Школа – не підготовка до життя, а саме життя. Саме тут діти вчаться будувати здорові стосунки, ефективно спілкуватися та задовольняти свої потреби. 

Для цього Маршал Розенберг вивів безпрограшну формулу – стратегію Ненасильницького спілкування (ННС). Це універсальний інструмент розвитку емпатії, мотивації та підтримки ресурсного стану! І головне – вчителі та учні, застосовуючи ННС, можуть досягти бажаного результату та мінімізувати конфлікти. 

Спостерігайте та залишайтеся об’єктивними

«Ти рідко приходиш вчасно» – оціночне та суб’єктивне твердження, яке часто можемо почути від учителів. Виникає запитання: а що означає приходити вчасно? Що у вашому розумінні «рідко»? Таке висловлювання відчувається як звинувачення, тому природно, що учень, почувши це, хоче захиститися.

Потрібно конкретизувати висловлювання, говорити фактами. Це і є нейтральне спостереження за Розенбергом. Воно може бути таким: «Востаннє о 8:00 ти прийшов у вівторок, два тижні тому». Озвучений факт складно заперечити, в ньому немає вашого особистого ставлення або звинувачення.

  1. Із цього треба починати розмову – факти, факти і тільки факти!
  2. Уникайте епітетів та абстрактних висловлювань.
  3. Називайте конкретні цифри, час та місце. 

Розпізнавайте та висловлюйте свої почуття

Емоції – місток порозуміння між нами та оточенням. Висловлюючи почуття, ми допомагаємо людині краще зрозуміти наші потреби. І самі краще розуміємо себе! Тому можемо керувати власними реакціями і станом.

Наприклад: «Мені сумно та образливо, коли ти запізнюєшся. Я відчуваю занепокоєння, адже мені важливо розуміти, що відбувається в твоєму житті». Порівняйте це зі звинуваченням: «Ти мене ображаєш та засмучуєш. Що такого страшного відбувається в твоєму житті?». Погодьтеся, друге твердження не сприятиме порозумінню та подальшому діалогу. 

Чи ображаються вчителі на регулярні хиби дітей? Певно, що так. Чи несе учень відповідальність за це? Однозначно ні. Школярі дійсно можуть запізнюватися, отримувати погані оцінки та не надто добре поводитися. Втім, те, як учитель почуває себе з приводу цього – його особистий вибір. 

І ми дійсно можемо обирати, як почувати себе після неприємних подій. Перший крок до самоконтролю – навчитися розпізнавати та відкрито висловлювати власні емоції. 

Зрозумійте та кажіть про свої потреби

Негативні емоції свідчать про незадоволені потреби. І навпаки, якщо ви добре себе почуваєте – потреби «закриті». Тобто причина наших почуттів не в людях, їхніх словах і вчинках. Відповідь потрібно шукати в наших задоволених або незадоволених потребах. 

А як задовольнити свої потреби? І зробити це так, щоб учні теж були задоволені? Потрібно визначитися зі спільною стратегією. 

Наприклад, учень систематично не виконує домашнє завдання. Вчителька може звернутися до школяра, висловлюючи його та свої потреби: «Можливо, тобі не вистачає часу вдома, щоби виконати домашнє завдання? Але мені важливо, щоби ти закріплював знання поза уроками. Чи можу я запропонувати тобі виконувати завдання у школі, після занять?».

І в цьому випадку потреба учня в підтримці була задоволена через пропозицію вчительки. Також ця пропозиція задовольняє потреби педагога у зв’язку, турботі та розумінні того, що відбувається в житті дитини.

Озвучте прохання

Часто вчителі та батьки плутають вимогу і прохання. Головна відмінність – проханню можна не слідувати, а невиконання вимоги неодмінно призводить до покарання. Тому фундаментальний принцип ННС – давати дітям свободу вибору.

І якщо ми прагнемо налагодити ННС-зв’язок, потрібно допускати, що відповідь учня на прохання може бути негативною. Якщо викладачі не готові чути «Ні» на прохання, тоді це є вимогою. 

Інший варіант – маніпуляція на кшталт «Якщо ти поважаєш мене, будь ласка, будь ввічливим». Як мінімум, таке прохання не є конкретним. Що значить бути ввічливим? Сидіти мовчки? Вітатися при зустрічі або говорити пошепки? 

Тож важливо формувати прохання мовою позитивних дій. Наприклад:

  • не кричи – міг би ти говорити тихіше?
  • не бігай – міг би ти посидіти 5 хвилин?

Звісно, до спілкування в такому стилі необхідно звикнути. Але все приходить із досвідом, варто лише спробувати! 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter