10 березня о 18:00Вебінар: Шкільне діловодство. Документація заступника директора з навчальної роботи
Ігри, прийоми та поради, що допоможуть легше вивчати іноземну мову

Аби без проблем вести розмову та переглядати кіно англійською, дитина має запам’ятати певну кількість лексики. Необхідний словниковий запас у цьому випадку становить від 2000 до 4000 слів. Це не так уже й багато, зважаючи на те, що Оксфордський словник англійської мови містить близько мільйона. 

Для того щоб підтримати елементарну розмову, достатньо 250-500 слів. Утім, набрати базовий об’єм буває непросто. А ще складніше не залишитися на початковому рівні та перейти до просунутої англійської, що вимагає знання спеціальних слів і синонімів. Аби полегшити учням процес запам’ятовування лексики, можна вдатися до ігор та вправ, які ми розглянемо нижче. 

Створіть колесо синонімів

У перший рік вивчення мови можна знати лише одне слово з певної групи – «bad» або «big». Утім, що старшою стає дитина, то більше відтінків значення вона має запам’ятати – «great», «large», «captival», «vast» тощо. Поясніть школярам, що одне слово не варто використовувати у всіх фразах. Це не лише робить мову бідною, але й призводить до помилок чи кумедних ситуацій.

Отож завдання вчителя – дати дитині якомога більше синонімів. Це можна зробити за допомогою спеціального колеса, яке нагадує барабан у грі «Поле чудес». Вправа має три рівні поглиблення.

  • Перший рівень – базові слова, які діти вивчають у молодших класах. Утім, надалі не варто використовувати їх надто часто. На колесі вони є радше напрямком для пошуку точніших виразів.
  • Другий рівень додає до словникового запасу більше відтінків значення. Їх можна використовувати частіше.
  • Третє, зовнішнє кільце, містить уточнювальні слова, деталі. Використовуйте їх, коли треба бути дуже влучними у своїх описах.

Створити колесо синонімів можна власноруч. Для пошуку синонімів порадьте школярам використовувати Google Translate. Для цього треба ввести у поле набору слово, наприклад «hard», після чого внизу з’явиться набір синонімів для різних секторів колеса. Наприклад: severe (суворий, тяжкий), difficult (складний), rigid (жорсткий) тощо. 

Зауважити: вивчайте слова у контексті. У кожного слова може бути близько двох десятків значень, які нерідко суттєво відрізняються. Крім того, деякі слова можуть використовуватись у неочікуваних значеннях й ідіомах. Наприклад: 

We set an extra place at the table for our guest – Ми організували додаткове місце за столом для нашого гостя.

We met on the set of Hamlet –  Ми зустрілися на постановці «Гамлета».

All the cars have a set price – Усі автомобілі мають фіксовану ціну.

Саме тому учень має запам'ятовувати не конкретне значення одного слова, а контекст його використання у словосполученні. Лише так слово додається в активний словник. 

Грайте у Скрабл

Scrabble – це гра для 2-4 гравців. Суть гри полягає в складанні взаємопов'язаних за принципом кросворду слів на ігровому полі. Для цього використовуються кісточки з буквами, що мають різну цінність за балами (очками). Мета гри – набрати найбільше балів, тож гравці мають розташувати кісточки з літерами у таких комбінаціях, аби отримати максимальну вигоду від вартості літер та клітин. 

Скрабл розвиває пам’ять і вміння оперувати словами, тож його доцільно використовувати для запам’ятовування іноземної лексики. Поле для гри діти можуть намалювати власноруч.

Складіть інтелект-карту нових слів

Нехай діти оберуть текст (переклад, домашнє читання), де гарантовано є нові слова. На його основі можна скласти яскраву мапу. Спочатку незнайому лексику варто виписати та розбити на смислові групи. Наприклад, якщо дитина перекладає текст з описом інтер’єру, можна зробити таку схему:

Інший варіант – взяти за основу слово, що втілює ідею тексту та згрупувати смислові блоки навколо нього. Так само можна скласти мапу за навчальними темами або описати те, що знаходиться навколо. Наприклад, на відпочинку або у школі діти мають описати власне оточення: людей, предмети, поняття та дії, які вони бачать.

Після створення мапи школярі можуть переказати текст, спираючись на заготовлене. Найкраще запам’ятовується не випадковий набір лексики, а слова, об’єднані контекстом. Така схема допомагає віднайти контекст і залучає механічну пам’ять. Це сприяє ефективному запам’ятовуванню.

Зауважити: звертайте увагу дітей на префікси та суфікси. Вони можуть утворювати нові слова зі знайомих учням базових лексем. Крім того, це допоможе школярам «відчути мову», зрозуміти принципи словотвору. Надалі, зустрівши незнайоме слово, діти здогадаються про його значення з контексту та власного досвіду.

Пишіть записки

Дієвий метод, що чудово підійде як для початківців, так і для просунутих учнів. Звісно, його найефективніше використовувати вдома, де діти можуть вільно розклеювати купу кольорових стікерів. На одній стороні папірця варто написати англійське слово, а на іншій – переклад. 

Інколи листочки приклеюють безпосередньо до предмета, англійську назву якого треба запам’ятати – такий підхід корисний для початківців. На записках можна писати не переклад, а пояснення англійською: визначення слова, синоніми, антоніми чи навіть цілі фрази з використанням слова, аби одразу запам’ятати його у контексті.

Головне у навчанні – дібрати той прийом запам’ятовування, що найбільше пасує дитині. Запропонуйте учням кілька варіантів та замість обов’язкового використання одного способу дозвольте обрати те, що здається школяру найефективнішим. Головне, аби діти не сприймали вправу як одноразову гру та повторювали лексику постійно. Запам'ятати двадцять слів – не так вже й складно. А от не забути наступного дня – значно складніше. Нехай регулярність, наполегливість і зацікавленість допоможуть учням легко подолати бар'єр у дві тисячі слів! 

 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter