через 4год після початку руху відстань між ними становила 540км . Один автобус рухався зі швидкістю 65км/год . З якою швидкістю рухався другий автобус ?
11
Задачі на зустрічний рух
12
13
14
15
Задачі на рух в одному напрямку
16
Задача 1. З одного річкового порту в інший одночасно вийшли пароплав та катер . Швидкість пароплава дорівнює 32км/год , а швидкість катера – 48км/год . Яка відстань буде між ними через 6год після початку руху ?
17
Задача 2. Знаходячись на відстані
4 км один від одного, одночасно в одному напрямку виїхали два велосипедисти. Перший їхав зі швидкістю 18 км/год., другий їде за ним зі швидкістю 20 км/год. Через який час другий велосипедист наздожене першого?
18
Задача 3. Знаходячись на відстані 12 км/год. Одна від одної одночасно в одному напрямку виїхали дві автомашини. Перша їде зі швидкістю 65 км/год., а друга їде за нею зі швидкістю 89 км/год. Через який час друга автомашина наздожене першу?
19
Індивідуальні картки із задачами на рух на уроках математики
20
Картка 1.
Прізвище________________________ Ім’я_____________________
1) Розв’яжи задачу
Відстань між двома пристанями 320 км. Половину цієї відстані моторний човен пройшов за 4 год. З якою швидкістю йшов човен?
2) Розв’яжи приклади:
54 408 + 351 875 + 973 =
10 ц 3 кг – 4 ц 12 кг = Оцінка:_____________
Картка 2.
Прізвище_______________________________
1) Розв’яжи задачу
З Києва до Севастополя назустріч один одному одночасно виїхали 2 автобуси. Швидкість першого автобусу 80 км/год, а швидкість другого – 70 км/год. Через 5 год вони зустрілися. Яка відстань між містами?
2) Розв’яжи приклад:
(76580 + 4 • 165) : 8 =
Оцінка:_____________
21
Картка 3.
Прізвище_______________________________
1) Розв’яжи задачу
З Харкова до Одеси назустріч один одному одночасно виїхали 2 автобуси. Швидкість першого автобусу 95 км/год, а швидкість другого – 82 км/год. Через 4 год вони зустрілися. Яка відстань між містами?
2) Розв’яжи приклад:
(11265 • 5 – 4380) + 56897 =
Оцінка:_____________
Картка 4.
Прізвище_______________________________
1) Розв’яжи задачу
За 4 год вантажний автомобіль проїхав 240 км, автобус на 40 км більше. З якою швидкістю їхав вантажний автомобіль? З якою швидкістю їхав автобус?
2) Розв’яжи приклад:
94572 : 9 =
Оцінка:_____________
22
Картка 5.
Прізвище_______________________________
1) Розв’яжи задачу
Теплохід «Ракета» пройшов 200 км, рухаючись зі швидкістю 50 км за годину. Яку відстань подолає за цей час теплохід «Метеор», якщо за 1 год він проходить 70 км?
2) Розв’яжи приклад:
51564 : 6 =
Оцінка:_____________
Картка 6.
Прізвище_______________________________
1) Розв’яжи задачу
Велосипедист був у дорозі 10 годин. 4 години він їхав зі швидкістю 12 км/год. А решту дороги зі швидкістю 18 км/год. Яку відстань проїхав велосипедист за 10 год?
2) Розв’яжи приклади:
24 ц 50 кг : 5 кг =
170 м 12 см : 4 =
Оцінка:_____________
23
Картка 7.
Прізвище_______________________________
1) Розв’яжи задачу
Швидкість літака 400 км/год. А швидкість автомобіля 80 км/год. За який час вони подолають відстань 9200 км?
2) Розв’яжи приклади:
35 т 4 ц : 6 =
12 дм 4 см : 4 см =
Оцінка:_____________
Картка 8.
Прізвище_______________________________
1) Розв’яжи задачу
Асфальтованою дорогою автомобіль проїхав відстань 210 км зі швидкістю 70 км/год, а ґрунтовою - 90 км зі швидкістю 45 км/год. За який час проїхав автомобіль усю відстань?
2) Розв’яжи приклад:
42 т 6 ц : 3 =
Оцінка:_____________
24
Картка 9.
Прізвище_______________________________
1) Розв’яжи задачу
Човен пройшов 1 км зі швидкістю 100 м/хв.. За цей час плавець проплив 400 м. з якою швидкістю рухався плавець?
2) Розв’яжи приклад:
4 т : 5 ц =
Оцінка:_____________
Картка 10.
Прізвище_______________________________
1) Розвяжи задачу за схемою
Назва |
Швидкість |
Час |
Відстань |
Велосипедист |
? |
2 год |
28 км |
Автомобіль |
? |
3 год |
210 км |
25
Картка 11.
Прізвище_______________________________
1) Розвяжи задачу за схемою
Назва |
Швидкість |
Час |
Відстань |
Пішохід |
5 км/год |
4 год |
? |
Електропоїзд |
120 км/год |
3 год |
? |
Картка 12.
Прізвище_______________________________
1) Розвяжи задачу за схемою
Назва |
Швидкість |
Час |
Відстань |
Автомобіль |
80 км/год |
? |
240 км |
Автобус |
60 км/год |
? |
300 км |
26
Розробки конспектів уроків під час вивчення задач на рух
27
Тема. Ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові у випадку, коли частка містить всередині нуль. Розвʼязування задач на рух.
Мета: закріпити знання з теми ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові; навчити ділити багатоцифрові числа на одноцифрові у випадку, коли частка містить всередині нуль;
вчити розв’язувати складені задачі; розвивати логічне мислення; виховувати уважність.
Обладнання: ТЗН, індивідуальні картки, картки «Самостійна робота».
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І Організація початку уроку
1. Привітання
Добрий день, діти.
2. Перевірка готовності до уроку
Приберіть все зайве з парт і налаштуйтеся на роботу.
ІІ Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання (зібрати зашити)
2. Усний рахунок
72 : 12 804 : 4 96 : 8
28
65 : 13 906 : 3 98 : 7
4т : 8 1м : 5
1 дм : 2 см 2 грн : 50 к
3. Індивідуальні картки
Картка 1
1) Розв’яжи задачу
За 4 год вантажний автомобіль проїхав 240 км, автобус на 40 км більше. З якою швидкістю їхав вантажний автомобіль? З якою швидкістю їхав автобус?
2) Розв’яжи приклад і перевір 94572 : 9
Картка 2
1) Розв’яжи задачу
Теплохід «Ракета» пройшов 200 км, рухаючись зі швидкістю 50 км за годину. Яку відстань подолає за цей час теплохід «Метеор», якщо за 1 год він проходить 70 км?
2) Розв’яжи приклад і перевір 51564 : 6
29
Картка 3
1) Розв’яжи задачу
Перші 8 тижнів завод виготовляв по 1875 мотоциклів за тиждень, а наступні 7 тижнів – по 2025 мотоциклів. Скільки всього мотоциклів завод випустив за цей час?
2) Розв’яжи приклад і перевір 65016 : 8
Картка 4
1) Розв’яжи задачу
За день колгосп відправив на завод жито на г вантажних машинах, по 3509 кг на кожній, і 6 машин по 2495 кг на кожній. Скільки всього жита відправив колгосп на завод за день?
2) Розв’яжи приклад і перевір 87408 : 16
4. Каліграфічна хвилинка
Число 3000 зменшіть у 3 рази.
Назвіть попереднє число.
Назвіть наступне число.
5. Математичний диктант
30
Число 235 зменшити на 205 раз. (30)
Суму чисел 35 і 5 збільшити у 8 разів. (320)
Добуток чисел 25 і 5 зменшити на 124 рази (1)
До 3250 додати 240. (3490)
Знайдіть частку чисел 81 і 9 (9)
Число 99 зменшить у 9 разів. (40)
До добутку чисел 8 і 5 додали додайте 160. (200)
Число 360 зменшили у 4 рази.(90)
Від 6м сукна відрізали 2м 75см. Скільки залишилось? (3м 25см)
Різницю чисел 580 і 90 зменшить у 70 разів. (7)
Частку чисел 90 і 10 збільшить у 1 раз. (9)
6. Перевірка математичного диктанту
Першу відповідь зачитає…
Другу…
В кого не так виправляйте.
7. Підготовча робота № 562
- Діти відкрийте підручники на 88 сторінці, № 562
Читай умову…
До дошки піде… 918 : 3 = 306
ІІІ Вивчення нового матеріалу
1.Пояснення вчителя
16464 : 8
Перше неповне ділене 16 тисяч. У частці буде 4 цифри.
16 тисяч поділити на 8, буде 2 тисячі. Остачі немає.
31
Друге неповне ділене 4 сотні, 4 сотні не ділиться на 8 так, щоб у частці були сотні. Тому на місці сотень пишемо 0.
Третє неповне ділене 46 десятків. 46 десятків поділити на 8, буде 5 десятків і в остачі 6 десятків. Четверте неповне ділене 64 одиниці. 64 поділити на 8, буде 8. Остачі немає. Частка 2058
2. Опрацювання № 562
- Діти, прочитайте пояснення щодо ділення багатоцифрових чисел на одноцифрове у випадку коли в частці міститься нуль. Прочитайте самостійно пояснення.
3. Виконання вправ підручника
А) робота над № 564
Діти, знайдіть частки. відповіді перевірте множенням.
Перший приклад на дошці розв’яже … 453905/5=90781.
Перевіряй множенням.
Наступний… 21301/7=31043
Перемножуйте.
Останній самостійно в зошитах.
Яку відповідь отримали? 377232/4=94308
В кого не так виправляйте.
Б) обчислення виразів
Читай умову…
Іди до дошки… записуй перший вираз, а всі в зошитах. 2008*8-800=16064-800=15264
Наступний вираз 33000/100*3=990
32
4. Фізхвилинка
Всі підняли руки – раз!
Став навшпиньки увесь клас.
Два – присіли, руки вниз.
На сусіда не дивись.
Раз! – і вгору,
Два! – і вниз.
Будь уважним, не крутись.
Будемо дружно присідати,
Щоб ногам роботу дати.
Раз! – піднялись.
Два! – присіли.
Хай мужніє ваше тіло.
IV Закріплення й осмислення знань учнів
1. Робота над задачею № 567
1.Робота над текстом.
- Про що йдеться в задачі?(про велосипедиста і тракториста)
- Яка відстань між селами?(48 км)
- Яка швидкість велосипедиста?(14км/год)
- Яка швидкість трактора?(10 км/год)
- Про що запитується в задачі?(через скільки годин вони зустрінуться)
?
14км/год 10 км/год
48 км
2.Аналіз задачі.
- Знаючи,швидкість велосипедиста і швидкість трактора,що ми можемо дізнатися?(загальну швидкість)
- Якою дією?(додавання)
- Знаючи загальну швидкість і відстань між селами,що ми можемо дізнатися?(час,який пробули велосипедист і трактор у дорозі)
- Якою дією?(ділення)
- У скільки дій задача?(2)
- Що ми знайшли в першій дії?(загальну швидкість)
- Що ми знайшли в другій дії?(час,який пробули велосипедист і трактор у дорозі)
- Запишіть розв’язок задачі самостійно.
1)14+10=24(км/год)
2)48:24=2(год)
Відповідь:2 години.
V Підсумок уроку
1. Підсумок
2. Оцінювання
36
3. Домашнє завдання.
№ 568, № 569.
Тема. Вправи на сумісні дії. Задачі на зустрічний рух.
Мета: Закріпити вміння учнів знаходити значення виразів на сумісні дії, розв’язувати рівняння, вирази; вчити учнів розв’язувати задачі на зустрічний рух; розвивати математичні навички; виховувати самостійність, відповідальність, формувати пізнавальний інтерес.
Обладнання: ТЗН, індивідуальні картки, таблиці.
Тип уроку: Комбінований
Форма проведення: Заочна подорож.
Хід уроку
І. Організація класу
1. Привітання
- Діти, доброго дня! Сідайте!
2. Перевірка готовності
- Діти, подивіться, чи все необхідне для уроку у вас на парті: підручник, зошит, ручка, олівець та щоденник.
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Зараз увага на екран. Вам потрібно знайти значення виразів, хто знає, піднімає руку.
40+20 : 5 = 44
40 : 5 + 20 = 28
(40 + 20) : 5 = 12
40 + 20 – 5 = 55
3 · 6 – 4 · 2 = 10
3 · (6 - 4) · 2 = 12
2. Робота з індивідуальними картками
- Зараз деякі учні отримають картки і будуть самостійно на них працювати, всі інші працюють зі мною.
КАРТКА 1
1) розв’яжи задачу
Велосипедист був у дорозі 10 годин. 4 години він їхав зі швидкістю 12 км/год. А решту дороги зі швидкістю 18 км/год. Яку відстань проїхав велосипедист за 10 год?
2) розв’яжи приклади
24 ц 50 кг : 5 кг =
170 м 12 см : 4 =
КАРТКА 2
1) розв’яжи задачу
Швидкість літака 400 км/год. А швидкість автомобіля 80 км/год. За який час вони подолають відстань 9200 км?
2) розв’яжи приклади
35 т 4 ц : 6 =
12 дм 4 см : 4 см =
3. Каліграфічна хвилинка
Число 89463 розкладіть на розрядні одиниці і запишіть.
ІІІ. Вивчення нового метеріалу
1. Пояснення нового матеріалу. (На основі № 605)
- Зараз ми з вами будемо подорожувати на автобусі.
- Прочитайте умову. Не перегортайте наступну сторінку.
- Про що розповідається у задачі?
- Яке запитання у задачі?
- Чи можемо ми відразу дати відповідь на запитання задачі?
- Чому?
- Чи можемо дізнатись скільки кілометрів проїхав перший автобус?
- А другий?
- Чи можемо зараз відповісти: Скільки кілометрів проїхали автобуси?
- Добре, складіть логічну схему розв’язку задачі.
60км/год 62км/год
Т 3 год К
? км
Ісп. 60 · 3 = 180 (км) ІІ сп. 60 + 62 = 122 (км/год)
62 · 3 = 186 (км) 122 · 3 = 366 (км)
180 + 186 = 366 (км)
- Зверніть увагу, що автобуси їхали однаковий час, тобто ми можемо сказати, що в них була сумісна дія, як ви гадаєте, як можна іншим способом розв’язати цю задачу?
- Склади логічну схему.
- Зверніть увагу, що другий спосіб більш раціональний.
- Перегорніть сторінку і познайомтесь із розв’язком задачі.
- Поясніть 1-ий спосіб розв’язання.
- Поясніть, як можна розв’язати задачу 2-им способом.
- Яка відповідь у задачі?
- Отже, ми познайомились із новим типом задачі: задача на сумісний дію.
- Чому вона так називається?
- Що було сумісного?
2.Робота над задачею № 606
- А тепер ми будемо подорожувати на катері та теплоході.
- Прочитайте умову задачі, який тип цієї задачі?
- На скільки кілометрів наблизились теплохід і катер за 1 годину руху? (швидкість їх зближення)
- А за 5 годин?
- Складемо логічну схему.
30 км/год 24 км/год
«Київ» 5 год «Кременчуг»
? км
- Про що запитується в задачі?
- Яка швидкість теплоходу?
- Яка швидкість катеру?
- Як рухались катер і теплохід?
- На скільки зближались катер і теплохід зближались на 1 год?
- Знаючи, яку відстань проходили за 1 год катер і теплохід, чи можемо ми дати відповідь на питання задачі?
- Якою дією?
- Давайте складемо план розв’язування.
1) На скільки кілометрів катер і теплохід зближуються за 1 год?
2) Яка відстань між містами?
(разом)
1) 24 + 30 = 54 (км/год)
2) 54 * 5 = 270 км
(за дошкою самостійно)
1) 24 * 5 = 120 (км)
2) 30 * 5 = 150 (км)
3) 120 + 150 = 270 (км)
ІV. Закріплення і розвиток математичних знань.
1. Робота по варіантах №607
- Перше завдання виконуємо по варіантах
1 приклад – І варіант
2 приклад – ІІ варіант
3 приклад – ІІІ варіант
х * 2 = 14850 х : 2 = 14850 х – 2 = 14850
х = 14850 : 2 х = 14850 * 2 х = 14850 + 2
х = 7425 х = 29700 х = 14852
- Друге завдання 1 і 2 приклад розв’язує І варіант.
3 і 4 приклад розв’язує ІІ варіант.
- Але прочитайте завдання: виконай дії і зроби перевірку. Ліворуч ви розв’язуєте приклад, а праворуч ви робите перевірку.
20700 – 9478 = 11222
817 : 43 = 19
36 * 23 = 828
9765 + 91807 = 101572
V. Підсумок уроку
1. Підсумкова бесіда
- Який новий тип задач ми сьогодні вивчили?
- На якому транспорті ми подорожували?
- Чого нового ви дізналися?
2. Домашнє завдання
- Відкрийте щоденники та запишіть домашнє завдання № 608, 609.
3. Оцінювання
- Деякі учні, які були активними протягом уроку та давали правильні відповіді отримуюють оцінки.
4. Прощання
- Урок закінчено. До побачення!
Тема. Ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові. Ускладнені задачі на зведення до одиниці. Задачі на рух.
Мета: закріплювати вміння учнів ділити багатоцифрові числа на одноцифрові, удосконалювати вміння учнів розв’язувати задачі на зведення до одиниці; вправляти учнів у діленні іменованих чисел; виховувати інтерес та цікавість до предмету.
Обладнання: картки з завданнями, ТЗН.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ Актуалізація опорних знань
Картка 1
1) Розв’яжи задачу
Периметр прямокутника 40 см. Його ширина 7 см. Знайди площу прямокутника.
2) Розв’яжи приклади
19779 : 3 = 4088 +38395 =
Картка 2
Обчисли:
7 кг 510 г – 4 кг90 г = 7510 г – 4090 г =
70400 – 8945 + 15560 : 5 =
Різницю чисел 800 і 40 зменшити на 679.
Картка 3
1) Заповни таблицю:
|
Швидкість |
Час |
Відстань |
Легковий автомобіль |
90 км/год |
? |
360 км |
Сокіл |
200 км/год |
2 год |
? |
Реактивний літак |
? |
2 год |
4000 км |
2) Обчисли
4кг120 г • 3 = 1ц 15 кг • 9 =
Картка 4
1) Розв’яжи задачу
Довжина прямокутника 18 см, його ширина – вдвічі менша від довжини. Знайди площу прямокутника.
2) Обчисли
6кг 330 г • 8 = 9т -9ц =
(презентація)
42 рясних дубочки,
А берізок – більш на 7.
Скільки налічив усіх? (49)
ІІІ Закріплення і осмислення знань учнів
Всі підняли руки – раз!
Став навшпиньки увесь клас.
Два – присіли, руки вниз.
На сусіда не дивись.
Раз! – і вгору,
Два! – і вниз.
Будь уважним, не крутись.
Будемо дружно присідати,
Щоб ногам роботу дати.
Раз! – піднялись.
Два! – присіли.
Хай мужніє ваше тіло.
IV Узагальнення та систематизація знань
S |
V |
t |
? км |
12 км/год |
5 год |
? км |
? км/год |
6 год |
Робота над текстом
Аналіз задачі
Розв’язання
Відповідь: 28 га
Робота над текстом
Аналіз задачі
Розв’язання
Відповідь: 10320 кг
(1240 * 6) + (720 * 4) = 10320 кг
V Підсумок уроку
Література
1. Бантова М. А. Методика викладання математики в початкових класах. // М. А. Бантова, Г. В. Бельтюкова. Просвіта. – 1984. – 206с.
2. Богданович М. Б. Математика. Підручник для 4 класу. / М. Б. Богданович. – 1994. – 226 с.
3. Дятлова С. І. Наочні посібники для уроків математики. / С. І. Дятлова. Початкова школа. – 1997. – 192с.
4. Левенберга Л. Ш. Малюнки, схеми і креслення в початковому курсі математики. // Л. Ш. Левенберга. М. І. Моро. - З досвіду роботи. - 1978. – 308с.
5. Скрипченко А. В. Ознайомлення із задачами на зустрічний рух та на рух у протилежному напрямку. / А. В. Скрипченко. Початкова школа. – 2004. - №10. – 134с.